Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#137231
Jeg kan i denne artikel læse om TV'et, at: "Derudover modvirker Automatic Colour Management de ældningstegn, der opstår ved plasmaskærme med tiden".

Jeg synes ikke jeg har læst om disse ældningstegn i artikler, anmeldelser eller plasma teknologi her på Flatpanels. Er dette noget der har været omtalt et eller andet sted, så jeg kan læse lidt mere om det?

/John
Af johnster
#137312
Mange tak for det fyldige link. Der var en del læsestof. ;) Jeg forstår, at der er en relation mellem burn-in, retention og ældning, men at der alligevel er noget særligt for plasma tv omkring ældning. Jeg forstår teknikken i B&O tv'et som noget der adresserer ældning mere end burn-in og retention. Derfor undrer det mig, at dette så vidt jeg har kunnet se, ikke bliver nævnt i Flatpanels beskrivelse af plasma teknologien eller i nogle af anmeldelserne af plasma tv.

Jeg hæfter mig specielt ved følgende i dette indlæg: "Ældningen går stærkest i starten - og den blå forfor ældes hurtigere end den røde og den grønne. Dette er årsagen til, at man ikke skal kalibrere TV'et før ældningskurven er fladet ud, hvilket typisk sker efter 200 - 700 timers brug. Igen ser det ud til, at Pioneers skærme opfører lidt anderledes - det virker ikke som om de ældes så voldsomt og derfor kan kalibreres tidligere - måske er de ældet mere ab-fabrik end andre paneler...?".

Hvis dette er fakta, ville det så ikke være relevant at beskæftige sig med i anmeldelserne? Eller at nævne i beskrivelsen af plasma teknologien? Jeg er rimelig sikker på, at jeg finder plasma teknologien mest attraktiv mht. billedkvalitet, men efter at jeg har hørt om ældning, gør det mig lidt usikker på, hvilken betydning dette har for billedkvaliteten og hvor lang tid der går, før det evt. hat nogen betydning.

I anmeldelserne roses Panasonics THX indstilling, men hvor god er den egentlig i.fh.t. en rigtig kalibrering efter at det værste ældning er taget af, som beskrevet i den refererede tråd?

/John