Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lass3
#136152
Jeg ved at film benytter sig af motion blur, men hvornår er det på, og hvornår er det slået fra?

Er det altid slået til på et TV?

Jeg tænker på, hvis jeg f.eks. ser en film gennem HDMI fra min PC. Er motion blur så slået til? Altså uanset input.

Jeg ved godt hvad motion blur er, er bare i tvivl om det er noget der kun er slået til nogen gange eller om det er forskelligt hvornår det er på og fra afhængig af input f.eks.

Er det noget alle TVer har?

På forhånd tak for hjælpen :)
Af NemliJa
#136153
Det ligger i kildematerialet, og er ikke noget, som TV'et laver. 100Hz TV laver noget lignende, ved at skabe et ekstra billede ud fra 2 andre eller sådan noget.
Af Steen Bay
#136160
Lass3 skrev:Jeg ved at film benytter sig af motion blur, men hvornår er det på, og hvornår er det slået fra?
'Motion blur' betyder en 'sløret gengivelse af bevægelse' og det er selvsagt ikke noget ønskværdigt. Det du tænker på er nok snarere de 100/200Hz systemer som mange TV har for at modvirke motion blur. Plasma TV har en 'medfødt' fordel mht. gengivelsen af bevægelse, men vha. 100/200Hz og især scanning backlight er de bedre LCD-TV efterhånden også kommet ganske godt med.
Af Lass3
#136191
Altså sådan som jeg har forstået begrebet motion blur er lidt forkert, nu jeg læser lidt om det.

Her på Wiki:

http://da.wikipedia.org/wiki/Motion_blur

"Filmkameraer bruger dette trick til at få film til at virke mere flydende, ved at det ligner at en masse billeder er på det samme billede."

Jeg troede det var en god ting? Eftersom 24 fps ville virke hakkende uden brug af motion blur?

Jeg har da nogen gange oplevet at når en film panorerer i et landskab f.eks. at billede hakker lidt istedet for at køre helt flydende hen over skærmen..

Nu er jeg endnu mere forvirret :P
Af Mysen
#136204
Lass3 skrev: Jeg troede det var en god ting? Eftersom 24 fps ville virke hakkende uden brug af motion blur?

Jeg har da nogen gange oplevet at når en film panorerer i et landskab f.eks. at billede hakker lidt istedet for at køre helt flydende hen over skærmen..
hehe det er ikke nemt.
Når billedet hakker er det ikke blur. Det kaldes judder, og skyldes som regel at tv'et ikke afspiller frekvensen korrekt. Så vil især panoreringer hakke. Det er de færreste nye fjernsyn, der har denne fejl, men mange bare 2 år gamle modeller, afspiller ikke bluray korrekt, og panoreringer vil hakke.
Af Lass3
#136229
Mysen, du fik ihvertfald hjulpet mig med et andet problem :)

Har i længere tid undret mig over de grimme rammer om f.eks. mennesker der går i en skov, hvis jeg ser en film. Det er så judder kan jeg forstå..

Har en LG 47SL9500 og bruger den osse til spil med min PS3. I mange spil kommer der osse det irriterende hakken omkring ting som står stille på en baggrund der bevæger sig

Det her: http://www.youtube.com/watch?v=j3ydVKYE9fM

Det fik jeg så fixet ved at slå mit TruMotion helt fra. Jeg testede nemlig i Uncharted 2 ved at rotere manden om sig selv og synes det judder forekom med Trumotion på både Høj og Lav, så jeg slog det helt fra. Her var der ingen problemer.

Synes det er noget underligt noget.. Jeg vil da hellere slippe for det judder og køre 60 Hz? Hvor vil TruMotion 100 Hz så være bedre tændt end slukket? Synes da ikke det er noget man gider gå og slå fra og til efter om man spiller eller ser foldbold f.eks...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#136239
Jeg tror du blander lidt rundt i det hele.

Motion blur opstår på film fordi kameraets lukketid ikke er ultrakort. Det svarer til at du tager et stillbillede af noget med dit eget kamera, hvor motivet er i bevægelse - det vil også skabe motion blur.

På et TV er motion blur typisk noget der opstår som følge af, at de flydende krystaller i et LCD-TV ikke drejes hurtigt nok. Det hedder "trailing". Derudover, så er selve LCD-teknologien handicappet af, at vores syn har en hvis retention overfor konstant lys, så billederne brændes ganske svagt fast på nethinden, hvilket igen skaber "blur" - blot inde i dit hovede i stedet.

Judder derimod har intet med blur eller trailing at gøre. Det er hakken i billedet fordi man forsøger at konvertere eks. 24 billeder/s til 50 billeder/s. Det kan naturligvis ikke gå godt, da du kommer til at mangle 2 billeder hvert sekund - dét gik hakkende bevægelser og IKKE blur!

Så er der humlen om 100/200/... Hz, som er en teknik, der forsøger at kompensere for de skavanker et fladskærms-TV render rundt med (som er en kombination af noget af det ovenstående), men det kan du læse meget mere om i vores artikel om emnet:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

Når du skriver "rammer omkring personer", mener du så i virkeligheden "støj i billedet"? Altså det "fnidder" du også kan se omkring personen i dit Youtube link? Det er lidt forvirrende som begreberne blandes sammen i dine kommentarer, så det er måske lidt vigtigt at få afklaret hvad du reelt mener.