Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#129192
Sad og kikkede på nogle mindre skærme og opdagede så de skiftede panel fra S-IPS på de mindre, til eIPS på de større skærme - Hvad er forskellen??

Dell SB has Dell UltraSharp U3011 30" eIPS Monitor w/ PremierColor for $1050 after applying coupon code X$0SQC0B7J0JBN at checkout. Shipping is free.

Specs

* Resolution: 2560 x 1600
* Panel Type: eIPS
* Response time: 7ms
* Viewing Angles: 178 degrees / 178 degrees
* Contrast Ratio: 1,000:1 typical / 100,000:1 Dynamic
* Adjustments: Tilt/Swivel/Height/Pivot
* Inputs
o 2x HDMI
o 1x DVI
o 1x DisplayPort
o 1x VGA
o 4x USB
Af donoester
#129252
Jeg aner ikke, hvem der stadig anvender de oprindelige S-IPS paneler til PC-skærme - dem med silbebensformede pixellayouts. De er siden blevet erstattet af H-IPS. (Horisontal-IPS).

"e-et" i e-IPS er der vist ingen der med sikkerhed ved hvad står for, men det er typisk nogle noget billigere paneler - færre filtre, højere transmittans og derfor ikke så store krav til mængden af belysning. Så, "e'et" står muligvis for "economy".

Men jeg var nu overbevist om U3011 havde H-IPS og ikke "kun" e-IPS, selvom det sikkert er udmærket.

Se evt. http://www.tftcentral.co.uk/articles/co ... nt.htm#ips
Af abelbendel
#129356
Jeg ved ikke hvad der er "normalt" her - jeg kopierede bare "stats" på 30" skærmen, for at vise sammenhængen.

Men jeg husker dog, at siden jeg var inde på, viste både 19", 22" og 24" skærme(Der havde S-IPS paneler). Jeg undrede mig bare over panel-skiftet, når man kom op i de helt store skærme på 27" - 30" ..og hvad det betød(hvad forkellen var)..!
Brugeravatar
Af jakobdam
#135304
eIPS står for "enhanced" in-plane switching.

Pixel layout'et er identisk for H-IPS, og der skeldnes i praksis heller ikke så meget mellem de to, andet end når marketingsfolk skal spille smarte (er ihvertfald mit indtryk).

Der er dog et par små forskelle alligevel, og det vi har set i nyere tid med at visse IPS'er kun har 6-bit/kanal farvedybde (a'la TN) skulle angiveligt være eIPS'er.