Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#49808
Lad os starte med lidt historie, så der er lidt baggrund for mine holdninger omkring skærmen.

Jeg benytter en 15,4" Macbook Pro som min primære computer, men da jeg til tider kan sidde op mod 16 timer foran maskinen så duer det ikke med så lille en skærm. Derfor var jeg på udkig efter en ekstern skærm som jeg kunne koble Macbook Pro'en til når jeg sidder hjemme på kontoret.
Jeg vidste på forhånd at skærmen skulle have en opløsning der var størrer end Mac'ens 1680x1050 så det indskrænkede hurtigt feltet til en opløsning på 1920x1200 eller større - Det igen begrænsede udvalget til 24" eller større(med få undtagelser).

På arbejde har jeg en maskine kørende med 2 stk. 22" skærme og synes opløsningen på skærmen var i underkanten, så derfor lød 24" som den perfekte størrelse. Jeg overvejede en overgang at købe en 30" istedet, men var bange for den blev for voldsom.

Jeg arbejder, blandt andet, som fotograf og laver samtidigt en del udvikling ved siden af - Dette satte jo straks høje krav til en skærm der havde mulighed for en præcis farvegengivelse, men samtidigt skulle skærmen kunne bruges til en del andet end bare high-end billederedigering - Det skulle også være en god skærm til udvikling samt til allround-brug lige fra websurf, design, dvd film og sågar spil.
Jeg spiller ekstremt sjældent og derfor var det ikke vigtigt hvor velegnet skærmen var til dette - Det primære var fotoredigering og grafisk arbejde, samt udvikling og lign.

Da alle billeder jeg skyder bliver skudt i RAW og AdobeRGB så synes alt at tale for, at købe en af de såkaldte wide-gamut skærme som er i stand til at vise hele AdobeRGB farverummet eller tæt derpå. Det var den overbevisning jeg havde indtil jeg begyndte at læse og høre om alle mulige problemer med den type skærme som især koncentrerede sig om store farveproblemer i alle applikationer der ikke har farvestyring og det er jo stort set det fleste med undtagelse forholdsvis få grafiske applikationer såvel som enkelte webbrowsere og lign.
Problemet med Wide-gamut skærme er at i applikationer uden farvestyring, bliver farverne meget over-saturerede og det er der sikkert nogen der synes ser godt ud, men personligt bryder jeg mig ikke om det plus det er helt ubrugeligt når skærmen skal bruges til et meget varieret brug.
Så efter mange overvejelser besluttede jeg mig endelig for at skærmen IKKE skulle være af wide-gamut typen hvilket igen begrænsede udvalget.

Så kravene lød endelig på følgende:

ca. 24" i størrelse
Mindst en opløsning på 1900x1200
PVA ell. IPS panel
Mulighed for præcis farvegengivelse
"Smal" kant omkring selve panelet og absolut INGEN grimme højtalere på siderne eller forneden
Generel være af høj kvalitét
Helst under 9.000 kr, men ikke afgørende så længe kravene bliver opfyldt


Efter at kravene var på plads så burde det jo være nemt, men nej - Det har taget 6 måneder at nå til det punkt hvor skærmen står på mit bord.
Der er læst flere hundrede anmeldelser, tusindevis af forumindlæg og enhver tænkelig form for information omkring skærme inklusiv snak med flere kloge mennesker der er eksperter i farve-præcise skærme.
Langt om længe faldt valget på Eizo S2431W fordi den havde den rette størrelse både hvad angår de fysiske mål, såvel som opløsningen - Ligeledes omtalte samtlige anmeldelser skærmen yderst positivt.

Skærmen blev bestilt og hentet, men det viste sig at den skærm jeg modtog var en returmodel som tidligere havde været åbnet og derfor havde en hel række mangler, hvoraf den værste klart var at foden var ødelagt og gjorde det umuligt at få skærmen til at stå korrekt da den konstant ville tilte 15-20 grader bagover.
Så den blev returneret til forhandleren(afventer stadigvæk at retursagen bliver behandlet) og en ny bestilt fra Dustin Home.
Skærmen blev bestilt for et par dage siden til midnat, dagen efter kl. 10-11 stykker var skærmen pakket og sendt og jeg modtog den så tidligere idag - Super hurtigt og effektiv levering og hvis det ikke lige var fordi jeg bestilte den med express forsendelse så var forsendelsen faktisk gratis - Ydermere giver de dig faktisk hele 30 dages fuld returret! Så dek kan VARMT anbefales.

Men nok historie, lad os komme til selve skærmen.

Skærmen blev pakket ud og denne gang var den pakket korrekt og havde ingen af de mangler den tidligere skærm havde.
Skærmen fik lov til at stå en times tid inden den blev sat til Macbook Pro'en via DVI - Herefter benyttede jeg et lille program til at teste for pixel-fejl og der var ingen fejl overhovedet - Alt så umiddelbart ud til at være i skønneste orden.
Ved den første skærm jeg modtog stod farverne helt af h..... til for at sige det mildt og det der var en neutral grå på Mac'ens skærm var hvidt og nærmest udbrændt på Eizo'en - Absolut ikke et positivt indtryk til at starte med.

efter lidt søgen på nettet lykkedes det at finde en icc profil og et par anbefalede indstillinger fra en anden person og det hjalp gevaldigt på skærmen og man fik nu indtrykket af at der var mulighed for at kalibrere den på plads, selvom der var et stykke vej endnu.

Men da jeg idag modtog den nye skærm så var det helt anderledes - Her var farverne allerede fra starten væsentligt bedre og ved hjælp af nogle meget små justeringer lykkedes det at få skærmen til at fremstå utrolig flot og rimeligt neutralt i farverne - Der er ingen tvivl om at med en god kalibrator så kan man opnå overordentlige præcise farver på skærmen.
Farverne er allerede nu intet mindre end fremragende og farvetoner og gradueringer fremstår perfekte.

Jeg åbnede et uredigeret billede jeg havde skudt tidligere og det var som at træde ind i en helt helt anden verden - Farverne var fantastiske uden at være kunstig overdrevet som de fleste skærme er idag, selv fine toner kunne ses og detaljer trådte tydeligt frem i billedet. Det var vitterligt som om at billederne fik helt nyt liv! Også sort/hvid billeder fremstod helt suverænt.
Så der er intet, absolut INTET negativt at sige om billedekvaliteten - Den er helt i top på alle tænkelige måder selv uden at have foretaget en fuld hardware kalibering endnu. Så til trods for at skærmen ikke er wide-gamut så er der tale om en skærm der i allerhøjeste grad er velegnet til redigering af billeder, selv hvis det er på højt plan!

For at teste hvordan skærmen er at spille på så blev det til et stop hos en af de lokale EB games butikker og en udgave af Far Cry 2 blev købt og smidt ind på computeren. Vær opmærksom på at det er mange år siden at jeg var hardcore gamer så jeg sidder ikke og hysterisk omkring hvorvidt skærmen har et inputlag på 10ms eller 20ms - Jeg forholder mig udelukkende til hvordan den er at spille på og hvordan jeg oplever det.
Igen har jeg intet negativt at bemærke - Det så intet mindre end fantastisk ud at fyre Far Cry 2 op på skærmen og drøne igennem de kæmpe miljøer spillet består af. Jeg bemærkede ingen lag overhovedet, og bemærkede heller ikke nogen form for ghosting eller lign. problemer - Kort sagt var det en fejlfri og perfekt oplevelse. Eneste "negative" bemærkning er at det er nemt at miste overblikket når man spiller på så stor en skærm, fordi spillet nu fylder så meget af ens synsfelt :)

Fordi skærmen ikke er wide-gamut så giver det heller ikke nogen problemer med farverne i applikationer uden farvestyring - Farverne står altid perfekt uanset hvilket program du har åbent - Og det er samtidigt med at tilbyde en fantastisk kvalitet ved billedredigering og en super flot gengivelse af selv fine toner og farveforløb.


Hvad angår de fysiske aspekter af skærmen så er den stor, større end jeg havde forventet. Jeg sidder stort set dagligt med to 22" skærme et andet sted og de virker faktisk ret små i forhold til, selvom der kun er tale om 2 tommer ekstra - Men de gør en verden til forskel og det samme gør springet i opløsning.

Men skærmen er ikke kun stor hvad angår selve panel-størrelsen, men den er også kraftig bagtil - Dvs. faktisk er den ikke dybere end ca. 8 cm, men i forhold til nogle af de tynde skærme på 3-4 cm så er den kraftig - Men det gør mig absolut intet og jeg vil næsten vove den påstand at hvis man går op i dens tykkelse så er man vidst lettere hysterisk - Den fylder jo fortsat ikke mere end en brøkdel af traditionelle skærme.
Rammen uden om skærmen er ca. 2 cm bred hele vejen rundt og er tilpas smal til at skærmen gør sig perfekt sammen med endnu en skærm hvis man ønsker.

Skærmen er yderst solidt bygget - Man mærker tydeligt at der er tale om en kvalitetsskærm og materialerne er af høj kvalitet. Der er intet der knirker eller på anden måde give mislyde fra sig og alt føles som om det passer perfekt sammen.


Skærmen fås i to farver - Grå eller sort - Det er i hvertfald hvad de officielt bliver kaldt - Men i virkeligheden så er den grå nærmest hvid eller i hvertfald MEGET lys-grå og den sorte er ikke sort, men derimod en meget mørk grå, ala koksgrå eller grafitgrå. Faktisk synes jeg netop den mørkegrå farve gør den rigtig fed - Farven gør skærmen yderst diskret hvilket en skærm også bør være - Det er billedet som skal have ens opmærksomhed og ikke alle mulige lirede effekter og refleksioner som mange af de billige skærme har.
Så hvis du er på udkig efter en skærm hvor energien er brugt på at lave en eller anden spacy indpakning af skærmen så er det absolut ikke Eizo'en du skal kigge på - Men ønsker du derimod en skærm der er diskret og stilren og lader dig koncentrere om selve billedet, så er Eizo'en absolut et godt valg.
På den nederste del af skærm-rammen sidder der 10 knapper som bruges til at justere skærmen, samt skrue op og ned for lyden i de små indbyggede højtalere. Samtidigt sidder der en lysmåler som giver mulighed for at skærmen kan justere lysstyrken automatisk så den tilpasser sig det rum du er i. Der sidder også en diode der lyser blåt når skærmen eri brug, men da dioden er meget lille og ikke lyser særlig kraftigt så er den på ingen måde generende som det ellers ofte er tilfældet med mange andre skærme - Her ligger man ikke mærke til dioden med mindre man specifikt kigger efter den.

Personligt ville jeg foretrække en skærm helt uden indbyggede højtalere. Jeg har aldrig forstået idéen med at indbygge højtalere i skærme da de altid stinker. Eizo'en er dog positiv i den sammenhæng ved at højtalernere sidder på bagsiden af skærmen og derfor ikke optager plads på forsiden af skærmen - Ligeledes fylder de heller ikke meget bagtil.
Jeg har ikke lyttet til dem, men i betragtning af størrelse og en effekt på en sølle halv watt så kan de vidst ikke bruges til meget andet end lidt "bib" og "pling" fra ens operativsystem - Personligt har jeg dem ikke sat til.

Det eneste rigtige kritikpunkt jeg har af skærmen er den medfølgende fod.
For et stykke tid siden besluttede Eizo sig for at skærmen kun kan købes med deres såkaldte EzUp fod i scandinavien - Jeg har snakket med Eizo i Sverige og de forklare at det skyldes problemer med at føre alle kombinationer af farver, stande m.m. på lager, så derfor er det besluttet at den kun fåes med EzUp foden - Det vil mange nok være rigtig glad for, men personligt foretrækker jeg en traditionel V-fod.
Når det så er sagt så fungere EzUp foden rigtig godt - Du kan justere skærmen på alle tænkelige måder og den kan sænkes HELT ned til bordet og hejses ret højt også - Samtidigt har skærmen alle de andre justeringsmuligheder så som tilt forover/bagover, dreje til siderne hvor den faktisk kan køre hele vejen rundt, såvel som mulighed for at dreje den i portræt-mode.


Alt i alt er det en FANTASTISK skærm - Farverne og tonerne står fremragende, den fungere godt i spil og den er utrolig jævn i lysstyrken på tværs af skærmen.
Den har et pænt og diskret design der gør man aldrig bliver træt af den, samt den lader én fokusere på det vigtige - Nemlig billedet.
Der kan kun gives top-anbefalinger herfra og til en pris på 5700 kr fra Dustin Home, så synes jeg personligt det er yderst billigt - Faktisk synes jeg så godt om skærmen at selv hvis den havde kostet adskillelige tusinde kroner mere, så ville jeg stadigvæk mene den var alle pengene værd.

Jeg vender tilbage med en mindre opdatering når jeg lige får min nye Lacie Blue Eye Pro kalibrator.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#49882
Virkelig gode vurderinger, som jeg tror mange kan have stor gavn af.

Jeg er selv helt enig i vurderingen af Eizos skærme, som jeg synes er rimelig generelt for deres produktlinje. De producerer virkelig skærme i en klasse over langt størstedelen af andre producenter. Og efter Eizo de seneste år har haft stor popularitet, er mange af skærmene også kommet ned i et prisleje, hvor mange kan være med.

Jeg har flyttet din anmeldelse af skærmen til kategorien brugeranmeldelser, så den ikke bliver væk i mængden af indlæg :)
Af Pixel Confusion
#51402
Hej

Vil også lige dele mine erfaringer med min EIZO S2431W.
Generelt er jeg tilfreds med skærmen men der er et enkelt punkt hvor jeg føler at noget er galt.
Jeg arbejder sekundært som FOTOgraf og er derfor afhængig af at min skærm er mindst lige så præcis som det print kunderne får når de printer deres billeder ud!

Først af alt så fik jeg sjovt nok leveret min skærm med den fod du efterlyser og har prøvet at skaffe en af de nye fødder som reservedel. EIZO Norge er meget hjælpsom, men vender desværre aldrig tilbage, så lige nu står den på original foden og det betyder at den er "lidt for høj hævet over bordet". Min skærm var rigtig pæn i farverne ved ankomsten men der var alt for meget "blus" på. Efter kalibrering med min ”eye1” var lysstyrken sænket til 14%!
Jævnlig kalibrering er et must (desværre). Efter et ca. 1 år skal lysstyrken nu op på 20% for at give samme lysintensitet, samtidigt er farverne også ”vandret sig en tur”. Men ikke noget som ikke kan kalibreres på plads på 15. min.
Kalibrering af skærme og især printere er et ubehageligt emne – ”But you can’t live without it”.

Min gl. skærm var en 20” IBM CRT skærm som gav mig ondt i øjnene ved længere tids arbejde, men på en enkelt punkt var den altså min EIZO klart overlegen – SKARPHEDEN!
Yes – folk der ikke tror det skal bare sætte et HD video klip over el. noget andet med ”pels i bevægelse” – der kan EIZO skærmen desværre godt pakke sammen.
Det samme gør sig desværre også gældende i hverdags brug – det er svært at vurderer absolut skarphed på skærmen…
Jeg spekulerer på om det skyldes at det er en model som hovedsageligt er beregnet til præsentationer og ikke grafisk arbejde o.lign (læs selv EIZO’s beskrivelse af skærmens arbejdsområde).
Jeg har diskuteret fænomenet med EIZO Norge og de var desværre heller ikke meget behjælpelige denne gang (men rigtig søde at tale med!).
Efter at have haft skærmen i ca. 1 år er jeg på udkig efter noget bedre – jeg ved at det findes. Prøv f.eks. at se en af de TFT skærme som har glasfront el. en HP skærm med mat skærm – de er desværre meget skarpere (at de så har problemer med betragtningsvinklen og andre ting – men skarpheden suk!).

Min skærm bliver nok på arbejdsbordet når jeg finder en bedre – mit yndlingsprogram til fotoredigering understøtter nemlig dual monitor og til alm. Kontorbrug er min EIZO altså konge – her er det 12 timers reglen som bestemmer og ikke røde anstrengte øjne!
Spørgsmålet er om flatpanels.dk kan deltage i diskussionen el. vi kan stille spørgsmålet videre om det også er deres oplevelse, at der er markant forskel på skarpheden på de forskellige typer TFT skærme?

Det er desværre meget svært at finde et sted hvor man kan sammenligne skærmene ”live” pga. udviklingen af salg over internettet – så her er flatpanels.dk vores eneste redning.