Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af jakobdam
#42924
Så fik jeg købt mig nyt TV :)
Og en kort anmeldelse herfra...

Forhistorie og reference
Jeg har tidligere haft et større udvalg af CRT-TV, heriblandt en Philips 100Hz, Sony Trinitron (50 Hz) mv...

Mit gamle fladskærms TV var et Sony KDL-40S3000, dvs. en 40" model i serien under W-serien.


Specs
Navn: Sony KDL-46W4220
Størrelse: 46" (117cm)
Panel: Samsung S-PVA
Engine: Bravia 2
Opd. frekvens: 50 Hz MotionFlow
Opløsning: 1920x1080 pixels
Signalunderstøttelse: 1080p24
Kontrast: 33.000:1 (dynamisk)
Tuner: DVB-T, DVB-C -- HD-Tuner med MPEG4 H.264 understøttelse
http://www.sony.dk/product/t46-w-series ... nicalSpecs


Baggrundsviden
Jeg har fulgt fladskærmene siden deres spæde start, og især her igennem flatpanels.dk har jeg lært en masse. Jeg er så begyndt at læse om patenterne for nye teknologier, for at få en så direkte og un-biased version af "hvad det er", som muligt.

Jeg har skrevet artikler om fladskærme, LCD såvel som Plasma, og har vel egentlig altid haft en forkærlighed for LCD'erne pga. man ikke skal fusse så meget over dem ved flytning, deres lavere dot pitch og højere pixeldensitet, samt der ikke er fare for burn-in. Det er jo naturligvis parametre man skal vægte for og imod, og jeg siger ingenlunde at "jeg har ret".

Til hverdag er jeg grafiker, så jeg er vant til at se på farver og bedømme gradueringer.


Af LCD-paneler til TV, foretrækker jeg ASV fra Sharp, samt S-PVA fra Samsung. LG.Philips S-IPS-panelerne synes jeg gør sig bedst i computerskærme; her kan jeg bedre leve med deres dårligere sortniveau og lavere kontrast; men for et TV bliver spillereglerne anderledes.

Af de engines jeg har set i LCD-TV, synes jeg afgjort at Sonys BRAVIA hører til de bedre. Især Bravia EX, men den er jo kun i deres elite X-serie. Samsungs engine er jeg til gengæld ikke så glad for, og eftersom Samsung jo leverer S-PVA til Sony, så er mit valg igen engang faldet på Sony - denne gang i en noget højere kvalitet end sidst.


Hvad så jeg på?

Pioneer 508XD var faktisk min favorit. Ja, plasma. Den var *ekstremt* fed, og der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg ihvertfald ville vælge denne skærm hvis jeg havde pengene (og pladsen til 50").

Sony KDL40X3500 blev der også kigget meget på, men prisen for en 40" er lige vel hamper. Man får så også en kvalitet der er lige en lille tak højere end for W-serien, men i mange tilfælde vil man ikke bemærke forskellen.

Sony KDL46V4000 kiggede jeg også på. Ikke at den som sådan er dårlig, og jeg er sikker på at rigtigt mange vil vælge denne og blive glade for den, pga. dens høje pris/ydelse forhold. I forhold til W'eren er det større farvespekter som W'erne byder på, dog kun lige akkurat synligt. Sammenlagt med de ekstra features som W'eren byder på, valgte jeg så at spendere lidt ekstra.

Jeg så desuden en del på nogle Sharp AQUOS og Samsung-modeller; men alt i alt valgte jeg at blive hos Sony. Jeg endte med at have stået ret længe og gloet på Pioneer og Sony...


46W4220 alias 46W4000

I USA har de W4100-serien. Den har ikke 10bit-panel og skærm, som de europæiske W4000/W4220, men de har til gengæld 120 Hz (som i Europa vil blive 100 Hz).

W4220 er det som Sony Center og fysiske butikker sælger, mens webbutikker ser ud til at føre W4000. Der er ingen forskel andet end dette spøjse modelnavn, af hvad jeg har kunne se på specs - og Sony Center sælgerne siger også at de er 100% identiske.


TV-signal

*suk*. Telia er langsomme, så ingen analogt signal lige nu. Kun digitalt via DVB-T.

Her ser alting forrygende godt ud, også selvom det ikke er HD-signaler. Opskaleringen af signalet er rigtigt flot.

Dog bemærkede jeg en væsentlig forskel i butikkerne i detaljegraden mellem W4220-serien og X3500-serien; Bravia Engine EX som X-serien benytter, har en bedre upscaler end Bravia Engine 2, som W4220 benytter. Det giver unægteligt et point til X-serien, men man får jo så også lov til at betale for det.


Farver

Fra start af, er skærmen kalibreret særdeles fornuftigt. Jeg kan sikkert neutralisere farverne lidt bedre med en Spyder, men det er ikke noget jeg har følt behovet for på nogen måde.

Hudfarver gengives flot og rimeligt neutralt; dvs. ingen rødstik. Himlen er blå hvor den skal være blå, og ikke cyan som eks. V-serien kan have en tendens til hvis vi skal se på en lys blå (hvor V-serien så vil gengive en lettere lys cyan-blå i stedet).

Alle overgange/forløb er uden banding af nogen art; bestemt også at forvente, men dejligt lige at få bekræftet anyways.


Bevægelsesslør/ghosting/glints

PVA-panelet er i sig selv møglangsomt, og har derfor stor tendens til slør/trails. Super PVA fungerer jo basalt set ved at øge spændingen til pixlen når den skal skifte tilstand, hvilket så kan resultere i glints hvis overdrive-enginen ikke er i god kvalitet (dette ses på eks. Dell 24" skærme med S-PVA panel; her glintes der hhv. rød og grøn rundt om mørke elementer på en lys baggrund).

Ghosting er i dag ikke et problem, medmindre man kører analogt, og det har jeg som sagt ikke kunne teste.

Sony 46W4220 opfører sig rigtigt pænt her; den udviser ingen karakteristika af trails, ej heller glints. Det er også mere almindeligt for LCD TV med S-PVA at opføre sig pænt her, end for computerskærme. Måske fordi man ikke sidder med snotten helt oppe i skærmen hele tiden.

Jeg prøvede dog under The Golden Compass (BluRay via Playstation 3) samt Need For Speed Pro Street, at sidde meget tæt på, for netop at se om jeg kunne detektere noget. Men intet at bemærke herfra.

Denne test bestod mit gamle Sony 40S3000 ikke; den slørede en lille smule, men ingen glints.


Kontrast

Her var panelet ikke helt pænt sat fra start; mange vil synes det er ok, men entusiaster vil med det samme bemærke at sortniveauet ikke er helt så dybt som man kunne ønske. Havde det været S-IPS ville det være supergodt; men det her er S-PVA, og omend vi ikke snakker plasma, så bør sortniveauet kunne blive ganske fornuftigt.

Efter en smule justering på contrast og brightness opnåede jeg et sortniveau som i et mørkt rum, virker ganske sort. Og det kan anbefales; billedet får et hak mere dybde, og du vil føle at du ser ud gennem et vindue på gaden.

Her kunne 40S3000'eren slet ikke følge med; dens kontrast er ganske enkelt ingen match for den nyere og bedre 46W4000. 40S3000 vil i bedste tilfælde gengive en meget dyb og mørk mudret gråsort, men ikke den mere sortagtige substans som W'eren er i stand til at fremvise. Vi taler som sagt ikke blæksort som på plasma, men lidt derhenad.... :)


Spil - Playstation3
Jeg spillede lidt Need For Speed: Pro Street, samt Tekken Dark Resurrection Online. Alt så rigtigt flot ud, men især NFS: Pro Street var superflot, da det er lavet til 1080p.

Selv i hurtige sceneskift er der ingen jitters; opdatering af hele skærmen er helt synkron og uden diagonal flimren som man indimellem kan se.

Det gamle 40S3000 klarede sig nu også udmærket her, men med en lidt lavere detaljegrad pga. 1080i.


Blu-Ray - Playstation3
Jeg så hele The Golden Compass, som jeg har set 3 gange tidligere på den gamle 40S3000, og her bliver der sparket seriøst røv!

46W4000 leverer med sin dybe kontrast og rige farver, et fantastisk flot resultat - 1080p24 rules! Tæl hårene på ulvene, nyd hvert eneste af Nicole Kidmans øjenbryn...

Også i National Treasure 2 gør den sig utroligt flot. Jeg så et kvarters tid sammenlagt her.

Derudover lidt at Pixar: Cars, hvor alt står så knivskarpt at det næsten bliver for meget. Det ligner lidt for meget et computerspil - der må godt være lidt mere grødet fornemmelse i animationsfilm synes jeg, så her bliver den større opløsning næsten et handicap. Måske vil vi se et "blur filter" i kommende Bravia engines? :)


DVD - Playstation3

De nyere firmwares til PS3 understøtter opskalering af DVD-film, og det ser godt ud. Visse dedikerede afspillere med upscaler gør det bedre end PS3, men vi taler ikke større verdner til forskel... ihvertfald ikke i mine øjne.

Jeg så ca. 10-15 minutter af flg. film:
- Narnia
- Den Eneste Ene
- Spiderman 3
- 300

Det er tydeligt at Den Eneste Ene er optaget med "mindre fint" udstyr end de andre, og den er også kun marginalt flottere at se på som sådan, end på 40S3000-skærmen. Det er dog dejligt at se de mørke nuancer gengivet noget nær som på mit gamle CRT-TV.

De øvrige har en del blær over sig; det ligner ikke bare almindelige DVD-film, som hvis man eks. afspiller dem via en ældre DVD-afspiller uden upscaler, på et CRT-fjernsyn. De har fået betydeligt mere punch og flow, og selvom de ikke ligner Blu-Ray på nogen måde, så er de bestemt stadigvæk seværdige. Læs: Jeg sælger ikke min DVD-Spiderman-samling for at købe den på Blu-Ray. (Tror jeg...)


Design

TV'et er smukt med sin stålbørstede kant og lækre finish; SONY-logo'et på fronten bagbelyses svagt i et blegt skær når det er i brug - en lækker lille detalje synes jeg.

Meget mere er der vist ikke at sige - synes man det er for klodset, skal man kigge på E-serien, som har samme indmad som W-serien, men i et mere "jeg ligner en fotoramme"-agtigt design.



Til slut...

Det er bestemt ikke en skærm jeg er bange for at anbefale til pengene.

Den gør det rigtigt godt, og især Philips og Samsung vil jeg have svært ved at anbefale henover denne skærm til pengene.

Kigger vi på plasmaskærme fra Panasonic og Pioneer, kan det se anderledes ud; her er det i høj grad en "give and take"-sammenligning, og jeg vil så rigeligt kunne forstå hvis nogen vælger et af de bedre PDP'er fremfor denne. Prisen får man jo så også lov til at betale; enten direkte i form af merpris, eller indirekte i form af manglende features såsom indbygget DVB-C tuner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42928
God nuanceret anmeldelse. Tak for det. Jeg har flyttet tråden til det rette forum.
Af Beaviz
#42932
Super flot anmeldelse! Virkelig brugbar!
Af Spritex
#42948
Hvor er det dog fedt, at der er en der gider bruge sin tid på at levere så brugbar information, på et TV fra Sony som jeg længe har haft i kikkerten :p

Så er næste trin vel egentlige bare at få det købt !! O_O

Tak for en super fed anmeldelse
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#43044
Rigtig god anmeldelse, Jakob. Jeg er sikker på, at mange kan bruge den i fremtiden.
Det er altid rart, at se den ånd og sjæl du ligger i dine projektor rundt omkring på nettet. :)
Af Kvaaen
#43154
Er der ikke 100hz motion flow?
Af ranelund
#43471
fed anmældelse..
Smutter sku nok ud og køber det en af dagende.. :p
Havde kikket på E serien.. men her får man jo lige 6" mere for pengende :) så må konen sku leve med et lidt dårliger design ;)
Af ranelund
#43668
hejsa..
Haaber du kan svare paa om 46 w 4000 har 100 hz
46W4220 alias 46W4000

I USA har de W4100-serien. Den har ikke 10bit-panel og skærm, som de europæiske W4000/W4220, men de har til gengæld 120 Hz (som i Europa vil blive 100 Hz).
er rigtigt forstaet at hvis jeg snupper 46w4000 saa har den 100 hz ?
mvh
Rane
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#43669
Nej, W4000 serien har ikke 100 Hz. Som der skrives så har den amerikanske version 120 Hz, men ikke 10 bit panel. Den europæiske version har 10 bit panel, men ikke 100 Hz.

Hvis du vil have 100 Hz, så skal du vente på W4500.

Alt dette kunne du også selv have fundet på Sonys hjemmeside:
http://www.sony.dk/product/tvp-46-70-sony-bravia-tv
Af ranelund
#43671
tak
det var bare fordi jeg kom i tvil med den maade han skrev det paa.
Har ogsaa varet inde paa sony og lase.
forsat god dag
Brugeravatar
Af jakobdam
#43789
Hey all! :D Og mange tak for de positive tilbagemeldinger på min minianmeldelse her :D

Jeg har nu haft TV'et i noget tid, og kan nu fortsætte lidt hvor jeg slap...

DVB-T
Som tidligere nævnt opskaleres billedet rigtigt flot. Dette vil jeg godt uddybe lidt nærmere.

Mange LCD-TV laver et "linje-mønster" under hurtige bevægelser, ved visning af analoge såvel som digitale lavtopløselige signaler.

Det gør Sony'en her ikke, hvilket jeg er meget positivt overrasket over. Ofte ligner DR1 en DVD jeg har smækket på min Playstation3, der jo har indbygget upscaler.


Analog TV
Signalet poleres rigtigt pænt, og selvom det i skarphed og "pang" ikke kommer op på digital, så er det, det flotteste analoge signal jeg længe har set. Jeg har en bekendt med Pioneer 508XD, og har nu prøvet at få diverse analoge kanaler til at stå lige så skarpt som på mit, men uden held. Om det skyldes forskel på vores antennemodtagelse eller at plasma ikke kan polere skarpheden så godt som LCD, kan ikke med sikkerhed siges - sandheden er vel at det er en kombination af de to.


Andet
Jeg har prøvet at sætte den op imod mine to computerskærme, bare for sjov.

Det er hhv. en LG L2010T med S-IPS panel, samt en crappy 19" Acer X193W med TN+ panel.

Der er ingen tvivl om at Sony TV'et banker LG-skærmen grundigt i sortniveau. Sony'ens S-PVA panel fra Samsung, har det bedste sortniveau jeg har set på LCD, kun rivaliseret af Samsungs egne S-PVA TV samt Sharp AQUOS-seriens bedre skærme; ASV-panelerne er også ret overbevisende her. Philips med deres S-IPS fjernsyn opfører sig på samme måde som min LG computerskærm - det er jo også samme arkitektur for panelet.

Går vi ud og kigger på vinkel, burde min LG jo så banke Sony'en virkeligt grundigt. Jo, LG'en står mere lysstærkt på ekstreme vinkler, men det er LANGT fra noget der sætter Sony'en i et decideret dårligt lys. LG-skærmen vinder, men det er marginalt; Sony'en hverken inverterer noget eller bloater farver. Det er ret godt gået synes jeg.

Acer'en har et pænere sortniveau end LG'en, og ligner meget Sony TV'et. Når det kommer til farvegengivelse, er Acer'en overraskende farvepræcis af et LCD at være (dog ingen match for LG'en), men den har en kedelig tendens til at udbrænde detaljer, også selvom man skruer sig vind og skæv på brightness, contrast og gamma. Kalibreret bliver den sært nok værre på dette punkt.

Farvemæssigt kan Sony TV'et ikke helt hamle op med LG'en til trods for at Sony TV'et har 10-bit panel. Om det skyldes at 10-bit panelet og skærmen kun går 10-bit når der vises andet end billeder fra et flash RAM kort ved jeg ikke lige...
Brugeravatar
Af jakobdam
#43790
ranelund >
så må konen sku leve med et lidt dårliger design
Jeg vil sige, at hvis du ikke kan indbygge TV'et i en væg (dvs. stort hul i vægge og skærmen monteret med vægophæng inde i hullet) og på den måde integrere det i væggen (med dertilhørende passende ventilation så det hele ikke brænder sammen pga. varmen ikke kan slippe ud) så ser E-serien ikke ret pæn ud i mine øjne.

Måske er det bare mig...

Philips har nogle smukke rammer i slukket tilstand, men jeg bliver idiot af at glo på deres ambilight når de er tændte.

W-seriens ramme er nu også ret flot og stilet, og indhugget i fronten ser godt ud - mit TV synes jeg fremstår rimeligt stilrent og anonymt, sådan som jeg gerne vil have mit TV ska se ud... :)
Af ranelund
#43873
er faktisk ogsa blevet mere glad for designet på w4000 kontra E efter jeg har kikket lidt mere på tvét..

Men jeg venter nok lige lidt.. og køber w4500 istedet for.
Men tak for en super god anmeldelse.

Mvh
Rane