Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#30501
Jeg har haft ovenstående 2 fjernsyn med hjem på prøve samtidig for at have mulighed for at sammenligne dem.

Jeg var ellers på forhånd overbevist om at jeg skulle have plasma, da jeg troede det var mest "billedrørs-agtigt" at kigge på, men her kommer mine sammenligninger:

Kontrast: Ingen synlig forskel i praksis. Panasonic'en havde en mere sort sort, men havde faktisk en halv-dårlig shadow detail. En mørk scene forsvandt helt på den, men stod ok på sonyen. Jeg kunne godt lave lige så sort farve på sonyen med "black corrector", men så opstod samme problem med shadow detail'en.

Farve: Sonyen havde (efter kalibrering) de bedste farver jeg har set på en fladskærm til dato. Panasonic'en havde dårlige indstillingsmuligheder og jeg kunne enten få et totalt overstyret billede eller et fladt farveløst billede (skift mellem profilerne standard / cinema osv.). Desuden syntes jeg den grønne farve så lidt turkis ud hele tiden på panasonic'en.

Svarhastighed: Pana'en er hurtigst - her kan jeg se en anelse bedre opdatering på plasmaen ved hurtige bevægelser. 100hz systemet kunne jeg dog ikke se den store effekt af.

Skarphed: LCD skarpest, Panasonic'en har et utydeligt billede i forhold til. Panasonic'en har desuden mere synlig støj.

Skærm: Panaen har en glasplade front som beskytter mod tryk på skærmen, men samtidig reflekterer den alt lys i rummet så man ikke kan se noget på skærmen.

Synsvinkel: Plasma er her bedst, men igen ingen praktisk betydning da der vel ingen grund er til at se fjernsyn i en vinkel over 45 grader?

Andre ting:
- Panasonic'en laver fosfor-spor ved panoreringer i høj-kontrast scener = grønne striber efter ting.
- Panasonic'en laver purple snakes = lilla striber i gråtone-overgange.
- Panasonic'en har nogen blæsere som jeg kunne høre, og som irriterede mig.
- Panasonic'en har et herre-grimt kabinet, hvor sonyen mere ligner en B&O.

Nævnte jeg har Sonyen har indbygget digital kabel-tv tuner som understøtter HD-udsendelser?

Det var ikke så svært at vælge (syntes jeg).
Af Cermit
#30502
Hvad signal testede du den med?
Af Uffe
#30503
Jeg havde et digitalt tv signal og jeg testede hd signalet vha. en pc sat til via hdmi.
Af Cermit
#30504
Uffe skrev:Jeg havde et digitalt tv signal og jeg testede hd signalet vha. en pc sat til via hdmi.
Okay, men testede du via DVB-C?

Så vidt jeg kan se har W3000 ikke 100Hz (vakler selv mellem D3000 og W3000 pga. af det).
Af Uffe
#30510
Ja, jeg prøvede DVB-C og den fungerer fint i Sonyen.
Jeg ville have købt et 40 tommer D3000 i sin tid, men Sony trak 40 og 46 tommer versionerne tilbage fra markedet igen. Du ved godt du kun kan få den i 32 tommer, ik?

Mht. 100 hz, så har jeg nu ingen problemer med at se f.eks. sport på W3000'eren.

Jeg tænkte også på at købe X3000, men jeg syntes designet var bedre på W3000 og at det var meget man skulle give ekstra for 100 hz.
Af Cermit
#30516
Sparshop.dk har stadigvæk nogle 40" D3000 tilbage, så regner med at købe et der. :)
Hælder også mest til D3000, da den lige er et par tusinde billigere, men godt at høre andres erfaringer!
Af Uffe
#30523
Du skal bare huske at D3000 ikke har HD tuner, så du skal købe en ekstra boks på et tidspunkt når du vil til at se HD kanaler. Der er kun Discovery HD for øjeblikket på Yousee, men Kanal 5 HD kommer snart og der kommer flere løbende siger de.
Så de par tusinde du sparer på D3000 istedet for W3000 vil du sikkert hurtigt komme til at bruge på den ekstra tuner.
Af -jacob
#30548
Det var de samme overvejelser jeg gjorde mig da jeg valgte et W3000.
Jeg så X & W ved siden af hinanden, og følte næsten at jeg skulle lede efter 100 hz fordelene, så jeg syntes ikke at det var prisforskellen værd.

men prøv evt. at få forhandleren til at afspille samme videosekvens med og uden 100hz, så du kan checke forskellen.

Jeg valgte W3000 fordi den har indbygget MPEG 4 tuner så jeg kan modtage de nye HD kanaler.

Yousee har idag indformeret mig om, at TV2 sport HD starter 1 februar, altså på fredag, og Kanal5 HD først starter 1 marts, og altså ikke idag som der tidligere er anonceret på deres egen hjemmeside.

Men lad os nu se hvordan det kommer til at gå, de kan sikkert nå at ændre det mange gange endnu.