Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Eiberg
#29647
Jeg stod og skulle udskifte min Samsung SyncMaster 730BF til en 22" widescreen skærm.
Mine behov er lidt simpel billed redigering, CounterStrike og almindelig tekstbehandling/internet.

Til at starte med havde jeg kig på Samsung 226BW og HP w2207.
Jeg lånte først Samsung'en med hjem fra arbejde for lige at lynteste den, og synes nu ikke den var noget særligt selvom det skulle være en med S-panel.
Så den ville jeg ikke købe - jeg var ganske enkelt bare ikke overbevist i forhold til min 730BF andet end størrelsen.

Så kiggede jeg på HP w2207, men udtrykket "input-lag" gjorde at jeg med det samme vidste at det ikke skulle være den. Ville jo være en katastrofe i CS :P

Så faldt jeg over denne ASUS VW222U. Det var ikke nemt at finde reveiws af den, men det lykkedes dog at finde lidt omkring den og jeg besluttede mig for at bestille den og se hvad den duede til.

Købte den hos Proshop.dk til en pris af 2139, inkl. fragt =)

Jeg vil på forhånd lige sige at mit kamera ikke yder 100% retfærdighed over for skærmen hvad angår farver, men synes der skal lidt billeder med.

Skærmen:
Data:

Specifikationer fra ASUS.com

Den blev sørme leveret i en kasse, hvori der var skærm, fod, QuickStart manual, DVI-kabel, VGA-kabel og et MiniJack kabel (skærmen har indbyggede højtalere) og et netkabel.

Jeg har aldrig haft skærmen sat til på VGA-porten og ligeledes kunne det aldrig falde mig ind at bruge de indbyggede højtalere, så ingen af disse features er testet.

Skærmen har en meget lækker finish, og der er slet ikke noget at klage over der.
Den er ikke højdejustérbar.

Lidt billeder af skærmen:

Billede 1

Billede 2

Billede 3

Billede 4

Homogenitet, farver og slør:
Homogeniteten på skærmen er udemærket og ligeledes er sortniveauet.

Billede: Homogenitet & sort

Der er udemærkede farver på skærmen, selvom det næppe er en skærm for den krævende grafiker.
På det følgende billede ser det ud som om det er svær at skille de mørke farver fra hinanden, dette er dog ikke svært i virkeligheden, det er kun helt nede i de allermørkeste områder det er svært.

Farvescala

Da jeg skal bruge skærmen til CS 1.6 og går lidt op i det, var det vigtigt for mig at få en hurtig skærm.
Jeg har først taget et par shots i MonitorTest hvor man kan se slør:

Slør: Sort/Hvid

Slør: Sort/Rød

Som det ses er der trailing på skærmen i denne test, men det kan vist ikke undgås på en LCD skærm.

Det er dog noget andet når man har et FPS spil kørende, se her:

CS 1.6 Stillesående

CS 1.6 rystetur

Som det ses er der lidt slør på, ved de hurtige bevægelser, men hold kæft jeg sys det meget godt klaret. Det er meget lidt og jeg har aldrig lagt mærke til det med det blotte øje.

Betragtningsvinkler:
Jeg lader billederne tale lidt for sig selv, da de giver et okay indtryk, selvom kameraet ikke er helt fair over for farverne og de ikke er vodlsomt skarpe.

Billede 11

Billede 12

Billede 13

Billede 14

Konklusion:
Jeg er meget glad for min nye skærm. Prisstærkt alternativ til 226BW og w2207.
Bestemt en skærm jeg synes skal med i folks overvejelser.

Har ingen problemer med at anbefale den =)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29659
Super anmeldelse. Tak for det!
Du kan, hvis du vil, ændre billedlinkene så de bliver vist direkte her i forum, men det er selvfølgelig op til dig.

Jeg har så sent som i forgårs opdateret vores testprogram, så man nu kan lave en trailing test ala pixperans "and-i-gocart". Ikke at du behøver at tilføje billeder af dette - du har vist været ret godt omkring alle aspekter.
Af Sølling
#30325
Nu er det en uges tid siden du skrev dette.. Hvorn er du tilfreds med skærmen nu? :)

Specielt interesseret i når du spiller cs, hvordan du synes den er...
Af Eiberg
#30483
Sølling skrev:Nu er det en uges tid siden du skrev dette.. Hvorn er du tilfreds med skærmen nu? :)

Specielt interesseret i når du spiller cs, hvordan du synes den er...
Jeg er stadigvæk meget tilfreds med skærmen, og har stadigvæk ingen problemer med at anbefale den videre :)
Af pwr
#30826
Hvor hurtigt fik du din? For de er da godt nok sløve til at sende min, selvom den er på lager...
Af Eiberg
#30996
pwr skrev:Hvor hurtigt fik du din? For de er da godt nok sløve til at sende min, selvom den er på lager...
Der gik et par dage... Har du fået den endnu?
Af pwr
#31003
Fik den i dag, de havde ikke opdateret status på min ordre på deres webside. Skal nu til at justere den lidt og teste =)
Af pwr
#31051
Fik endelig testet den i går aften:

Fik omgående hovedpine og snurren i øjnene ved standard indstillingen af brightness/contrast i "Standard mode" (den som jeg har tweaket). Skruede lidt på dem så de lignede den 19" CRT jeg er vandt til og hurtigt blev øjnene bedre og hovedpinen forsvandt. Måtte dog til trods for dette, lave mIRC's hvide kanalbaggrundsfarve om til sort for ikke at få problemer igen.

En ting jeg selvfølgelig også havde glemt var at nulstille alle gamma ændringer osv i Nvidia kontrolpanelet (nok mange der glemmer det).

Testede en 720p videofil og synes egenttlig at den blev afspillet ganske fornuftigt. Lige da jeg startede video filen oplevede jeg at lyd og billede ikke passede sammen (tale), men det må have været en nisse, for jeg oplevede det ikke igen. Selvsamme videofil havde jeg tidligere set på min CRT uden at lægge mærke til noget.

Af spil blev DoTA, QuakeWorld (QW) og CoD4 testet. Var specielt overrasket over QW. Mærkede intet input lag ej heller nogen synlig ghosting. Det eneste, som også var til stede i CoD4, var når man drejede hurtigt, en slags motionblur effekt forårsaget af den smule ghosting der er på skærmen. Men den er langtfra generende. Ret pudsigt var denne "ghosting" kun synlig når man drejer, og ikke når f.eks. modstandere bevæger sig. Faktisk synes jeg ikke at jeg oplevede noget som helst som gjorde at jeg spillede dårligere end på min CRT i hverken i QW eller CoD4.

Det der derimod overraskede mig mest var DoTA ( meget populært mod til Warcraft 3). Jeg kunne øjeblikkeligt mærke en markant forskel fra hvordan spillet føles på min CRT. Det er som om der er meget input lag af en eller anden underlig grund. Prøvede at sætte opløsningen ned til 800x600 som eksperiment men det samme var gældende. Ret pudsigt at et i bund og grund RTS spil føles laggy med musen når et lynhurtigt FPS spil som QW ikke gør. Specielt var det når man skulle klikke på modstanderne, eller lave andre præcise klik, at man kunne mærke at musen føltes en smule laggy (det skal lige siges at jeg kørte både QW og DoTA i 4:3, hvilket disse spil bedst egener sig til). For at udelukke at det ikke bare var "delay" til personen som hoster spillet, lavede jeg et singleplayer spil og testede, men der var stadig "et eller andet". I øvrigt vil delay (åndsvagt udtryk fra DoTA, for høj ping mellem server og klient) mellem hosten og spilleren jo aldrig påvirke spillerens mus's opførsel pga. den måde spillet virker på. F.eks.: hvis jeg vil bruge Tinker's Laser skill på Pudge. Klikker jeg på Pudge og trykker den hotkey der svarer til Laser. Om så jeg har en ping på 2000, vil den ramme Pudge hvis han er indenfor rækkevidde. Vil teste DoTA lidt mere senere.

I CoD4 var jeg nødt til at slå VSYNC til da der vare meget tearing pga. høj framerate, men spillet kørte fint med det slået til (uden triple buffering) med 60 frames.

+ God i FPS spil
+ God videoafspilning
+ God scalering af nærliggende opløsninger til 1680x1050
+ God Aspect Ratio funktion til 4:3 spil

- Ingen højdejustering (man ka vel hæve/sænke stolen til en hvis grad)
- Ændring i brightness/kontrast i specielt toppen af skærmen og siderne når man bevæger hovedet en smule. Vel uundgåeligt på TN?
- Bleed i bund og top, ala OP's bare også i bund/top.
Af Eiberg
#31167
Okay, lækkert med flere inputs omkring den.

Nu havde jeg ikke haft nogen CRT-skærm at sammenligne, men sjovt du oplever "noget" i det ene spil men ikke det andet.

Ang. bleeding, er der som sagt stort set intet på min, kun meget lidt i bunden.

Tilfreds med den, eller er det hårdt at komme fra CRT? :p
Af pwr
#31189
Efter nu et par dage med skærmen er jeg ved at være vænnet til den i forhold til min CRT. I det spil jeg nævnte kører det også bedre. Tror det til dels skyldtes at min PC trængte til lige at blive efterset lidt i krogene, for det hjalp meget bagefter. Samtidig er jeg sikkert også blevet bedre til præcist at klikke på ting på skærmen =)

P.S. har du alle de klistermærker siddende på skærmen? Er de til at få af uden det ser grimt ud bagefter?

Edit: oplevede lige en underlig ting. Skærmen har stået med power på i ca. 2 dage nu (slukket skærm når jeg sover), og oplevede nu her at der var en slags "ekstra" skarphed på billedet. På tekst kunne det ses som en hvidlig kant på højre side af bogstaver. Slukkede skærmen nogle sekunder og tændte igen, og der var det væk.
Af Steffen_amby
#32783
Kan det passe at der ikke er dvi udgang men kun avi?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#32859
Der er ingen udgange på en skærm - kun indgange.

Hvad er en AVI-indgang?

Den skærm der omtales her har både DVI og VGA indgang.
Af entvex
#34011
Er Denne skærm Anti-reflekterende ?