Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Silent Sniper
#19733
Forhistorie:
Kæresten købte som sagt en HP w2207 til mig, da hun ville have min LG L203WT så jeg klager bestemt ikke! (Hun var vel træt af sin 15” CRT skærm hehe)

Efter hvad jeg kort har kunne læse, på forskellige forums skulle skærmen være med et TN panel på 5ms.

Førstehåndsindtryk:
Førstehåndindtrykket har denne gang været helt i top, ingen tegn på skærmen har været brugt før (som var tilfældet med min LG L203WT)

Kassen fortæller det er en HP w2207 monitor, som vi har med at gøre.

Billede

Når kassen bliver åbnet finder vi lidt forskelligt tilbehør.

Billede

1x VGA kabel
1x DVI kabel
1x USB kabel
1x Jackstik
2x Strømstik det ene med trebenet stik (EDB stik)
Manualer/Driver CD

Billede


Kvalitet, design og indretning:
Designet synes jeg er nydeligt, rart at power knappen sidder i toppen af skærmen.
Dioden der lyser kan også slukkes helt i OSD menuen,
så man ikke bliver blændet af lampen, når man gamer eller ser film.

Billede

Brightview som vi kender det fra bærbare computere, findes også på denne HP skærm.
I starten var jeg en smule skeptisk over for brightview på skærmen, men må sige at dette blot kræver tilvænning. (Som med så meget andet)

Om man kan lide designet, er som de fleste ved en smagssag.

Billede

Foden som skærmen står på er bred, som giver en vis tyngde i skærmens design efter min menig.
Da foden som sagt er bred, kan denne bruges til f.eks. opbevaringsplads af forskellige ting.


Bagsiden af skærmen, er der ikke så meget at skrive hjem om.

Billede

Der er ledningsholder til både strømkablet samt til DVI/VGA kablet, så disse fint kan gemmes af vejen.

Ellers enkelt og ligetil, bemærk power knappen i toppen af venstre side.
Lyset i knappen kan slukeks helt vis OSD menuen.

Billede

Når det er mørkt ser det sådan ud:
Billede


Den indbygget USB hub, kører USB2.0 hvilket er perfekt, da man dermed slipper for at rode rundt nede bag ens PC med kabler.

Billede


Justeringsmuligheder er der nok af, både Tilt: -5/30 grader og Pivotfunktion – Højdejustering.
Altså nok indstillinger til at stille selv den mest krævende bruger tilfreds.


Software:
Har ikke testet den medfølgende software, da denne skulle være ret fejlbehæftet.

Af tilslutninger findes der DVI/VGA/2x USB/Jackstik til de 2x2w højtalere som er indbygget (De er fint til system lyde om ikke andet)
Hvem havde også regnet med man skulle holde disco med indbygget højtalere?


I brug:
Med standard indstillingerne, er farverne utrolig stærke hvilket overrasket mig en del til den positive side.

Min LG L203WT er utrolig mat i farverne når man sammenligner med w2207.
Ellers er der ikke så meget at sige om farverne end at de er meget meget flotte.


OSD:
Skærmens OSD menu er nem at navigere i, knapperne reagere som man kunne forvente af en kvalitetsskærm.
Sådan ser skærmens OSD menu ud

Billede

For en gangs skyld er knapperne i grå, hvilket er et plus i mine øjne, da det er lettere at se dem når det er mørkt.

Billede


Backlight og pixelfejl:
Som billedet viser, er homogeniteten af baggrundsbelysningen helt i top, man kan ane en lille smule lys i bunden og toppen dette er minimalt.

Testede kort med min LG L203WT og det ser ud til at den vinder på dette punkt.

Billede

Husk blot det er marginaler vi snakker om her, ikke noget man ligger mærke til i dagligdagen.

Fuldt størrelse billede kan hentes her:
http://www.mrestore.dk/hpw2207/DSC01840.JPG


Som det første da skærmen var pakket ud, testede jeg den igennem for pixelfejl med programmet monitorTEST, igen må guderne have en finger med i spillet, for der var som sagt ingen pixelfejl.


Spil:
Så nåede vi langt om længe til spil testen, som mange af jer sikkert vægter højt når en ny TFT skal købes.

Har testet skærmen med følgende spil:
Battelfield2 /Supreme Commander/Command & Conquer 3 Tiberium Wars/Flatout2


"Fit to Aspect Ratio"
Det er muligt at sætte skærmen til "Fit to Aspect Ratio" hvilket betyder hvis man ikke kører et spil i skærmens native opløsning på 1650x1050 får man to sorte bjælker i siden af skærmen.

Dette er også muligt at indstille dette under ens grafikkort hvis ens skærm ikke skulle understøtte det.


Video test af HP w2207
Du kan se hvordan skærmen klarer sig når der spilles Battelfield2 i den dvd jeg har lavet.

Filen ligger som ISO kan evt. mountes i daemon tools eller lign programmer
http://www.mrestore.dk/hpw2207dvd.iso


I OSD menuen er der en funktion "Quick View" hvor det er muligt at skifte mellem
Text/Custom/Movie/Photo/Gaming, i den video jeg har optaget kan i se forskellen mellem de profiler.


I BF2 kører jeg 1280x1024, har prøvet at sætte skærmen til "Fit to Aspect Ratio" hvilket i kan se her.

Billede

Billedet i fuld størrelse kan hentes her:
http://www.mrestore.dk/hpw2207/DSC01831.JPG


Det er minimalt med ghosting på denne skærm, et trænet øje kan sagtens se en smule men det er virkeligt meget lidt. Nu kan jeg kun sammenligne med min gamle LG L203WT og den er ikke i nærheden af HP’en her vinder HP’en helt klart.

Om det er forskellen fra 8 til 5ms tvivler jeg stærkt på, kunne forstille mig at der er et bedre panel i den fra HP.


Film:
Fik set The Departed på dvd og andre små film, det er nu endnu lettere at se film på skærmen når man sidder i sofaen.

Billede

Kontrasten er også rigtig god når man ser film, det er ren fornøjelse at se film på skærmen.

Betragtningsvinklerne, er gode som også kan ses på billederne.

Billede

Billede

[imghttp://www.mrestore.dk/hpw2207/DSC01808_resize.JPG[/img]

Billede

Farverne forvrænges lidt, ikke noget jeg vil kalde en katastrofe nu viser mit digital kamera ikke helt de korrekt farver, så det er lidt svært at se hvor god betragtningsvinklerne i virkeligheden er.


Prøvede at tage et par billeder når det er helt mørkt, synes ikke mit digital kamera gengiver hele farve gengivelsen korrekt, men i skal ikke snydes alligevel :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billederne kan hentes i fuld størrelse:
http://www.mrestore.dk/hpw2207/back/


Konklusion:
Til slut, er HP w2207 et rigtigt godt bud på en allround skærm som klare de fleste behov.
Er man seriøs grafiker, er det en skærm med S-IPS man skal kigge efter.

Ser vi væk fra dette et kort øjeblik, er den behagelig at arbejde med både når vi snakker afvikling af spil/film/surfing mm.

Eneste rigtige negative er at foden skærmen står på, ”skøjter” så man skal ikke bruge ret mange kræfter på at dreje den.


5 ud af 5 stjerner herfra!
Senest rettet af Silent Sniper 9. feb 2012, 21:22, rettet i alt 25 gange.
Brugeravatar
Af yksa
#19734
(B av det er jo top nice. (B

hehe der ryger ihvertfald sådan en skærm hjem til mig
Senest rettet af yksa 19. maj 2007, 21:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Silent Sniper
#19735
yksa skrev:(B av det er jo top nice. (B

men du skriver ikke noget om at du indstalleret softwaren til skærmen.
Det står i teksten, retter det lige til så det er nemmere at se
:)
Brugeravatar
Af yksa
#19736
kunne du ikke tage et nærbillede der hvor knappen sidder (forfra), da på nogle billeder nærmest sidder en skjuldt indikator på om den er tændt eller ej?
Brugeravatar
Af Silent Sniper
#19737
yksa skrev:kunne du ikke tage et nærbillede der hvor knappen sidder (forfra), da på nogle billeder nærmest sidder en skjuldt indikator på om den er tændt eller ej?
Den skulle være fikset nu.
Brugeravatar
Af yksa
#19739
ser indtil vidre ud som om der ikke er meget backlight bleeding øverst oppe i skærmen.

men top dollar :)
Af Pascal
#19741
Har du testet i med andre opløsninger end native?

Har man mulighed for at køre 1:1 pixelmapping på fx. 1280*1024, sådan at den laver sorte felter top/bund og højre/venstre?
Af NOS-XR
#19743
Pascal skrev:Har du testet i med andre opløsninger end native?

Har man mulighed for at køre 1:1 pixelmapping på fx. 1280*1024, sådan at den laver sorte felter top/bund og højre/venstre?
Der er flere folk der siger den understøtter 1:1 pixelmapping, hvilket gør monitoren perfekt til opkobling med en PS3 eller Xbox360...
Af NOS-XR
#19744
Altid godt med et review med mange live billeder...

Thumps up herfra! 8)
Brugeravatar
Af Silent Sniper
#19745
Så er der rettet i reviewet, så det skulle passe.
Sig endelig til hvis i mangler flere ting :)
Af NOS-XR
#19748
Silent Sniper skrev:Så er der rettet i reviewet, så det skulle passe.
Sig endelig til hvis i mangler flere ting :)
Har du forsøgt at anvende en højere opløsning end skærmens native?

Tænker på godt skærmen vil klare afspilning af HD-film i eksempelvis 1920x1080. Idet opløsningen ligger forholdsvis tæt på skærmens native, burde den teoretisk set kunne fremvise 1080p indhold ganske glimrende...
Brugeravatar
Af Silent Sniper
#19749
NOS-XR skrev:
Silent Sniper skrev:Så er der rettet i reviewet, så det skulle passe.
Sig endelig til hvis i mangler flere ting :)
Har du forsøgt at anvende en højere opløsning end skærmens native?

Tænker på godt skærmen vil klare afspilning af HD-film i eksempelvis 1920x1080. Idet opløsningen ligger forholdsvis tæt på skærmens native, burde den teoretisk set kunne fremvise 1080p indhold ganske glimrende...
Det er desværre kun muligt at sætte opløsningen til 1650x1050 ::l
Af Pascal
#19750
Tak for svaret.

Jeg står og svinger mellem NEC 20WGX2 og denne. Var nede i TDC butikken i Herning i går, og jeg synes faktisk, at den står meget hæderligt, og specielt til kr. 2.700.

Det er alligevel en tusse mindre end NEC skærmen, og så får man også lige 2" mere, hvilket passer godt, da jeg også skal bruge skærmen som "TV" i soveværelset.

Hmm svært valg.
Af Pascal
#19751
Forresten hvad siger meldingerne om input lag på denne skærm? Jeg er meget følsom over for det, så en skærm med høj input lag er ubrugelig for mig.