Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kief
#18087
Hej alle.

Hermed et kort og lille review af Toshiba 37c3000p.

Indledning

Toshiba'en er en af de mere omtalte modeller lige for tiden, og her vil jeg komme med en kort reference omkring tv'et. Det er på ingen måder et professionelt review, så tag det som det er, en kort redegørelse af en køber.

Følgende maskiner er brugt i testen:

Xbox 360 (tilsluttet via component)
Acer Ferrari Laptop (tilsluttet via HDMI)


Tv'et er købt fra Digitalo til en pris af 6825 DKK inkl. fragt.

Setup & Design

Ind kom pakken og ud kom tv'et. Det er relativ simpelt at gå til. Foden har givet mange en del grå hår, men ligesom med den tidligere Tosh' skal man blot lige lure tricket. Fjern de 5 skruer bag tv'et og ikke de 4 under foden, dermed ryger hele foden af uden nogen problemer. (Ud af de 5 er det ikke de huller hvor der er en pil der peger ind på.

Dette punkt er meget subjektivt, men jeg må sige at de har fået givet det et kraftigt face-lift siden den roste WL66 model, som jeg også tidligere har haft. Især de mere diskrete højtalere, giver et mere let design. Den klassiske sølv-kant rundt om tv'et er med til at bryde det sorte design. Alt i alt et ganske pænt tv, og er relativ glad for at være sluppet for højglans plast :)

Specifikationer

Kan ses her

Remote

Dette punkt er som altid noget total urelevant og så alligevel utrolig relevant på samme tid. Jeg bruger selv en DV1 fra HFK til at styre mine enheder, men hvis man nu skal bruge den medfølgende, så må jeg sige at den faktisk er overraskende god. (modsat hvad man kan lære andre steder)
Den er blevet tungere og bedre til at sende signalet, hvilket gør at tv'et reagerer, også selv om man sidder lige ved tv'et. WL66'eren var remoten ussel, den var svært at bruge og man gad ikke bruge den. Med den nye har jeg faktisk næsten glemt at bruge min DV1 da den anden gør det ret godt.
Et plus til Toshiba for at levere noget ok, uden at den dog udseendesmæssigt lever op til noget B&O

Funktionalitet

Det var meget simpelt at komme igang med tv'et. Antenne-stikket i og så finder den automatisk en røvfuld kanaler på min kabel-tv-net. Den lægger dem hulter til bulter, men efter 10 min's redigering fik jeg lagt dem som jeg gerne ville have. Ligesom WL66'eren er det meget simpelt og intuitivt at rykke rundt på kanalerne. Også indstillinger omkring billede er ganske let at tilgå. Ud over at kontrast'en var sat på 100 så var de andre pre-indstillinger ganske neutrale.

Billedkvalitet

Billedet er jo de vigtigste og her vil jeg mene at man kan se det er et tv til prisen. I forhold til de andre tv i prisklassen, må jeg sige at jeg er imponeret. Den giver et roligt og godt billede, uden de store forstyrrelser.
Og samtidig er jeg meget imponeret af hvad den kan med "out of the box" indstillinger.

Sort niveau'et er ganske rigtig ikke sort sort, men ikke problematisk. Jeg er ikke i tvivl om at et plasma-tv vil kunne gengive sort bedre, men er faktisk godt tilfreds. De andre farver står fint og flot.

Jeg oplevede en smule pixellering da jeg så et afsnit af Langt Fra Las Vegas, men det er kun her jeg oplevede det. Ud over det så jeg Bayern vs Milan, og tv'et klarede fint en fodboldkamp.

Men generelt vil jeg sammenligne billedet meget godt med WL66'eren, blot gjort en smule bedre...

Lyd

Lyd i et fladskærms-tv er per difinition dårlig. Der er ikke den nødvendige plads og det giver også en middelmådig lyd, men jeg synes tv'et klarer det godt. Jeg var også tilfreds med lyden i WL66'eren, så det er stort set identisk her. Jeg har slået bass-boost til da det giver en lidt dybere lyd, men det er individuelt om man kan li' det.

PC / Xbox 360

Først vil jeg prøve at gennemgå PC-delen. Dette er uden tvivl ikke Tosh'ens største force. Jeg har ikke kunne se noget om 1:1 pixelmapping, så det vil jeg mene ikke eksisterer her. Jeg har tilsluttet computeren via HDMI og billedet bliver en smule småt (=underscan). Jeg har ikke fået rodet så meget med det, men fænomenet var det samme på WL66.
Det har ikke været et større problem end man kunne leve med at mangle lidt billede.
På min gamle computer kunne jeg via "overscan-tool" i Nvidia, strække billedet så det passer på hele skærmen, men det er ikke lykkedes mig at findet det i ATI's software. Hvis nogen ved hvor det er, eller hvordan man gør, må de gerne skrive det her!

Derudover kunne jeg ikke få lyden fra HDMI over på skærmen. En mindre ting som jeg ikke bruger, da jeg kører det ud i mine højtalere i stedet, men for nogen kan det måske være irreterende. Igen er det måske blot en justerings-fejl.

Xbox sluttet til skærmen er fedt!

Super flot grafik, masser af skærmplads og fine farver. Spiller Gears of War og har på ingen måde følt at der ikke var nok sort niveau, selv om spillet generelt er lavet i dystert miljø. Ingen problemer der, den står som den skal - knivskarpt.

Konklusion

Tosh'en er en fin skærm. Der er ingen tvivl om at den ikke lægger standarden for skærme i fremtiden, men vil man have en stor skærm med god billedekvalitet, så er det helt klart en sådan model man skal have. For 6825,- så er det MEGET tv for pengene.

Hvis man er meget pernippel-gryn over sort niveau eller absolut skal have en fejlfrit billede, så vil jeg nok sende folk over til Panasonic PX70 eller måske Sharp RD1E (hvis det skal være LCD)

DOG ER DET INGEN PLASMA VS LCD TRÅD DEN HER!!!!

Jeg læste selv review fra HDTV.co.uk og tænkte YIKES men som Otto fint skriver et andet sted. Man skal tage deres review med et gran salt, da det dømmer ud fra en grundlag som tv'et slet ikke hører hjemme. Dette er et prisvenligt tv og ikke aftager fra gode LCD og plasma tv.

Billeder kommer senere...
Af PH
#18088
Har den i 32' tommer, men er ingen måde ekspert på tv området så jeg har ikke skrevet noget om den.
Jeg har skiftet fra et CRT til dette, og det virker upåklageligt, også til fodbold og håndbold.

#1
Hvis du har nogle forslag til billed indstillinger må du endelig sige til.
Jeg er en høvl til dette, dog er jeg ikke utilfreds med standard instillingerne.

Når man bruger tekst tv viser den det som 4:3, selvom den er sat til "bred". Kan man skifte så når man er inde i tekst tv også bruger hele skærmen?
Af dagger
#18758
Hej Kief

Vil blot lige sige tak for et glimrende "oplevelses-resume".

Overvejer TV'et i 32" men var lidt nervøs for bla fodboldkampe, de jag bruger TV'et en del til det, så er glad for at høre at du har været tilfreds der også.

/Dagger
Af IsoNick
#23081
Nu her et lille halvt år efter du købte fjernsynet er du så stadig tilfreds med det?

Jeg havde overvejet den billige A-model af fjernsynet fra El-Giganten. Men tror nu det bliver C-modellen, da jeg har forelsket mig lidt i Toshibas design. Jeg synes den matsorte farve de har valgt, ser kanont flot ud.

Hvor langt tids levering er der fra Digitalo? Og hvad koster leveringen? Jeg kan se at prisen hos dem nu, er nede på godt 600€, hvilket jeg synes er en ganske fornuftig pris.

Jeg har selv alm. TDC Kabel-TV, bør jeg investere i noget ekstra for at få det fulde ud af fjernsynet?

Ret mig hvis jeg er i det forkerte forum.
Af Femerling
#23100
Elgiganten har et ret godt tilbud, 4444 kr for A-udgaven i 32''. Hvis man har et mindre budget kunne den så tænkes at være anbefalelsesværdig? Jeg ved at den største forskel på de to fjernsyn er den dynamiske kontrast (A: 1:1600 ; C: 1:4000) gør den dynamiske kontrast at der er meget stor forskel på de 2 fjernsyn?
Af IsoNick
#23105
Femerling skrev:største forskel på de to fjernsyn er den dynamiske kontrast (A: 1:1600 ; C: 1:4000)
Jeg overvejer så som skrevet tidligere 37" modellen af A-udgaven. Netop fordi jeg har læst flere steder at den dynamisk konstast ikke er værd at give ekstra for.

Der er selvfølgelig også digital tuner i C-udgaven, men da jeg også skal have en harddiskoptager, så har jeg set på en med indbygget digitaltuner.
Af christianmp
#23119
der er IKKE DVB-T i C3000p udgaven. Hvis du skal have digi-tuner skal du op i c3030-modellen.
Og den er lidt dyrere.

Har selv en 32c3000p købt fra hardwareversand.de og det er en udemærket skærm.
Af IsoNick
#23150
christianmp skrev:der er IKKE DVB-T i C3000p udgaven. Hvis du skal have digi-tuner skal du op i c3030-modellen.
Aha! Ok, jamen så er der jo snart ikke så mange gode argumenter mere for at købe C-modellen.

Jeg overvejer ligeledes at købe en harddiskoptager. Den jeg har set på har indbygget digitaltuner, så kan den vel supplere op, nu når fjernsynet ikke har DVB-T?: Sony RDR-HXD870S.
Af ullum
#23172
Når du har TDC kabel tv har du vel ikke noget at bruge DVB-T tuner til ??

Du bør i stedet anskaffe dig en selector så du kan fodre tv´et med digital signal.
Af IsoNick
#23182
ullum skrev:Du bør i stedet anskaffe dig en selector så du kan fodre tv´et med digital signal.
Hvordan forbinder man da Selector og TV?
Af Condor-9
#23415
Umiddelbart vil jeg skyde på et HDMI kabel :)
Af teamet
#24325
Det er et dårligt skud.. Så skal man have en HD selector, hvilket da helt sikkert også er en mulighed. Hvis du bare har en normal gammeldags selector (200-500kr på dba), er forbindelsen via scart eller component. Det skal dog understreges, at selector ikke nødvendigvis gør dit signal bedre, men kan gøre det, hvis dit antennesignal ikke er stærkt nok.

Det skal også siges, at opløsningen ikke bliver større end normal pal, med mindre man tilkøber sig dette - og her er mulgihederne indtil videre begrænsede.

Desuden får man en ekstra box og en ekstra fjernbetjening.. Selector er ikke blot fryd og gammen.