Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Theeq
#16811
Hej Alle!

Jeg er den "lykkelige" ejer af Sharp LC-32GA8E, og det har jeg været siden Januar 2007.

Nu er det desværre sådan, at jeg er stødt ind i et problem som jeg har meget svært ved at skulle leve med. Selv om jeg ellers er ganske tilfreds med TV'et.

Problemet er at fjernbetjeningen kun virker, hvis jeg peger meget præcist på den lille modtager diode på TV'et, afviger jeg bare nogle få centimeter, så virker det ikke.

Men samtidig for at gøre forvirringen fuldstændig, så er det ikke altid sådan, der er en gremlin.
1. Sidder jeg i et mørkt rum, så er det sådan at jeg ikke kan afvige med mere end 2-3 centimeter. Og til dette er der ingen undtagelser.
(Underligt nok ville jeg mene, fordi når det er mørkt er dér vel de bedste betingelser for TV’et, at modtage IR lys signalet fra fjernbetjeningen).

2. Men skruer jeg op for lyset i stuen, (lysdæmper) bare en lille smugle, så virker fjernbetjeningen pludseligt helt perfekt, under disse betingelser så kan jeg til med pege fjernbetjeningen bag sofaen, og den virker perfekt.
Men skruer jeg endnu højre op for lyset, så virker det igen ikke....?!

Min tanke er at det er en konstruktions fejl fra Sharps side, og det tænker jeg med tanke på, at når jeg sidder i mørket, så er det eneste der kan forstyrre fjernbetjeningens infrarøde lys, jo selve lyset fra skærmen som udsender sit eget lys i en bestemt frekvens (som et lysstofrør).

Fjernbetjeningen sender også sit infrarøde lys (sine unikke koder) i en bestemt frekvens, for at TV'et kan modtage den bestemte kommando, som jeg sender fra fjernbetjeningen.

1. På en eller anden måde, så neutralisere skærmen og fjernbetjeningen hinanden, og her er det min tanke at disse to frekvenser ligger for tæt på hinanden, og på den måde forstyrre hinanden.

2. Eller lysets spektrum mellem skærmen, og det infrarøde lys fra fjernbetjeningen, ligger for tæt på hinanden. Måske udstråler skærmen noget lys fra det infrarøde spektrum, som ikke bør være der, da vi mennesker alligevel ikke kan se infrarødt lys, og derfor ingen positiv funktion har.
Og på den måde forstyrre skærmen, fjernbetjeningen. Hvem ved.

3. Eller måske endda pixel frekvensen, fra selve LCD’et der spiller ind.

Det er sådan, at når jeg tænder for lyset i stuen på en bestemt lysstyrke, så enten ophæver jeg lyset fra skærmen, eller forstærker signalet fra fjernbetjeningen, (ligesom en bærebølge ved radio teknik).

Det skal dog her bemærkes, at lyset fra stuens lysdæmper, skal stå på en bestemt lysstyrke, og må ikke afvige ret meget, før fjernbetjeningen igen ikke virker som den skal.

Dette fik mig til at undersøge fænomenet nærmere…
Og fandt ud af at fjernbetjeningen bare ikke fungerede som den burde hverken i dagslys/sollys, kunstigt lys, eller om natten (med undtagelse af ovennævnte).

Men så fik jeg den idé at det har noget med skærmen at gøre…
At skærmen skulle spille ind, og forstyrre fjernbetjeningens infrarøde lysbølge, bliver bekræftet således;
Når jeg har slukket TV’et så kan jeg skrue op for lyden på fjernbetjeningen, dette gør selvfølgelig ingen ting, da TV’et er slukket, men jeg kan se den røde lysdiode på TV’et blinke, og det bekræfter jo at signalet fra fjernbetjeningen bliver modtaget.

Dette har jeg lavet nogle test med, og når TV'et er slukket, bliver signalet modtaget (Den lille røde diode blinker) på TV’et under ALLE forhold, dag, nat, med slukket lys, og med tændt lys, i alle lysstyrker. Og det er jo rigtigt godt, men lige så snart jeg tænder TV’et (skærmen), så er jeg tilbage hvor jeg skal pege meget præcis på TV’s IR øje, for at kunne bruge fjernbetjeningen.

Det fik mig til at tænke på at TV’et har en funktion hvor jeg kan slukke for selve skærmen, mens TV’et er tændt, og derved beholde TV’s andre funktioner aktive. (F.eks. til at høre radio).
Og her fungere fjernbetjeningen på hormoner igen, 180˚ og fuld funktions dygtig.

Konklusion.
Det er TV skærmen eller et forhold til TV skærmen, der her er grunden til at fjernbetjeningen ikke fungere optimalt.

Så når jeg har sat mig til rette i sofaen for at slappe af, så er der kun tilbage at tænde for kassen (i vore dage, vel panelet) {:0), og det kan jeg jo nemt gøre fra min behagelige stilling i sofaen, med en fjernbetjening der virker 180˚ (når TV skærmen vel og mærket er slukket), men skal jeg skifte kanal, så stopper det sjove… for nu er TV skærmen jo tændt, og så virker fjernbetjeningen elendigt, så nu skal jeg sidde opret, hæve armen over sofa bordet,for at ramme TV’s IR øje.
Det er simpelthen ikke i orden!

Ligger jeg i sofaen, har jeg udviklet en teknik hvor jeg ligger fjernbetjeningen på mit knæ, og hæver knæet efter behov.
Det er simpelthen ikke i orden!

Jeg har haft TV'et sendt til rep. men fik det tilbage med den besked at sådan skal det være. {:0(
Det er simpelthen ikke i orden!


Nå men det var så lidt fra "The twilight zone".
Og skal jeg se bort fra denne forstyrrende REMOTE PEST, så er jeg ganske godt tilfreds med købet. Sharp’en har et rigtigt godt billede.

Linket herunder viser en ganske udmærket anmeldelse af LC-32GA9E = 2 HDMI porte.
Det samme TV som jeg her skriver om LC-32GA8E = 1 HDMI port.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1150877114
Se venligst bort fra anmeldelsen af fjernbetjeningen, hvis funktion jo ikke fungere optimalt, og derfor er forkert beskrevet, ellers god og præcis anmeldelse.

Sidst, miljøer-kår:
Jeg kan dog nævne noget, som nok er meget normalt for LCD TV.
Billedet har følge spor (skygge, forsinkelse), ikke meget, men når en persons profil fylder TV billedet, og står og nikker mens personen taler, så følger panden på hovet ikke rigtigt med. Det ser sku helt forkert ud.
(Dette er underligt nok ikke tilfældet hvis det er en mørk person der bevæger hovedet?!)

Dette kan man godt tweak næsten helt væk, men så opstår et nyt problem.
Dette er måske ikke altid lige tydeligt, men under nogle bestemte situationer står billedet og hopper en lille smugle, dette ses tydeligere når der er tynde steger på TV billedet, eller tynde bogstaver.
Lidt ligesom med traditionelle billedrørs TV, bare slet ikke lige så tydeligt.
Her er det så bare at vælge mellem A eller B…

Jeg er dog af den klare opfattelse at disse fænomener A eller B, intet har med selve TV-skærmen at gøre, men med den mekanisme der forvandler antennens analoge signal, til et digital signal, som skærmen har brug for. Dette undgår man derfor med et digital TV. (Digital tuner).

Jeg har da heller ikke nogen problemer, når jeg tilslutter PC, eller HDmi, Som også er helt digitalt, Så står billedet bedre end nogen skærm/TV jeg nogensinde har ejet.

Billedet på Sharp’en er kniv skarpt, og præcist. Rigtige gode grå nuancer, og den sorte ”farve” er gengivet rigtigt godt, næsten helt sort. Ikke så meget gennem lysning af den sorte ”farve” fra skærmens lys. (I modsætning til andre skærme). Og så kan man selv skrue op-ned for skærmens baggrunds belysning, det er bare super.

Jeg har haft en Thomson 32”, ca. to år gammel, den havde et meget rent billede, men var ikke særlig god til de grå toner, som Sharp’en, og den sorte ”farve” var vel mere mørke grå, end sort.

Så vil jeg bare sige tak fordi du kunne holde med så længe O_O , og jeg håber at det var til nogen gavn.

Med Venlig Hilsen
Tariq Ahmad
(Theeq)