Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rasmusdc
#16270
Er lige blevet oprettet som medlem, og har lidt tid til overs på arbejdet, så ville da lige anmelde hvad jeg har af skærm, og forklare om de oplevelser jeg har med den. Smider billeder ind så snart jeg får mit Eos tilbage.

Vil til baggrund for min test, lige vise hvilken erfaring og paneler jeg har arbejdet med, så folk ved hvad jeg bruger som sammenlignings grundlag

Samsung

LE-32R72B (den jeg tester)
LE-32S71B
LE-32M71B

Panasonic

TH 42PV60

Pioneer

4270XA
436XDE

Bang & Olufsen

BV7-40” (sidste revision)
BV4-50
BV6-26”

Derudover har jeg siddet bag diverse billig paneler som Acer og prosonic, men vil ikke basere mine erfaringer på det eller mine pc monitorer, eller for den sags skyld billedrørs tv.

Jeg skulle bruge et billigt TV til mit kontor, som skulle kunne håndtere min Xbox 360 samt mediecenter og alm Tv-signal gennem Selector, jeg havde gennemtestet panasonic panelet PV60´eren hos en ven, over en lang periode, og var kommet frem til at dette nok var mit valg, da jeg havde fået den handlet ned til 14.000 hos expert, hvilket var billigste pris på EDBpriser, men kunne ikke komme mig over den grimme grå plast.

Faldt derfor over den helt billige S71´er hos PRC data til spotpris af 6500kr, og tænkte at det gik man nok ikke helt galt med, den ville jeg dog ikke reviewe, om end den levere fint kvalitet, så havde den 5 pixel fejl og uniformitet i baggrundsbelysningen (så næsten ud som om det var et skævt panel) afleverede den, og hentede en R71´er til en spotpris hos Fona, dog 8600 men dengang var det kun 400kr mere end edbpriser.

Følte jeg havde en stor sikkerhed ved samsung, grundet pixelfejls garantien, er lidt pedantisk hvad angår fejl, så det sikre mig for det. Jeg har nu 3 R71 paneler 1 hos mig og 2 som jeg har købt til andre, og har endnu ikke observeret fejl på disse, de har alle leveret god kvalitet.

Til fjernsynet er der tilsluttet.

TDC kabel tv med selektor (SCART-RGB)
Mediecenter coreduo2 7300le (VGA 7meter liddy high qual kabel)
Xbox360 (Component kabel)

TV.

Selve Tv signalet over selektoren skuffede mig, den pixelere meget i forhold til en DVB-T modtager, men billedet som Tv´et levere er utroligt skarpt, mit dyre billedrørstv, har fordele ved filtrering af støj, men skarpheden er bedst på lcd panelet, så jeg er utrolig tilfreds med dette, farverne står skarpt, dog skulle jeg ved sport (især nfl) booste farverne meget for at skaffe græs som var nogenlunde grønt, dog ved fodbold kampe fra DK stod det som en DVD, jeg var faktisk imponeret kontra hvad jeg havde forventet. Der er pixelering ved dårligt signal, og DNie filteret som skaber en utrolig skarphed fremhæver også fejlene, kan justeres, men ville ønske at man kunne slå det fra i få situationer.

Den automatiske kontraststyring, er meget synlig til at starte med, især ved dårligt signal, at den booster belysningen i hak, men dette vænner man sig hurtigt til.

Sort er ikke sort på dette panel, den kan godt levere mørke toner, men kontra plasma så er baggrunden mere grå end mørk, men dette er ikke slemt. Til tv er R7 panelet en del bedre end M7´eren man skal slå alt fra på M7 for at få den samme kvalitet, da især smooth motion (100hz) skaber meget ghosting på dette panel.

Skal dog siges at PV60 panelet fra panasonic levere bedre scalering, og derved bedre tv billede.

DVD

DVD ser skarpt ud på panelet, igen skulle jeg lege lidt med indstillingerne for at få netop det billede jeg ville have, jeg kan godt lide at køre med meget strømbesparelse på panelet, da den så netop får en sort baggrund, men panelet levere et rent billede, med meget lidt slør.

HD-Kilder

Mediecenter, ja man sidder måbende, her vil jeg indrømme at LCD´en virkelig slår fra sig, Panasonic Plasma er meget stærkere i skalering også de pioneers jeg har leget med, men ved HD, er scalering ikke vigtig mere, og så står den super skarpt. farverne er meget gode på R7 panelet, og den viser et fantastisk rent billede, især i tegne film, kan godt lide den dynamiske standart setting til netop HD kilder, da farvemætningen giver et utroligt livligt billede.

Xbox 360, +- ja jeg så Xbox´en på både Pioneers plasma og Panasonic, samt B&O BV7, de har alle fordele, billedet er fremhævet og skarpt på skærmen, kontra pioneer som næsten levere et grimt blurred billede, for min smag må jeg nok indrømme at PV60´eren levere bedre Xbox, men R71´eren er middel til god alt efter hvad jeg spiller.
GOW står utroligt godt, men fifa 2007 har slør når kameraet bevæger sig sideværs, det er ikke slemt, men det er der. men klart okay til gaming, omend gaming til pc, i den korrekte opløsning pixelmapping 1:1 står bedre.

Men panelet er KLART acceptabelt til Xbox360, og en enorm forbedring i forhold til billedrør, eneste problem er at grundet opløsningen, så kan man godt se panelet ikke kører 1:1 når man går tæt på den scalerer

Computer

Det er nok det bedste, pixelmapping 1:1 ved 13xx X 768 den står som en drøm, flotte farver og skarpt tekst, som at sidde ved en stor 971p monitor, opløsningen er jo lidt lille til en widescreen, men man kan sætte næsen helt op til skærmen og den er skarp. Elsker at kører mediecenter over den, med et flot grafisk interface, og bladre i billede albums. sjovt at sammeligne mine Tn paneler med den (913B, 225BW) man ser tydeligt hvad TN paneler mangler af farver kontra min fladskærm.

Betragnings vinkler.

Klart panelets svaghed, nu er der opgivet 178grader, men sidder jeg i en vinkel over 40 grader til den ene side måske endag mindre (har ikke målt) så mister panelet dybden i farven og bliver lyst, vil prøve at levere nogle billeder af det. Og især hvis man kigge oppe fra og ned. Havde til at starte med placeret det på et meget lavt tv bord, men har været ude at investere i et ikea møbel, så den står i øjenhøjde, da dette klart er en fordel med billedkvaliteten.

Højtalere

Lad mig bare skrive, lad være med at bruge dem, de er ubrugelige.

Plus / Minus

+´er

Panelet er farvestærkt af et LCD panel
Skarpt billede (også under minus, klart fordel ved HD og DVD kilder)
Billigt panel, der levere en fantastisk kvalitet
Pixel garanti
Fint allround tv
Pænt design
Meget tyndt panel
Panelet er homogent i farve og baggrundsbelysning.

-

Betragningsvinkel
DNIe kan behandle billedet, så det står lidt for skarpt for nogle
Den dynamiske kontrast funktion (kun ved dårligt TV)
Højtalerne (burde leveres uden)

Konklusion

Jeg er og bliver ved med at være meget glad for dette panel, har tænkt på at købe et mere til stuen, til jeg får bestilt mit BV7-40”, da det er billigt, man kan handle sig til 8000kr for det i enhver forretning, og få det til 6500 over nettet.

Kvaliteten iforhold til et sub. 8000 kr. panel er god, jeg tror ikke du finder et panel til under 8000 der levere et så godt billede, og den er på mange punkter lige så god som mange af de dyre, mangler bare nogle af de features der bliver markeds bestemmende i fremtiden, blandt andet 100hz (når de får styr på slør).
er glad for at observere at der ingen backlight bleeding er, der er ingen uhomogene steder på panelet, hverken med belysning eller i farver.

Jer er glad for jeg ikke købte PV60´eren men mest pga. udseendet, da PV60´eren for mig bare var for skrumlet i designet, så for mig er dette et fint panel, som jeg er yderst tilfreds med.
Af jesperj
#18112
Hej Rasmusdc.

Hvis du bruger filmmode er DNie slået fra.

Vh
bossehanson