Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Daath
#16039
Anmeldelse af Acer AT3705-MGW

Efter megen overvejelse besluttede jeg mig endeligt for at købe en Acer AT3705-MGW. Det er et 37" LCD TV bygget på et 1920x1080 Super-MVA panel med 12 ms (GtG), en kontrastforhold på 800:1 og en lysstyrke på 550 candela.
De fulde specs kan ses her.

Acer'ens MGW i modelnavnet betyder at den har en Media Gateway, som er en lille linux du kan bruge til at streame video, lyd og billeder fra en PC. Media Gateway'en er en såkaldt "UPnP renderer", hvilket betyder at du kan streame fra f.eks. Windows Media Player 11 og andre. Acer leverer et program med navnet eConsole med. Det fungerer efter hensigten, men crasher ofte når det skal lukkes. MGW virker ikke med Geexbox' uShare som er en UPnP media server, så det er altså ikke alle UPnP media servere der virker. De andre kendte, TwonkyVision, TVersity osv skulle efter sigende virke. Jeg har ikke testet endnu.

MGW'en har et 10/100 Mbps netværksstik som fungerer fint, og selvom den har et indbygget 802.11b/g netværkskort, vil du nok bruge stikket, da streaming af HD-materiale kræver en del båndbredde. Det trådløse vil nok få videoen til at hakke for ofte.

MGW'en kører TV'et i 1080i, hvilket ser fint ud. MGW kan rendere WMV, WMV-HD, XviD, DivX og Quicktime. Jeg har prøvet at streame XviD i 720p, og 1080p og 1080i WMV-HD filer. 1080p bliver lavet til 1080i da det er MGW's opløsning.
Underligt nok er det er ikke alle WMV-HD den vil afspille. Selvom det er 720p. WMV-HD med DRM kan ikke afspilles.

Den har indbygget analog og digital TV-tuner. Den digitale TV-tuner understøtter de danske DVB Subtitles uden problemer. Der er en 7 dages programguide som også fungerer efter hensigten. Du kan lave din egen programliste og TV'et kan minde dig om at skifte til den rigtige kanal når programmet starter.
DTV kører naturligvis 576i og ser ganske fint ud!

Jeg har ikke prøvet analogt TV.

En DVD-afspiller tilsluttet SCART så ikke for godt ud. Tydlig ghosting og meget uroligt billede, hvorfor jeg skiftede SCART-kablet ud med et SCART-til-komponent-kabel. Jeg har en KiSS DP-1500, som kan levere et 576p signal over komponent. Den kan rent faktisk også levere 720p og 1080p via en hemmelig menu. TV'et kunne ikke fange 1080p over komponent. TV'et kan efter sigende køre og modtage 1080p. Mere herom senere. Jeg kører DVD'en med 576p da jeg ikke vil upscale flere gange (dumt at lade DVD'en upscale til f.eks. 720p hvorefter TV'et upscaler til 1080i).
Billedet er rigtig lækkert.

Bedømmelse af billede

Det er et LCD TV, og som de fleste (alle?) LCD-TV er sort ikke rigtig sort, men en mørk grå. Jeg vil vove at påstå at alt der IKKE er 1080i/p mangler detaljer i det sorte. Det er lykkedes mig at få et rigtig pænt billede fra DVD og digitalt TV, men med et kritisk øje kan jeg godt se at der mangler detaljer i de meget mørke nuancer.
Trods dette synes jeg billedet er rigtig flot, og helt til at leve med. Min kone og mine børn er meget imponerede over det.

Acer er jo mest kendte for at lave skærme til PC'er. Så det naturlige er, at se lidt på hvordan TV'et fungerer som monitor. Jeg må beklage at jeg ikke har testet så meget som jeg gerne ville på det endnu. Men jeg satte TV'et til min PC som grafikmæssigt bliver skubbet af et ATI Radeon X800XT kort. Som reference vil jeg bruge min 20.1" Dell 2001FP skærm der kører 1600x1200. Jeg synes selv at billedet på denne skærm er uovertruffent. Det er bedre end min Dell CRT, min IBM Trinitron 21" CRT og en 21" Sony CRT på mit arbejde.

Jeg smed DVI-kablet over i TV'et og satte opløsningen til 1920x1080. Bum. Det virkede uden videre. TV'et meddelte 1920x1080@60Hz. Jeg kunne straks se at billedet var helt anderledes end ved de andre kilder jeg havde prøvet.
Jeg smed en DVD i drevet, og kunne straks se en klar forbedring i billedkvaliteten! Der var klart flere detaljer i det sorte. Jeg var faktisk rimeligt målløs over den gode billedkvalitet. Jeg smed et par WMV-HD'er på i 1080p og jeg må nok sige, at jeg ikke har oplevet så god en billedkvalitet på et TV før. Jeg sad foran TV'et og kunne bare ikke få tørret smilet af fjæset.
Wow. Jeg er selv lidt fotointeresseret og lægger mærke til små fine detaljer i fotos. Jeg fandt et par 1900x1200 wallpapers, fotos, makrobilleder. Sindssygt flot! Alle detaljer var der. Alle farver. Virkelig smukt billede.

Efter at have tørret glædestårerne af mit våde ansigt, fandt jeg en masse testbilleder på nettet. Den klassiske gråtonetest med to gradienter fra sort til hvid. Alle nuancer var der. En sortpunkttest viste at sort var RGB(1,1,1), ingen forskel på 1,1,1 og 0,0,0 - Jeg kunne se 2,2,2 (rimeligt) tydeligt. Rigtig flot.
Ikke engang min monitor har så lavt et sortpunkt.

1080

En af grundene til at jeg valgte at prøve dette TV var en australsk tråd som findes på dtvforum.info.
Med de rette tweaks kan TV'et modtage og vise 1080p. TV'et kan med de rette timings presses op på 72Hz.
Min egen plan er at bygge en HTPC som skal køre MythTV. Problemet lige nu er at skrabe de knap 8.000,- sammen som HTPC'en kommer til at koste. Konen kan nemlig sagtens komme på bedre ting at bruge 8.000 på - Hvilket jeg har svært ved at forstå.

Da Acer laver PC-skærme er det naturligt at TV'et mapper pixels 1:1.

Konklusion

TV'et er fint. Den indbyggede DTV-tuner er god og giver et godt billede.
Signalet på komponent er udemærket. Entusiasten vil straks lægge mærke til de lidt for mørke farver, og de manglende detaljer i det mørke. Dette gælder kun
ved disse inputs. Upscaleren er øjensynligt ikke super god.

Dette TV skinner virkelig hvis det får det rette input (digitalt og helst 1080i/p). Jeg tror at grunden er et middelmådigt billedbehandlingschipsæt.

Min personlige mening, er at dette TV er den perfekte partner til en god HTPC der kan føde TV'et med et ordentligt signal.

Jeg købte TV'et for 11.000,- hviket må siges at være en OK pris for et 37" TV der leverer et så smukt billede, kører 1920x1080 (også progressivt) og har 1:1 pixel mapping.

Jeg vil lige understrege: Hvis du IKKE kører dette TV i native mode, f.eks. vha en HTPC er der en overvejende sandsynlighed for at billedkvaliteten vil skuffe dig. Kører du TV'et i native, vil du forbløffes af det smukke billede!

Modellen jeg har købt er EV.M0807.042 - Der bliver stadig solgt den udgåede EV.M0807.027 model! Hvis du køber TV'et så vær opmærksom på dette!

Dette er min første anmeldelse, så jeg håber det var noget I kunne bruge.
Af pagaard
#16049
Dejlig med en anmeldelse, har haft kig på den længe og nu tror jeg at tiden er inde, men ved du hvad der er forskel på den nye og den gamle udgave?? da der jo er 1000 kr at spare
Af Daath
#16057
Andet end at 027 er udgået så aner jeg ikke hvad forskellene er - Specifikationerne lader til at være identiske...
Bemærk dog at nogle har haft svært ved at føde TV'et 1080p - Det kræver at man ikke er bange for at lege med timings :)
Jeg kan bare ikke vente med til jeg får råd til en HTPC :)
Af pagaard
#16066
Okay så må jeg hellere gå efter den nye model da mit skal kobles op mod min HTPC. Så må jeg hellere få bestilt for den falder vist meget mere
Af pagaard
#16203
Hej Daath
Kan se at du på recorder dk har set mirai DTL-642E500 i action, hvad blev grunden til du valgte Acer'eren?? jeg står nemlig mellem acer som kun er 37" og mirai som jo er 42" ville helst have en 42", men ikke hvis der er stor kvalitets forskel.
Af Daath
#16208
Jeg vidste ikke nok om Mirai'en (den er helt ny) - Og butikken i fields kunne ikke levere et ordentligt input til den, ej heller TV - Så man kunne ikke rigtig prøve den...

Ved ikke oim de har returret i Zitech, men hvis du bestiller den fra deres hjemmeside så er der jo 14 dages fuld returret - Konen synes også at 42" er for stort :( heheheh