Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#187693
Billede

Google TV, en medie streamer, produceret af Sony. Navnet er NSZ-GS7. Den er efter 12 måneder, stadig ikke officielt tilgængelig i Danmark men her er en introduktion til den seneste firmware opdatering med Android OS 3.2 og firmware udgivelse version REL08 (samme version internationalt).

Hardwaren
Udført i glans plastik hele vejen rundt, og luft riller i bund og siderne, så boksen kan holdes kølig, så er boksen med sine små 20cm bredde og 3cm højde, ikke så stor. Den fylder dog mere en WDTV som jeg i denne anmeldelse vil måle den op imod (som viser sig at være forkert). Med indbygget strømforsyning gør den kabel rod og kabeldåse plads en del bedre fra start, så første indtryk er af boks er da positivt.

Billede
På bagsiden finder man 2 HDMI indgange, hvor den ene bruges til at videre sende et HDMI signal fra en anden enhed som Google tv billede kan lægges over (læs, være smart TV for). Der er optisk udgang og en IR sender, til at styre en tilsluttet HDMI IN enhed, 2 USB indgange, Ethernet port 100Mbps(mærkeligt?) , og sidst strømstik som kan tilsluttes strømkabel direkte.
Billede
At begge USB indgange er på bagsiden er nok ikke særligt familie venligt, hvis alle skal kunne bruge den og tilslutte familiens billeder via USB indgang, så kræver det man tilgår boksen bagom, som ikke alle jo er glade for, at de mindre begynder at rode deromme. Den ekstra HDMI indgang og funktion beskrives nærmere senere.
Fjernbetjening, som følger med er lavet i hård plastik, føles god og robust. Ikke billig kineser kopi materiale eller universal fjernbetjening til 200kr. Forsiden har diverse knapper og standard Android knapper til styring. HOME, TILBAGE, MENU. Andre knapper som findes på den er til styring af HDMI gennemkørende billede signal og hvorledes man vil se det, PIP eller fuldskærm. Der er også sat en touch skærm i midten af fjernbetjening, som egentlig fungerer ok, også når kun bruger 1 hånd. Man skal selvfølgelig tage højde for at jeg personligt er høj og dermed har længere fingre til at kunne styre knapper over hele fladen.
Den har som Boxee, også et tastatur på bagsiden som aktiveres når man vender, det fungerer helt ok.
på siderne er der åbnings knap til at sætte batterier i (AA), og indikator om fjernbetjeningen er aktiv.
BilledeBillede
På fjernbetjenings højre side finder man lyd knapper, som funger til ens tilsluttede enhed, når denne er konfigureret.
BilledeBillede
Den mest iøjefaldende omkring fjernbetjening er nok dens hårde kanter, som nok kunne være lidt blødere men har nok funktionen at gøre den stabil når man styrer med 1 hånd.
Indmaden i Sony Boksen NSZ-GS7 er baseret på en Marvell Armada 1.2Ghz dualcore CPU. Der er 1GB ram i boksen og 8GB internt lager, heraf 4GB dedikeret til et virtuelt sdkort lager.

Google TV software
Når vi kommer til selve software, så er der nok en del som forventer et regulær Android bruger flade, og tvivlen om dette fungerer uden touch skærm. Det må man slå fast de er sluppet godt fra, ud fra dette kan sammenlignes med andre Smart TV platforme.
Efter en 30-40sekunder når boksen er kold startet første gang, så introduceres man til selve konfigurations delen af denne boks. Der er mulighed for at vælge Dansk, så alle kan være med her.
Igennem installation kan man vælge at tilslutte en ekstern enhed, som en PVR boks, altså en TV boks fra anden udbyder. Dette er så ikke anvendeligt for danskere, da dette ikke er kan konfigureres til danske udbydere. Min boks er med USA firmware, så jeg var begrænset til US udbydere at kabel og parabol tv. Men dette er stadig anvendelig så længe man kan leve med et passthrough billede. Man får også muligheden for at sætte boks op med trådløst eller Ethernet kabel. Og sidst associere sine Google mail konto med boksen, eller oprette en ny. Så er installationen færdig.

Så møder med en række knapper i bunden af skærmen, efter endt konfiguration.

Billede

Der er information vinduet, hvor ovenstående viser diverse informationer såsom færdig hentet filer, system opdateringer og andre informationer som samles op.
Med ”all Apps” får du adgang til apps som er installeret på Google TV. TV knappen sender dig ind i en tv menu hvor du kan finde alt om tilgængelige film og serier, dette er så på min boks med fokus på amerikanske udbydere, som netflix, Vudu og Play Store, hvor der kan lejes eller købes adgang til film. Film som er Netflix vil den åbne og vise filmen deri. Andre knapper på forskærmen er så de almindelig kendte Android funktioner som Play Store, Youtube, Chrome, søgnings knap og hjælp.

Hvad er det så denne boks tilbyder, som f.eks. WDTV ikke gør og modsat kan den streame alle medier fra din DLNA services. Umiddelbart kan WDTV og denne boks slet ikke sammenlignes, da Google TV boksen tilbyder det andre har som Smart TV på deres nye tv skærme, og WDTV er en dedikeret medieafspiller, som har til formål har at kunne afspille næsten alt den får startet.
Google TV er egentlig en Smart TV platform, som tidligere set fra LG, og udgivet som selvstændig boks og tilbyder de smart tv funktioner som mange TV har indbygget. Der er jo allerede skærme som leveres med Google TV platformen som Smart TV brugerflade. Det gør sammenligningen imod WDTV forkert, og det burde jo nok være op imod eksisterende Smart TV brugerflader, når grundlaget skal være fair sammenligning.
Med et eksisterende LG smart TV som har dualcore CPU, så er Google TV boksen stadig på samme niveau hvis ikke bedre, da man kan se muligheder i en del flere apps som kan bruges på boksen, selvom de dog ikke findes direkte på Play. Og fordi boksen er installeret med US firmware, så kom den med Netflix, Vudu og primetime apps som jo er primært til streaming over internet. Der er også Googles egen musik App og Sony som også byder ind på musik fronten med deres egen musik portal App.
Skal boksen måles op imod LG’s ST600, så er Google TV en klar vinder.
Tager man sin eksterne tv boks (DVBT/DVBC) og sender igennem Google TV HDMI IN indgangen, så kan du have Google TV aktiveret selvom du ser på din Parabol boks eller har signalet fra din Receiver aktiveret. Selve Google menuerne lægges oven på billede, som ethvert andet Smart TV ville gøre. Så der er ikke noget kanal skift involveret.
Var der understøttelse for danske udbydere, så ville en EPG funktion klart også virke her, men der ser jeg om TV tid eller anden App ikke fungerer når man sideloader dem (læs sidst omkring Sideloading).

Det er klart ikke en WDTV erstatning, derimod et alternativ til dem som endnu ikke har Smart TV på deres skærme og vil have dette. Om denne så giver køberen mere end det eksisterende Smart TV som man kunne have indbygget i TV, handler nok om årgang på tv’t SmartTV, og 2012 og 2013 skærme er nok tæt på at ligge op af denne boks, selvom Android giver dig nogle andre funktioner og udbredt flere apps som måske er kompatibel.
Skal man bruge afspille blandet ISO, MKV og mere særpræget gamle medier som Real Media filer, så er det nok en anden medieboks der skal vælges.
Jeg har ikke været heldig at trække Netflix igennem boksen over trådløst uden problemer men det har jeg heller ikke med wdtv , så med kabel tilsluttet kører Netflix helt optimalt.



Den nørdede indgangs vinkel
Jeg vil lige introducere nysgerrige til den mere tekniske side af boksen og tricks, som kunne være at indlæse apps som ikke findes på Play store men som du har på telefonen. Eller om denne boks tilbyder root som nogen også mener er et must, når man har en android enhed. Og sidst opdatering af firmware som på er REL08 og findes i flere nationale versioner.

Sideloading Apps, Kan du ikke finde din App på Play store, så er der stadig muligheden for at sende App til din boks. Du skal simpelthen bare trække den ud fra din tablet/telefon, og så sende som attachment til din Google mail konto. Så kan den derfra hentes og installeres. Husk at når den er hentet, så finder du den hentet App i din info menu på forskærmen, og herfra startes den. Huske at aktivere installation fra ukendte kilder i indstillings menu. Og sidst, der er langt fra alle applikationer som virker, da de ikke er kompatible med boksens android OS, da den binære opbygning er anderledes så apps som benytter binære programmer vil fejle i kørsel.

Firmware opdatering, vil man installere en US firmware (navn ser sådanne ud - PKG_REL08_NSZGS7_U2_2106_131390_20130406_URSC.zip), så er eneste krav optil nu, at du ikke allerede har REL08 installeret fra andet land. Så en REL07 eller fabriks firmware kan altså godt opdateres med US firmware. Du finder links på Wiki eller rundt omkring i forums.

root adgang, Sony har været grundige i at beskytte deres firmware og installation, så den kommer med signatur filer og krypteringer på boot og OTA filer og på filsystemer, og med signatur på diverse filer som benyttes ved opstart, gør det hele rigtig svært at få root tilgang, da selve rod filsystem ikke tillader mange ændringer uden man risikerer at låse boksen, som kan gøre den ubrugelig. Så Sony har vist ikke givet udviklere meget chance for at arbejde med deres boks her, selvom det nok er en filosofi for Google stadig at tilbyde det. Vil man have Google TV og root adgang, så skal man se sig om efter en Asus Cube som er mere åben generelt og kan rootes.

Håber det gav lidt indtryk og måske interesse. Har du spørgsmål, så bare skriv her, så skal jeg nok forsøge at teste/afprøve eller besvare det udfra min viden om denne.
#187840
JesperKeller skrev:Spændene artikel! Hvordan oplever du boksen i helhed? Kører den hurtigt i menuerne - eller er den sløv?
Sløv er den ikke, netflix og youtube kører bedre her end på smarttv/lg. Men har endnu ikke testet nok igemmen
#188229
jeg har leget lidt mere med GoogleTV boksen, og må lige tilføje at jeg nok var for hurtig omkring Netflix delen.

Netflix sammenligning
Selvom Sony boksen er tilsluttet igennem ethernet kabel, så trækker den ikke Netflix lige så optimalt som mit LG tv (LM860) gør.
Der er SUPERHD tilgængelig, som man normalt ikke ser på android tablet/phone men det gør altså ikke brugen synderlig anderledes.

Det er et klart plus i forhold til en Android Stick som ikke tilbyder Netflix i optimal SUPERHD kvalitet og den er da hurtigere end nyeste RikoMagic IV stick, som eller tildels klarer netflix delen.

Så Netflix på denne sony box ligger tæt op af mit SmartTV netflix men der er altså en forskel i menuen og billed kvalitet syntes jeg.