Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af petersm72
#151163
Har efter 1 måneds venten modtaget mit LG 47LW9800W, og har testet en del med forskelligt materiale og indstillinger.

Det ydre:
Fronten er i plexiglas, ikke rigtig glas - der var lidt genskær i dagtimerne, men det var ikke så meget, at det var generende. Mht. til wifefactor ser det faktisk ok ud, så plexiglas er måske et meget godt kompromis. Det skal desuden nævnes at bezelen ikke er en stålkant (som det nogle steder er beskrevet), men en glas/prisme-kant. Det giver et ret cool look, men hvis man er uheldig, kan den fange en lyskilde i en obskur vinkel og smide den lige i hovedet på seeren - indtil man lige har lokaliseret kilden :)

Indstillinger:
Et stort plus, er at der er rigtig mange muligheder for at tweake billedet gennem indstillinger. Så for dem der virkelig er entusiastiske mht. det perfekte billede, er der rig mulighed for at om ikke andet forsøge at ramme det :)

Local dimming på høj giver en del haloing, medium giver en smule, men kun ved meget store kontrastforskelle som f.eks. ved skarpe lyskilder i mørke omgivelser. Der er ingen haloing ved low local dimming, men det går rigtigt nok ud over "ægte sort" - jeg valgte at sætte den på medium, da haloing var minimal i forhold til hvor meget mere dybde man fik i sort.

Dynamic backlight fungerede faktisk overraskende godt. Jeg så nogle sekvenser med lommelygter i bælgravende mørke, oplevede ingen trailing, dog lidt haloing ved medium low dimming - men det var trods dét, hér jeg besluttede mig for at fortsætte med medium low dimming, for denne komposition af kontrast mellem lys og mørke gav helheden en realisme jeg ikke har set før.

Jeg testede diverse standardsettings, de fleste fungerede ok. dog var de generelt lidt for mættede i farvetonerne, især på det røde spekter. For folk som ser tv på alle tider af døgnet og ikke gider fidle med diverse indstillinger fungerer Intelligent Sensor (auto indstilling efter farve og lys i omgivelser) faktisk ok - det tager lidt tid for tv'et at kalibrere sig selv, hvis man pludselig slukker alt lyset, men det er en ok måde at teste det på. Jeg vil nok vælge at sætte det på, efter jeg har set en sen gyser, så børnene kan spille deres Xbox spil dagen efter i fuldt sollys.

3D:
Jeg så på et par 3D film og var meget imponeret - inden jeg købte dette overvejede jeg Samsungs 8000 serie og jeg vil sige at 3D er meget mere skarpt og samtidig roligt med LG's passive teknologi end deres active briller (og meget billigere mht. briller) - der fulgte syv par briller med tv'et.

Jeg blev dog lidt skuffet over, at der ikke var nogen Dual Play briller i boksen, det følger åbenbart ikke med i den skadinaviske pakke. Jeg fik dog selv bygget mig et sæt Dual Play briller, ved at bytte rundt på "glassene" i et par almindelige 3D-briller af den type man får udleveret i biografen - to højre i den ene og to venstre i den anden. Det fungerede helt fint, jeg testede Call of Duty - Modern Warfare 2 med mine sønner, og da et par af deres skolekammerater kom forbi, lavede jeg et sæt briller mere, og så vi kunne spille i teams med 2x2 split screens :)

Konklusion:
Jeg endte med at lave min egen "ekspert indstilling", hvor jeg slog de fleste filtre og features fra, fjernede lidt af den røde og grønne farvetone - og gav den en smule blåt. Det var dét, jeg synes, gav det bedste resultat, og er dét jeg vil anbefale, medmindre man ser meget fra analoge eller lavopløsning kilder, hvor diverse filtre gavner mere end de støjer.

Jeg ejede før et godt plasma tv, og har indtil nu været skeptisk mht. LED-teknologiens begrænsninger - det er jeg absolut ikke mere.

Normalt ville der her komme en Pros/Kons sammenligning, men jeg har faktisk svært ved at finde noget negativt at skrive :)
Af Holm86
#151197
Så det passer altså slet ikke at der er 288 zoner?? Det kunne være sjovt at høre hvad LG selv siger til det.
Af ZanZan
#151198
Om der er 240/288 zoner, eller kun 96 kommer lidt an på hvor man kigger - men den video der syntes ret tydeligt at vise 96. Det er derfor jeg godt vil høre om andre vil lave samme test og se om det er hans fjernsyn der er i stykker, eller om der reelt set er en forskel på LW980 i USA/Canada (hvor den hedder 9800) og i Europa (hvor den hedder 980W/T/S).
Af petersm72
#151214
Jeg vil prøve at teste det i aften.

Med de oplevelser jeg har haft i forhold til film, undrer det mig dog, at jeg ikke skulle have bemærket det. Så bl.a. Sin City igår og det er en film med rigtig mange kontraster og hurtige bevægelser, og jeg oplevede ikke noget, der gav mig mistanke om, at der er mangel på dimming zones.
Af Ekmani
#151224
Lyder sgu spændende - glæder mig til at høre mere om dine oplevelser med skærmen.

Har ellers altid været stor plasmatilhænger, men med fan og buzz problemerne kunne denne LG godt være et alternativ måske...
Af ZanZan
#151232
Nogen snakker også om at problemet er større på 55" end det er på 47". Bare lige noget man måske skal have i mente.
Af Marsman
#160601
hey

jeg har haft tænk på at købe LG 47LW980W er der flere der kan anbefale dette
nu er der jo nogle der har haft dette et stykke tid :) da det næsten er et halvt år gammel
nogle + eller - ?

med venlig hilsen
Marsman
Af ZanZan
#160644
Jeg ville ikke anbefale det. Det har fået MONSTER kritik, da det ikke indeholder de lovede 288 dimming zones, men kun 96, og i nogle lande har LG rent faktisk trukket det ud af markedet.

Hvis jeg var dig, ville jeg hellere vente på at 2012 modellerne kommer på markedet inden alt for længe.
Af Holm86
#160649
Er også spændt på hvor mange zoner 2012 modellerne kommer til at indeholde....
Af Mysen
#160650
ZanZan skrev:Jeg ville ikke anbefale det. Det har fået MONSTER kritik, da det ikke indeholder de lovede 288 dimming zones, men kun 96, og i nogle lande har LG rent faktisk trukket det ud af markedet.

Hvis jeg var dig, ville jeg hellere vente på at 2012 modellerne kommer på markedet inden alt for længe.
Det har fået kritik fordi markedsføringen har været ukorrekt og produktet derfor ikke lever op til det forventede.
Dog har det fået positiv kritik af f.eks. Flatpanels, der på trods af de noget færre zoner, vurderer billedet til at være bedre end eksempelvis det noget dyrere Sony HX920.

Samtidig skal man nok ikke regne med, at 2012 tv'et kommer lige med det samme, da man jo altså skulle forbi sommeren, inden 2011 modellen var her.

Kritikken af de få zoner er fuldt ud berettiget, men man kan ikke konkludere, at tv'et er ringe pga. dette, for det er simpelthen usandt. Når LG trækker modellen tilbage nogle steder, er det jo ikke fordi modellen fejler, men fordi modellen ikke holder de specs, der oplyst.
Af ZanZan
#160651
Det er som sådan korrekt at tv'et stadigt er et ok tv, men pga de få dimming zones, så er det STORE problemer med halo hvis man fx har en mørk scene med et fuldt oplyst ansigt. En bruger viste klip fra den første Superman film, hvor man ser Supermans raket flyve igennem universet som var sort, mens hans raket var lysende hvid. Denne hvide raket havde en firkantet lysende kasse omkring sig pga dimming zones.

Problemet med tv'et er bare, at når man tager de informationer i betragtning, er prisen IMO for høj. Sites som fx flatpanels har jo netop bedømt tv'et ud fra at det havde 288 dimming zones, og dermed er reviewet ikke fuldstændigt korrekt.

Ydermere, så er det kun topmodellen som vi først ser til efteråret. De mindre modeller kommer allerede her i foråret engang.
Af Winnick
#160654
"Sites som fx flatpanels har jo netop bedømt tv'et ud fra at det havde 288 dimming zones, og dermed er reviewet ikke fuldstændigt korrekt. "
Flatpanel har ellers netop udtalt at de står ved deres anmeldelse på trods af dimming zones - så jeg forstår ikke at du siger at reviewet ikke er korrekt.
De giver jo netop deres oplevelse af tv'et - ikke en specs analyse.