Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Joepete
#11265
Philips PF5521D

Nedenstående indlæg er skrevet på opfordring af Rasmus Larsen fra www.flatpanels.dk, som ikke selv har haft fat i et Philips PF5521D, og derfor har bedt mig om min mening til tv-et.

Når du læser mine ord, så bedes du have følgende in mente:

Jeg har ingen erfaringer med fladskærms tv, ej heller før testet et sådant.
Min anmeldelse er subjektiv, sandsynligvis farvet af min glæde for at have fået et nyt tv.
Er en almindelig forbruger, som er grundig og prisbevidst i mine undersøgelser før et køb generelt.


Indledning

Vanskeligt har det været, som nybegynder på området, at skulle vælge sig et fladskærms tv. Alle mine ”undersøgelser” bragte mig vej til Philips PF5521D. Følgende subjektive kriterier har jeg vægtet for valg af tv:

Pris omkring 10.000 kr.
Integreret digital tuner
Størrelse 37”-42” (afstand til tv på 3-3,5 m)
Sølv og/eller sort design
Value for money
Understøttelse af danske undertekster
Brugervenlighed

Specifikationer

Modtagelse:
Integreret DVB-T
Analogt tunerbånd (hyperbånd, s-kanaler, UHF, VHF)

Tilslutninger:
2 x scart
2 x HDMI
1 x YPbPr
Audio ind
CVBS ind
Hovedtelefonudgang
S-Video ind
Antenne IEC75
SP/DIF udgang
Common interface

Lyd:
5 bånds equalizer
Stereo, Virtual Dolby Surround
2 x 15 watt RMS
Dynamic Bass Boost

Billedforbedring:
3/2-2/2 Motion Pull-Down
3D Comb filter
Active Control
Digital Crystal Clear
Digital støjreduktion
Linjeudglatning
Progressive Scan
Pulse Killer chip
Justering af skarphed
Anti-refleksbehandlet skærm

Indtryk

Tv-et vil jeg betegne som et tv i den gode del af mellemklassen. Som jeg oplever det, så er der generelt sparet på design og der er undladt de gode/dyre billedforbedringer (som Pixel Plus). Det betyder dog ikke, at tv-et er grimt at se på, eller har et dårligt billede – slet ikke ! Designet er i sort og gråt højglans, og skærmen gør brug af en lang række gode billedforbedringsteknikker. Til gengæld for besparelserne, så får man gode tilslutningsmuligheder, DVB-T, ventefrit text tv, en rigtig god lyd og en god brugervenlighed. Det kompromis var jeg villig til at indgå, da jeg købte tv-et til en pris på 10.010 kr. inkl. levering. (Nede i 9.500 kr. nu)

Opsætning og installation gik rigtig nemt, på trods af, at jeg hverken er handyman eller tekniker. I løbet af 30 minutter havde jeg fået pakket ud, sat fod på, stillet tv-et på tv-bordet, tilsluttet strøm- og antennekabel og fået installeret kanalerne.

Tv-et er sluttet til en DVB-T stueantenne (Triax DVB-T 300I). Digitalt fanger jeg automatisk DR, DR2 og TV2. Analogt er kun TV2 fundet automatisk. De digitale billeder går rigtig flot og detaljeret igennem. Særlig flot står nyhedsudsendelserne fra DR, af en eller anden årsag. Det analoge signal er også godt, men når man sammenligner det med det digitale, så foretrækker jeg det digitale med flere længder. Det er ”fyldigere” og mere ”realistisk” på en eller anden måde.

Der er mange gode indstillingsmuligheder for billedet, og det er let at indstille og gemme til fremtidig brug. Generelt er jeg meget imponeret over brugervenligheden. Tingene er lette at gå til, overskuelige og alligevel med mange indstillingsmuligheder.

En af dagene modtager jeg en Philips DVP5960 DVD afspiller med videoupscaling til 1080i. Den, og et godt guldbelagt HDMI kabel, har jeg fået råd til, da tv-et har været så ”billigt”. Inkluderer jeg tv, DVD, kabel og digital stueantenne, så når jeg en samlet pris på 11.260 kr. inkl. leveringer. For mig har den økonomiske dimension vægtet højt, da jeg ikke har lyst til at gældsætte mig for at få et tv. Samtidig vil jeg ikke have noget billigt lort, for at sige det ligeud. Jeg føler selv, at jeg har fundet et godt kompromis mellem pris og kvalitet. Som en lille krølle på halen, så kan jeg nøjes med en enkelt fjernbetjening. Alternativt kunne jeg have haft 3: 1 til tv-et, 1 til DVD´en og 1 til en ekstern DVB-T….

Konklusion

For at komme med en bedømmelse af de forskellige elementer, som jeg fuldstændig subjektivt har lagt til grund for min anmeldelse af Philips 37PF5521D, så vil jeg nedenfor anvende 13-skalaen, da vi nok alle kender den rimelig godt:

Design 9 (generelt pænt, men tæt på for tydelig plastisk)
Brugervenlighed 11 (let installation og god overskuelighed)
Billedkvalitet 10 (gode indstillingsmuligheder, god gengivelse generelt)
Lyd 11 (fyldig, rummelig og ikke rungende)
Pris/kvalitet indtryk 10 (for pengene et godt køb, som giver råd til øvrige tv-ting)
Helhedsindtryk 10 (god value for money – efter min mening!)

Overall 10,17

Afslutnng

Inden jeg købte Philips 37PF5521D har jeg kigget på rigtig mange tests og anmeldelser, samt været i butikker og fulgt med på internettet. Det, jeg i hele forløbet blev klogere på var, at når alt kommer til alt, så kan man foretage mange objektive målinger for at vurdere et tv. I sidste ende, så er købet dog dybt subjektivt, da alle forhold omkring tv-et er en smagssag (til en vis grænse): Design, billedgengivelse, lydoplevelse, brugervenlighed og ens oplevelse med tv-et generelt. Jeg ved med sikkerhed at jeg kunne have købt et bedre tv, og et der var værre. Foie gras eller leverpostej ? Ja, hvad siger din pengepung ?
Senest rettet af Joepete 30. nov 2006, 12:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#11285
God anmeldelse og fornuftige overvejelser du har gjort dig. Netop LCD markedet flytter sig så hurtigt at man med rette kan diskutere hvor fornuftigt det er at smide 30.000 kr. efter et TV der er "forældet" om 1 år.

Hvis du vil tage et par billeder af dit setup kan vi godt lægge dem ud på serveren for dig og indsætte de relevante tags i din anmeldelse.

Tillykke med købet!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#11680
Tak for en god anmeldelse. Den primære grund til at jeg spurgte til dine erfaringer var, at jeg har fået flere forespørgsler på netop denne model over mails og jeg har ikke rigtig kunnet sige så meget. Derudover er det jo altid interessant at høre hvad en ejer af et Tv synes om det i forhold til sine egne præferencer. :)
Af Briii
#12071
Hmmm hvordan er denne skærm til brug af sports udsendelser??? Vil nemlig have mig en og denne her lyder fin..
Af Joepete
#12081
Hej Briii

Jeg har set nogle få fodbold- og håndboldkampe på tv-et. De gange har billedet været fint og billedafviklingen er forløbet glat. Ved sportsnyheder, med indslag som fodbold, tennis, amerikansk fodbold osv. har jeg også kun positivt at berette. Jeg har ikke oplevet "tails" eller hakkende billeder, slet ikke.

Den gode og glatte billedafvikling skyldes ret sikkert, at jeg modtager signalerne fra TV2, DR og DR2 via digital stueantenne. Billedkvaliteten er synligt bedre digitalt end analogt. Det tror jeg iøvrigt er en generel tendens for alle fladskærms tv. Det er en af de erfaringer jeg har gjort mig: Signalet er ultra vigtigt for billedkvaliteten !

Alt i alt har jeg været rigtig godt tilfreds med mit nye tv. Jeg har kun brugt det til daglig tv-kigning, da jeg endnu ikke har modtaget min DVD-afspiller. Ved daglig brug har jeg været særlig tilfreds med: Ingen støj fra tv-et (hverken i brug eller ved stand-by), godt billede, en rigtig god lyd, ventefrit text tv, en høj grad af brugervenlighed og mange indstillingsmuligheder. Eneste minus ved tv-et er, at det ikke har en drejefod. I praksis betyder det dog ikke så meget for mig, men det kunne være en betydende faktor for nogle.

Mit råd til dig vil være, at tage ud og kigge på de tv du ønsker dig, og så derudfra træffe dit valg. På www.hifipriser.dk kan du så finde den bedste pris på dit kommende tv. Husk dog også lige at undersøge forhandlerens ombytnings- og generelle servicebetingelser, før du endeligt afgør, hvor du skal købe dit nye tv. Philips 37PF5521D kan ses i Merlin, hvor de vil have 14.999 kr. for det ... Det kan med sikkerhed fondes billigere andetsteds ! Jeg købte det til 10.010 kr. inkl. levering, og jeg synes selv pris/kvalitet forholdet er yderst rimeligt.

Har du et større budget til rådighed end jeg havde, så er Sharps Aquos 37" 37XD1E et meget interessant tv, til en pris på 14.999 kr. hos www.geco.dk.

God fornøjelse med valg og køb af dit kommende tv !

Mange venlige hilsner

Joepete


P.S.: Når du læser mit svar, så bedes du have in mente, at jeg ingen tidligere erfaringer har med "anmeldelser/tests" af fladskærms tv, og altså derfor forholder mig dybt subjektivt til et specifikt produkt.
Af Briii
#12092
Hej JoePete..

Mange tak for det..

Jeg har cirka de her 10.000kr til en skærm og den skal mindst være 32", gerne større...

Og jeg ser meget sport, så det er vigtigt der ikke er det her slør..

Jeg har også kig på Samsungs M71...?

Ja jeg har kigget på HIFIpriser.dk, men synes ikke rigtig jeg kan finde den her skærm derinde :S

Hilsen

BRian
Af Joepete
#12121
Hej Brii

Jeg kunne godt finde Philips 37PF5521D gennem www.hifipriser.dk. Her er linket:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=237516

Fandt det ved i "søgeord" at skrive "dvb-t".

Det stod til en samlet pris inkl. levering på 9.319 kr. hos Pixmania. Bemærk venligst, at Pixmania sender tv-et fra Frankrig, og at leveringen -uanset hvad de skriver ! - må påregnes at tage 7 dage. Nærmeste pris konkurrent lå omkring 12.400 kr.

Samsungs tv-er er hamrende flotte i designet, efter min mening, så sagen er jo helt op til dig :)

Mvh

Joepete
Af Briii
#12126
OKay mange tak for det... :)

Det er sku en jungel det her ;) hehe
Af Briii
#12127
Kan se der er det der Tuner deri, hvad er det for noget? :)