Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nickell
#137607
Test af UE40D6205TS
Købt i Bilka for 7.899,-

Billede
Hej alle,

jeg vil prøve at begå min først skærm-anmeldelse. Jeg vil påpege, at det er en anmeldelse, som er i løbende udvikling, ligesom I er velkomne til at stille at stille spørgsmål, som vil blive skrevet ind.

Forud for testen
Mit tv-køb har været undervejs i et par år. Mit første fladskærmstv var et billigt LG 32LC42, som overraskede mig positivt. Men efter at jeg blev færdiguddannet, så syntes jeg efterhånden at jeg fortjente en større skærm. Jeg glæder mig meget til OLED-skærmene, men der er simpelthen for lang tid til. Da jeg fik solgt mit gamle tv, måtte jeg lave et nøje overvejet impulskøb (!), og jeg kan ikke vente til at LG's 2011-modeller kommer på gaden.

En vigtig faktor for mit personlige behov er et lavt strømforbrug. Jeg er fanatiker på det område, hvilket gør mig til en anden slags bruger end størstedelen af dette forum. Derfor har jeg med vilje valgt at gå efter en skærm med LED-bagbelysning, og især en af de nye 2011 modeller. Først var jeg tilbøjelig til at vælge den laveste af Samsungs 2011-modeller (D5005), men her blev jeg ganske enkelt snydt af Samsungs nye måde at opgøre skærmopdatering (nu kaldet Clear Motion Rate), hvorfor jeg endte med denne skærm, efter at have haft store diskusioner med Bilka's såkaldte "eksperter". Skam jer Samsung for at forvirre forbrugerne, og skam jer Bilka, for ikke at sætte jer ordentligt ind i tingene.

Alt i alt blev det til denne skærm, da den både skulle have et lavt strømforbrug, samtidig med et lækkert billede med 100hz (200 CMR), hvilket Samsungs billigere skærme ikke havde.

Testbænk:
Tv-signal: Yousee Fuldpakken gennem kabel-tv (dog ingen MPEG-4/HD-kanaler grundet et gammelt anlæg)
Blu-ray afspiller: Panasonic DMP-BD 60 via HDMI
Spillekonsol: X360 Slim via HDMI

Det første indtryk
Skærmen har et flot, omend meget almindeligt design. Det er ikke sprudlende overraskende, men anstændigt til stuen. Nu ved jeg godt, at LED-teknologien giver mulighed for ekstremt tynde tv, men når man får et af disse tv hjem i stuen, så overrasker det mig alligevel hver gang, at jeg ser på tv'et. Tv'et har en kant på 3 cm rundt skærmen, hvilket giver skærmbilledet en flot sort ramme. Nederst i højre hjørne kan man betjene tv'et med berøringsfølsomme knapper, som sidder på rammen. Disse er dog svære både at se og trykke på, og man famler i blinde, hvorfor de lige så godt kunne have været sparet væk, eller sat på enten siden eller bagsiden.

Billede

Fjernbetjeningen virker ved første syn klodset, men vinder over tid. Dog savner jeg, at tallene sidder på den nederste del af fjernbetjeningen. Rundt omkring er der placeret små knopper, så man bedre kan manøvre "i blinde", men men dette kunne også have været undgået hvis man havde givet den lidt form. Man har adgang til mange funktioner, og kan nemt tilgå Facebook ved et enkelt tryk.
Et mindre irritationsmoment er, at man nemt kan tilgå sine tilslutninger med en knap kaldet HDMI, men når man skal tilbage til ens tv-kanaler, så skal man vælge Source, og bladre igennem de mange tilslutninger.

Opsætning og funktioner
Foden blev hurtigt samlet, og tv'et kom op at stå. Alle kablerne vender nedad, hvilket er praktisk for de, som vil have skærmen op på væggen. Der medfølger en lille samler, så alle kablerne kan skjules bag foden.

I modsætning til mit knap 3 år gamle LG, så er der sket en del siden. Velkomst-opsætningen hjælper en nemt igennem indstillingen af kanaler og opsætning af Smart TV. Forbilledligt!

Tv'et har også 3D, men da jeg anser dette som en gimmick, har jeg ikke investeret i hverken 3D-afspiller, briller eller 3D-film. Ville jeg have haft 3D, havde jeg ventet på LG's nye modeller med Cinema 3D. Jeg formoder dog, at 3D-funktionen er som på andre af Samsungs 2011-modeller.

Nu betyder strømforbruget en del for mig, så jeg havde udstyret mig med en Spar-o-meter fra det lokale bibliotek. Følgende blev målt:

Out of the box: Standby 0,0W SD+HD 63W
Amatørkalibreret: Standby 0,0W SD+HD 39W

Det lykkedes faktisk at få strømforbruget længere ned, men så gik det ud over skærmens billede. Jeg kan forstå, at det er ret lavt for 40 tommer, omend standard på de nyeste tv-skærme.

Menusystemet er dejligt enkelt sat op, og hvis man kommer i tvivl, så har tv'et indbygget manual. Dog kan det irritere, at Samsung har gemt mange vigtige funktioner dybt inde i menusystemet, fx. er Game-mode gemt under System /Generelt/Spilmode. Omvendt, så husker systemet nu, at når jeg tilgår min HDMI-kanal 1 (som er døbt Spil), så sætter den automatisk Spilmode til. Og dette gælder også for andre kanaler, således at man ikke skal ændre indstillinger konstant. Smart er det sku!

Af andre funktioner skal nævnes PIP (som kun gælder mellem ét tv-signal og et andet input),
Guide-funktionen, som minder mig om at Daily Show begynder om fem minutter, mens at jeg spiller, således at det kan afsluttes, hvorefter tv'et selv skifter kanal.

Smart TV
Hvad skal man sige? Tv'et blev ikke valgt pga. funktionen, men det skulle da prøves. Når man aktiver Smart TV-delen, så ryger man til en forside, hvor der i øverste hjørne vises tv-signalet, og så er skærmen ellers opdelt i installerede App's, anbefalede app's og nye app's. Der er forudinstalleret app's, og det er nemt at hente nye. Mere om denne Smart TV, når jeg får udforsket nere af det.

Facebook er dog også blevet en del af tv'et, og efter endnu kort oprettelse af en Smart TV-konto (?), så er man godt kørende med Fjæsbog og Twitter. Funktionerne i Facebook-delen er begrænsede, man kan kun poste opdateringer og se andres.

Billedkvalitet
Jeg har intet fancy måleapparat, så dette er taget ud fra ganske alm. betragtninger, som familien Danmark nu engang gør det. Jeg kender også kun LED-fjernsynets problemer gennem diverse forums, og har derfor aldrig før personligt mødt clouding eller lignende symptomer. Jeg har bemærket at lyset ved skærmkant kan være lidt svagt til tider, men ellers har jeg ikke spottet nogle problemer med min skærm... indtil videre.

Mht. sort-niveauet, så synes den at være meget sort. Jeg har set LG's 850N, som Rasmus Larsen anmeldte, og jeg kan på stående fod ikke sige hvilken skærm er bedst. Jeg synes i hvert fald ikke, at sort er meget gråligt, som på min gamle LCD, og når jeg ser mørke scener, så kommer der dejligt mange "sorte nuancer" i billedet, så jeg er meget tilfreds.
Mht. 100hz, så kan det nemt give et lidt mudret look i visse scener fra tv-signalet, ligesom meget hurtige panoreringer kan resultere i artefakter og lignende.

Mht. tv-signalet, så overrasker tv'et mig endnu en gang. Med de rette indstillinger, så kan man få et dejligt billede (shopindstillingerne forvrænger fuldstændigt farverne på tv-signalet). Da jeg kun har få digitale kanaler på mit tv-net (grundet et gammelt tv-anlæg, som snart skal skiftes) så har jeg kun få digitale kanaler. Men tv'et håndterer de analoge kanaler rigtig godt, og enkelte gange kan det være svært at skelne analogt fra digitalt. Om det er den digitale signalbehandling, som er til rotterne, eller den analoge som er rigtig god, skal ikke kunne siges. Men mine forholdsvis utrænede øjne er meget tilfreds med tv-signalet.

Dog har jeg ikke kunnet teste MPEG-4 tuneren, da jeg ingen signaler har af denne type.

Jeg har indtil videre kun test med Pixar's Op på Blu-ray med 24p slået til, men jeg skal vist pille lidt mere med indstillingerne før jeg giver den endelige dom. Midlertidigt kan det dog siges, at det ser fantastisk ud, men jeg oplever lidt "hakken" i billedet.

Da jeg satte Battlefield: Bad Company 2 i min X360'er, blev jeg overrumplet. Både af det afsindigt flotte billede, og samtidig af et ret højt input-lag. Dette er dog blevet bedre, efter at jeg fik slået Motion Plus-funktionen fra (100hz). Nu har en bruger fortalt mig, at jeg kan slå Gamemode/Spilmode til, så jeg vil vende tilbage hertil.

Lyd
Jeg havde ikke forventet meget af lyden, da højtalerne er skjulte. Faktisk havde jeg frygtet nogle rigtig dåsehøjtalere, men lyden er faktisk dejligt klar og tydelig. Selvfølgelig mangler der bund i lydbilledet, men med diskanten og mellemtonen er jeg meget overrasket, og tv'et leverer rigtig god lyd til almindelig tv-forbrug, og anstændigt til en god film, hvis man kan undvære de tunge dunderbrag! Jeg kører tv-lyden ud gennem et Line-kabel til min forstærker, men dette er ikke blevet prøvet endnu. Samsung skal dog have ros for ikke have lavet direkte indgange til dette, men en lille adapter, for de få amatører (mig!), som endnu ikke har investeret i et optisk kabel.

Konklusion

Jeg er glad for mit tv. Det har et dejligt billede, god lyd (af et LED-fjensyn), et lavt strømforbrug, og en masse dejlige funktioner, som man med tiden nok ikke kan undvære.

Tekniske specifikationer
Følgende er 'sakset'fra Bilka's hjemmeside:
TV type LED
Skærmstørrelse (tommer) 40
Opløsning 1920 x 1080
Frekvens (Hz) 200Hz CMR
Full HD True
Dynamisk kontrast Mega
Billedformat 16:9
Tuner DVB-T og DVB-C + S MPEG4 tuner
Billed forbedring 3D HyperReal Engine
Ur og timerfunktion til/fra True
Sleep Timer True
Automatisk kanalsøgning True
Tilslutningsmuligheder 3 USB
Tekst-TV (sider) 1000
HDMI 4
Andet 1 scart
Energiforbrug i drift (watt) 92
Energiforbrug i standby (watt) 0,02
Produkt mål B x D x H (mm) 958,7 x 29,9 x 575,9
Produkt mål inkl. stand B x D x H (mm) 958,7 x 255 x 648,3
Produkt vægt med stativ (kg) 14,3
Producent Samsung
Senest rettet af nickell 6. maj 2011, 15:53, rettet i alt 2 gange.
Af kakilika
#137615
Ganske fin anmeldelse. Hvordan oplever på 100-Hz-systemet - er det fri for "hjemmevideo"-looket? Hvad med sortniveauet?
Af theman7979
#137810
tak for fin læsning.

Du nævner input lag, har du prøvet at slå "game mode" til?
Af nickell
#137857
Kakilika: Mht. sort-niveauet, så synes den at være meget sort. Jeg har set LG's 850N, som Rasmus Larsen anmeldte, og jeg kan på stående fod ikke sige hvilken der er bedst. Jeg synes i hvert fald ikke, at sort er meget gråligt, som på min gamle LCD, og når jeg ser mørke scener, så kommer der dejligt mange "sorte nuancer" i billedet, så jeg er meget tilfreds.

Mht. 100hz, så kan det nemt give et lidt mudret look i visse scener fra tv-signalet, ligesom meget hurtige panoreringer kan resultere i artefakter og lignende. Som hvis det er det, som du kalder hjemmevideolooket, så ja, det hænder til tider... :)

theman7979: Du har ret, men Samsung har gemt funktionen langt inde i menusystemet. Og det synes jeg er irriterende. Men Tv'et husker hvilke indstillinger som div. inputs bruger, så jeg håber at den husker, at når jeg vælger HDMI1 (som jeg har navndøbt Spil, hvilket er en smart feature når man har fire HDMI tilslutninger!), så slår den automatisk funktionen til. Mere om det senere.
Af kakilika
#137859
nickell skrev: Mht. 100hz, så kan det nemt give et lidt mudret look i visse scener fra tv-signalet, ligesom meget hurtige panoreringer kan resultere i artefakter og lignende. Som hvis det er det, som du kalder hjemmevideolooket, så ja, det hænder til tider... :)
Hvilke indstillinger har du sat "blur" og "judder" til? Oplever du, at billedet nogle gange fryser ét sekunds tid? Har læst, at flere D8005-ejere klage over dette. På forhånd tak. :)
Af nickell
#137860
Hvad hedder Blur og Judder på dansk? Jeg kan ikke finde dem i mit fordanskede tv... :)

Mht. at billedet hænger, så nej... ikke indtil videre...
Af kakilika
#137861
nickell skrev:Hvad hedder Blur og Judder på dansk? Jeg kan ikke finde dem i mit fordanskede tv... :)

Mht. at billedet hænger, så nej... ikke indtil videre...
Fandt lige det her fra en anmeldselse af D8005: "På Samsungs LED modeller kan man vælge at lave en brugerindstillet Motion Plus, hvor man kan indstille henholdsvis “slørreduktion” og “rystereduktion” i 10 trin. Hvis man indstiller slørreduktion til 10 og rystereduktion til 0, undgår man den mest belastende effekt af håndholdt videokamera, som amerikanerne kalder Soap Opera Effekt (SOA). Det er klart den bedste indstilling af funktionen som jeg ser det. Den er dog ikke uden påvirkning af billedet, og i det store hele foretrækker jeg at slå det fra."

Altså skulle det hedde “slørreduktion” og “rystereduktion”

Forresten så husk lige, at holde øje med Bilkas pris på fjernsynet de næste par uger. Hvis de sælger det billigere kan du få udbetalt differencen :)
Af nickell
#142913
Hej alle,

nu har jeg set, at Bilka i denne uge har sat prisen ned på mit fjernsyn. Hvordan er jeg stillet i denne sag?

Mvh Kenny
Af StoreSol
#142915
De kører med 30 dages garantipris, altså du kan få refunderet penge i 30 dage efter dit dit køb, hvis du kan finde det billigere andre steder inden for den periode.

Efter min mening et ret godt tilbud i dette marked, med konstant faldende priser.
Brugeravatar
Af tvixen
#153742
Har lige købt samme model (6205) blot i 46" for blot 5285,- i Bilka (fordi Hifi-klubben havde det på tilbud og Bilka har prisgaranti)

Men jeg oplever at når der panoreres ( fra højre til venstre eller omvendt) blir billedet mudret i kanten. Hvad gør man ved det ?


PS. Har skiftet min fjernbetjening ud med en logitech harmony 650. OG den kan jeg anbefale på det varmeste.
Brugeravatar
Af tvixen
#153743
Du skriver "Jeg kører tv-lyden ud gennem et Line-kabel til min forstærker, men dette er ikke blevet prøvet endnu. Samsung skal dog have ros for ikke have lavet direkte indgange til dette, men en lille adapter, for de få amatører (mig!), som endnu ikke har investeret i et optisk kabel."


Ja men den lille adapter er kun til video og lyd IND. Så hvis du vil have lyd ud gennem din forstærker, er der kun den optiske udgang. Det syntes jeg er lidt irriterende, at der ikke er et sæt phono stik til stereo ud. Men til gengæld kan man så få 5.1 lyd ud fra tv'et :)

(selv følgelig kan man bruge hovedtelefon udgangen, men det er ikke den rigtige måde at gøre sådan noget på :s )
#161134
Jeg overvejer selv enten UE40D6207 til ca 5000 kr eller UE40D6517 til ca 6700 kr. Så jeg er meget interesseret i om du stadig er tilfreds med dit.

Fordelene ved 6517 ift 6205 skulle være PVR (optagelse/timeshift), bedre lyd fra højttalere, større betragtningsvinkel, og 400 Hz vs 200 Hz (CMR) - ifølge de tests jeg har læst.

Om 6517 har "gammeldags" audio out (phono) mangler jeg at finde ud af - i givet fald vil det også være et plus.