Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af chrfog
#123321
Jeg har haft dette tv i ca. en måned efterhånden.
Min opsætning består ud over tv’et af:
Playstation 3 til både spil og film.
Separart 5.1 setup, som tager sig af alt lyd.
Digitalt tv fra boxer.

Første indtryk:
Jeg havde luret en del på dette tv samt Sony LX900. Jeg vægter design, så disse 2 modeller var lige mig.
Efter lang tid overvejelser valgte jeg HX900 påtrods af, at LX900 bl.a har indbygget 3d-transmitter.
Jeg tog forbi Sony center og aftalte pris osv. Ud over tv’et skulle jeg bruge 3d-transmitter, 2 par briller og så den fod, som man kan købe til(magen til den man kan købe til NX-modellerne) jeg fik en efter min mening rimelig pris på hele pakken og blev lovet, at jeg fik tv’et i den kommende uge. Der gik dog ikke mange dage før, at jeg fik en opringning fra sony centeret, at afsendelsen af modellen var yderligere forsinket og jeg var velkommen til at annulere mit køb. Dog fik jeg lidt ekstra tilbehør, hvis jeg valgte at blive. Min konklusion var, at hvis sony center ikke kunne få tv’et hjem nu, så kunne andre forhandlere vel heller ikke og med udsigten til lidt ekstra godter var jeg overtalt.
Der gik så 2-3 uger før, at tv’et kom hjem og jeg fik lov at hente det. Foden var jeg blevet opmærksom allerede før købet, at der nok var en lang leveringstid på, men det passede meget godt med tv’et, da den stod til afhenting kort tid efter.
Jeg var som sådan klar til tv’et. Havde bestilt 3d-film hjem og nye kabler, da der i mit gamle setup var hdmi fra ps3 til receiver og så hdmi til tv. Nu går der hdmi til tv’et og optiskkabel til receiveren både fra ps3 og tv.
Jeg begyndte udpakningen og her skal man ihvertfald være 2. i 52” er tv’et utrolig uhandy og det vejer som et ondt år. Nu tjekkede jeg lige og der står 37 kg uden fod, hvilket er 10 kg mere end panasonics vt20.

Indstillinger:
Jeg fik tændt tv’et og kom ignag med opsætningen. Den spørger om nogle grundlæggende oplysninger første gang og så bliver man spurgt om, den skal søge efter digitale tvkanaler, hvilket jeg svarede ja til. Den fandt samtlige kanaler.
Jeg har intet kalibreringsværktøj, så det står lige nu i theater-mode med enkelte personlige indstillinger, da theater mode i sig selv ikke er perfekt. På HX900 er der localdimming, som skulle slukke for baggrundslyset individuelle steder på skærmen for at opnå helt sort. Det er dog tydeligt, når man skifter f.eks input mode fra digitalt tv og til hdmi, der er lige et par sekunders sort skærm, hvor der står med hvidt hvilken kilde, der nu er valgt, at teksten lyser området omrking sig selv op. Men lige så snart, at der kommer billede på, så ser jeg intet. Heller ikke i mørke scener i film og spil, hvilket jo er underligt. Om man kan opnå bedre indstillinger end mine må eksperterne komme med et bud på, når de engang får fingre i det. Om man vil bruge 400hz indstilingen er lidt op til en selv. Nogen gange virker det rigtig godt, men jeg har slået det fra, når jeg spiller ps3. 400hz indstillingen gør tv’et væsentlig mørkere om det er pga scanning backlight ved jeg ikke, men det er tydeligt, når man slår funktionen til.
Jeg ser meget fodbold og der leverer den virkeligt et godt resultat. Selv ved hurtige panoreringer er det til at se på. På sd-kanalerne er det tydeligt, at der er nogle steder, hvor billedet ikke er helt skarpt, men det giver jeg opløsningen skylden, da billedet står knivskarpt, når den kommer over på dr hd. Desværre ser det ikke ud til, at boxer får flere hd-kanaler i deres udbud og satelit- eller kabeltv er ikke en mulighed her.

Menusystem og fjernbetjening:
Det er lavet over det klassiske xmb-system, som man kender fra ps3. det kører dog langt fra ligeså smooth. Men der er jo også en del mere processorkraft bag ps3. det er utrolig nemt at finde det man leder efter og dejligt overskueligt da det er inddelt i sektioner. Jeg går tit ind i dette menusytem, da det er relativt hurtigt, at skifte anden kilde og så er der også her-og-nu programguide. så går man fra ps3 og vil se, hvad der er lige nu, så er det nemt at overskue. Der er selvfølgelig også den ”rigtige” programguide, hvor man kan se frem i tiden også. Jeg bruger tit funktionen, hvor den alarmerer en om, at det man gerne vil se kommer nu. Da jeg ofte zapper rundt mellem kanaler og måske ikke lige har styr på tiden.
Ud over det er der også en del indbyggede internetfeatures i. Dem har jeg dog ikke brugt meget, nogen af dem slet ikke. Youtube funktionen har jeg brugt et par gange, men jeg kan ikke finde ud af, at sætte den på HD, hvis man overhovedet kan.
Facebook osv. har jeg slet ikke brugt. Efter min mening er det ikke relevant i et tv.
Jeg synes ikke, at der er meget nyt under solen, hvad angår deres fjernbethening. De har lavet en tænd/sluk-knap på bagsiden, så man kan vende den om og gemme knapperne. Hvis man ikke har hele biosetuppet fra sony, så er mange af knapperne på fjernbetjeningen komplet ligegyldige, så i mit tilfælde er din overflødige og jeg ville hellere have haft en mindre model. Med det sagt, så er det dog en af de pænere fjernbetjeninger, da den er lavet i sort med nogle knapper som ikke springer i øjnene på en. Jeg kan godt lide en ”anonym”fjernbetjening så det er fint dog lidt for stort.

Lyd:
Tv’et egne højtalere har jeg aldrig brugt, så der må jeg være svar skyldig. I den alternative fod er der huller til at føre lyde igennem og ud foran tv’et, men om det går oplevelsen bedre aner jeg ikke. Jeg tvivler stærkt på, at den slår mit 5.1 setup, så det har aldrig været på tale.

3D:
Første gang man får brillen på er virkelig en underlig følelse. De er egentlig meget behagelige at have på, men man skal lige vende sig til det. Dem der har prøvet aktivebriller vil nok genkende dette scenarie. Det er bestemt ikke som, at se tv på normalvis, men når først øjnene vender sig til det, så er det godt. Rigtig godt. Den første film jeg så gjorde mig virkelig træt i øjnene. Men det er ikke slemt mere.
Jeg har læst en del engelske reviews, som siger, at der er meget crosstalk på HX900. det er dog ikke noget som jeg har oplevet. I de ikke animerede film er der steder, hvor de har haft fokus med kameraet ligesom i ”almindelige” film og det er selvfølgelig mest behageligt, at kigge det sted på skrærmen.
Om man kan lide 3d i det hele taget er en meget personligbeslutning. Selvom jeg spiller call of duty og gran turismo i øjeblikket, så bruger jeg ikke altid 3d-funktionen. men det er mit eget valg og bestemt ikke, fordi man ikke kan. Gran turismo især har en del, der skal indstilles i selve spillet, før at det virker rigtig 3d-agtigt. Hvis man bare slår funktionen til normalt er der reelt ingen forskel andet end mere dybde i billedet. Læs evt. http://playstadium.dk/25207/indtryk-fra ... mo-5-i-3d/ hvor han gennemgår spillets 3d-indstillinger.

Blu-ray:
Jeg er stadig forbløffet flere gange under en film, hvordan billedet kan stå så godt og har næsten lyst til at trykke pause og nyde synet. Jeg ser både spillefilm, serier og dokumentarprogrammer. Og jeg glæder mig meget til den dag, hvor man får samme kvalitet, når man ser almindelig tv. Det er helt sikkert her, at tv’et leverer varen og giver mig indtrykket af, at jeg ikke er blevet røvet, da jeg valgte at købe dette tv.

I må meget gerne stille spørgsmål eller komme med rettelser. Har fundet et par stykker, men er langt fra falkeblik fra tv2sport. Hvis jeg finder på mere, så skal jeg nok opdatere teksten.
Af lennon
#123523
Fin anmeldelse . Kan du ikke lige låne TV´et ud til Rasmus Larsen her på Flatpanels i et par uger :p ? - vil nemlig gerne vide hvordan den performer sammenlignet med de bedste plasma .
Af chrfog
#123524
haha, jeg tror ikke det skal rykkes ud af flækken.

rasmus må lige hive i et par tråde, så han kan få sit eget til test. det er jo trodsalt topmodel og må ses som deres yperste, så mon ikke de gerne vil have den testet fra sonys side
Af Novatic
#123537
chrfog skrev:rasmus må lige hive i et par tråde, så han kan få sit eget til test. det er jo trodsalt topmodel og må ses som deres yperste, så mon ikke de gerne vil have den testet fra sonys side
Skærmen fik kritik af Katzmaier fra Cnet for, at være for dyr i forhold til ydelsen (sammenlignet med LG 850). Tror ærlig talt at Sony er bange for en lignende udmelding fra Rasmus.

23-25,000 for en 46" er altså også noget krydret...

Men fint med brugerinput - det kunne der godt være mere af.
Af lennon
#123548
Cnet er efter min mening "røv og nøgler", - men derfor kan de da godt have ret en gang imellem .
Sony sprang jo en hel produktionsgang over mht topmodeller - der kom nemlig aldrig en X5500. Og hvis HX900 ellers er 2 generationer "bedre" end X4500, så har vi sandsynligvis med et af markedets allerbedste LCD TV at gøre .
Af Novatic
#123559
lennon skrev:Cnet er efter min mening "røv og nøgler", - men derfor kan de da godt have ret en gang imellem .
Sony sprang jo en hel produktionsgang over mht topmodeller - der kom nemlig aldrig en X5500. Og hvis HX900 ellers er 2 generationer "bedre" end X4500, så har vi sandsynligvis med et af markedets allerbedste LCD TV at gøre .
Alle har jo deres meninger om forskellige testsites, men Katzmaier plejer at være troværdig. At der så er mindre stabile anmeldere i de forskellige kategorier er en anden sag.

Tvivler ikke på at HX900 pt er det bedste LCD fjernsyn - men det koster altså ca. 24,000 for 46" - det kan man få to LG 850 for, der iflg. Katzmaier ligger i næsten samme liga.

Det at Sony så også har været nærige med udlåning af skærmen til anmeldere virker underligt. Skærmen har muligvis været forsinket, men den begyndte trods alt at komme på markedet inden VM, og det er næsten et halvt år siden.
Af Arne..
#123564
Jeg havde gået og glædet mig til at se SONY HX900 i en butik da billeder af de forskellige skærme fra net kan være noget forskellige fra at se en skærm IRL..
Da jeg havde ventet i et par måneder på at det skulle komme faldt jeg over SAMSUNG PS50C7705 i hifi klubben og så var jeg solgt..
Jeg har nu haft det i 14 dage og jeg syntes at det er et super tv 8) og så er det jo nærmest gratis til en pris på 12.200 :p

Hilsen Arne..
Af chrfog
#123569
Novatic skrev:
chrfog skrev:rasmus må lige hive i et par tråde, så han kan få sit eget til test. det er jo trodsalt topmodel og må ses som deres yperste, så mon ikke de gerne vil have den testet fra sonys side
Skærmen fik kritik af Katzmaier fra Cnet for, at være for dyr i forhold til ydelsen (sammenlignet med LG 850). Tror ærlig talt at Sony er bange for en lignende udmelding fra Rasmus.

23-25,000 for en 46" er altså også noget krydret...

Men fint med brugerinput - det kunne der godt være mere af.
ja, prisen er lidt en stopklods for det tv. nu har jeg kun selv set LG850 et par gange og det er uden tvivl heller ikke noget dårligt tv. og man betaler sikkert også for ting som design osv.
jeg har desværre ikke set begge tv i samme butik, så det er lidt svært at lave en sammenligning. så en rigtig test med sortniveau og farvessoredningen ville være godt, så man kunne få sat en virkelig test på om localdimming er noget man skal gå efter.
Af chrfog
#123572
Arne.. skrev:Jeg havde gået og glædet mig til at se SONY HX900 i en butik da billeder af de forskellige skærme fra net kan være noget forskellige fra at se en skærm IRL..
Da jeg havde ventet i et par måneder på at det skulle komme faldt jeg over SAMSUNG PS50C7705 i hifi klubben og så var jeg solgt..
Jeg har nu haft det i 14 dage og jeg syntes at det er et super tv 8) og så er det jo nærmest gratis til en pris på 12.200 :p

Hilsen Arne..
tillykke med dit nye tv. :) de har uden tvivl mistet et par kunder ved, at udskyde det tv så meget. det ville også være dejligt med en årsag til dette. om det skyldes produktionen eller?
Af pipper
#123575
Ingen tvivl om at HX900 er for dyrt, men det kan altså fåes til 19995,- hos Sony centrene med 5 års garanti.
Af lennon
#123581
Umiddelbart for dyrt sammenlignet med markedet , ja . Men hvad nu hvis det performer lige så godt som Pioneer 500/5090 ? ? I så fald er det jo et gennembrud for LCD teknologien, og så giver prisen afgjort mening .
I min verden har Samsung det problem, at deres top plasma performer bedre og er væsenligt billgere end deres top LCD/LED .Det dilemma har Sony af gode grunde ikke .Og jeg bilder mig ind at Sonys to år gamle 46-52X4500 stadig er et af markedets bedste LCD, - også bedre end Samsungs C8705 serie .
Af lrev 1-2
#123584
lennon skrev:Umiddelbart for dyrt sammenlignet med markedet , ja . Men hvad nu hvis det performer lige så godt som Pioneer 500/5090 ? ? I så fald er det jo et gennembrud for LCD teknologien, og så giver prisen afgjort mening .
I min verden har Samsung det problem, at deres top plasma performer bedre og er væsenligt billgere end deres top LCD/LED .Det dilemma har Sony af gode grunde ikke .Og jeg bilder mig ind at Sonys to år gamle 46-52X4500 stadig er et af markedets bedste LCD, - også bedre end Samsungs C8705 serie .
hej.

det er jeg lodret uenig i..,jeg har en kollega som har et X4500.....den er klart ringere end min Pioneer 507XD.....i mit hoved.
Personligt havde jeg intet imod en HX900 eller sågar en LX900.....den er bare ikke prisen værd efter Min mening.
Ved ikke hvorfor du har så meget fidus til netop Sony-med tanke på din generelle mening omkring LCD...jeg mener ikke at Sony er stort bedre en meget andet,det er bare et lidt "lækrere"produkt-men for dyrt.

lrev
Af lennon
#123589
Husk at det skal minimum være Sony 46X4500 - før den har hele pakken med den ypperste local dimming ? .Ellers er jeg absolut ikke decideret Sony fan . Ville feks meget nødigt bytte mit 4 år gamle Pana600 med min mors SonyW5500. Og jeg fornemmer faktisk ikke at LCD teknologien har flyttet sig ret meget i 2010 mht billede . Det er mest gået op i 3D og "tynd, tyndere trådløs" .Både skuffende og skræmmende at Pioneer stadig er referencen .
Af Novatic
#123630
lennon skrev:Umiddelbart for dyrt sammenlignet med markedet , ja . Men hvad nu hvis det performer lige så godt som Pioneer 500/5090 ? ? I så fald er det jo et gennembrud for LCD teknologien, og så giver prisen afgjort mening .
I min verden har Samsung det problem, at deres top plasma performer bedre og er væsenligt billgere end deres top LCD/LED .Det dilemma har Sony af gode grunde ikke .Og jeg bilder mig ind at Sonys to år gamle 46-52X4500 stadig er et af markedets bedste LCD, - også bedre end Samsungs C8705 serie .
Tvivler næppe at selv HX900 slår Pioneer KURO på rå billedkvalitet.

Er noget negativ pga. alle de returnerede skærme fra iår. Buzz fra plasma, clouding fra LCD pga. det Edge gøjl... irriterende.

Venter tålmodigt på næste års kollektion. Bliver spændende om de rent faktisk gider give billedkvalitet for pengene i stedet for design og 3D.