Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thuekr
#121816
Sådan! - overordnet en rigtig fin skærm der kan fås til billige penge hvis man leder lidt.

Bluray 1080p
Hookede den op over HDMI med min bærbar og sendte 1920x1080 24hz afsted til banditten og den modtog med kyshånd i 1:1 pixelmapping [efter at man har sat den til "Just scan" i Ratio].
Jeg satte billedprofilen til THX-brightroom og afspillede et bluray rip 1080p (.mkv h.264) med en video bitrate på 12.500 over BS Player med gråtone sat til 16-255. Det så fantastisk ud.

HDTV 720p
Afspillede derefter et HDTV rip på 720p, som ikke så synderligt godt ud på bærbaren - så var spændt på at se hvordan skærmen håndterede materialet. Med en afstand på 3 meter så billedet rimeligt ud, men plasmaskærmen er "god" til at vise små fejl fra kildematerialet, hvilket i grunden må være et plus til skærmen.

Browsing
Til slut prøvede jeg at browse på nettet gennem firefox og der er 1920x1080 for høj en opløsning og gør derfor siderne ulæselige på 3 meters afstand. Satte opløsningen ned til 1280x??? og det blev muligt at læse de fleste sider.

Photoshop
For at bruge skærmen som redigeringsmonitor, er det nødvendigt at rykke sig frem til 1.5-2 meter fra skærmen og naturligvis køre 1920x1080 for at udnytte 'arbejdsarealet'. Det kan også være nødvendigt at skifte billedprofil - THX profilen virker lidt for varm i det.

Skærmen 'flimrer' som plasmaskærme nu engang gør for dem der har hurtige øjne, særligt ved en helt hvid skærm og browsing. Men ved filmfremvisning lagde jeg ikke mærke til det.
Af krillan
#128998
nu har du anmeldt 60" - modellen, så gælder der vel det samme for 50"eren :)?
Af Thuekr
#129023
krillan skrev:nu har du anmeldt 60" - modellen, så gælder der vel det samme for 50"eren :)?
Jep - købte selv 50'eren PK550
Af pekr
#129024
Der er ingen grund til at ændre opløsning når du surfer. Du kan enten bruge en større dpi (kan gøres under "skærm" i win7) Eller du kan holde ctrl + scroll up/ned (musens hjul) for at gøre tekst mindre eller større.