Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#116861
Jeg vil lige skrive hvad jeg tester og forventer at teste, i må meget gerne komme med info, spørgsmål og råd, fx hvordan jeg bedst tester.

Jeg går i dag hjem og sætter tv'ets indstillinger til det Rasmus havde i testen af LE850N (for så vidt muligt), hvilket Steen Bay rådede mig til. Så tak til Steen.

Derudover vil jeg lige opsumere hvad jeg indtil nu har bemærket:

På minussiden:

- Tv-støj: Mit LG 47LD750 har en konstant let summen, lagde især mærke til det, da den Autosøgte efter kanaler, for her lød det nærmest som om at der var en blæser i der kom på overarbejde.

- ANALOG signaler: LG 47LD750's Analog signal-behandling virker ringe, fx via VHS video, jeg har heller ikke kunne få Analog Tv til at stå rimeligt, selvom jeg har slået alt digitalt billedbehandling fra. Der stadig meget støj på billedet. Jeg har hørt at Panasonics Analog tuner er bedre.(Har gamle kampsportsfilm osv. der aldrig kommer digitalt, derfor har jeg en NTSC videoafspiller).
Måske har jeg ikke konfigureret det rigtigt???

- FORMAT-typer: Jeg testede en MKV fil i morges hvor Tv'et ikke understøttede Audio'en og en Avi fil der hverken hakker på mit gamle LCD eller min pc, men som hakker På LG 47LD750 (Måske er det en indstilling så det tester jeg igen).

- DVD: Jeg har en udmærket Pioneer DV-610AV afspiller som jeg har sat til via HDMI og syntes generelt der er grynet/pixelleret rundt om figurer/personer i de DVD'er jeg har testet.
Dette er måske også en indstilling.. eller er det generelt sådan med DVD medier at pixellering vil fremstå ret klart på et LG 47LD750?

På plussiden:

- Blu-ray via PS3 over HDMI: Har jeg nu testet en enkelt blu-ray tegnefilm "Ponyo" som både har Computer animation og almindelig tegnefilm blandet ind i hinanden, her forventede jeg at der kunne være panorerings problemer, fx at det hakkede og det gjorde det også, men indstillingen Biograf hjalp en del, der var så bare lidt med detaljer i skygger der blev lidt svære at se. Det kan måske indstilles. Om hakkeriet helt forsvandt er jeg ikke sikker på, da jeg ikke havde fornemmelsen af at det var flydende panorering, men jeg tester flere Blu-rays i aften.

- PS3 gaming: har fungeret fint med de spil jeg har testet indtil nu, men jeg prøver at køre noget mere krævende som fx: Burnout Paradise City og Batman Arham Asylum (måske i aften)

På Tv-siden er jeg blank (læs ukyndig noob, der tror han er amatør), kan det passe at jeg skal købe en Digital modtagerboks eller burde Tv'ets tuner ikke kunne gøre det bedre? håber der er nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre her.

Har i spørgsmål, råd eller input, så fyr løs!
Af Mysen
#116885
det undrer mig at du ikke har et digitalt tv signal. Hvem er din udbyder?
Af lennon
#116894
Analogt signal er komplet hul i hovedet i forbindelse med fladskærme ! ! !
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#116900
Når vi anbefaler at man slår al billedbehandling fra, så gælder det kun på digitale signaler. På analoge signaler kan der være god mening i at filtrere lidt i støjen.
Af brouer1
#116924
Når i skriver som i gør er jeg klar over hvor blank jeg var når det kommer til viden om digital tv, men jeg lærer hurtigt her, så jeg prøver igen (husk at jeg forklarer det i forhold til hvordan jeg har forstået det og jeg tager garanteret fejl):

Det er mit første Tv med DVB-C tuner i, jeg har YouSee som udbyder (kun mellempakken), men ingen digital modtager boks, så er mit spørgsmål: behøver jeg det når jeg har DVB-C tuneren?
Det der undrede mig (og grunden til jeg troede det var et analog signal) var at alt stod forfærdeligt som via et gammeldags dårligt antennesignal.
Men kan med et antennestik til Tv'et gå ud fra at DVB-C tuneren i Tv'et automatisk benyttes og burde jeg så ikke kunne se DR HD?
(Der er også en DVB-T tuner i)
Men når at dette er sagt, så er det stadig et ret dårligt signal jeg har når al billedbehndling er slået fra, jeg vil dog nu lige bruge tid på at indstille det i stil med LE850N.
Af brouer1
#116925
Derudover har jeg et underligt problem med at det jeg afspiller via HDMI i min DVD afspiller ikke er synkront med den lyd jeg hiver ud af DVD-afspilleren til min forstærker via Phonostik.
Så jeg plejer at mute tv'et, er det normalt?
kan jeg ikke have lyd fra både tv og forstærker samtidigt?
Af brouer1
#116931
Har lige testet Blu-ray filmen Sunshine og den står perfekt, der er ingen problemer med Panoreringen.
Håber jeg når at teste lidt mere på PS3 spil i morgen.
Af mhca
#116934
brouer1 skrev: Det er mit første Tv med DVB-C tuner i, jeg har YouSee som udbyder (kun mellempakken), men ingen digital modtager boks, så er mit spørgsmål: behøver jeg det når jeg har DVB-C tuneren?
Det der undrede mig (og grunden til jeg troede det var et analog signal) var at alt stod forfærdeligt som via et gammeldags dårligt antennesignal.
Men kan med et antennestik til Tv'et gå ud fra at DVB-C tuneren i Tv'et automatisk benyttes og burde jeg så ikke kunne se DR HD?

Med YouSee kabel-TV har du helt sikkert adgang til kanalerne både analogt og digitalt. Hvis kvaliteten er meget ringe, så kan det være analogt, men SD (altså ikke-HD) signaler kan dog også være grimme på nogle TV.

Nej, du kan ikke gå ud fra, at du som standard anvender DVB-C tuneren. Hvis du ikke kan se DR HD, Ramasjang, DR K osv, så har du nok søgt analogt.
Det foregår typisk sådan, at man under kanalsøgning vælger, om man vil søge analogt, digitalt eller begge dele.
Har du søgt digitalt skulle du også indtaste et netværks-ID undervejs. Har du ikke gjort det, så ind og søg digitalt.
Du finder dit netværks-ID her: http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/Tv/S ... ks-id.aspx




Ang. DVD'en, så lyder det altså lidt som noget billedbehandling. Er du sikker på, at du har fjernet alt sharpness, 100/200 Hz systemer osv? For mig lyder din beskrivelse som opståede regnefejl i nogle digitale billedbehandlinger.

Ang. BluRay: Har skal man sørge for at afvikle BluRay ved 24p. Dvs. ved en frekvens deleligt med 24 Hz, fx 72, 96 Hz e.l. Det er muligvis noget du skal indstille dig til i menuerne også (på TV'et). Jeg har aldrig selv rodet med BluRay, så kender ikke til det. Hvis korrekt 24p afvikling ikke benyttes, så vil panoreringer give problemer.

Og ellers med PS3'en, så sørg for at 100/200 Hz systemer er deaktiveret. Du skriver ikke noget om input lag (altså forsinkelse fra du trykker på controlleren, til spillet reagerer på skærmen), men hvis det er et problem, så tjek om du har disse systemer aktiveret. De skal lave nogle beregninger, der giver dig en forsinkelse, så de skal slås fra i spil.


Held og lykke. Og jeg håber, at du får mere positive oplevelser med TV'et, når du kommer rigtigt i gang.


Mvh. Martin
Af mhca
#116935
Hov, ang. BluRay kan jeg se, at du skriver at panorering ikke er et problem på den anden film. Men du kan jo tjekke, at du får afviklet 24p korrekt alligevel.
brouer1 skrev:Derudover har jeg et underligt problem med at det jeg afspiller via HDMI i min DVD afspiller ikke er synkront med den lyd jeg hiver ud af DVD-afspilleren til min forstærker via Phonostik.
Så jeg plejer at mute tv'et, er det normalt?
kan jeg ikke have lyd fra både tv og forstærker samtidigt?
Jeg tror, at det kan ske pga. billedbehandlingen i TV'et forsinker billedet i forhold til lyden sendt direkte. Måske kan du indstille et delay på lyden i din afspiller, hvis du er heldig, men jeg tvivler.

Tjek evt. også her, om du ved afspilning fra DVD har aktiveret 100/200Hz og andre billedbehandlingssystemer. Deaktiver disse og se om det hjælper lidt.
Alternativt må du jo prøve at trække lyden ud af TV. Bare surt, da den sikkert har en dårligere DAC end din Pioneer-DVD.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#116941
Delay på lyden plejer at kunne indstilles i forstærkeren, men ikke i afspilleren. Det er dog forholdsvist normalt at der er forsinkelse på lyd sendt via afspillerens phono og den lyd du får ud af TV'et via HDMI.
Af brouer1
#116943
Tak til yakken og mhca, nu har jeg da lidt og gå efter :)

Mht. panorering, så er den sidste film tjekket efter jeg lavede nye indstillinger, så lige pt-. har jeg en ide om at Blu-ray kører godt, men er i tvivl om det er 24p, jeg syntes ikke det er nævnt i specifikationerne at 24p understøttes, hvilket undrer mig når fx Sunshine som jeg testede på Blu-Rsy i går panorerede flydende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#116945
AFvikling af 1080p24 var inde og vende på specifikationsarkene da det var nyt og hot, men efterhånden så er det røget ud igen. Blot fordi det ikke står på specifikationerne, så behøver du ikke bekymre dig med det samme. Jeg kunne ikke forestille mig, at man i 2010 tør sende noget på markedet, som ikke understøtter 1080p24 - i hvert fald ikke med vilje.

Så længe du sørger for at slå 100/200 Hz fra, så skulle TV'et selv finde ud af at ændre frekvensen, så det passer på 24 Hz. Vær OBS på, at humlen omkring 72/96/xx Hz ikke er aktuel for et LCD-TV, da det er "sample-and-hold" i modsætning til plasma, hvor frekvensen har ret meget at sige ift. flimren. Du kan godt opdatere et LCD-TV ved 24 Hz uden at det går ud over billedet.
Af brouer1
#117050
Tak for info yakken.

Jeg har nu fundet kanalerne via den kode til DVB-C, der var en markant forbedring på de fleste, men nu sidder jeg og ser fodbold på Tv2... og jeg må sige at det står sgu ikke godt når man ser spillerne i det kamera der er længst væk, alle spillerne har ekstra skygger rundt om sig og jeg sidder og prøver diverse indstillinger (har selvf. startet med at slå al digital billedbehandling fra). Man kan desuden heller ikke se deres ansigter som bare ligner sløret hudfarve uden ansigtstræk.
Jeg kan ikke engang se danskernes numre på ryggen når man ser det via det kamera der ser mest af banen.
Det er sgu lidt frustrerende at det står så dårligt.
Især når man på LG's side kan læse: 200 Hz TruMotion
Lynhurtig opdatering af billedet for bedst mulige skift og skarphed selv i de hurtigste scener. Ideelt til sportsudsendelser og action film.
Af Steen Bay
#117051
brouer1 skrev: Det er sgu lidt frustrerende at det står så dårligt.
Især når man på LG's side kan læse: 200 Hz TruMotion
Lynhurtig opdatering af billedet for bedst mulige skift og skarphed selv i de hurtigste scener. Ideelt til sportsudsendelser og action film.
Du kunne evt. prøve at eksperimentere med graden af 'judder' og 'blur' (reduction) i TruMotion menuen. Måske det hjælper at sætte judder på '0' og blur på f.eks. '7'.