Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Silent Sniper
#105610
Forhistorie:
Efter næsten tre års fuld tjeneste med min HP w2207 som jeg har været rigtig glad for, følte jeg det var på tide med en ny skærm nærmere en 24” da jeg havde set en 24” i action hos en kammerat og tænkte sådan en måtte jeg simpelthen også eje!

Valget faldt på en BenQ G2420HDBL grundet prisen på 1200,- samt den var med LED (tænker herpå lavere strømforbrug) i disse grønne tider.

Førstehåndsindtryk:
Førstehåndindtrykket har været helt i top, vejer næsten ingen ting (4.4KG) virker om ikke andet en smule ”plastikagtigt” når man flytter rundt på skærmen men ikke noget kritisk overhovedet.

Specifikationer:
Skærm størrelse: 24”W LED
Opløsning: 1920x1080
Pixel Picth (mm): 0.276
Lysstyrke: 250 cd/㎡
Kontrast: 1000:1
Response Tid: 5ms
Betragtningsvinkel: 170 / 160 (CR>=10)
Tilslutninger: VGA samt DVI-D
Strømforbrug 24W (max)
Ergonomi: Kan tiltes -5/20 (ned/op)
Dimensioner: 412.6x570x183.9
Vægt (kg) 4.4
TN panel
Senseye



Kassen fortæller det er en BenQ G2420 monitor, som vi har med at gøre.
En diskret kasse uden alt for meget bling bling, men blot specifikationer på skærmen som f.eks. opløsning, Full HD mm.

Billede


Når kassen bliver åbnet finder vi lidt forskelligt tilbehør.

Billede


1x VGA kabel
1x Strømstik
Manualer/Driver CD

Alt i alt en lidt skrabet bundle, BenQ kunne i det mindste vedlægge et DVI kabel i stedet for et VGA, kunne ikke have kostet meget ekstra.
BenQ har vel tænkt ved at ligge et VGA kabel i stedet for et DVI, rammer de nok et større segment (blot et gæt, selvom jeg tror at de fleste mennesker nu om dage har et DVI output fra deres PC’er)



Skærmen skal monteres på foden, normalt skruer man ellers sådan en på.
BenQ har gået skridtet videre og lavet et smart ”klik system” altså ingen brug af skrutrækker.

Billede

Billede


Kvalitet, design og indretning:
Designet synes jeg er pænt, især den tynde linje omkring skærmen gør at den ikke virker alt for stor. Den fylder næsten ingen ting på skrivebordet, hold da op hvor har man meget plads lige pludselig sammenlignet med min HP w2207

Dioden på skærmen kan desværre ikke slukkes som det var tilfældet med HP w2207
Billede

Brightview som vi kender det fra bærbare computere, findes ikke på denne BenQ skærm. Synes dog stadig farverne står rigtig flot out of the box.

Billede

Foden som skærmen står på er lidt buede og virker lidt plastikagtig men den holder dog skærmen på sin plads.


Bagsiden af skærmen, er der ikke så meget at skrive hjem om.

Billede


Der er ledningsholder til både strømkablet samt til DVI/VGA kablet, så disse fint kan gemmes af vejen.

Justeringsmuligheder finder vi blot Tilt: -5/20 grader altså ingen Pivotfunktion eller Højdejustering, hvilket er et minus i min verden.


Kort gennemgang af selve skærmen set fra forskellige vinkler.
Billede

Billede

Billede
Som det ses på billedet, fylder den ikke meget.


Software:
Det eneste som er at finde på den medfølgende CD foruden driveren til skærmen, er et lille test program kaldet AUTO-taste og straks forventede jeg det helt store setup program men blev slemt skuffet.

Billede


AUTO-taste består som sagt ikke andet et lille prøvebillede, her vil jeg mene at Flatpanels.dk eget er langt mere at foretrække, for at kalibrere sin skærm 100%!

Billede



I brug:
Med standard indstillingerne, er farverne flotte ud at være for alt for ”pumpet” som man ellers ser det i div. Butikker hvor de har skruet meget op for farverne og kontrasten på de udstillede skærme.

OSD:
Skærmens OSD menu er nem at navigere i, knapperne reagere som man kunne forvente af en kvalitetsskærm.

Menu gennemgang af BenQ G2420HDBL

Billede

Billede

Billede

Billede

Det er muligt at vælge forskellige profiler ”on the fly” blot ved tryk på profil knappen på skærmen, og derved skifte mellem følgende Eco, Standard, Movie, Game, Photos, sRGB. Selv fortrækker jeg profilen Eco, da denne er lidt mindre ”hidsig” mht farverne.



"Fit to Aspect Ratio"
Det er muligt at sætte skærmen til "Fit to Aspect Ratio" hvilket betyder hvis man ikke kører et spil i skærmens native opløsning på 1920x1080 får man to sorte bjælker i siden af skærmen.

Dette er også muligt at indstille dette under ens grafikkort hvis ens skærm ikke skulle understøtte det.


Knapperne sidder under skærmen, det kan dog være svært at se teksten som forklare, de enkelte funktioner, da dette er lavet med grå farve, men igen hvor tit ændre man sine indstillinger?
Billede


Senseye og strømforbrug:
Indenholder 6 billedprofiler, samt en lysføler som automatisk justerer baggrundsbelysningen på skærmen i forhold til de omgivelser hvor skærmen står .

Skrev tidligere at jeg foretræk Eco mode, med den slået til bruger skærmen den minimale lysstyrke samt strøm.
Til at måle strømforbruget har jeg brugt min elmåler, det er ikke nogen videnskabelig test men blot et billede af det aktuelle strømforbrug

Strømforbruget med de 6 profiler:
Eco 13w
Standard 20w
Movie 18w
Game 18w
Photo 18w
sRGB 18w

Det er tydeligt at den største forskel er at finde mellem Eco og standard mode, jeg ved godt hvad jeg foretrækker.


Backlight og pixelfejl:
Som billedet viser, er homogeniteten af baggrundsbelysningen i top, dog er det muligt at se lidt lys i siderne af skærmen. Næppe noget man lægger mærke til i det daglige.

Billede

Fuldt størrelse billede kan hentes her:
http://dl.dropbox.com/u/2599472/benq24/foto/19.jpg


Som det første da skærmen var pakket ud, testede jeg den igennem for pixelfejl med programmet monitorTEST, der var som sagt ingen pixelfejl, hvilket er et stort plus!


Spil:
Så nåede jeg til spil testen, og kan allerede nu løfte sløret for at skærmen bestemt ikke skuffer.

Har testet skærmen med følgende spil:
Battlefield Bad Company 2 / Tom Clancy's Splinter Cell Conviction

Der er næsten ingen ghosting eller slør på denne skærm, på dette punkt synes jeg den er bedre end min forgænger HP w2207 ikke fordi den gamle var elendig det er blot meget få marginaler som er tale om her.

Med andre ord ens spil kører bare mere ”smooth” på denne skærm.

Det er altså bare sjovere at spille på en stor skærm, selvom skiftet fra 22” til 24” måske ikke virker så stor, så skal det prøves. Kan huske for få år tilbage til et LAN party, hvor et par gutter sad med deres HP 24” damn en stor skærm når man selv sad med 19TFT 


Betragtningsvinklerne set fra siden af, for at give et billede af hvordan skærmen klare dette har jeg taget lidt billeder som kan ses. De er ikke super gode, men ej heller helt ringe mener bare de fleste sidder direkte foran skærmen og dermed et mindre issue.

Billede

Billede

Billede

Billede


Konklusion:
BenQ G2420HDBL er et godt bud på en god skærm til den almindelige gamer eller til det lid finere kontor arbejde. Den er diskret uden alt for meget bling bling, og fylder næsten ingen ting på skrivebordet.
Da skærmen er med LED baggrundsbelysning bruger den ikke nær så meget strøm, som de traditionelle TFT skærme, den er opgivet til max 24w til sammenligning brugte min HP w 2007 36w en forskel på 12w det lyder måske ikke af meget men på et år bliver det alligevel til en del hvis den står tændt mange timer om dagen.

Det er vigtigt også at huske på, at skærmen er med et TN panel så betragtningsvinklerne er ikke super gode fra siden af ej heller fra bunden af skærmen. Men til amatør fotografen vil jeg mene at den sagtens kan gå an om ikke andet indstille den med flatpanels super kalibrerings software.

Til den negative side, må det være manglen på et DVI kabel, samt det kun er muligt at tilte skærmen der findes hverken højdejustering eller pivot funktion samt manglen på HDMI indgang gør at skærmen ikke få top karakter.

Til slut hvis du leder efter en 24” LED skærm med lavt strømforbrug, samt diskret design er denne skærm en oplagt kandidat når der skal købes ny skærm til hjemmet.

Positivt:
LED
Strømforbruget
Vægten

Negativt:
Ingen HDMI indgang
Højdejustering mangler
Pivot funktion mangler

4 ud af 5 stjerner
Af justjc
#106409
Jeg vil lige nævne at man ikke er tvunget til at leve med den medfølgende fod.

Som det kan ses på billederne af bagsiden er der allerede lavet huller, disse er kompatible med VESA 100 fødder og baslag. Det skulle altså være muligt på den måde at fjerne to af minusserne.

Men man kunne selvfølgelig også bare købe BenQ V2410T, http://www.benq.com/products/LCD/?product=1651
Den leveres med en VESA 100 fod der har Pivot funktion og Højdejustering, samt et lidt pænere design. Strømforbruget og billedet skulle være det samme, da BenQ har brugt samme TN panel/LED løsning.
Prisen for at få et V2410T leveret er dog, ifølge Pricerunner.dk, 1914,-(deres billigste bud på G2420HDBL er til sammenligning 1397,-)
Brugeravatar
Af Silent Sniper
#106575
Det er helt korrekt mht. VESA standarden har også set flere beslag som man netop selv kan montere koster ca. 300,- og opefter.
Har prøvet at være så objektiv mht. testen som muligt. For mig personligt har det denne gang ikke haft nogen indflydelse at skærmen mangler højdejustering samt pivotfunktion. Kommer igen an på hvad man har af behov, samt gøre folk opmærksomme på at denne skærm ej har disse funktioner.
Brugeravatar
Af A 666
#109816
Hey, har også lige fået 2420HDBL og jeg er meget tilfreds. 24" full hd LED til så få penge :)
Af steadi
#117807
Tak for en god og fyldestgørende anmeldelse.

Jeg sidder selv i overvejelser om at udskifte mine nuværende skærme. Jeg har to stk. Phillips 15" LCD-skærme, de er vel fra 2002-2003, så man kan vel sige, at de har udtjent deres værnepligt.

Jeg er dog ret glad for muligheden for at have et opgavedokument på den ene skærm og word-dokumentet på den anden skærm ved skrivning.. Er BenQ'en stor nok til, at det trick kan lade sig gøre på én enkelt skærm?:)

Og prisskiltet er jo fantastisk.
Af nazcov
#120787
Sådan af ren nysgerrighed, hvad er det så der gør det til et minus at pivot funktionen mangler? Jeg kan nemlig ikke selv se nogle specielle fordele ved det :)
Brugeravatar
Af Infinity
#122249
Hvis du er vant til at skrive lange artikler eller programmere så ved du at Pivot funktionen er uundværlig!
Sidder selv ved en 4:3 skærm, for 16:9 skærme er simpelthen for 'korte'.