Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#9392
Køb og anmeldelse af Samsung LE26M51B – et rigtigt godt TV

Hermed min anmeldelse af mit nyindkøbte fladskærms-TV, mine overvejelser inden købet, samt om hvad man bl.a. skal være opmærksom på ved handel på internettet. Jeg håber mine erfaringer kan hjælpe andre i deres overvejelser.

Første lidt historik eller rettere sagt en lang historie om, hvordan jeg fandt frem til mit nye TV, som blev købt via nettet.

Jeg skulle have et nyt tv fordi det gamle ikke rigtigt ville mere. Jeg besluttede mig for at søge oplysninger på nettet. Brugte bl.a. dr.dk/forbrug og flatpanels.dk til at klarlægge mit behov. Først blev jeg lidt forvirret, fordi der, netop i de dage, i nogle forbrugs- og nyhedsudsendelser blev sagt, at man fik de bedste billeder ved at købe et tv af gammel type og ikke de ”nye” fladskærme.

Mit tv skal imidlertid stå i en reol, så hurtigt besluttede jeg, at det skulle være en fladskærm. (mit gamle tv blev udelukkende købt ud fra målene, dvs om det kunne være i reolen). Ud fra bl.a. de ovennævnte hjemmesider, som jeg læste godt og grundigt, skrev jeg mine krav op, da jeg gerne ville fremtidssikre mit nye tv, så godt som muligt.

Det skulle være HD-ready
Det skulle have en opløsning på minimum 1366x768
Det skulle have en responstid på maximum 10 ms
Det skulle have en kontrast på minimum 1000:1, helst højere
Det skulle have format 16:9, gerne flere
Det skulle være en LCD-skærm (bruger mindre strøm)
Det skulle have et knivskarpt billede
Det skulle være økonomisk overkommeligt
Det skulle helst kunne købes (billigere) på nettet
Det skulle max. være et 26” eller 27” (p.g.a. reolen og stuens størrelse)

Ud fra disse kriterier gik så den vilde jagt på nettet. Der blev set på mange mærker og modeller, men mange blev lynhurtigt sorteret fra, da de ikke matchede mine opstillede krav.

Tilbage var nogle, som jeg printede de tekniske specifikationer ud på, så jeg let og overskueligt kunne sammenligne, hvad de kunne.

Med disse datablade i hånden drog jeg på turné i Københavns nord- syd- og vestegns varehuse og tv-forretninger for at se på varerne. På de informationssider jeg havde brugt, havde jeg lært, at man skulle se et live-billede på skærmen, da man ellers ikke kan bedømme billedkvaliteten.

Mange forretninger viser desværre kun tegnefilm eller andre dvd-afspilninger (de ser jo næsten altid godt ud). Samtidigt har de ikke gjort særligt meget, for at indstille de enkelte udstillede tv-apparater og det er faktisk temmelig ærgerligt, for derved kan man ikke se, hvad det enkelte apparat kan yde. Men så måtte jeg jo bare gå videre til næste forretning.

På mine medbragte datasider skrev jeg undervejs, foruden kommentarer om billedet, bl.a. også forretningernes priser ned, så jeg havde et godt sammenligningsgrundlag, når jeg skulle på nettet efter priser.

Efter at have set på og bedømt de mange forskellige tv’er besluttede jeg mig for, at det skulle være et Samsung LE26M51B, selvom jeg ikke havde set netop dét, men kun den større 32” model, men de er identiske bortset fra størrelsen.

Så kom turen til igen at gå på nettet for at finde den bedste pris.

Jeg var et mulehår fra at springe på pixmania’s tilbud. Da jeg skrev deres handelsbetingelser ud (husk altid at gøre dette), blev jeg dog så betænkelig over at man, ved returnering og reklamationer, skal sende produktet til Frankrig og evt. tvistspørgsmål skal afgøres ved retten i Paris. Så jeg kontaktede Forbrugerstyrelsen for at høre nærmere om dette. De rådede mig til at gå på Google og søge informationer om firmaet, samt at se en udsendelse som DR/KONTANT havde sendt i foråret, og så træffe min beslutning ud fra dette. De ville ikke råde hverken fra eller til. Efter nøje at have studeret de mange forskellige indlæg om firmaet, blev jeg enig med mig selv om, at det havde jeg ikke lyst til at rode mig ud i.

Efter mange andre prissøgninger faldt jeg over et dansk firma ved navn Nypris. Men turde jeg nu dét. Der er ikke mange oplysninger at finde om firmaet, men det har en adresse i Herlev, hvor man selv kan hente varen. Ergo valgte jeg at det turde jeg godt. Jeg valgte dog at få tilsendt mit tv med Postdanmark, for på den måde er jeg sikker på at bevare min 14 dages returret, som man har ved handel på nettet. Ved selv at hente varen, er der en fysisk kontakt mellem sælger og kunde og derved kan man måske risikere at miste sin returret. (Internethandel er bl.a. defineret ved/karakteriseret af, at der ikke er nogen fysisk kontakt mellem køber og sælger, deraf bl.a. de 14 dages returret). Om firmaet tolker det sådan ved jeg naturligvis ikke.

Nypris.dk gav mig en lavere pris end jeg kunne finde andre steder på nettet eller i Tyskland (knap Kr. 6000.-), så jeg slog til. Efter at have modtaget ordrebekræftelsen overførte jeg pengene til deres bankkonto. Samme dag de modtog min indbetaling, afsendte de varen og derefter kunne jeg følge dens vej gennem Postdanmark, indtil jeg næste dag modtog den derhjemme. Nemmere og hurtigere kan det vist ikke gå.

Hvordan firmaet agerer i en evt. reklamationssituation ved jeg naturligvis ikke, da jeg ikke har prøvet det. Men jeg håber selvfølgelig det bedste.

Nu nærmer vi os så endelig anmeldelsen af selve tv’et Samsung LE26M51B.

Først må jeg sige hvor positivt overrasket jeg er blevet over mit nye tv.

Dernæst vil jeg lige sige at selve udpakningen, isætning af ledninger og indsættelsen i reolen fik jeg min søn til, da det var for tungt for mig.

Men selve installationen af kanalerne, flytten rundt på disse, indstilling af farver, lyd, osv, osv. har JEG SELV stået for. Og hvorfor pointerer jeg så dét ? Jo, såmænd fordi jeg er en ”gammel” farmor, der synes at alt ”det nye” er en udfordring og ret sjovt at sætte sig ind i. Men også for at illustrere, hvor nemt det er, selv at indstille dette lille nye SUPER-TV, så selv en ældre dame kan finde ud af det. Med et supergodt resultat til følge. (Og nej, jeg er hverken halvblind eller -døv, men tværtimod meget kvalitetsbevidst. Og mit liv er for kort til et dårligt tv).

Jeg skal også lige gøre opmærksom på, at der ikke findes en DANSK brugermanual til model LE26M51B men efter kontakt til Samsung DK, fik jeg oplyst at man kan downloade manualen til model LE26R51B på dansk på deres hjemmeside (modellerne skulle - iflg. Samsung DK - være identiske bortset fra designet). Det har jeg så gjort, men jeg har ikke brugt den ret meget, da alting giver sig selv via menuerne på skærmen.

Derefter startede selve installationen – meget nemt. Og man skal absolut IKKE være bange for at gøre noget forkert, for man kan altid trykke på ”nulstil”, så vender man tilbage til fabriksindstillingerne.

Først valgte jeg hvilket sprog jeg ønskede - der er 21 at vælge mellem.

Så auto-installerede jeg programmerne, for derefter at flytte dem rundt til det kanalnummer JEG ønsker de skal ligge på. (Og det er meget forskelligt fra auto-installationen)

Derefter kom turen til indstilling af billedet. Der findes naturligvis en auto-indstilling, men også en brugerdefineret indstilling. Jeg valgte den brugerdefinerede for på den måde kan man få et meget bedre, knivskarpt og naturligt billede med god kontrast og dybde - et billede som netop JEG kan lide.

Der er rigtig mange muligheder at vælge mellem. Kontrasten er 3000:1, det har 10-bit signalbehandling, har Digital NR-funktion (digital støjreduktion), har Dynamic Contrast, har DNIe kontrast (billedoptimering), foruden hvad man kan vælge manuelt. Man kan også vælge mellem 5 farvetemperaturer plus de manuelle farveindstillinger (rød osv.) og sikkert flere, som jeg ikke kan huske lige nu. Det har en responstid på 8 ms, så der er ikke noget grums, flimmer eller efterslæb - heller ikke på sportsudsendelser og andre hurtige udsendelser.

Der er 5 formater at vælge mellem, og 5 brugerdefinerede billedjusteringer samt lysstyrkesensor. Det har også PIP, så jeg f.eks kan læse tekst-tv samtidig med at jeg ser fjernsyn. Man kan også se tv samtidig med, at man f.eks ser video. Skærmen kan også kobles til PC’en. De sidste funktioner har jeg ikke haft tid til at prøve af endnu. Se i den downloadede manual, hvad man kan.

Det er bare om at gå i gang og bruge de mange muligheder. Men man skal selvfølgelig være villig til at bruge noget tid på at ”fifle” rundt mellem alle mulighederne. Til gengæld kan man få et billede der er så godt og med en skarphed og dybde, som nok intet andet TV, hvis man skal tro dem, der har set det, efter jeg har indstillet det. (også mændene synes det !!! Og de er ellers ikke bange for at sige deres mening)

.

Der er naturligvis mange lydegenskaber at vælge mellem, bl.a. automatisk styrkekontrol, så man undgår op– og nedture i lyden. Det har SRS TruSurround XT lydsystem, men det har jeg endnu ikke afprøvet, da jeg ikke har et surround sound-anlæg. Læs selv om egenskaberne på databladene.

Hvis jeg skal sige noget negativt om tv’et er det, at man ikke kan slukke helt for det på knappen på forsiden. Det går kun på stand-by – ligesom ved brug af fjernbetjeningen - og det er rigtigt irriterende, når vægkontakten sidder gemt bag reolen og man ønsker at slukke for strømmen.

Den anden ting er fjernbetjeningen. Den er et helt kapitel for sig. Den er stor, grim, klodset, langsom og ”tung at danse” med. Derudover mangler den en -/-- knap, så man kan vælge kun at skulle taste 1 ciffer ind, når man skal vælge kanal. Da jeg har lagt de kanaler, jeg ser mest, ind på de første kanalpladser (1, 2 osv) er det mildest talt ret træls at skulle taste 01 osv ind eller vente på at det ”går op” for tv’et , at jeg kun agter at taste 1 ciffer ind. Gab, gab. Så dét kan gøres meget bedre. Det kan designet på fjernkontrollen også. Jeg ved godt at jeg kan købe en multi-fjernbetjening, men så er jeg bange for at gå glip af nogle af de specialfunktioner, som dette tv har.

Hvis jeg skal give model LE26M51B en karakter på en skala fra 1-10, vil jeg så absolut give det en 10’er for billedkvalitet. For jeg vil påstå, at hvis du ikke får det billede DU ønsker, så er det fordi du ikke har udnyttet de muligheder, du har, optimalt. Og ja, det kræver at du har tid og lyst til at finde det bedste billede, men det er så absolut besværet værd.

Lydsiden har jeg ikke pillet så meget ved endnu, så den vil jeg endnu ikke vurdere.

Og tænk, så har det lille vidunder kun kostet lidt under Kr. 6000.- !!!

Jeg ved min ”doktorafhandling” har været meget lang. Til gengæld mener jeg, den rummer en del af de elementer, som jeg har set, folk har søgt oplysning om på netop flatpanels.dk, omkring valg af skærm, handel på nettet, det store arbejde der måske skal gøres osv., for at finde netop dét TV, der er perfekt i JERES øjne.

Jeg håber indlægget kan hjælpe/inspirere jer i jagten på JERES nye tv. God arbejdslyst.

De bedste hilsener

fimmer5

.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#9394
God anmeldelse! Godt at se vi også har nogle kvinder iblandt vores brugere og netop 26" TV har det været lidt småt med anmeldelser af.

Som du også nævner, så er det en skam at Samsung har lavet sådan en irriterende plasticklods af en fjernbetjening - man skulle tro at der kunne bruges et par timer mere på tegnebrættet og heraf få noget der for det første var af bedre kvalitet og for det andet nemmere at danse med.
Mht. programvalget, så kunne de også have valgt at gøre det på en anden måde end at skulle vente på 2 tastetryk. B&Os TV venter faktisk også på 2 tryk, men falder de ikke indenfor 3 sekunder, så tager den kun det første med i betragtning. For de utålmodige kan man dog trykke på kanal-tallet og derefter "Go"...

Hvis min karriere som høreapparatudvikler går i vasken, så tager jeg på turne hos TV producenterne og tilbyder at udvikle en ordenlig fjernbetjening i en ordenlig metalkvalitet for dem :)

God fornøjelse med dit nye TV!
Af fimmer5
#9425
Okay, okay.

Fjernbetjeningen reagerer også inden for 3 sek, hvis man kun taster 1 ciffer ind.

Og hvis man ikke har tålmodighed til at vente, kan man jo bare trykke 01. Man skal jo også trykke 2 gange for at trykke 1+Go.

Men dovenskaben længe leve - med en -/-- knap ville det unægteligt være nemmere. :p