Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rod1983
#102133
Indledning

Som mange producenter i år er Onkyo også hoppet med på 3D toget og har designet nye og opgraderet de populære 307, 507 og 607 reciever. Jeg vil i denne anmeldelse komme ind på 307'erens afløser nemlig 308'eren som også er entry-modellen for dette års reciever serie. Inden da vil jeg gerne understrege at jeg ikke er ekspert på dette område og derfor kommer jeg kun med mine egne observationer af recieveren. Hvis der er spørgsmål så vil jeg efter bedste evne prøve at svare på dem. Men ellers overlader jeg scenen til nogle af de andre i dette dejlige forum der har en dybere indsigt på netop dette område end jeg har. Først lidt specs'.

Overordnet specifikationer:

* Onkyo TX-SR308B
* Surround Reciever 5.1ch
* 100W pr. kanal
* 3D Ready
* 4 HDMI porte. 3 indgange og 1 udgang - alle v. 1.4
* iPod Ready 1 stk. universiel port
* Dimensioner (BxHxD): 435 x 151,5 x328,5 mm
* Vægt: 8kg. Inkl. indpakning: 10kg
* Modellen kan også fås i en "sølvudgave" med endebetegnelsen "S".

Se mere på: http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR308.html
Forhandler: av-connection
Priser: http://www.pricerunner.dk/pl/97-2592540 ... ign-Priser

[img]http://img517.imageshack.us/img517/659/33076situ.jpg[/img]

Grunden til at valget faldt på netop denne reciever var dels prislejet, Onkyo's kvalitet og ikke mindst at den dekode alle de gængse lydformater - det var lidt træls at man ikke kunne sætte surroundsystemet til når man sad og så en Blu Ray Film.

Design, finish og byggekvalitet

Onkyo RX-SR308B er en entry-level model der har det velkendte Onkyo design. Faktisk afviger den ikke forfærdelige meget fra 307'eren - sidste års model.

[img]http://img228.imageshack.us/img228/1763/33076large.jpg[/img]

Displayet er relativ stort og lydsporet bliver vist på displayet når det registeres. Lyset der kommer fra den er diskret, men den kan sænkes via fjernbetjeningen. Den store knap på venstre side af recieveren er ikke en tænd og sluk knap, men en standby knap. Dette er en smule mærkeligt da det ville være mere logisk, at man kunne kunne slukke for enheden da man jo allerede kan sætte den på standby via fjernbetjeningen. Dog kan jeg oplyse at den ikke sluger meget strøm på standby. Men har du mulighed for at slukke kontakten så gør det.

Med boksen vejer den godt og vel 10 kg. Recieveren selv vejer 8kg og man fornemmer at der er kvalitet over enheden. Dog er der tegn på at det er entry-model. Den store mastervolumen knap er lavet af hård plast på samme måde som de andre knapper er det. Dette er ikke katastrofe da det hele virker som det skal.

Tilslutninger og fjernbetjeningen

Bagpå er der 4 HDMI porte, 3 indgange og 1 udgang. Alle porte er v.1.4 hvilket betyder at de er 3D ready samt at du kan udnytte ARCH (Audio Return CHannel) hvis dit tv også har v.1.4 porte. Til forskel fra de større modeller i serien opskalere den ikke BD/DVD signal til 1080p, men sender blot signalet igennem og lader fjernsynet sørger for dette. Indgangene understøtter ligeledes Deep Color, x.v. Color, LypSync og CEC etc.

[img]http://img210.imageshack.us/img210/1324/33076recto.jpg[/img]

Det smarte er også, at hvis ikke surround anlægget ikke skal tilsuttes den pågældende dag, så kan man sætte den på "standby" og videosignalet passere igennem recieveren og videre til tv'et. Dette indikeres ved ikonet "HDMI Thru". Ydermere så der de diverse analoge indgange, antenne og AM-udgang samt udgangene til dit 5.1 ch system.

[img]http://img99.imageshack.us/img99/1086/dsc00738sc.jpg[/img]

Et andet tegn på at dette er en entry-model er fjernbetjeningen. Den er lavet af plast og vejer meget lidt. Dog kunne jeg godt have tænkt mig at volumen knappen havde være placeret længere nede samt at den havde en enkel baggrundsbelysning. Havde tasterne være en tand større så havde den manglende baggrundsbelysningen kompenseret for dette - fordi så store er knapperne hellere ikke.

Performance

Mit setup:

* Panasonix TX-P50G20E
* Gammelt 5.1 højtalersystem fra Eltax
* Sony BDP-S550
* Avatar BD til test af DTS-HD-MA
* I Am Legend BD til test af Dolby TrueHD
* The Thin Red Line til test af Dolby Digital
* Signaler analogt og DVB-T/C - udbyder Yousee

Det kan godt være at det er en entry-model, men jeg skal lige love for man får meget for pengene når man vi snakker ren performance. Efter at have fiflet med min blu ray afspiller så lydsignalet fra den rent faktisk kom korrekt igennem. Dette skal gøres individuelt fra afspiller til afspiller og derfor er det svært at sige noget generelt om dette. Sagt på en anden måden: Kig i din afspillers lydopsætning. Den første skive jeg testet lyden på var "Avatar" der har den eminente lyd- og billedkvalitet og her kan man tydeligt høre hvor god performancen er. Faktisk blev jeg overaskket over hvor meget liv der kom i de gamle højtalere. Lydbilledet blev bestemte ikke ringere da Dolby TrueHD fra "I Am Legend" blev ført igennem systemet. Da mange af os stadig har DVD'er så skulle "det gode gamle" Dolby Digital signal også testes. Heraf kunne jeg ikke lade være med at sætte Terrence Malick's fremragende krigsfilm på, "The Thin Red Line" (som vi MANGLER på at se på Blue Ray!), der har et fremragende lydspor og hvor bombardementerne af de Japanske stillinger fik lov til at brage igennem stuen. Endnu engang: fremragende. Jeg kunne også have valgt Spielbergs "Saving Private Ryan", men der tror jeg ikke oplevelsen er ringere.

[img]http://img695.imageshack.us/img695/6069/dsc00740tu.jpg[/img]

Ved at trykke på "Setup" knappen for man adgang til en masse indstillinger, således at recieveren kan tilpasses til ens system. Heraf skulle jeg lige aktivere ARCH og der kom lyd til gennem højtaleren. Flux blev DRHD testet og Dolby Digital signalet blev straks registeret og lyden kom smukt igennem. Rigtig lækkert at man ikke behøver endnu et kabel fra tv til reciever. Ydermere har man mulighed for at individuelt at justere lydstyrken for hver kanal, kompensere for lipsync problemer, justere afstanden fra de enkelte højtaler til hvor du sidder etc. Overordnet set er menuerne brugervenlige med en simpel enkel grafik. Ydermere har de en ganske fin responstid.

Konklusion

Jeg har ikke så meget andet at skrive end, at Onkyo TX-SR308B er en fremragende reciever der, til prisen taget i betragtning, ikke mangler noget. Dog er der tegn på at det er en entry-model (men hey hvad kan man forvente for 2K?), men dette fjerner ikke det positive helhedsindtryk og at det er et kvalitetsprodukt. Ydermere er det jo ikke helt dårligt at den også klar til den nye 3D bølge!

Positive ting:

* Pris vs. performance - value for money
* 3D ready
* HDMI v.1.4
* God byggekvalitet
* Gode tilslutningsmuligheder
* Kan afkode de nye og gamle lydformater

Negative ting:

* Fjernbetjeningen
* Den sidste finish kunne være bedre
* Strømforbrug
Senest rettet af Rod1983 28. maj 2010, 21:39, rettet i alt 1 gang.
Af hdmi
#102158
Rigtig god gennemgang......Det er utroligt hvad man kan få for 2k.Jeg får helt lyst til at købe en :)
Af Rod1983
#102182
hdmi skrev:Rigtig god gennemgang......Det er utroligt hvad man kan få for 2k.Jeg får helt lyst til at købe en :)
Takker :). Ja det kan jeg godt forstå 8).
Af Malcolm_Y
#109413
Tak for gennemgang glæder mig allerede til at pakke mit AVX-380 system ud som jeg mener indeholder den helt samme receiver blot med 5 medfølgende højtalere + sub
Af Kratz
#109429
Rigtig fin gennemgang Rod1983 :)
Af Malcolm_Y
#109439
Malcolm_Y skrev:Tak for gennemgang glæder mig allerede til at pakke mit AVX-380 system ud som jeg mener indeholder den helt samme receiver blot med 5 medfølgende højtalere + sub
Yep det gør den

http://www.eu.onkyo.com/products/AVX-380.html

Bemærk har læst på nettet at har man en receiver der ender på bogstavet B i sit serial number så kan man være udsat for problemer med at højre og venstre kanal bliver byttet om på baghøjtalerne ved nogen formater... !
Af Rod1983
#111035
Takker for de fine ord :).