Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af ralarsen
#100888
Hejsa

Nu har jeg efter en meget lang proces valgt at købe et Sony EX700 40". Det har fået plads i stuen, og jeg tænkte at jeg lige ville dele nogle erfaringer og give jer mulighed for at stille spørgsmål.

Jeg betalte 7500 hos Proshop i midten af maj. Har også købt trådløs USB-adapter.

Jeg læste følgende anmeldelse forinden:
http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/ ... ?tag=rtcol

Det første indtryk
Utrolig flot fjernsyn og det var meget nemt at samle og virkede ydermere meget solidt bygget.

Jeg har YouSee kabeltv og tv'et fandt let både analoge og digitale kanaler. Desværre fandt den også de kanaler jeg ikke kan se, så nu har jeg 200 digitale kanaler mens jeg kun har adgang til at se noget på ca. 20 af dem. Det er lidt ærgeligt.

Funktionalitet
Jeg læste her på flatpanels.dk at menuerne var langsomme på EX500, men i det review CNET har lavet (se ovenstående) skrev de "snappy menu system".
Nu har jeg selv prøvet det, og det er godt nok langsomt. Der går tæt på et sekund før fjernsynet reagerer på nogle steder i menuen. Jeg har endnu ikke oplevet at menuen reagerede med det samme.

Jeg fik DLNA til at virke uden problemer. Foreløbig har jeg kun prøvet streaming af lyd fra Windows Media Player, og det var meget nemt og lyder fint.

Menuen XBM som også kendes fra Sony's spilkonsoller er ikke det store hit for mig. Man skal kende menuen for at navigere hurtigt i den. Jeg undres over at der ikke er mere overblik. Hvornår begynder Apple at lave menusystemer til TVs?

Billedkvalitet
Jeg har ikke meget at sammenligne med idet mit gamle fjernsyn er et 17 år gammelt Samsung billedrørstv på fantastiske 21". Men jeg synes resultatet er flot. Jeg kan ikke se dens brister, hvis den har nogen. Det håber jeg selvfølgelig den har, for ellers bliver andre jo godt snydt når de betaler 10k eller mere for et tv.

Jeg kunne godt tænke mig at rode lidt med kalibrering af farver, lys osv. men jeg har ikke haft tid, og jeg har heller ikke så meget forstand på det. Er der nogen der kan hjælpe med det?
Hvad med MotionFlow, skal det være slået til?

Konklusion
Jeg synes det er flot, men menuerne er dræbende langsomme.
Jeg er nok for doven til at returnere fjernsynet og finde et nyt, men jeg ville ikke vælge det, hvis jeg fik chancen i dag.
Brugeravatar
Af Hajric
#100902
ralarsen skrev:Hejsa

Nu har jeg efter en meget lang proces valgt at købe et Sony EX700 40". Det har fået plads i stuen, og jeg tænkte at jeg lige ville dele nogle erfaringer og give jer mulighed for at stille spørgsmål.

Jeg betalte 7500 hos Proshop i midten af maj. Har også købt trådløs USB-adapter.

Jeg læste følgende anmeldelse forinden:
http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/ ... ?tag=rtcol

Det første indtryk
Utrolig flot fjernsyn og det var meget nemt at samle og virkede ydermere meget solidt bygget.

Jeg har YouSee kabeltv og tv'et fandt let både analoge og digitale kanaler. Desværre fandt den også de kanaler jeg ikke kan se, så nu har jeg 200 digitale kanaler mens jeg kun har adgang til at se noget på ca. 20 af dem. Det er lidt ærgeligt.
Hvad bruger du af NetværksID?. Jeg (i Esbjerg) kan vælge mellem 561 og 601. På 561 finder den alle kanaler, selv dem man ikke har adgang til at se. Hvis man derimod taster 601, lister den de kanaler først som man har i sin pakke. Men den vil altid gå ind og finde alle kanaler, både analoge og digitale medmindre du indstiller andet.
ralarsen skrev:Funktionalitet
Jeg læste her på flatpanels.dk at menuerne var langsomme på EX500, men i det review CNET har lavet (se ovenstående) skrev de "snappy menu system".
Nu har jeg selv prøvet det, og det er godt nok langsomt. Der går tæt på et sekund før fjernsynet reagerer på nogle steder i menuen. Jeg har endnu ikke oplevet at menuen reagerede med det samme.

Jeg fik DLNA til at virke uden problemer. Foreløbig har jeg kun prøvet streaming af lyd fra Windows Media Player, og det var meget nemt og lyder fint.

Menuen XBM som også kendes fra Sony's spilkonsoller er ikke det store hit for mig. Man skal kende menuen for at navigere hurtigt i den. Jeg undres over at der ikke er mere overblik.

Hvornår begynder Apple at lave menusystemer til TVs?
Hehe :) Apple fanboy?

Giv dig selv lidt tid til at lære XBM at kende. Så snart du lige har lært de vigtigste ting, så er den ret nem. Jeg synes XBM er smart, og virker ganske fint. Jeg har en kammerat der har en KDL-40EX700 og synes nu ikke hans menuer hakker/(snegler sig). Jeg har en W5500 derhjemme og der hakker menuen. Men efter jeg selv har prøvet EX700 hos min kammerat synes jeg nu de har forbedret det.
ralarsen skrev:Billedkvalitet
Jeg har ikke meget at sammenligne med idet mit gamle fjernsyn er et 17 år gammelt Samsung billedrørstv på fantastiske 21". Men jeg synes resultatet er flot. Jeg kan ikke se dens brister, hvis den har nogen. Det håber jeg selvfølgelig den har, for ellers bliver andre jo godt snydt når de betaler 10k eller mere for et tv.

Jeg kunne godt tænke mig at rode lidt med kalibrering af farver, lys osv. men jeg har ikke haft tid, og jeg har heller ikke så meget forstand på det. Er der nogen der kan hjælpe med det?
Hvad med MotionFlow, skal det være slået til?
Hvis du vil rode med kalibrering kan du starte med at læse lidt om det her.

Sådan indstiller du dit TV:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1254381196

og derefter

En introduktion til kalibrering:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1249652432

Der står også lidt om hvad 100 Hz fx. gør ved et TV og at du bl.a. skal slå det fra (ofte i så fald). Ellers kan du kigge lidt efter nogle kalibreringer fra andre brugere og forsøge dig med dem, men hvis du læser de to links jeg henviser til, finder du ud af at det ikke altid vil være det rigtige billede du vil få blot ved at tage en andens kalibreringsindstillinger ligeså vel som tvindstillinger.
ralarsen skrev:Konklusion
Jeg synes det er flot, men menuerne er dræbende langsomme.
Jeg er nok for doven til at returnere fjernsynet og finde et nyt, men jeg ville ikke vælge det, hvis jeg fik chancen i dag.
For dovn til at retunere fjernsynet? :) Hehe, du brænder ikke meget for det lyder det ikke til. Mine forældre skal have et KDL-46EX700 og jeg glæder mig til at de får det. På min arbejdsplads sælger vi 40EX700 og jeg synes nu fjernsynet er ganske fornuftigt (også til pengepungen), men det er jo igen personlig erfaring.
Brugeravatar
Af ralarsen
#100910
Hajric skrev:Hvad bruger du af NetværksID?. Jeg (i Esbjerg) kan vælge mellem 561 og 601. På 561 finder den alle kanaler, selv dem man ikke har adgang til at se. Hvis man derimod taster 601, lister den de kanaler først som man har i sin pakke. Men den vil altid gå ind og finde alle kanaler, både analoge og digitale medmindre du indstiller andet.
YouSee siger at jeg skal bruge 150/151 (Frederiksberg). Derudover siger de at 151 er hvis man har tuner indbygget i tv'et og 150 hvis man har YouSee boks.
Hajric skrev:Giv dig selv lidt tid til at lære XBM at kende. Så snart du lige har lært de vigtigste ting, så er den ret nem.
Jeg tror du har helt ret. Det er en tilvendingssag. Men sjovt nok kan Apple lave menuer som er utrolig intuitive og dermed kræver zero tilvending.
Hajric skrev:For dovn til at retunere fjernsynet? :) Hehe, du brænder ikke meget for det lyder det ikke til. Mine forældre skal have et KDL-46EX700 og jeg glæder mig til at de får det. På min arbejdsplads sælger vi 40EX700 og jeg synes nu fjernsynet er ganske fornuftigt (også til pengepungen), men det er jo igen personlig erfaring.
Ja det er en tilvending mht. menu og langsommeligheden. Så derfor vil det ikke være umagen værd at finde et andet fjernsyn. Doven må hentyde til, at det jeg får ud af en ombytning kontra besværet er forkert balanceret.

Og tak for links. Jeg vil straks gå i gang med at kalibrere og lege med indstillinger.
Brugeravatar
Af Hajric
#100916
ralarsen skrev:
Hajric skrev:Hvad bruger du af NetværksID?. Jeg (i Esbjerg) kan vælge mellem 561 og 601. På 561 finder den alle kanaler, selv dem man ikke har adgang til at se. Hvis man derimod taster 601, lister den de kanaler først som man har i sin pakke. Men den vil altid gå ind og finde alle kanaler, både analoge og digitale medmindre du indstiller andet.
YouSee siger at jeg skal bruge 150/151 (Frederiksberg). Derudover siger de at 151 er hvis man har tuner indbygget i tv'et og 150 hvis man har YouSee boks.
Hajric skrev:Giv dig selv lidt tid til at lære XBM at kende. Så snart du lige har lært de vigtigste ting, så er den ret nem.
Jeg tror du har helt ret. Det er en tilvendingssag. Men sjovt nok kan Apple lave menuer som er utrolig intuitive og dermed kræver zero tilvending.
Hajric skrev:For dovn til at retunere fjernsynet? :) Hehe, du brænder ikke meget for det lyder det ikke til. Mine forældre skal have et KDL-46EX700 og jeg glæder mig til at de får det. På min arbejdsplads sælger vi 40EX700 og jeg synes nu fjernsynet er ganske fornuftigt (også til pengepungen), men det er jo igen personlig erfaring.
Ja det er en tilvending mht. menu og langsommeligheden. Så derfor vil det ikke være umagen værd at finde et andet fjernsyn. Doven må hentyde til, at det jeg får ud af en ombytning kontra besværet er forkert balanceret.

Og tak for links. Jeg vil straks gå i gang med at kalibrere og lege med indstillinger.
Menuen er smart, og jo mere du lærer den jo mere kommer du til at kunne lide den :) Held og lykke med det. Du kunne jo også prøve at lege med PS3 media serveren til DLNA (husk at hente den seneste beta version), det spiller også ganske fint :)

Har lige så sent som for 2 min snakket med min kammerat her på Universitetet og nævnte bl.a. det med menuerne, og han oplever slet ikke noget lag/hak/sneglen.