Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#98640
Da det ser ud til der er en del interesse for hvordan man får ACD til at virke på en PC med Windows vil jeg prøve at samle alle mine erfaringer i den her tråd.

Af udstyr er der brugt
Atlona DVI to Mini DisplayPort Converter AT-DP200
Apple Cinema Display 24" LED
Geforce 8800GT gfx med DVI
Windows 7 64bit
Bootcamp Mac Drivers 3.0 for Windows

Fremgangsmetode
Mini DisplayPort kablet sættes til converteren, som sættes til PC'en via DVi + USB (for strøm). Første gang computeren startes vil skærmen blive detected som "Generic PnP Monitor".

Herefter er skærmen faktisk klar til brug! Der har været en del problematik omkring skærmens evne til at vise BIOS, da den kører i en opløsning der ikke er undersøttet af converteren (640x480). Men det er absolut intet problem, da billedet bare bliver strukket ud under boot af windows.

Hvad der virker

Brightness control
Kontrol af brightness virker uden problemer! Ved at installere Bootcamp Mac Drivers kan brightness kontrollers via apple control panel.
http://www.carstensens.dk/bootcampwin7.png

iSight camera
Det indbyggende kamera virker ligeledes efter bootcamp drivers er installeret (testet i skype). Der er dog en smule lag på billedet, men ikke noget som gør noget.

Indbyggende højttalere
Disse virkede med det samme USB kablet fra skærmen bliver sat i computeren. Ingen drivere var nødvendige, Windows klarede det hele. Der kan med et enkelt klik inde i "sound" skiftes mellem de indbyggede højtt eller ens normale speakers/headset.

Indbyggende USB-porte
Igen, ligesom ved højttalerne, så virker de indbyggende USB-porte idet skærmens USB kabel sættes i computeren.

Kendte problemer

Tænd/sluk
Skærmen har ingen fysiske tænd/sluk knapper. Man skal derved via Windows "Power Options" sætte computeren til at slukke skærmen efter XX antal minutter. Der er dog et problem, idet skærmen er 5-6 sekunder om at vågne igen. Så kan man ikke leve med det skal man undgå og slukke skærmen via Power Options, og i stedet bruge en screensaver.

kalibrering
Det er pt. ikke lykkedes mig endnu at få adgang til nogen former for kalibreringsmenu via boot camp driverne.

Strømforbrug
Måler jeg en af de kommende dage.

Billeder og videoer
Det er desværre for mørkt til at tage nogle ordenlige videoer og billeder, så vil tage nogle flere når det bliver lyst. Indtil da må i nøjes med denne video, som viser boot af skærmen, samt indstilling af brightness. Da mit kamera kompensere for at lyskilden ændre sig, så ser det på videoen nærmest ikke ud til at brightness bliver ændret. Det kan jeg dog sige at den gør, og det kommer i også til at kunne se når jeg får taget en video i dagslys ;)
http://www.youtube.com/watch?v=d5n4PtpDaJE

ACD 24" kontra NEC 20WGX2
Alt i alt må jeg sige, at jeg er yderst tilfreds i forhold til min gamle skærm. jeg synes billedet er meget mere klart, og farverne ser mere ægte ud (hvid ligner lige pludselig hvid og ikke mælkehvid som på min NEC). Det største problem jeg er stødt på er ghost! Skærmen ghoster lidt mere end min NEC skærm gjorde i spil som Battlefield BC2. Men efter 10min spil har man vænnet sig til ændringen.

Der er desuden også en smule mere genskind i apple skærmen, men ikke noget vildt når man er vant til en NEC skærm og et Pana 42G10 TV som også har en del genskind.

har i noget i gerne vil have testet, eller undersøgt, så er i selvfølgelig velkommen til at skrive :D
Brugeravatar
Af nightrhyme
#98809
Tak for info inside

Ser lækkert ud. Savner dog lidt detaljeret info omkring bootcamp + driver install i win7.
-------edit-----
Kan se disse hackede drivere ligger til download på torrent sites. Er det disse du har benyttet ?

Du skriver den ghoster lidt mere end nec'en
Kunne du evt. lav en pixperan test ?(kan downloades her: http://www.prad.de/en/monitore/testsoft ... peran.html)

En inputlag test ville også være glimrende men så skulle du nok låne min crt :s
Brugeravatar
Af Inside
#98911
nightrhyme skrev:Tak for info inside

Ser lækkert ud. Savner dog lidt detaljeret info omkring bootcamp + driver install i win7.
-------edit-----
Kan se disse hackede drivere ligger til download på torrent sites. Er det disse du har benyttet ?

Du skriver den ghoster lidt mere end nec'en
Kunne du evt. lav en pixperan test ?(kan downloades her: http://www.prad.de/en/monitore/testsoft ... peran.html)

En inputlag test ville også være glimrende men så skulle du nok låne min crt :s
Yep, skriver lige en detaljeret guide til hvordan de der boot camp driveres skal installeres. Tror godt de kan findes et sted på apples side, men jeg har hentet dem via en torrent (det er jo bare drivere så ingen ulovligheder der)

Kan godt prøve at lave en pixperan test. Ikke noget jeg har prøvet før, men burde vel være ligetil :) har desværre ingen CRT og kunne sammenligne med i nærheden, og nok lidt besværligt at låne din med mindre du bor i Odense :P

Hvad angår kalibrering, så kan det _ikke_ lade sig gøre at sætte skærmen til en mac, ændre skærmsettings, og så sætte den tilbage til en windows PC igen. Når man sætter den tilbage, så bruger den bare default indstillingen "Apple LED Cinema Display".
Af gudi
#105477
Jeg har købet en Atlona AT-DP200, og testet den med min pc via. DVI - det virker!

Men jeg har en anden PC, en Fujitsu med et onboard intel Q45/Q43 Express Chipset, hvor jeg IKKE kan få billede på?!

Først troede jeg, at Atlona'en ikke fik nok strøm via USB. Derfor tilsluttede jeg en 5V strømforsyning via. en USB-Hub - uden held.

Computeren registrer fint skærmen og der kommer lyd ud af højtalerene i ACD. Men den viser maksimalt billede i 3 sekunder, så forsvinder billedet.

Jeg kører Windows XP, men uden BootCamp driver. Skærmen virkede nemlig perfekt på min egen PC uden BootCamp driver.

Hjælp?