Hvis du har testet eller kort afpr√łvet en sk√¶rm og du √łnsker at dele dine erfaringer med andre.
Brugeravatar
Af koenigs
#97890 Nvidia 3D Vision

Billede

Hvis noget i dag rent faktisk er det nye sort, s√• m√• det i den grad v√¶re stereoskopisk 3D. I √łjeblikket er det mest i biografen det foreg√•r, hvor film som Avatar, Alice in Wonderland og Monsters vs Aliens, allerede nu har gjort 3D film til en naturlig del af en biografoplevelse. Men det er ogs√• p√• vej hjem i stuerne, hvor de f√łrste producenter allerede p√• nuv√¶rende tidspunkt har leveret modeller der kan vise 3D. Nintendo arbejder tilmed p√• en afl√łser til DS, n√¶rmere betegnet 3DS der kommer med hele 2 3D sk√¶rme, hvor der ikke skal bruges briller. Selv Playstation 3 st√•r for en firmware opdatering der muligg√łr 3D med det rigtige TV tilsluttet.

Allerede nu er det dog muligt at f√• 3D oplevelsen hjemme foran computersk√¶rmen med 3D Vision fra Nvidia. Produktet bygger p√• s√•kaldte aktive ‚ÄĚshutter glasses‚ÄĚ der skiftevis lukker for henholdsvis det h√łjre og venstre √łje, samtidig med sk√¶rmen i samme frekvens skifter billederne, s√•ledes at hvert √łje f√•r forskellige billeder. P√• den m√•de kan man fodre hjernen med illusionen om et 3 dimensionalt billede, pr√¶cis p√• samme m√•de som vi i forvejen ser i 3 dimensioner i den virkelige verden. Dette kr√¶ver at monitoren man ser p√•, kan sende dobbelt s√• mange billeder ud i sekundet, s√• man undg√•r flimren for √łjnene. I denne test bruger jeg en Samsung 2233RZ der opdaterer med √¶gte 120hz, alts√• unikke 120 billeder i sekundet.

Selve produktet
N√•r man √•bner kassen med 3D vision s√¶ttet, m√¶rker man straks at det ikke er et billigt produkt man har mellem fingrene. Indpakningen og kvaliteten generelt er af meget h√łj kvalitet. Man finder m√•ske ikke brillerne p√• forsiden af Vogue, Elle eller Euroman for den sags skyld, men i forhold til hvad der tidligere er set, eller det man har p√• i biografen, er det slet ikke tosset. De er ogs√• relativ kompakte, n√•r man t√¶nker p√• der b√•de er lithium batteri og elektronik indeni. Der er desuden 3 n√¶seprofiler med til brillerne, s√• pasformen skulle v√¶re for alle, ogs√• ovenp√• eksisterende briller. Jeg har dog erfaret at de sidder lidt ubehageligt omkring √łrene n√•r man har haft dem p√• i 2-3 timer ad gangen, men det har jeg l√łst ved at tage en pause indimellem.

Udover brillerne, er der ogs√• 2 USB kabler med, et til at oplade brillerne og et til den tr√•dl√łse modtager. Modtageren kan ogs√• tilsluttes DLP projektorer eller en traditionel CRT monitor med mindst 100hz. P√• modtageren er der ogs√• et rullehjul til justering af dybde og en indikator og aktiveringsknap.
Installationen af udstyret gik smertefrit, specielt efter at have fundet ud af der ogs√• skulle installeres en 3D vision driver. Man bliver guidet gennem en lille test der afg√łr om man reelt kan se 3D, og den bestod jeg heldigvis. Man regner med ca. 10% ikke kan se 3D.

Testsystem:
CPU: Athlon II x2 @3,8 ghz
RAM: 4 GB DDR3-1333
Gfx: Gigabyte GTX260 216SP OC 896mb
Monitor: Samsung 22‚ÄĚ LCD 2233RZ 120hz

Test spil:
Far Cry 2
Half Life 2: Episode I
Half Life 2: Episode II
Resident Evil 5
Race Driver Grid
Flatout - Ultimate Carnage
Fallout 3

N√•r man skal afvikle 3D p√• computeren kr√¶ver det at systemet skal lave 2 forskellige billeder p√• √©en gang, og det kr√¶ver ca. dobbelt s√• meget ydelse som ellers. Det s√¶tter store krav til hardwaren. Mit system er ikke det hurtigste p√• markedet, men det er voldtaget godt og grundigt i form af overclocking og yder derfor ret respektabelt i spil. Der var ingen problemer med de testede spil i form af d√•rlig framerates, selv med de fleste indstillinger p√• "high" og i 1680x1050 som er monitorens naturlige opl√łsning. Det var dog langt fra altid 60fps med dette system, s√• jeg kunne da sagtens udnytte endnu flere kr√¶fter.

Far Cry 2
En helt igennem fantastisk oplevelse, intet mindre. Det er som et komme ind i en helt anden verden. Dybdefornemmelsen er fremragende, detaljegraden er helt forrygende og man l√¶gger m√¶rke til ting man aldrig har sk√¶nket en tanke f√łr. Alt fremst√•r klart og tydeligt som var man der selv. V√•bnene man har i h√•nden virker fuldst√¶ndig realistiske som om man selv render rundt med dem, det er s√• imponerende at det kan v√¶re sv√¶rt at f√• √łjnene v√¶k igen. Det skal bare opleves. Da Far Cry 2 udkom skuffede det mig f√¶lt og jeg n√•ede kun at spille et par missioner f√łr jeg lagde det fra mig. I 3D har dette spil f√•et et helt nyt liv og det er et godt eksempel p√• hvordan 3D kan g√łre en enorm forskel.

Half Life 2: Episode I
Det f√łrste spil jeg pr√łvede skuffede faktisk en hel del. Jeg kunne sagtens se 3D virkningen, men den var ikke s√• udpr√¶get som jeg havde h√•bet, og der var lidt sm√•fejl rundt omkring i perspektivet. Jeg gik ind p√• Nvidias hjemmeside og kunne konstatere at brillerne virker bedre med Episode II. Hmm, s√• m√• jeg jo pr√łve det i stedet for. Der er nemlig en del forskel p√• hvor godt 3D effekten virker p√• forskellige spil.

Half Life 2: Episode II
Af en eller anden grund virker 3D effekten bare meget bedre i dette spil, end Episode I, selvom det jo er en del af samme spil serie og bruger samme 3D motor. Alt fremst√•r krystal klart og detaljegraden virker af en eller anden grund bare meget st√łrre end man er vandt til. M√•ske er det fordi hjerne jo bliver fodret med dobbelt s√• mange informationer om billedet. Fornemmelsen af at v√¶re inde i spillet er bestemt til stede. Det er ikke fordi det hele popper ud af sk√¶rmen, men n√¶rmere fordi det er som at kigge ind af et vindue i en verden fuld af dybte.

Race Driver Grid
Mine forventninger til bilspil var ret h√łje, men de blev faktisk indl√łst, ja m√•ske endda mere end indl√łst. Det giver en fantastisk indlevelse og fartfornemmelse, specielt n√•r man ser det fra cockpittet, hvor man n√¶sten kan r√¶kke ud efter rattet selv. Jeg synes ogs√• 3D bidrager til gameplayet, da det er meget nemmere at se hvorn√•r man skal bremse inden et sving. Alt i alt en meget positiv oplevelse. Det har faktisk givet mig fornyet interesse for bilspil.

Flatout - Ultimate Carnage
Et lidt ældre spil, men fuldkomment forrygende i 3D. Her er dybdefornemmelsen helt fantastisk og man dukker dig indimellem for ikke at få dele fra de andre biler i hovedet. Fartfornemmelsen er også lige i skabet og jeg har faktisk svært ved at forestille mig ikke at spille det i 3D. Rigtig godt demonstationsspil, og et fremragende eksempel på at 3D kan holde live i spil selvom grafikken viser sin alder.

Resident Evil 5
Dette spil er ‚ÄĚ3D ready‚ÄĚ og man kan m√¶rker med det samme at spillet simpelthen er skr√¶ddersyet til 3d brillerne. Som n√¶vnt f√łr bliver detaljegraden p√• en eller anden m√•de for√łget og indlevelsen f√•r virkelig et boost. De forskellige k√¶mpem√¶ssige "bosser" bliver ogs√• virkelig skr√¶mmende i 3D og man kommer let til at g√• i panik. Det er i det hele taget en forn√łjelse at se kuglerne suse gennem luften og blodet spr√łjte lystigt :D. Det er ogs√• et eksempel p√• hvor fantastisk partikeleffekter som t√•ge og r√łg kan se ud i 3D og f√• en rummelighed. P√• trods af enkelte ghosting problemer, er dette simpelthen et must i 3D og m√•ske et af de flotteste spil p.t.

Fallout 3
Hvis man godt kan lide at stikke lidt af fra virkeligheden, er et spil som Fallout 3 et oplagt valg med sin kæmpemæssige verden og den enorme variation i hvad man kan lave i den. Det hele bliver dog ikke dårlige i 3D hvor det bare er endnu lettere at fortabe sig i de fantastiske postapokalyptiske landskaber og blive skræmt fra vid og sans af de genialt designede fjender. Dette spil er simpelthen oplagt til 3D vision. Der er da lidt små perspektiv problemer hist og pist, men det er absolut i småtingsafdelingen.

Ud over disse spil virkede 3D vision ogs√• fint med mange andre, men dette er bare et udvalg. F.eks. var spil som Far Cry og Assassins Creed og helt fantastiske i 3D, mens f.eks. Dirt 2 og Crysis var lunkne oplevelser. Det ser dog ud til at i de nyeste spil hvor udviklerne har taget h√łjde for 3D, s√• virker det ogs√• bare fremragende.

Generelt som 3D oplevelsen
Brillerne har i den grad overrasket mig positivt. Jeg har ikke v√¶ret specielt imponeret af 3D biograffilmene som f.eks. Avatar eller Monsters vs Aliens, tilgeng√¶ld er jeg meget imponeret af 3D Vision. Det er lidt som at komme ind i selve spillet, alt bliver lidt mere n√¶rt og virkeligt. Man begynder at se detaljer man ikke har set f√łr, og det virker i det hele taget mere n√¶rv√¶rende og √¶gte. Jeg tror man er n√łdt til at pr√łve det, for at forst√• det. I de fleste spil er der dog ikke noget der popper ud af sk√¶rmen, men det er snarere som at se ind af et vindue. Jeg har f√łr pr√łvet med de r√łde og bl√• briller p√• PC og det virkede da ogs√• fint mht. dybtevirkning, men med 3D Vision st√•r billedet krystal klart med korrekte for flotte farver.

Generelt havde flere spil sm√• problemer med ghosting effekten, hvor man ser et ganske svagt omrids af det billede der var tilt√¶nkt det andet √łje. Men lad mig sl√• fast at det er i sm√•tingsafdelingen og at man ikke sk√¶nker det en tanke efter f√• timers spil. Et andet mindre problem er at lysstyrken p√• Samsung sk√¶rmen simpelthen ikke er h√łj nok til 3D. Lysstyrken bliver jo halveret n√•r man skifter til 3D. Dette er dog ikke et problem ved 3D vision brillerne, men mere specifikt ved den monitor jeg testede brillerne med. Jeg er sikker p√• dette problem bliver l√łst, lige s√• snart de f√łrste 120hz sk√¶rme med LED bagbelysning kommer p√• markedet, de har nemlig ofte muligheden for n√¶rmest at br√¶nde nethinderne v√¶k i lysstyrke. N√•r det er sagt virker det dog stadig helt fint p√• Samsung sk√¶rmen, selvom billedet er en smule m√łrkere end man er vandt til.

Efter 14 dage med 3D vision
Eftersom man stille og roligt vender √łjnene til at se i 3D med brillerne, bliver det ogs√• muligt at skrue op for dybten i billedet og opn√• endnu st√łrre virkning. Det virker ogs√• som om hjernen vender sig til det 3 dimensionelle, jeg synes i hvert fald jeg f√•r st√łrre og st√łrre udbytte for hver dag. Det er som om virkningen vokser. Her efter 14 dage er det stadig imponerende at starte et spil op i 3D og jeg tager stadig mig selv i at r√¶kke ud efter ting p√• sk√¶rmen, da man ofte har lyst til ogs√• at r√łre. Det har ogs√• den negative effekt at jeg ikke gider at spille i 2D mere. Det virker s√• kedeligt og livl√łst. Jeg gl√¶der mig virkelig til at f√• en 50" 3D plasma hjemme i stuen og s√• spille Gran Turismo 5 p√• PS3.

Konklusion
3D vision har v√¶ret en k√¶mpe oplevelse for mig. Selvom man skal smide ca. 3000 kr for en ny 120hz monitor og 3D Vision brillerne, s√• er det alle pengene v√¶rd for mig. Det er sv√¶rt at sige om det ogs√• vil v√¶re det for andre, men jeg er i hvert fald blevet hooked p√• gaming i 3D. Jeg vil dog under alle omst√¶ndigheder sige at en 120hz monitor n√¶rmest b√łr v√¶re obligatorisk til gaming, s√• m√•ske burde man kun se p√• prisen for selve 3d brillerne, og i s√•fald synes jeg de ca. 1000 kr er enormt godt givet ud.

Så selvom du som mig synes at Avatar (3D effekten, ikke filmen) var en tam omgang, og du lige så godt kunne have set den i 2D, så afskriv ikke 3D til spil, for det er en helt anden oplevelse, eller det har det i hvert fald været for mig. Jeg har svært ved at forestille mig at gå tilbage til 2D oplevelsen frivilligt.

På trods af nogle småting, får 3D Vision får min varmeste anbefaling herfra.
Senest rettet af koenigs 29. apr, 11:05, rettet i alt 3 gange.
Af Fing
#97892 Kunne v√¶re man skulle pr√łve de briller. Jeg har samme sk√¶rm som dig. Jeg synes faktisk 3d Avatar var fantastisk, s√• hvis spiloplevelsen er bedre kan det jo kun v√¶re godt.
Brugeravatar
Af NazmDK
#98667 Tusind tak for anmeldelsen :D
Af noxity
#103606 Rasmus nu skriver du i negativ listen:
Få 3D ready spil.

Men hvis listen fra Nvidia er 3D ready spil, så synes jeg det er noget pessimistisk at kalde det for få. Der er jo flere hundrede spil.

EDIT:
Jeg √•bnede lige √łjnene, og m√• give dig ret :D

EDIT2:
Hvor stor er forskellen på et "Excellent" og et 3D ready spil?
Brugeravatar
Af koenigs
#103621 Det er svært at sige.

Generelt er listen lidt svært at stole på, jeg oplevede utrolig meget forskel på 3D kvaliteten af de spil der havde fået karakteren excellent, lige fra næsten uspilleligt til næsten perfekt. Der er også flere af titlerne under "Good" der bedre end mange af dem under excellent. Jeg tror det hænger sammen med at listen ikke opdateres og gennemtestes når det kommer en driveropdatering.

Titlerne med "3D ready" er efter min mening alle i særklasse og fejlfrie når det kommer til 3D oplevelsen. Det er faktisk kun din monitor der er det svage led her. Efter min mening er det kun "3D ready" titlerne der er sikre satsninger når man vil spille 3D, spillene i Excellent er mere eller mindre hit-or-miss.

Min klage går egentlig på at specielt de nyeste spil slet ikke virker i 3D, det viser jo at Nvidia simpelthen ikke samarbejder godt nok med spiludviklerne, og det synes jeg er meget foruroligende. Eksempler på dette er f.eks. Blur, Split Second og Splinter Cell Conviction.

Jeg håber lidt på at introduktionen af 3D på PS3 og Xbox 360 hjælper med til at multiplatformtitlerne bliver bedre forberedt til 3D. Det skulle jo også gerne smitte lidt af på PC versionerne.

Håber det var svar nok ;)

noxity skrev:Rasmus nu skriver du i negativ listen:
Få 3D ready spil.

Men hvis listen fra Nvidia er 3D ready spil, så synes jeg det er noget pessimistisk at kalde det for få. Der er jo flere hundrede spil.

EDIT:
Jeg √•bnede lige √łjnene, og m√• give dig ret :D

EDIT2:
Hvor stor er forskellen på et "Excellent" og et 3D ready spil?
Af noxity
#103625 Helt bestemt!

Men kan jo kun konkludere at man m√• pr√łve sig frem, n√•r det kommer til at bed√łmme om et spil klare 3D konvertering godt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
noxity skrev:Helt bestemt!

Men kan jo kun konkludere at man m√• pr√łve sig frem, n√•r det kommer til at bed√łmme om et spil klare 3D konvertering godt.

For lige a give et lille indspark her, så er jeg meget enig. 3D effekten varierer meget fra spil til spil. Det samme er tilfældet med video indhold på 3DTV.

Personligt gider jeg ikke at kigge på så meget af det dårlige 3D indhold, men når 3D-effekten fungerer godt, så synes jeg det bidrager til en helt ny dimension. Dette gælder både for 3D spil og 3D film.

Jeg foresl√•r, at vi pr√łver at samle nogle af de gode oplevelser her i tr√•den. Jeg m√• tilslutte mig f.eks. Far Cry 2 som er rigtig flot i 3D.

Sidder her andre, som har erfaringer med Nvidia 3D Vision systemet?
Af selliah
#103633 Kan dette 3D kit under ingen omstændigheder bruges med et ATI grafikkort eller en high-end bærbar med hdmi?
Af Minii
#103640 Vil det sige, at hvis jeg har et BR-drev i min stationære, og sætter den til min EX500 55, så kan jeg se 3d? - Fremfor at invistere i et 3D fjernsyn ?
Af noxity
Minii skrev:Vil det sige, at hvis jeg har et BR-drev i min stationære, og sætter den til min EX500 55, så kan jeg se 3d? - Fremfor at invistere i et 3D fjernsyn ?

Der er en liste af displays på nvidia's hjemmeside. Her kan du se hvad der skal til for at kunne afspille Blu-ray 3D.

Kan i sige noget om 3D effekten i World of Warcraft ?
Af Minii
#103672 Det må så være et nej. Der er ingen fjernsyn på Nvidias, så det er lige fedt.
Af Minii
#103673 Fedt.. Har lige l√¶st mig til, at mange sk√¶rme som er 120Hz, simpelthen kun underst√łtter et 60hz input-signal, for derved at konventere det til 120 :s Genialt.. Dvs. det absolut IKKE kan bruges sammen med det kit. :s
Brugeravatar
Af koenigs
selliah skrev:Kan dette 3D kit under ingen omstændigheder bruges med et ATI grafikkort eller en high-end bærbar med hdmi?

ATI skulle gerne være på vej med 3D software, men så bliver det jo nok ikke kompatibelt med Nvidia briller. Så indtil videre hænger man beklageligvis på en enkelt producent når man vil have den ekstra dimension på PC'en.
Brugeravatar
Af koenigs
selliah skrev:Kan dette 3D kit under ingen omstændigheder bruges med et ATI grafikkort eller en high-end bærbar med hdmi?

Det m√• blive et nej til begge dele. Ati kommer snart med deres egne 3D drivere og sikker ogs√• tilh√łrende briller.

HDMI p√• den b√¶rbare underst√łtter ikke mere end 60hz p√• nuv√¶rende tidspunkt, og kan derfor heller ikke bruges, s√• vidt jeg er orienteret. I princippet skulle en crt p√• 120hz sagtens kunne bruges hvis du har vga/dvi udgang p√• den b√¶rbare.
Af Minii
#103681 Fedt at min gamle Sony analog sk√¶rm kan f√łlge med, i 1024x768 :o.

- Man kan undre sig lidt engang imellem.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Minii skrev:Fedt.. Har lige l√¶st mig til, at mange sk√¶rme som er 120Hz, simpelthen kun underst√łtter et 60hz input-signal, for derved at konventere det til 120 :s Genialt.. Dvs. det absolut IKKE kan bruges sammen med det kit. :s

Ja, du skal have en ægte 120 Hz skærm. Der findes også skærme der kan modtage i f.eks. 75 Hz men derefter viser billedet i 60 Hz.

Ægte 120 Hz skærme er f.eks. Samsung 2233rz og Alienware AW2310.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Minii skrev:Vil det sige, at hvis jeg har et BR-drev i min stationære, og sætter den til min EX500 55, så kan jeg se 3d? - Fremfor at invistere i et 3D fjernsyn ?

Nej desv√¶rre. EX500 underst√łtter ikke 120 Hz input.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus Larsen skrev:
Minii skrev:Fedt.. Har lige l√¶st mig til, at mange sk√¶rme som er 120Hz, simpelthen kun underst√łtter et 60hz input-signal, for derved at konventere det til 120 :s Genialt.. Dvs. det absolut IKKE kan bruges sammen med det kit. :s

Ja, du skal have en ægte 120 Hz skærm. Der findes også skærme der kan modtage i f.eks. 75 Hz men derefter viser billedet i 60 Hz.

Ægte 120 Hz skærme er f.eks. Samsung 2233rz og Alienware AW2310.

Kan det tænktes, at du (Minii) tænker på fjernsynsskærme og ikke PC-monitors? Ret mange TV har en opdatering på eks. 100 eller 200 Hz, men det er kun internt frekvensen bruges. Indgangene er typisk kun på 60 Hz. På monitor-siden er man lidt mere OBS på at 120 Hz er fedt når man spiller, så dér forholder det sig anderledes netop med Samsungs og Alienwares to modeller (Viewsonic har vist også en).

Du ser heller ikke PC-monitors med samme type 100 Hz som TVene har, hvor der inds√¶ttes kunstige frames. Du kan dog godt smide 75 Hz ind i de fleste PC-monitors, men som RAsmus skriver, s√• laves det om til 60 Hz og resultatet kan v√¶re tvivlsomt, for hvor skal de sidste 15 Hz ryge hen? Og hvilke opdateringer er vigtige af de 60? S√• alm. monitors b√łr altid k√łre ved 60 Hz.