Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#8626
Modtog igår det nye Panasonic TH-50PX600E Plasma TV

Efter 14 timers non-stop TV igår har jeg dette mellemresultat inden jeg sætter mig i sofaen igen. Hele familien skulle ellers have været til fest i går aftes, men kunne ikke løsrive mig, så det blev uden mig.

- 3 manualer, tysk, fransk og engelsk
- Det oser af japansk grundighed og kvalitet med tidløst design, selv uret var sat korrekt. Fysisk har det ca. 16:9 format, jeg kan godt lide at selve TV-et har samme format som skærmen. Det er ikke for bredt kva de ultra smalle højtalere på siden.
- Det virker som om alt er dimensioneret til at holde 50 år, der er ikke sparet på kostprisen, selv foden er kæmpe stor - og alligevel anbefaler de at skrue den fast til TV-bordet, det er nu ikke nødvendigt efter min mening
- Man har presset den fysiske størrelse ned til et absolut minimun, rigtig god ting ved en 50". De ultra slanke HT grills i siderne er seje. Til sammenligning er en Sony 46X2000 lige så bredt som dette 50"
- Fra man tænder går der ca. 5 sekunder til billede vises.
- Den digitale tuner ( og analoge tuner ) finder automatisk alle danske og svenske kanaler.
- DVB-T: Dagens/ugens programoversigt er ikke implementeret, dette ville have være rart, men det kan jeg leve med i forhold til også at skulle bruge en junk betjening fra en extern digital tuner. Kanalskift er hurtigt, man kan steppe ca. 3 kanaler pr. sekunt. dog uden at få fuldt billede.
- Alle undertekster vises perfekt ( DR1,DR2,TV2 + svenske )
- Tekst TV understøtter æ,ø,å og valg af vilkårlig ny side sker næsten momentant. Tekst TV står som malet på, ikke én pixel bevæger sig. Understøtter ikke transparent mode ( tekst + billede samtidig ) som på den gamle CRT, det kan jeg fint leve med.
- Stik på bagsiden er meget lette at komme til, god plads mellem de enkelte stik - endelig et TV hvor man ikke skal ned på alle fire og slås for at tilslutte et kabel. Der er 2XHDMI , 3xScart og 1xVGA + en masse andre ud/ind jeg aldrig får brug for.
- Der er 3 x blæsere på bagsiden, kan ikke høres medmindre man går bag skærmen og lytter 30 cm fra.
- Der sidder et stort forstærkerprint i hver side af skærmen, hvert print større end min egen forstærkers, diskant sidder i frontgrill, bas sidder bag. Spiller aldeles imponerende, det er jo et helt hifi-anlæg, kan godt spille en stor stue op til fest. Bassen har virklig punch og kan måle sig med de fleste hjemmebiografanlæg. Kan dog ikke gengive 30 Hz biografbassen med rumlen fra mange heste, det kan L100 med sine 2 x 12" bas. Den fakede surround fungerer ganske godt. Jeg oplever at jeg ikke længere skifter over til anlæget ved Boogie Listen og andre musik programmer, de indbyggede højtalere er næste lige så godt. Kun ved storfilm med kvalitets biograflyd og bulder ved 30Hz slår jeg over på de eksterne. Kan af og til komme i tvivl om det er de eksterne eller TV-et der spiller. Den extra lyd er efter min mening hver en krone værd for 600 modellen.
- VGA blev tilsluttet 1024 x 768 ( som jeg ser det på 19" ), PX600 strækker det og det står meget flot
- AV1: DVD er tilsluttet AV1, når jeg aktiverer skuffen slår panaen automatisk over på AV1 - ganske handy !
- SD kort: MPEG4 klip blev optaget, vises bagefter i lille format på skærmen - kan nok bedst bruges til at se billeder og film fra kameraet.
- Fjernbetjening er rigtig god, kan også styre min DVD og VCR, men så langt er jeg ikke kommet endnu - dette er der dog lidt tvivl om nu. Der er placeret punkter på visse knapper så blinde og svagtseende kan navigere rundt på fjernbetjeningen.
- 4:3 kan strækkes til 16:9 så man næsten ikke kan se det. JUST trækker ud efter en algoritme og virker også ved DVB-T signaler.
- Slås lidt med indstillingerne, dette TV er nådesløst, man kan se sminken på gode studie optagelser ( STV2 ), alt kan ses på dette 50". Det ses tydeligt hvilket udstyr der bruges i studiet til den pågældende optagelse, DR1 har det ældste udstyr og DR2 noget bedre, medens SVT2 har det bedste. Er kommet til den konklusion at film kræver én, studieoptagelser en anden. Generelt skal kontrast og lys ned under 50%. Mpeg filter skal slås fra, fjerner støj men tilføjer uskarphed. Bedre at sætte "scharpness" lidt op ved ældre film, men det er sjældent nødvendigt.
- Har ikke testet med HDTV, men så det demonstreret i en pana shop så jeg ved hvad der venter
- Burn-in beskyttelse: Hvis man lader skærmen stå med et statisk billede, skruer den selv ned for lyset efter et par minutter. Ikke meget mere ned end det jeg selv har sat den til, så hvis man opsætter det korrekt, burde man ikke få problemer selv om man lader det stå med statisk billede over længere tid. God beskyttelse hvis nogen er kommet til at skrue det op på fuld blus og efterladt det med statisk billede. Et vigtigt punkt er hermed afklaret.
- Selvom skærm er antirefleksbehandlet er det ca. som ved CRT-en ( som iøvrigt også er antirefleksbehandlet). Fremstår med matte reflektioner og er egentlig ok. Eneste minus so far, men det kan man gøre noget ved, anbringe TV rigtigt, gardiner etc. Dårligt billede kan man ikke gøre noget ved. Dette har dog efter min mening den fordel at det fremhæver billedet og får det til at stå mere naturligt med flottere farver, ganske som blanke fotos står bedre end matte.
- Billedemæssigt gengiver det alt hvad jeg har fodret det med uden ups eller ops. Kun signal med HD kan stå bedre på dette TV, og måske kun Pioneer Plasma kan slå dette billede - måske. Alt set med DVB-T.
- Rengøring af skærm: 50" er en temlig voldsom flade. Når jeg tænker på hvordan det er at vedligeholde min 19" LCD, vil jeg sige - god fornøjelse med at vedligeholde en 50" LCD skærm. Panaen har heldigvis glas skærm som alle andre plasma TV, og er let at vedligeholde. Checkede lige med konen, hvis det havde været en 50" LCD skærm kunne jeg selv vedligeholde den .

De første 8 timer gik bevidst/ubevidst med at finde fejl, noget der ikke skulle være der. Det er pt ikke lykkedes. Så bla. FC Barcelona - Sevilla FC, atletik fra Sverige, TV-avisen, disny sjov samt 50 andre programmer. Det var faklernes aften med "Den 13. kriger" og "Scorpionen vender tilbage". Faklerne og ild stod perfekt som i live, nattescenerne og under jorden scenerne stod godt. Har her til formiddag også sat det gamle 100Hz CRT op til sammenligning, jeg kan ikke se forskel, bortset fra at det der før blev vist på 29" nu ses på 50" Der skal en god skærm til at kunne "forstørre" op fra 29" til 50". Det gør dette TV uden problemer. Det forunderlige er at støjen ikke også bliver forstørret op, som man ellers ville forvente. Det er en dejlig fornemmelse at vide, at der ikke lige pludselig kommer noget fnidder fordi skærmen ikke kan følge med. Skal lige bruge iaften til at sammenligne de to TV.

Gamle sort hvid optagelser som eksempelvis domumentar klip fra 2. vedenskrig skulle man tro ville stå grødet i så stor forstørelse, men står bedre end på CRT-en ( Sony 100Hz 29" Trinitron CRT ), det står faktisk imponerende flot på trods af dårlig optagelskvalitet - det må være pga det nye 9G panels egenskab til at gengive 3.072 gråtoner der slår igennem her. Ligeså med gamle sort hvid film, "Dansen Går" med Fred Astaire er ikke i sort/hvid mere, den er en oplevelse af dybde, grå nuancer og står fantastisk, scenen i skoven i snevejr har en 3D dybde som giver fornemmelsen af at være der.

Minimum afstand er ca. 1m pga panelets høje opløsning og den gode billedekvalitet. Min favorit stol til film står ca. 3 m fra TV bordet, det er også min favorit afstand til panaen. Nogen vil måske mene at 4m er bedst, det er op til den enkelte.

Min kones første bemærkning da hun så det sat op var, at denne gang havde jeg nok skudt over målet, også min umiddelbare opfattelse men efter nogle få minutter er det som skærmen bliver mindre og mindre.

Det nok vigtigste ved denne 50" er 1:1 effekten. Størrelsen på det der bliver vist, svarer ca. til virkligheden, dvs når FC Barcelona´s spillere hilser på de andre spillere officials osv, er det som at være der selv - som om man står ved siden af kameraet. Min kone sagde meget rammende "det er som et vindue, som om man er der selv".

Men denne fornemmelse ved at være der selv, er kun mulig kva den naturlige og meget gode billedegengivelse - uden den, tvivler jeg på man får samme fornemmelse.

Til dem der kan klemme en 50" ind i stuen kan jeg kun anbefale at gå efter et 50". Det ser stort ud når det lige kommer op, men efter nogle dage ser det helt normalt ud - måske nærmest lidt lille ! Hvis det ikke var fordi 65" var så ekstremt dyr, og tungt, ville jeg ærge mig lidt over jeg ikke købte en 65", men med de 50" mener jeg grænsen er lagt for praktisk implementering i et normalt hjem, medmindre man er villig til at sætte gang i 4 mand og en kran. Når man betaler 15.000 - 30.000 for et nyt TV, skulle det gerne holde mindst 5 år og gerne 10 år frem. Overvejer du et 37" så gå efter minimum et 42". De gamle regler for afstand til et TV gælder ikke mere med de højopløslige skærme, ses bedst live med line-up af 37", 42" og 50" så man kan se forskellen.

Mine ultimative 1:1 oplevelser:
- FC Barcelona - Sevilla FC; i starten hvor man er med på banen og hilser på spillerne
- "Scorpionen Vender Tilbage"; der hvor de er ude i højt græs om natten, og væsner tar dem én efter en - kriger i rød dragt med fakkel læner sig frem mod DIG.
- Formel 1; når man sidder med i vognen + ved pit-stop sammen med mekanikerne

Hvorfor jeg ikke valgte Pioneer kunne nogen så spørge ?
- Just 4:3 til 16:9 fungerer kun i HDMI
- Seperat kontrol og tunerbox
- Højtalere på siden er for store
- For meget sort til min smag ( designet )
- Tror panas nye 9G panel er bedre ( gengivelse af sort og gråtoner )
Fjernbetjening er den bedste jeg har set til et TV til dato. Det er plast knapper og ikke sciliconetastatur, click oplevelsen er meget præcis.

Link til tests:

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plas ... /panasonic -th50px60u-review.html

http://www.smartson.se/test/tv/panasoni ... pv60.htm[B]
Af plasmakay
#8627
Min konklusion:
Efter i 6 måneder at have researchet efter en værdig afløser til det gamle 100Hz CRT, har jeg set alt på markedet, mange modeller flere gange. Her mandag har jeg brugt over 40 timer sammen med dette TV og er ikke i tvivl - dette er det bedste TV overhovedet på markedet idag, spiller i en helt anden liga end LCD TV. De sidste 20 timer brugt til minituøst at sammenligne med Sony Trinitron 100 Hz CRT. TH-50PX600E står ligeså godt og på mange punkter bedre, og har et fantastisk naturligt billede som skal opleves - 1:1 effekten ved Formel1 er ubeskrivelig, fra at se TV er man nu også MED på billedet. Billedekvaliteten og produktkvaliteten er nok til mindst 10 år frem. Jeg tror simpelthen ikke på det er muligt at lave et bedre billede - måske et mulehår, men ikke noget man vil kunne se med det blotte øje. Dette TV er nådesløst og viser alt ned til mindste detalje, kniv skarpt. Man kan let se forskel på hvilket studie kamera der nu bliver brugt til udsendelsen. SDTV optagelser med sidste nye digitale udstyr ( svensk TV1,2 og 24) står så godt, at man godt kan bilde naboen ind at det er HDTV.

Jeg tror godt jeg på nuværende kan anbefale at aflyse juleferien, og købe dette TV istedet, og bruge juleferien ( hele ) til at se alle favoritterne på en helt ny måde. Et 50" der kan vise film og sport perfekt er den ultimative TV oplevelse.

( Mit næste TV ? Når OLED teknologien er produktmodnet og 100" TV-lærreder baseret på OLED teknologien er tilgængelig om 10 - 15 år. )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#8628
Jeg har flyttet tråden til Brugeranmeldelser i stedet.
Af jørgensen2
#8783
Jeg har længe kigget på plasma skærme for de passer bedst til de behov jeg har. Jeg skal primært se film på min skærm, så jeg ser også specielt frem til at de nye HD afspillere slår slagskraftigt igennem. Jeg tror jeg venter med at købe en skærm til jeg også kan få disse afspillere og nogle film med, men det kan jo alligevel meget vel være denne Panasonic.

Jeg vil blot høre om hvilke Pioneer modeller du har sammenlignet med? Er det den gamle serie eller har du også gjort dig overvejelser i forhold til de nye modeller, som netop er lanceret?

Tak for en god test for resten!
Af Mumtaz
#8795
Hvad siger du til de nye pioneer fladskærme. 50" i pioneer koster ca. 29000, hvor man betaler 35000 for panasonic. En stor forskel eller ser jeg forkert på det.

på forhånd tak
Af plasmakay
#8945
Mumtaz skrev:Hvad siger du til de nye pioneer fladskærme. 50" i pioneer koster ca. 29000, hvor man betaler 35000 for panasonic. En stor forskel eller ser jeg forkert på det.

på forhånd tak
Før var jeg Sony fan og havde ingen mærkepreference inden for plasma - hvis Sony havde et 50" plasma der fik 98/100 på billedekvaliteten hos plasmatvbuyingguide.com ( og som også var godt live ) havde jeg sikkert købt dette. Jeg ved godt der er en vis kamp mellem Pioneer og Panasonic plasma. Hvorfor jeg valgte netop 50PX600 var pga denne review

[url]http://www.plasmatvbuyingguide.com/plas ... w.html[url]

.. og fordi det var det bedste jeg havde set live. På dette tidspunkt var de nye Pioneer ikke kommet frem. Dags dato står 50PX600 til 3.100 Euro og Pioneer PDP-507XD til 3.900 i Tyskland. Jeg gav selv 3.000 euro ex VAT for ca. 3 uger siden - så prisen er hastigt for nedadgående på 50"

Lidt forvirring omkring "One Body" , nogen bruger denne betegnelse i flæng, iht Pioneers danske side er det kun 4270 serien der er rigtig "One Body" , 507 serien har højtalere som option, altså et byggesæt, og for en mérpris som jeg læser det, så den reelle pris på en 50" Pioneer med alt indbygget inkl DVB-T ligger sikkert en del højere.

Samme site skriver i testen af PDP-4270

The Panasonic plasma television line, a direct competitor to Pioneer, seems to reproduce standard definition programming with fewer artifacts and pixilation. However, the picture reproduction for standard definition seems to be quite good when compared to the rest of the industry.

I bund og grund ligger de to så tæt, at det er smag og behag der afgør hvilket man køber. plasmatvbuyingguide.com giver begge TV 98/100 på billedekvaliteten, og 88/100 til pioen og 98/100 på panaen for VALUE, hvilket sikkert er en meget god indikereing.
Af plasmakay
#8947
Til dem der har interesse er den oprindlige test jeg lavede med fotos her:

Test