Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Juvic
#874
De første indtryk:
Ja, så blev det min tur til at trænde ind i vidunderlige LCD verden.

Jeg bestilte min 193p plus hos shg.dk, og dagen efter stod den på mit skrivebord. Det er sådan det skal være, det er nemlig service.

Da jeg endnu kun har haft den i knap et døgn, vil jeg nøjes med at skrive om mine førstehånds indtryk. Senere skal der nok komme mere.

Da jeg først havde fået pakket den ud, og den stod der i al sin pragt på mit skrivebord, der knep jeg en tåre. Den er godt nok rigtig flot, et lækkert minimalistisk stilfuldt design. Netop designet var jeg rimelig nervøs for, da jeg oprindeligt havde LG's L1980Q i tankerne.´Men valgte 193p plus pga. dens bedre farvegengivelse, paneltype, kontrast osv.

Den varmefølsomme on/off knap - den eneste knap på skærmen - virker rigtig godt. Der skal bare en lille let berøring til, skærmen. Jeg føler heller ikke, at det er en "knap" der vil komme til at drille mig ved f.eks. fejl berøring. Hvis det gør, så er det jo ikke værre end at man tænder igen ?

Da jeg er rookie (læs: førstegangs køber), i fladskærms verdnen blev jeg positivt overrasket over kvaliteten af skærmen. Trods den slim line design, er den utrolig robust at røre ved. Og benytter man sig af privot funktionen, bliver man heller ikke skuffet. Der er en god modstand i dreje mekanismen, som gør at man virkelig føler det et er kvalitet. Et rigtig stort plus.

Er der en ting, som måske kan være negativt (indtil viddre) - også alligevel ikke - så er det måske den eksterne stømforsyning. Det er lidt træls - for at sige det på godt jysk - at få endnu en boks nede ved gulvet. Men på den anden side, gør det heller ikke noget. Da det jo netop bevirker at skærmen kan laves det tyndere, og på samme tid ikke bliver varm. Kan man leve med den eksterne strømforsyning - ligesom undertegnede - så er det mere et plus end et minus.

Det var alt for nu, da jeg lige vil bruge noget mere tid sammen med skærmen. Spille spil, se film og instille den før jeg vil udtale mig om det.
More to come.

*Update*

Så har jeg haft lidt mere tid med skærmen, og jeg må sige at jeg i takt med, at have brugt flere timer med den er blevet mere og mere glad for den. Jeg havde i starten lidt svært ved, at vænne mig til skærmen. Dette er nu ikke skærmes skyld, nok snarre fordi jeg aldrig har haft en LCD skærm før. I starten havde jeg lidt problemer med at vænne mig til det høje kontrastforhold - og har da også skruet ned på ca. 60-70 porcent af maks.

Alm. Billeder:
Noget jeg har været meget fokuseret over, er den når der skal vises stil billeder. Her ser billerne først rigtig godt ud, hvis billede er taget "perfekt". Her tænker jeg på, at der har været rigeligt med lys osv. For ellers kan billederne nemt komme til at se, grynet ud. Hvilket har skræmt mig lidt, synes det er lidt træls. Men det er nok en vanesag.

Spil & Film:
Hvad angår, spil og film så er den meget god. Jeg har spillet en del F.E.A.R. på den idag, og der har ikke været noget what so ever. Har på intet tidspunkt, set noget GHOST eller hvad det nu kaldes. Der er virkelig stor forskel på hvordan farverne ser ud, når man kommer fra en CTR skærm. De er meget mere sprøde og livlige på en LCD skærm, noget der virkelig kan forandre ens spille oplevelse. Thumbs up Samsung.

Når det kommer til film, så afhænger det - efter min mening - meget(!) af filmens kvalitet. Igår smed tog jeg en DVD fra hylde, og smed den i min pc for at teste. Jeg havde på forhånd sat mig for, at se godt efter om sort nu faktisk ser sort ud. Da jeg i forvejen havde læst mig til, at dette ikke var tilfældet på alls skærme. Derfor faldt valget på Armageddon, hvor man må sige der skal vises noget sort (rum-film). Her var der virkelig ingen problemer, med farvegengivelserne. Sort er sort, og de andre farver er dejlige livlige. Det eneste kritik punkt, mht. film jeg lige kan komme i tanke om. Er at man kan se en grynet effekt på nogle steder. Men dette skyldes nok mere, at skærmen er en 19" og derfor fremkommer de enkelte pixel's en andelse tydligere. Men alt i alt en god oplevelse.

Software:
Ang. det medfølgende instillingsprogram, så har jeg det installeret men fjernet det fra Autostart. Jeg åbner det bare, når jeg skal bruge det. Generelt er der rigtig mange instillings muligheder, til tider lidt for mange. Men man finder hurtigt frem til en kombination af instillinger der passer en. Personligt savner jeg ikke, de fysiske instillings knapper på selv skærmen. De kan selvfølgelig være fine at have, men for mig er det ikke et "MUST HAVE"!

Konklusion
Jeg vil ligesom sitet her, give mine anbefalinger for denne skærm. Den har gode - de bedste jeg har set - betragtnings vinkler, hurtig respons tid (efterhånden synes jeg at "vi" er så langt nede i ms at der ikke er synlig forskel på f.eks. 8ms, 4ms og der nedad), lækkert stilfuldt design, er robust. Ja kun gode ting at sige om den.... Men er man 1. gangs køber ligesom mig, skal man lige give sig noget tid til tilvænding. Det er helt noget andet, og især den der matte coating på skærmen har jeg skulle vænne mig til.

Jeg kan desvære ikke sammenligne med andre skærme, og fortælle om det her panel er bedre en f.eks. TN. Men kan klart anbefale dette...

Det var vist alt for nu, men I er selvfølgelig velkommen til at spørge løs..

Mvh:
Joakim Vester
Senest rettet af Juvic 6. nov 2005, 19:59, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#877
Et af de kritikpunkter jeg måske har overset i min anmeldelse af skærmen her på siden, er at den manglende fysiske jystering af f.eks. farver og kontrast/lysstyrke på selve skærmen som udelukker et lille segment af brugere, som benytter andre styresystemer som f.eks. Linux.

Mht. den eksterne strømforsyning kan jeg absolut ikke se det som en ulempe, så længe det er en switchmode forsyning. Ikke blot kan skærmen gøres tyndere som du selv skriver, men den behøver heller ikke udluftningskanaler i selve kabinettet som hurtigt kan virke skæmmende for designet - se bare på Samsung 204TS.
Af Juvic
#879
Helt enig, men som sagt. Synes også det mere er et plus frem for et minus. Jeg vil lang hellere have at den er tyndere, og et mere "rent" (læs: unden udluftnings kanaler) design.

Jep, det kan selvfølgelig godt reducere antallet af kompetente brugere når man er tvungen til at bruge det Win baseret instillings program - mere om det senere.

Alt i alt, er jeg indtil viddre meget tilfreds med skærmen. Og har kun siddet bag den max. 6 timer.

Joakim Vester
Brugeravatar
Af sasja
#11298
Min ENESTE anke i forbindelse med denne lækre skærm, er skærm-armen. Den er for slap til at holde skærmens vægt. Min hænger med hovedet, min brors - købt samtidig i januar - knækkede simpelthen. Panelet i sig selv er fremragende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#11314
Samsung dækker defekter på armen og reparerer den. Kontakt Infocare.dk for mere information.