Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af koenigs
#87794
Jeg er en af de heldige der fik et Panasonic P42X10Y til 3999,- incl. levering fra Elgigangen. Her er de indtryk jeg har fået efter at have stiftet bekendtskab med en ny ven af familien.

Jeg har kun haft fladskærme med LCD teknologi før, samt en HD videoprojektor fra Hitachi med LCD teknologi. Her er det vigtigt at nævne at jeg på ingen måde har været tilfreds med billedet på en LCD siden jeg fik en projektor, der bare er i en helt anden liga når det gælder naturlige farver, shadow detail og dyb kontrast.


Byggekvalitet

Nå, men tilbage til min første plasma. Jeg fik pakket dyret ud og var allerede fra starten imponeret over emballagen der kan genlukkes, god detalje når man snart skal flytte :). Men her stopper det heldigvis ikke.

TV'et var meget overraskende i et metalkabinet, der tilmed er skruet rigtig godt sammen. I det hele taget er det hele bygget i en helt anden kvalitet end jeg er, vandt til med mine tidligere LCD skærme. Fjernbetjeningen var også rigtig lækker og var også i en bedre kvalitet end jeg havde forventet. Alt i alt var det hele lige en klasse over hvad jeg havde forventet. Hvis man skal fremhæve noget negativt, er det at tykkelsen på 10cm er lidt over gennemsnittet i dag.

Installation & opsætning

På forhånd havde jeg ingen forventninger til software, menusystem og brugervenlighed. Her blev jeg igen meget overrasket over den nærmest eksemplariske og ekstremt logiske opbygning af Panasonics software. Den er på ingen måde så grafisk eller smart som på LG’s nyeste modeller, men til gengæld er den logisk og i den grad en fryd at bruge.

Kanalsøgningen er hurtig og når kanalerne er fundet, er det en fornøjelse at lave favoritlister med alle de digitale kanaler til hele familien, og man bestemmer præcis i hvilken rækkefølge de skal ligge. EPG, information om programmer og teks-tv virker også over alle forventninger. Hastigheden på kanalskift mellem digitale kanaler er nok den hurtigste jeg har prøvet, der går ca 0,5 sekund. Disse ”småting” er noget der ofte bliver overset, men er måske noget af de vigtigste i forhold til daglig brug. Sådan Panasonic.

Opsætningen af selve billedet er hurtigt overstået. Man får ikke direkte adgang til at ændre i RGB indstillinger og hvidbalance, men man kan i stedet vælge mellem nogle billedprofiler, samt vælge kølig, normal og varm. Hvis man her vælger ”varm” og ”biograf”, så har de fleste nok ikke behov for at gå mere i detaljer med RGB og hvidbalance. Jeg fandt disse indstillinger mest naturlige til DVB-C HD kanaler:

Tilstand: Biograf

Kontrast: 51
Lys: -1
Farve: 28
Skarphed: 6
Farve Temperatur: Varm
Color Management: off
Eco mode: off
Picture Noise: off


Billedkvalitet

Jeg blev med det samme blæst fuldstændig væk af kontrasten og farvedybten. Det er første gang jeg har den samme wow-oplevelse som dengang jeg fik min HD videoprojektor. Billedet kommer simpelthen til live på en anden måde, når farverne har dybte og er så naturlige. Den følelse har jeg manglet på mine tidligere LCD tv. Jeg ved ikke helt om det kan forklares, det minder lidt om forskellen på en glødepære og en elsparepære. Det lidt flade billede iforhold til det dynamiske. Det er også meget positivt at man opnår en høj billedkvalitet uanset om man sidder lige foran, eller i en skarp vinkel. På forhånd frygtede jeg også reflektioner på skærmen, men det har jeg ikke oplevet noget af. Jeg kan se mit eget spejlbillede, men det er udtværet og utydeligt, så det AR filter der er lagt ind, virker fint.

SD kanalerne står virkelig flot og overbevisende, men det er klart HD der virkelig får billedet til at komme til live. Specielt når skærmen fodres med en Blu-ray film, kommer dynamikken i billedet frem. Endelig ser hud ud som hud og græs er ikke i neon. Shadow detail er også rigtig god, filmen Sin City kom til sin ret. Jeg frygtede at den relativt lave opløsning (1024x768) ville være en begrænsning, men jeg har ikke på nogen måde haft den oplevelse i brug, heller ikke ved 1080p med Blu-ray. Billedet er skarpt og har detaljer i massevis. Jeg er stensikker på min tidligere full-hd Man bliver også imponeret af skærmens evne til at gengive hurtige bevægelser, uden at blive sløret eller tabe detaljer. Noget som jeg i den grad kunne se på DR HD i går, da de sendte Bad Boys 2.

Gaming i HD

Jeg var lidt betænksom ved at skulle game på en plasmaskærm, eftersom det jo mere eller mindre er den generelle opfattelse at LCD er til gaming og plasma er til film. Frygten for retention og burn-in var også i tankerne, men jeg har ikke set noget som helst til det.

Ud over jeg selvfølgelig er lidt forsigtig her i starten og husker at skifte lidt mellem tv og PS3, så har det været en meget positiv oplevelse et spille PS3 på skærmen. For det første har PS3 menusystemet godt nok en fantastisk dyb sort baggrund på denne skærm. Det er nærmest 3-dimentionelt, dette gælder også i selve spillene. Men endnu vigtigere er det at input-lag nærmest er ikke-eksisterende. Det mærker man med det samme i spil som Call of Duty: Modern Warfare 2, her gælder alle marginalerne i multiplayerspil over nettet. Jeg venter spændt på at spille GT5. Mod al forventning, er det virkelig en super skærm til konsolgaming.

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at prøve Nintendo Wii på denne skærm, men de analoge TV kanaler fra Stofa, og Super Nintendo med komposit kabel står fantastisk godt på denne skærm, så jeg kan næsten kun tro at det er den ideelle skærm til det analoge signal fra en Wii. Jeg vender tilbage når det er prøvet.

Lyd

Jeg havde læst andre steder, at lyden ikke var imponerende. Men jeg har ikke haft nogen problemer, og den er både kraftig nok og stemmer er meget tydelige. Der er dog ingen dyb bass, men det har det heller ikke været på andre skærme jeg har ejet. God og fyldig uden at imponere, på ingen måse værre end gennemsnittet, men heller ikke meget bedre. Surround funktionen, er ligesom på alle andre TV, ikke noget man reelt kan bruge til noget.

Ekstra features

Som en lille bonus er der SD-kort indgang til at vise billeder på. På den positive side, virker det helt uden problemer og det går rigtig hurtigt. Overraskende hurtigt endda. På den negative side, havde jeg hellere set en USB indgang til denne funktion.

Konklusion

Samlet set er jeg blevet imponeret på næsten alle punkter med denne skærm, og det har utvivlsomt været det mest positive bekendtskab jeg har gjort med en fladskærm. Billedkvaliteten har jeg ikke oplevet i tilsvarende kvalitet på andet end min projektor, den er i hvert fald langt over det niveau jeg har oplevet på mine tidligere LCD-tv, senest en Sharp 46” full-hd. Suveræn kontrast og naturlige farver. Menusystem og opsætning skal også fremhæves. Det er utroligt logisk og gennemarbejdet, og virker som noget der er forfinet gennem generationer af TV’er. Også rigtig gode muligheder for at lave favoritlister i massevis.

Skal der fremhæves noget negativt, må det blive tykkelsen på de 10cm, der jo er lidt over gennemsnittet, samt et design, der på ingen måde er grimt, men det er heller ikke hypermoderne. SD-kort porten tager kun billeder og ikke video, heldigvis har jeg en PS3 til det formål.

Hvis jeg havde betalt 7999,- for dette TV havde jeg stadig følt jeg havde gjort et rigtig godt køb. Så der skal ikke meget til at forestille sig, hvordan man har det, når man har betalt 3999,- for dette TV. Find bedre billedkvalitet for de penge lige nu… I DARE YOU 8)

For og imod:

+ Meget høj byggekvalitet
+ Super kontrast
+ Fin shadow detail
+ Super nemme og gode favoritlister
+ Naturlige farver
+ Skarpe og detaljerede HD billeder
+ Gennemarbejdet software
+ SD-HC kortlæser (meget hurtig)
+ PRISEN!

- Lidt tykkere end gennemsnittet
- Konservativt design
- Ingen USB
- SD-HC kun til billeder, ikke video


Husk at tage i betragtning at dette er min første plasmaskærm, derfor har jeg intet grundlag for at sammenligne den med andre plasmaskærme, men kun med den erfaring jeg har indenfor LCD.
Senest rettet af koenigs 23. jan 2010, 19:12, rettet i alt 1 gang.
Af Czuba
#87805
Tillykke med din nye skærm:)
Flot gennemgang og meget brugbar da jeg selv har luret på dette tilbud;)
Af pipper
#87825
Flot anmeldelse.

Tillykke med tv'et
Af BrianH
#87845
God anmeldelse, men måske lidt sent at anmelde et tv der er udgået af produktion :)
Brugeravatar
Af Fibber35
#87866
Hej Koenigs

Super anmeldelse :)

Tror jeg endelig tager springet og udskifter mit gamle Philips 32PW9617 med indbygget surrond til en plasma fladskærm.
Jeg må en tur i Elgiganten i næste uge og sikre mig et eksemplar. :p

Så sidder der en derude og mangler et lækkert tv til eks. sommerhuset så er jeg klar på en handel.

Martin
Brugeravatar
Af Fibber35
#87871
Hej Koenigs eller andre 42X10 ejere

Hvad er målene på pakken som skærmen leveres i?
B x H x D, så jeg lige kan kontrollere om den kan kommen med i bilen ;)

på forhånd tak

Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#87872
Fibber35 skrev:Jeg må en tur i Elgiganten i næste uge og sikre mig et eksemplar. :p
Giv dem lige et kald først, så du er 100% sikker på at de har den på lager. Den er udsolgt i alle El-Giganten i København, og deres webshop har heller ikke flere.
Brugeravatar
Af koenigs
#87886
Jeg måler lige kassen når jeg får fri i aften. Men den er stor, lige så stor som til min tidligere 46" LCD.
Fibber35 skrev:Hej Koenigs eller andre 42X10 ejere

Hvad er målene på pakken som skærmen leveres i?
B x H x D, så jeg lige kan kontrollere om den kan kommen med i bilen ;)

på forhånd tak

Martin
Af Lyset
#87887
Er der nogen der ved hvad Elgiganten tager for udbringning? Kan se at de skulle have nogle tilbage i Gentofte, men bor på Nørrebro, og har ikke bil, så udbringning er nødvendigt.

Kan se at man kan få X10Y med levering hos CineMagic og Happii for 4493 med levering. Nogen der har erfaring med disse butikker?
Af pipper
#87888
Fibber35 skrev:Hej Koenigs eller andre 42X10 ejere

Hvad er målene på pakken som skærmen leveres i?
B x H x D, så jeg lige kan kontrollere om den kan kommen med i bilen ;)

på forhånd tak

Martin

1150 X 760 X 280 mm for en 42"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#87889
Lyset skrev:Er der nogen der ved hvad Elgiganten tager for udbringning? Kan se at de skulle have nogle tilbage i Gentofte, men bor på Nørrebro, og har ikke bil, så udbringning er nødvendigt.

Kan se at man kan få X10Y med levering hos CineMagic og Happii for 4493 med levering. Nogen der har erfaring med disse butikker?
Køber du via deres webshop koster det ikke noget. Ellers koster det vist 300-400 kr. Det står et sted på deres hjemmeside.
Brugeravatar
Af Fibber35
#87890
Giv dem lige et kald først, så du er 100% sikker på at de har den på lager. Den er udsolgt i alle El-Giganten i København, og deres webshop har heller ikke flere.
Det har jeg også tænkt mig at gøre så snart de åbner mandag, da jeg har 50 km til den nærmeste Elgiganten.
Men tak for rådet ;)
Af Rodding
#87891
Lyset skrev:Er der nogen der ved hvad Elgiganten tager for udbringning? Kan se at de skulle have nogle tilbage i Gentofte, men bor på Nørrebro, og har ikke bil, så udbringning er nødvendigt.

Kan se at man kan få X10Y med levering hos CineMagic og Happii for 4493 med levering. Nogen der har erfaring med disse butikker?
Cinemagic kan du stole på, happi kender jeg ikke, men tjek det her ud:
Cinemagic: http://www.trustpilot.dk/review/www.cinemagic.dk
Happii: http://www.trustpilot.dk/review/www.happii.dk