Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af CrazyA
#83735
Hej alle

Igår fik jeg Samsung HT-WS1 hjem på prøve, og derfor syntes jeg lige jeg ville dele mine erfaringer med jer omkring den, da jeg ved der er flere, der går lidt med tanken om at anskaffe sig sådan en.

Mit første indtryk da jeg åbner kassen, er at alt er pakket forsvarligt ind. Der er altså ingen chancer for, at noget kan komme til skade ved transport. Med mindre man kaster rundt med kassen.

Mht. Opsætning af sounbar´n, så er det der tager længst tid nok at pakke den ud af kassen. Man kan enten vælge at sætte den på den medfølgende fod, eller hænge den op på væggen med det medfølgende vægbeslag. Derefter er det bare at føre lydkabel, hvilket i mit tilfælde er optisk kabel, som også medfølger. Den kan også tilsluttes med analog kabel, dette medfølger dog ikke, hmm. Hvorfor ikke Samsung ?
Da subwooferen er trådløs, skal der ikke føres nogen kabler til denne. Så det er altså bare at sætte den til stikkontakten. Og så er det hele klart.

Så nu skulle det bare prøves af.
Jeg prøvede med både film og musik, og jeg må sige at lyden er væsentligt bedre, end i de inbyggede højtallere på samtlige at de fladskærme jeg har hørt. Det er selvfølgelig ikke sourround, men det er vel heller ikke det man går efter, hvis man køber sådan et sæt.
Jeg syntes bassen er god og dyb, samt at diskanten/mellemtonen har en fin klang.
Mht. Design, så er der næsten ikke noget at sætte en finger på, da det jo er i deres velkendte crystal design. Men jeg kunne dog godt ha undværet den projektør, som sidder nedenunder og fortæller at systemet er i standby. Den udsender et kraftigt hvidt lys, nok til at lyse det hjørne op hvor mit TV hænger :-( (Hvis nogen ved om det kan slåes fra, hører jeg gerne om dette)
En smart finesse er, at systemet selv tænder og slukker med dit Samsung TV, hvis man har valgt dette. Ved ikke om det også er tilfældet ved brug af andet TV. Det skal dog siges at det først slukker efter 20 min hmm underligt ?

Men træerne vokser som sagt ikke ind i himlen, hvilket man jo heller ikke kan forvente af et sæt som kan købes for omkring 2100,- . Men der er ting, som jeg mener Samsung kunne ha gjort væsentligt bedre. Feks. Syntes jeg det er trist at man ikke kan droppe den medfølgende fjernbetjening, hvis man som jeg har et Samsung TV. Grunden til det er, at ligeså snart du vælger ekstern højttaler på dit TV, så mister du muligheden for at vælge, om lyden skal passe til film, tale, musik osv. Dette skal nu vælges på den medfølgende fjernbetjening. Her kan du vælge mellem Cinema (Film), Music (Musik), news (Tale) eller pass (Standard)
Når du vælger ekstern højtaler mister du endvidere, muligheden for selv at konfigurere lyden via equlizer. Ud over det mister du også muligheden for SRS true SR HD (Mener jeg det hedder)

En anden irriterende ting når du skifter til ekstern højtaler, er at du mister den indikator nede i venstre hjørne, for hvor højt du har skruet lyden op. Plus at når du skruer op/ned eller muter på TV´ts fjernbetjening, så kommer der til at stå "tjenesten ikke tilgængelig" eller noget i den stil. Dette sker dog ikke hvis du bruger soundbaren´s medfølgende fjernbetjening. Så vil nogen nok sige, jamen så brug dog den i stedet. Det mener jeg så bare ikke, da jeg ikke syntes det kan være rigtigt, at man skal have flere fjernbetjeninger til at ligge, når man nu burde ha muligheden for ikke at skulle det. Vælger du så kun at bruge soundbarens fb, så mister du muligheden for guide og direkte kanalvalg.

Men konklusionen må være, at kan du leve med de i mine øjne "fejl" som jeg beskriver her. Så syntes jeg helt sikkert, at du får et rigtig godt sæt 2.1 højtalere med væsentligt bedre lyd, end i de indbyggede højtalere til billige penge.
Personligt håber jeg dog på, at Samsung på et tidspunkt kommer med en update, der gør at man kan droppe den medfølgende fb. Således at man kun skal bruge den til sit Samsung TV, dette mener jeg ikke burde være urealistisk, da de jo bare burde lade være med at fjerne alle indstillings mulighederne hvis man vælger ekstern højtaler, således at man stadig kunne tilpasse lyden til film, musik, tale osv....

Positivt :

Helhedsindtryk.
Design.
Lyd 2.1. (Så forvent ikke samme kvalitet som ved sourround)
Opsætning.
Brugervenlig.
Tænder og (slukker) med dit TV, hvis valgt.

Negativt :

Den omtalte projektør.
Ringe at man ikke fuldt ud kan bruge fb til sit Samsung TV.
Slukker først efter 20 min.

Håber dette er noget der kan bruges til noget, har aldrig før lavet en anmeldelse. Så i må bære over med mig, at det ikke er ligeså professionelt som når Rasmus Larsen laver en.

Hører også gerne fra folk, som ved om man på nogen måde kan slukke for det led"e" lys ved standby ?

God jul allesammen :)
Af Kaiman
#83757
Det var da godt du fik den købt ;)

Havde helt glemt den såkaldte "projektør", men hvad kan kunne læse mig frem til, så skal den bare stå og lyse, desværre.

Synes dog ikke jeg kunne mindes at den først slukker efter 20 min, spørgsmål om indstilling? Måske, men det er der jo ikke meget af på den model.

News (tale), den brugte jeg aldrig, der synes jeg ikke rigtig der er nogen bund i. Men de andre fungere helt fint.

Kører du med optisk fra tv og ned, eller fra din dvd/blu-ray afspiller? - Det kunne være skønt hvis man kunne sende DTS lyden til tvet via sin blu-ray afspiller, og så bare trække det ud igen fra tvet og ned i soundbaren, desværre kunne mit tv ikke, og det ville betyde man skulle bytte kabel rundt alt efter hvilken enhed man benytter. Ps3/boks/xbox og hvad man ellers har.
Brugeravatar
Af Fibber35
#83776
Hej CrazyA

Har i dag været en tur i Ekspert og kigge lidt nærmere på Samsung B8050 og tog i den forbindelse en lille folder med hjem fra Samsung. I denne beskrives følgende:

"Anynet+HDMI-CEC, Anynet gør det muligt at styre dit digitale udtyr - både video og audio - med en enkelt fjernbetjening. Alt du behøver at gøre er at tilslutte dit udstyr med HDMI-kabler og du kører med et netværk som er samlet et sted"
Så HDMI kabel bør vel være løsningen?

Hilsen
Brugeravatar
Af CrazyA
#83800
Hej Fibber35

Ja det burde det være, men soundbar´n, kan desværre kun tilsluttes optisk eller analogt :((
Brugeravatar
Af CrazyA
#83801
Kaiman skrev:Det var da godt du fik den købt ;)

Havde helt glemt den såkaldte "projektør", men hvad kan kunne læse mig frem til, så skal den bare stå og lyse, desværre.

Synes dog ikke jeg kunne mindes at den først slukker efter 20 min, spørgsmål om indstilling? Måske, men det er der jo ikke meget af på den model.

News (tale), den brugte jeg aldrig, der synes jeg ikke rigtig der er nogen bund i. Men de andre fungere helt fint.

Kører du med optisk fra tv og ned, eller fra din dvd/blu-ray afspiller? - Det kunne være skønt hvis man kunne sende DTS lyden til tvet via sin blu-ray afspiller, og så bare trække det ud igen fra tvet og ned i soundbaren, desværre kunne mit tv ikke, og det ville betyde man skulle bytte kabel rundt alt efter hvilken enhed man benytter. Ps3/boks/xbox og hvad man ellers har.
Hej Kaiman
Ja den projektør kan virkelig hidse mig op.
Jeg vil give dig ret i, at news (Tale) ikke er meget bevendt, der er ganske rigtigt som du siger overhovedet ingen bund i.
Mht. At hive dts fra bluray-tv-soundbar, så håber jeg på at modtage min Panasonic DMP-BD60EG-K idag (Om vejrguderne og post DK vil) Så skal jeg nok vende tilbage med svar, om det er noget jeg kan gøre med mit tv. Og ja, jeg kører optisk fra tv til soundbar.
Brugeravatar
Af CrazyA
#85171
Kaiman skrev:Det kunne være skønt hvis man kunne sende DTS lyden til tvet via sin blu-ray afspiller, og så bare trække det ud igen fra tvet og ned i soundbaren, desværre kunne mit tv ikke, og det ville betyde man skulle bytte kabel rundt alt efter hvilken enhed man benytter. Ps3/boks/xbox og hvad man ellers har.
Hej Kaiman
Jeg havde helt glemt, at jeg skyldte dig et svar for dette. Jeg kan som du desværre heller ikke hive DTS lyden ned fra tv´t. Hvilket jeg faktisk finder noget nitten :(
Af JohnHammer
#86144
Det der lys gør at jeg vil lede efter en anden løsning til ekstern lyd.
Den analoge lyd-tilslutning kan vel bruges til et par aktive højttalere, så som et par BeoLab6000 (der selv kan tænde ved audio signal) eller har jeg misforstået noget?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#86255
Nej, det kan du ikke, da der som regel ikke er nogen volumenregulering i lydudgangene på et TV. Du skal derfor have en forforstærker koblet ind et sted for at kunne regulere volumen, ellers vil dine BL6000 køre på fuld skrue altid - og det kan ikke anbefales :)
Af jacob586
#86271
yakken skrev:Nej, det kan du ikke, da der som regel ikke er nogen volumenregulering i lydudgangene på et TV. Du skal derfor have en forforstærker koblet ind et sted for at kunne regulere volumen, ellers vil dine BL6000 køre på fuld skrue altid - og det kan ikke anbefales :)
Gælder det både optisk og analog udgang? Vil det sige, at hvis man vil bruge eksterne højtalere til sin fladskærm, så skal man sidde med to fjernbetjeninger?
Af stef4690
#86274
Ved I noget om samme problem med styring ved hjælp af 2 fjernbetjeninger i stedet for 1 også er tilfældet med Samsung Blu-Ray HT-BD7200 ?? Og kan dette system anbefales?
Af jacob586
#90281
CrazyA skrev: En anden irriterende ting når du skifter til ekstern højtaler, er at du mister den indikator nede i venstre hjørne, for hvor højt du har skruet lyden op. Plus at når du skruer op/ned eller muter på TV´ts fjernbetjening, så kommer der til at stå "tjenesten ikke tilgængelig" eller noget i den stil. Dette sker dog ikke hvis du bruger soundbaren´s medfølgende fjernbetjening. Så vil nogen nok sige, jamen så brug dog den i stedet. Det mener jeg så bare ikke, da jeg ikke syntes det kan være rigtigt, at man skal have flere fjernbetjeninger til at ligge, når man nu burde ha muligheden for ikke at skulle det. Vælger du så kun at bruge soundbarens fb, så mister du muligheden for guide og direkte kanalvalg.
Har også overvejet denne soundbar, tænkte om du kunne præcisere dette med volumen: Vil det sige at du ikke kan skrue op og ned for lyden med TV'ets fjernbetjening? Prøvede det setup i Hifi-klubben, og der synes jeg bestemt vi kunne skrue op og ned med TV'ets fjernbetjening og indikatoren viste også niveau på skærmen. Virker soundbaren kun hvis TV står til ekstern højttaler?
Har du prøvet at sætte en analog udgang (fx høretelefonudagng) fra et anlæg til den analoge indgang og så bruge soundbaren som højttaler til musik?
Brugeravatar
Af CrazyA
#90569
jacob586 skrev:
CrazyA skrev: En anden irriterende ting når du skifter til ekstern højtaler, er at du mister den indikator nede i venstre hjørne, for hvor højt du har skruet lyden op. Plus at når du skruer op/ned eller muter på TV´ts fjernbetjening, så kommer der til at stå "tjenesten ikke tilgængelig" eller noget i den stil. Dette sker dog ikke hvis du bruger soundbaren´s medfølgende fjernbetjening. Så vil nogen nok sige, jamen så brug dog den i stedet. Det mener jeg så bare ikke, da jeg ikke syntes det kan være rigtigt, at man skal have flere fjernbetjeninger til at ligge, når man nu burde ha muligheden for ikke at skulle det. Vælger du så kun at bruge soundbarens fb, så mister du muligheden for guide og direkte kanalvalg.
Har også overvejet denne soundbar, tænkte om du kunne præcisere dette med volumen: Vil det sige at du ikke kan skrue op og ned for lyden med TV'ets fjernbetjening? Prøvede det setup i Hifi-klubben, og der synes jeg bestemt vi kunne skrue op og ned med TV'ets fjernbetjening og indikatoren viste også niveau på skærmen. Virker soundbaren kun hvis TV står til ekstern højttaler?
Har du prøvet at sætte en analog udgang (fx høretelefonudagng) fra et anlæg til den analoge indgang og så bruge soundbaren som højttaler til musik?
Hejsa
Jo du kan sagtens skrue op og ned med TVéts fb, men du får en meddelse på skærmen, hvorpå der står "tjenesten er ikke tilgængelig" hvis du har indstillet TV til ekstern højtaler. Hvilket jeg vil råde folk til at gøre, for hvis man indstiller til TVéts højtaler, så er det ligesom at der er en brøkdel forsinkelse af lyden på soundbar´n. Hvilket gør at der kommer ekko på lyden.
Mht. Høretelefon - analog, så er det ikke noget jeg har prøvet af.
Håber mine svar hjalp dig lidt.
Personligt er jeg rigtig glad for soundbar´n, eneste ting der idag irreterer mig. Er at den ikke kan trække dolby dts ned fra TV´t, hvis du feks. Ser BluRay eller dvd. Så det vil sige, at for at få bedre udbytte af lyden derpå, så er du nødt til flytte kablet mellem tv og BR/DVD.
Af cavamondo
#90650
Hvad med blæserstøj fra soundbaren og sub?
Brugeravatar
Af CrazyA
#90669
cavamondo skrev:Hvad med blæserstøj fra soundbaren og sub?
De er helt stille :)