Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#67847
Jeg købte for ca. en måned siden et Sony KDL-40V5500 LCD TV og har haft lidt tid til at lege med de forskellige funktioner. Dette er ikke en decideret anmeldelse af TV'ets billedkvalitet men en anmeldelse/guide til de ekstra funktionalitetter der bliver reklameret med. Jeg fortæller om DVB-C tuneren i forbindelse med Yousee kabel TV uden dekoder kort, AppliCast som er små applikationer og Multimedie afspilning vha. DLNA eller USB.

DVB-C Yousee kabel TV:
Det er muligt at se nogle få digitale kanaler fra Yousee selvom man ikke har et decoder kort. Så kan man prøve at se forskellen mellem digital og analoge kanaler og selv beslutte sig for om det er de ekstra penge værd. På yousee's hjemme side kan man finde det net ID som DVB-C tuneren skal stilles til før den kan finde alle kanalerne.

AppliCast:
AppliCast er nogle små programmer man kan hente fra internettet via TV'et. Det kræver derfor at TV'et er tilsluttet dit netværk med et ethernetkabel. Der er ikke særlig mange programmer og de er mildt sagt meget skuffende. Af programmer kan nævnes; et ur, en kalender, billed slideshow, lommeregner, RSS reader. Efter min mening komplet uduelige programmer i et TV. Der reklameres med at der kommer flere programmer, men hvis det er i samme stil er det ikke mere end varm luft fra Sony's marketingafdeling. Hvis der kom en browser, mulighed for youtube og vejrudsigt ville det være lidt mere interessant og så ville jeg også bedre kunne forstå man skulle koble sit TV på nettet for at bruge programmerne.

Multimedie afspilning:
Sony reklamere med at deres TV kan afspille billeder, musik og video både over USB og via hjemmenetværket og en DLNA kompatible server. Af supporteret formater nævner de jpeg, mp3, mpeg1, mpeg2 og AVCHD, dette er kun delvist rigtigt. Hvis almindelige teknisks begavet mennesker skal have dette til at virke skal de kun bruge sony's egne produkter, da det stort set kun af de formater som Sony bruger i deres AV udstyr der er supporteret. Dette er meget skuffende eftersom der lægges op til at man faktisk kan bruge TV som en medieafspiller. Med mp3 (musik) og jpeg (billeder) er der ikke de store problemer. De kan afspilles over USB eller DLNA. Hvis man vel og mærker kan finde en DLNA server der er kompatible med Sony (Twonkey Media Server er en af de eneste der er kompatible men dette program skal købes ved siden af). Video filer er derimod meget problematiske at afspille. De fleste bitrater og opløsninger af mpeg1 og mpeg2 kan ikke afspilles. De fleste af dem der kan afspilles kan kun afspilles vha. usb og ikke over DLNA. AVCHD kan kun afspilles over USB og det er vel og mærket kun de AVCHD formater som Sony selv bruger. Det kræver mange timers eksperimentering og søgen på nettet for at få transcoded video til et format som kan afspilles af TV'et og det er efter min mening under alt kritik at der ikke er bedre dokumentation når det bliver brugt som en salgsparameter.

Konslusion:
Selvom jeg er meget skuffet over de ekstra funktioner der er i Sony's 5500 serie TV er det heldigvis ikke dem jeg skal bruge det meste af tiden. w5500 serien er anmeldt her på flatpanels og har fået en anbefaling. Hvis man kan leve uden 100 Hz billedbehandlings system vil jeg også helt klart anbefalde V5500 serien (ca. 1500 kr. at spare), men lad være med at forvente at du kan bruge AppliCast til noget. Og forvent at bruge mange timer på at finde ud af hvordan du kan få TV'et til at afspille video.
Af tbigum
#68032
Har også selv et W5500 som jeg er rigtig glad for, men som du selv siger, så er DLNA og Applicast totalt værdiløst, at Sony kan få sig selv til at markedsføre deres tv med disse funktioner mener jeg er pinligt.

Det eneste jeg synes som er en sjov/fed ting er, at hvis man har en mobil med geotagging og tv'et er sluttet til nettet, så kommer der et kort op på skærmen hvor billedet er taget.

Der burde være en standard for hvad for nogle filer der kan afspilles, når man giver et produkt et DLNA-mærke, synes det er ringe at et produkt bare kunne nøjes med at afspille fks. MP3-filer og så kan det markedsføres som DLNA-kompetibelt.
Af jkvn
#70553
Hej

Har lige købt et Sony KLD-40V5500, og er indtil videre ikke blevet skuffet over tv´et.
DLNA delen fungerer fint. Jeg bruger en Dlink DNS-323 til at lagre film, billeder og musik. Sony KLD-40V5500 finder Dlinken´en med det samme og præcenterer indholdet af film, musik og billeder.

Eneste problem er, at den ikke er glad for de Mpeg-2 videofiler. Den starter dem men stopper efter et stykke tid ?.
Af allanmk
#71269
Hej. Jeg har lige installeret PMS 1.11.356 på min ubuntu 9.04 og er overrasket over hvor godt det kører med min sony kdl-40w5500. Det krævede dog lidt tweaking og efterinstallering af diverse afspillere/codecs (se i loggen hvad den melder fejl og efter installere via synaptic).

En fantastisk side er http://www.ps3mediaserver.org/forum/vie ... hilit=5500

Det eneste der er lidt mærkeligt er at jeg skal vælge transcoder - og afspille mp3 filen i stedet for avi filen... Der er billede og lyd på alligevel.
Af jambazz
#72454
homer simpson:

Når du siger alle video formater, er det så inkl XviD, h.264, mpeg4, mpeg2? Og er det med lyd?
Af LilleFisK
#73966
Hej

Jeg har selv en KDL 32V5500.
Jeg må give jer andre ret i at AppliCast ikke har den store værdi. Den eneste AppliCast widgets jeg bruger er RSS readeren.

Angående DLNA så har jeg prøvet at bruge TwonkyMediaManager som server.
Billeder og musik var der ingen problemer med. Men transcodering af videoer var en blandet fornøjelse. Under takster kom ikke med og det løkkens ikke altid at afspille de trancodede videoer.

Jeg har brugt TwonkyBeam til at sende web indhold til mit TV. Det fungere meget godt. Desværre er dette program ikke helt stabilt endnu.

I dag anvender jeg PS3 MediaServer som allanmk anbefaler. Det er rigtig nemt at sætte op og den transcoder alt hvad jeg kan afspille i Windows MediaPlayer. (Ja, den kan trancode DivX, Xvid, h.264, mpeg4 og ogg) og den for også undertekster (og lyd) med.
Som allanmk nævner så skal man lige vende sig til at man starter videoer med .mp3 filen og ikke .avi filen.

PS3 MediaServer virker til at reager lidt langsommere på kommander fra TVet end TwonkyMediaManager og TwonkyMediaManager giver også en mere overskuelig mappe struktur på TVet.
#75512
Hej! Kan i kloge mennesker fortælle mig dumme menneske, hvordan jeg får mit tv til at fungere med en NAS server med DLNA understøttelse? Her er mit setup:

Sony Bravia 32W5500 wired lan til ZyXel NBG460N Router. Dette virker næsten ok. Jeg kan se mit tv´s mac addresse i routerens indstillinger, men der står ikke navnet på "Host name" som burde være "Sony Bravia 32w5500". Mit tv har en tjeneste der hedder "Applicast" (Røv og nøgler), og det skal have en internet adgang for at virke, og det gør det!

Så er min Router wired op til min NAS server "ZyXel NSA220plus", og her er mit problem. Jeg kan ikke se NSA220plus serveren på mit tv når jeg søger efter den. Tv´et kan faktisk slet ikke finde nogen server?? Skal jeg ændre noget i indstillingerne på Routeren, eller NAS serveren? På NAS serveren er der indbygget en Itunes server, men når jeg slår den til sker der heller ingen ting. Og på min computer burde jeg osse kunne se Tv´et under "netværk", det kan jeg heller ikke. Står på bar bund her, HELP!

:s

Mvh. Kristian.
Af akle
#77636
Hej

Jeg har selv lige købt et KDL-40W5500.

Hold da op det står godt på Yousee digital tv. Jeg har ikke andre HD kanaler end DR HD. Så jeg glæder mig til at se det når det starter om ca 2 timer.

Vedr. HD, så kan man se opløsningen og frekvens, når man trykker på I+. På de almindelige digitale kanaler (SD) står der 576/25hz. Og når nu DR har gjort så meget reklame for at det er real HD på deres nye DR HD, så var jeg lidt skuffet, da jeg så at der "kun" stod 720/50hz. Hvorfor var det så så vigtigt at jeg fik et fuld HD tv, specielt da jeg ikke har en Blu ray afspiller.

Tilgengæld så er Yousee Infokanal HD i 1080/25hz.

Ved I hvilke kanaler som vises i FULL HD 1080 på Yousee?? Yousee har en HD pakke, men bliver de vist i 720 eller 1080??


Jeg har lige et spørgsmål til Applicast. Findes der en liste over de RSS Feeds som man kan bruge?? Man kan manuelt gå ind og skrive en webadresse, men jeg kan ikke hente dem. Har dog kun skrevet http://dr.dk. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det var nu også bare for at prøve.
Af xcardman
#77650
Ja uden blu-ray er full HD lige meget

intet tv bliver vist i 1080P.

men hvem har fortalt dig det.
Af akle
#77797
Det er der nu ingen som har fortalt mig. Andet end DR HD reklamer fortæller at det er ægte HD og bla bla.

Men Yousee Info HD vises i 1080, så det kan lade sig gøre.

De almindelige digitale kanaler, som vist hedder SD, de er 576 og DR HD er 720, så det er jo ikke en kæmpe forskel.
Af xcardman
#77799
Ja men det er 1080I hvor man skal have en rigtig god scalere.
det har de fleste tv ikke.
så selvom de sender i 1080I, er det i de fleste tilfælde bedre og sætte ens box til 720P
det kan man så ikke med den indbyggede tuner.
Af akle
#77812
Ok. Det gør nu heller ikke så meget. DR HD står sgu flot.

Hvad betyder 576/25hz og på DR HD står der 720/50hz

576 og 720 er opløsningen. Men hvilken betydning har hz for billedet og hvorfor sender DR HD i 50HZ og ikke kun 25HZ.
Er det indikation om det er interlazed eller progresiv?