Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rod1983
#67360
Indledning

Det er her er min første store anmeldelse og jeg håber da at den kan bruges :). Grunden til at jeg valgte dette tv over X10'eren var dels dets mange indstillingsmuligheder og multimediafunktionerne. Jeg må indrømme, at det var lidt af en gambling da jeg ikke havde set det "Live" hvilket jeg altid gør/vil gør og anbefale når et nyt fjernsyn skal vælges. Men det har vist sig at være en rigtig god satsning.

Som en del af deres entry-level sortiment har LG produceret dette dejlige tv som de kalder LG 42PQ6000 og er i et prisleje hvor det er i direkte konkurrence med Panasonics TX-42X10. Netop X10 vs PQ6000 er interessant da det er min opfattelse disse to, der kæmper om tronen i forbindelse med bedste billedet indenfor den højere ende af entry-level kongedømmet. Om hvordan den reelle styrke forhold er, kan jeg ikke komme ind på da jeg ikke har den nødvendige viden og måleudstyr til at komme med sådanne konkrete vurderinger. Derfor vil alle sammenligninger med X10'eren i anmeldelsen blot være min egne iagtagelser også kan vi med spændning vente til at flatpanels.dk teamet får PQ6000'eren ind til en mere dybdegående test. Jeg kommer ikke ind på PC eller Spil anvendelse.

BilledeBillede

Overordnet specifikationer:

* Størrelse, 42"
* Opløsning, HD Ready 1024x768p
* Lysstyrke, 1500 cd/m2
* Dynamisk kontrast, 2000000:1
* 600Hz SubField Drive
* Opdateringsfrekvens, 100Hz
* 24p Real Cinema (72Hz)
* Single Layer design
* DivX certificeret
* EnergyStar certificeret
* DVB-T tuner der understøtter mpeg4
* Drejefod
* Dimensioner, BxHxD i cm u. fod, 104x66.9x7.7
* Vægt u. fod 23.3 kg
* Tv'et kan købes i 42" og 50"
* Serien er udvidet med PQ6500 der har en DVB-C tuner. Denne model har ikke glasfront.

Se mere på http://nordic.lge.com/dk
Forhandler: Cinemagic
Priser: www.pricerunner.dk

Design og finish

Meget kan der siges om design og finish, men for PQ6000'eren kan man kun sige: Hold da op det er flot. Det flotte ligger i to punkter. Ét designet selv og to at designet er på en entry-model. Nu bruger jeg begrebet "entry" som om tv'et var noget billigt bras. Men hvis jeg fik fortalt at dette fjernsyn kostede det dobbelt, så ville jeg på designet alene have været overbevist. Til sammenligning med X10'eren så synes jeg at PQ6000'eren er mere attraktiv hvor det er det ene lag glas der udgøre hele fronten der imponerer mest. Fjernsynet er sort med en strejf af lysere glas forneden. Ydermere sidder der en lille fancy LED lampe der lyser blå når man navigerer rundt i menuerne og rød når det står i standby. På fjernsynets venstre side sidder der knapper til volumen, kanalskifte, ON/OFF knap etc. Foden har god tyngde og gør hvad den skal: nemlig at stabilisere fjernsynet. Ydermere kan fjernsynet drejes.

BilledeBillede

Tilslutninger og Fjernbetjeningen

Som det kan forventes så har dette fjernsyn de nødvendige indgange. Der er tre HDMI v. 1.3 indgange to bag på og en i siden. Så er der diverse analoge indgang samt en optisk lydindgang. Ydermere sidder der to scart indgange og en USB port 2.0 i siden. Netop USB porten er den mest interessante feature og er noget jeg vil bruge en del fremover. Udover billeder og musik, så kan USB porten håndtere DivX filer, avi etc. Billedet er udmærket men varier i kvalitet afhængig af indhold. Når USB nøglen sættes i så finder fjernsynet selv nøglen og hvor du derefter vælger hvad du vil se, dvs. "Musik, Billeder eller Film". Dette virker også hvis du har en ekstern hardisk - det er cool! Fjernbetjeningen. Det er vel ikke andet at sige at den gør hvad den skal, hurtigt og effektiv. Knapperne er store og tasterne er logisk placeret.

BilledeBillede

Billedkvalitet

Jeg har brugt følgende film og afspiller til kalibreringen:

* Sony BDP-S550
* Digital Video Essentials (DVE) BD
* Hildalgo (THX testen)
* Ringenes Herre
* I Am Legend BD
* Band Of Brothers BD
* Batman Begins BD, IMax Trailer "The Dark Knight"
* Billeder er taget fra www.interlift.com

Lad det være sagt med det samme: Billedkvaliteten er rigtigt god. Men inden vi kommer ind på selve billedet vil jeg gerne knytte nogle kommentar til PQ6000'erens menu. Først og fremmest er menuerne brugervenlige med store, farverig og tydelige ikoner. Trykker man på knappen "Menu" og dernæst "Billede" kommer vi ind til billedets indstillingsmuligheder. Under punktet "Biograftilstand" kan man vælge mellem: "Levende, Standard, Biograf, Sport, Spil, Ekspert 1 og 2". Vender vi tilbage til "Menu" så er der undermenuer for "Lyd, Konfiguration, Time, Indstillinger, Lås, Signal Indgang og USB".

Men lad os kigge på billedekvaliteten. Det første der kan nævnes er at standardindstillingerne horrible. Men dette kan der heldigvis rodes bod på da PQ6000'eren har fantastisk mange indstillingsmuligheder under de to Expert profiler, hvilket jeg klart kan anbefale at man bruger hvis man ser film. Profilen "Biograf" er det næstbedste hvis man ikke tør, at give sig i kast med expert profilerne og er en profil man også kan bruge i forbindelse med almindelig analogt tv-kiggeri.

BilledeBillede

Som udgangspunkt har jeg brugt profilen "Expert 2" da jeg mener at dette giver det bedste resultat. Ydermere har jeg ikke brugt noget måleudstyr, men blot Blu Ray udgaven af Digital Video Essentials (DVE) og min Sony BDP-S550 Blu Ray afspiller. Jeg vil efterfølgende knytte nogle kommentar til mine indstillinger. Men her er hvad jeg kom frem til med strømspare funktionen slukket:

* Biograf tilstand: Ekspert 2
- Kontrast: 67 (71)
- Lys: 38 (52)
- H-Skarphed: 50
- V-Skarphed: 50
- Farve: 50 (43)
- Farvetone: 0

* Ekspertbetjening
- Dynamisk Kontrast: sluk
- Støjreduktion: sluk
- Gamma: Mellem
- Sortniveau: Høj (Lav)
- Farveområde: standard
- Kantforbedring: sluk

* Hvidbalance: varm
- Mønster: Udvendig
- Justering Rød: 0
- Justering Grøn: 0
- Justering Blå: 0
- Rødforskydning: -5 (-10)
- Grønforskydning: -1 (-2)
- Blåforskydning: 0 (-1)

* Farveforbedring
- Rød farve: 13 (10)
- Rød farvetone: 0 (-15)
- Grøn farve: 5
- Grøn farvetone: 0
- Blå farve: 3
- Blå farvetone: 0
- Gul farve: -4
- Gul farvetone: 0
- Cyan farve: 1 (-1)
- Cyan faretone: 0
- Magenta farve: 1
- Magenta farvetone: 0

Da jeg i første omgang brugte denne profil blev kontrast og lys straks indstillet. Jeg opdaget at kontrasten var ganske fornuftigt, men til filmvisning i mørke blev de lyse områder for lyst efter min smag og derfor reduceret jeg den til 67. Man kan godt beholde kontrasten på de 80, men jeg synes at et sted mellem 70-75 er mere passende. Lyset blev også indstillet korrekt efter testbilledet samt THX logoet på Hildalgo dvd'en. Generelt er panalet meget lyst og er måske på højde med de nyere LCD'er. Farverne på dette tv er ganske gode. Men jeg er stødt på visse knaster. Via farvefiltrene på DVE disc'en kan man justere grundfarverne ganske fornuftigt, men dette vil resulterer i at man får et meget rødeligt billede med et tydeligt grønt skær. Dette fremgår tydeligt af den kønne pige der sidder og smiler i DVE disc'en hvor den røde farve klart kan ses i hendes hud og det grønne som et let skær i billedet. Men på grund af de mange indstillingsmuligheder så kan farveområdet forskydes til et mindre rødt og grønt område og skrues der lidt ned for den røde farve så ser det hele mere naturligt ud. Lad mig påminde om at farvefiltrene kun er retningslinjer for korrekt farve og kan på ingen måde erstatte en reel farvemåling/kalibrering. Om mine indstillinger er i nærheden af den korrekte farvetemperatur på 6500K aner jeg ikke, men jeg er i hvert fald tilfreds.

BilledeBillede

Det der blev nævnt om den røde farve kan siges om den gule farve. Som det kan ses på billedet ovenover, som er taget fra den fantastiske IMax Trailer af "The Dark Knight", så er bussens og bilens gule farve mere mat og ser (efter mine øjne) mere realistisk ud. Visse fjernsyn får busserne til at virke rødelige og pumpet. Se eksempelvis kalibreringen af samsungs nye LED tv på avforums.com i sammenligning med et kalibreret KURO. Bevægelse er et af fjernsynet klare forcer og jeg kunne ikke se nogen form for judder ved 24p afspilning, dvd-afspilning eller SD visning. Fjernsynet nedjustere/opjusterer forresten til 72Hz for mere flydende afspilning af 24p materiale. De 600Hz er ikke andet end salgsgas da fjernsynets reelle frekvens er 100Hz, men imponerende at man får et 600Hz SubField i en entry-model.

BilledeBillede

Generelt er HD billedet overaskkene flot. Til trods den lave opløsning så klare fjernsynet opgaven ganske hæderlig med god skarphed, okay mængde detajler og fantastiske farver. Dog kan man godt se at billedet mangler lidt (flere) detajler, men hey det er jo et "HD-Ready" tv og er det HD man ser mest af, så skal man op i PS serien. DVD klare fjernsynet fantastisk godt og er klart et af dets styrker. Ringenes Herre ser sgu godt ud! SD, analogt tv og digital-tv er ganske fornuftigt og her kan jeg anbefale at man bruger profilen "Biograf" eller en af expert profilerne.

Jeg har med vilje ventet med at skrive om sortniveauet. Fra starten vidste jeg, at det ikke var på højde med min gamle PZ85'er som jeg måtte sælge pga økonomi. Alligevel er det en smule skuffende at sort ikke er mere overbevisende og på dette punkt vil jeg blive overaskket hvis den matcher X10'eren der har ganske godt sortniveau. De mørke områder virker lidt gråligt og jeg har en mistanke om at gamma'en ikke er helt præcis. Dette er lidt ærgeligt da LG ellers har smidt alle de andre indstillingsmuligheder I fjernsynet, mens man "kun" får en tre trins gamma indstilling.

BilledeBillede

Vender man tilbage til "Dynamic Range" billedet i DVE disc'en dvs. testbilledet der viser fjernsynets evne til at skelne mellem de mest lyse nuancer af billedet til de mørkeste nuancer. Her kan man se at der er visse problemer med shadowdetail da den ikke er istand til at skelne mellem de mørkeste områder af billedet. Man kan derfor vælge at skrue op for indstillingen "Lys", men dette går markant udover sortniveauet. Hvor kritisk disse problemer reelt er ved jeg ikke men Rasmus og Co. fra flatpanels.dk får den som nævnt ind til en mere dybdegående test og her må vi se hvad de kommer frem til.

PS: På baggrund af anmeldelsen af PS8000'eren kan man prøve at sætte sortniveauet til "høj" for at få bedre shadowdetail, men personligt synes jeg ikke at "sort" ser overbevisende ud. Men med flatpanels teamets anbefalinger får man bedre shadowdetail. Men prøv jer frem. Og husk at ingen paneler indenfor samme serie er identisk. Tallene vil varierer fra panel til panel. Tallene i parentesen er de gamle tal.

BilledeBillede

Betragtningsvinklerne er gode på dette fjernsyn selv hvis der ikke havde været en drejefod. Men drejefoden er en cool feature som man ikke kan klage over. Dog har jeg bemærket at det er en reflektion af billedet, som man også ser det på Panasonic fjernsyn, hvis man sidder i en ekstrem vinkel. Dette har INGEN betydning under almindelig brug da man skal være ualmindelig tæt på fjernsynet og stå i en meget skrå vinkel hvis det skal ses. Reflektioner fra dagslys, lamper etc. er på højde med de andre plasma'er. Med hensyn til retention så troede jeg faktisk det ville være værre. Men har man haft et plasma fjernsyn før så er dette hverken værre eller bedre. Men dette er bestemt ikke kritisk da fjernsynets "Image Sticking Minimization" eller ISM funktioner klare opgaven til UG. Alternativ kan du trykke over på noget indhold med en masse bevægelse og efter ganske kort tid er det væk. Dog må jeg noterer det som et minus når man tænker at retention stort set er "elimineret" på X10'eren. Med hensyn til blæsere så er der ingen så vidt jeg kan se. Der er kun den sædvanlige "støj" fra strømforsyningen der varierer i intensitet afhænging af hvor lyst billedet er. Under normalt brug er dette ikke kritisk og selv med lyden sat på "OFF" er den svær at høre.

BilledeBillede

Hvis der er nogen der finder disse indstillinger brugbar så skal i blot være obs på at tallene kan ændre sig fra panel til panel. Men prøv jer lidt frem og er det helt galt så kan man jo altid gendanne de oprindelige indstillinger og bruge en af de andre "for-programmeret" profiler.

Lydkvalitet og strømforbrug

Det sidste jeg vil komme ind på er lyden. Det første man lægger mærke til er at lyden er HØJ. Imponerende høj rent faktisk. Man skal ikke meget over 15 inden det brager igennem stuen! Nej overdrivelse fremmer forståelse, men fjernsynet har en god, klar og høj lyd og i indstillingerne kan jeg anbefale at:

* Automatisk lydstyrke: sluk
* Klar stemme II: sluk
* Lydindstilling: Biograf
* SRS TruSurround XT: Tænd

Strømforbruget er meget godt på dette tv. Jeg har lånt en lille el-måler på det lokale bibliotek og her viste det sig at profilen "Biograf" nogle gange godt kunne komme et godt stykke under 100 W og meget sjældent over de 150 W. Efter en kalibring på Expert 2 så er min vurdering den, at strømforbruget er på højde med x10'eren. Strømsparefunktionen er ikke dårligt og vælger man, at bruge den så anbefaler jeg at den sættes på "lav" så billedet ikke bliver for mørkt. Ellers deaktivere den.

Konklusion

Dette er et rigtigt godt fjernsyn til en fornuftig pris. Billedkvaliteten er god, dog tror jeg at der er en lille fordel til X10'eren med dets gode sortniveau. Ydermere er dets standardindstillinger horrible, men når man for rodet lidt rundt i expert profilerne kan man faktisk få et ganske godt billede. Dog kan dette tage mange timer! Er strømforbrug i ens tanker så er dette fjernsyn et oplagt valg. Profilen "Biograf" bruger meget lidt strøm. Igen skal det siges at det varierer afhængig af hvor lyst billedet er. Dets primære forcer i forhold til X10'eren er dets design, multimediafunktionerne og indstillingsmulighederne. Til at vise HD materialer og SD er fjernsynet ganske god, mens sort niveauet er lidt skuffende.

Så er dette et godt alternativ til X10'eren? Det er det bestemt og det får derfor min aller varmeste anbefaling. Især kan jeg anbefale dette fjernsyn til jer der ønsker flere multimediafunktioner og mere kontrol over billedet.

Positive ting:

* Generelt et godt billedet
* God til SD visning, DVD, Digitalt og analogt
* Okay til HD visning
* Design
* Gode Indstillingsmuligheder
* Lysstærk panel
* Gode multimediafunktioner via USB porten
* Strømforbrug

Negative ting:

* Sortniveau
* Retention
* Standardindstillinger
* Shadow-detail

Links til andre indstillinger, diskussioner og anmeldelser:

Anmeldelsen på recordere.dk
LG 50PQ6000 kalibrerings info
LG PQ6000 - erfaringer & tips søges
cnet.co.uk/pq6000
Senest rettet af Rod1983 1. nov 2009, 12:06, rettet i alt 4 gange.
Af Skytten
#67364
Hvor langt væk sidder du fra skærmen? - er det det rigtige valg og vælge 42" modellen når man sidder 3-3,5 meter væk? ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#67368
God og grundig anmeldelse. Jeg håber du bliver glad for TV'et.
Af Skytten
#67372
Så er TV'et sgu lige bestilt fra jaman.dk ;) - Håber jeg bliver ligeså glad for det som dig, håber også jeg kan finde ud af at justere indstillingerne ;)
Af Rod1983
#67381
Skytten skrev:Hvor langt væk sidder du fra skærmen? - er det det rigtige valg og vælge 42" modellen når man sidder 3-3,5 meter væk? ;)
Jeg sidder vel end 2.5-2.7 meter væk. Om 42" er for noget dig kommer an hvad du ser mest af. Er det mest HD materiale så ville jeg vælge en FULL HD skærm på 46"-50"
Af Rod1983
#67383
yakken skrev:God og grundig anmeldelse. Jeg håber du bliver glad for TV'et.
Tak. Jeg er super tilfreds med det ;)
Af Rod1983
#67384
Skytten skrev:Så er TV'et sgu lige bestilt fra jaman.dk ;) - Håber jeg bliver ligeså glad for det som dig, håber også jeg kan finde ud af at justere indstillingerne ;)
Det tror jeg du gør. Kan dog stærkt opfordre til at anskaffe DVE disc'en enten på Blu Ray eller DVD ;)
Af Skytten
#67385
Er det sådan en der kan hjælpe mig med indstillingerne, eller? ;)
Af Rod1983
#67443
Skytten skrev:Er det sådan en der kan hjælpe mig med indstillingerne, eller? ;)
Ja det er det ;) . Bla får du farve filtre+mønstre til at indstille farve, mønstre til at indstille kontrast og lys, demo-materiale etc. Bemærk at du i PQ6000 får "komplette" RGB indstillinger, hvidbalance, farveforbedringer etc. og alene på den baggrund er en DVE virkelig brugbar. Tror ikke at DVD udgaven er så dyr.
Af Malcolm_Y
#68321
Rod1983 skrev:
Malcolm_Y skrev:Super nice anmeldelse ender nok med at købe den til mine forældre herfra til 5499kr

http://www.danskitlager.dk/shop/lg-42pq6000-868p.html
Takker ;) . Det var også en god pris, men det var helt vildt da komplett.dk havde til 4500 (tror jeg) 8)
Har nok været et super dupper specielt særtilbud ;-) der nok med 110% garanti er/var et parallel importeret model som jeg ikke mener LG Nordic rører ved ifbm en garanti sag skulle man få brug foor det.
Af Per.S
#68419
Hej ,

har kigget her og skylder vel så andre at give en melding.

Købte i dag en LG PQ6000 42 - og har den kørende her til aften.

Kom fra en Samsung 40 LCD som jeg faktisk var ret glad for - den var blot 2.5 gammel da den brændte sammen - et Mainboard åbenbart der skal skiftes - for dyrt siger reparatøren - hvor meget ved jeg ikke endnu - skal hente den. Gav 16.500 den gang hos tape connection. Lækkert design og billede, men den irriterede mig ved hurtige bevægelser hvor den havde slør/hakkede. Skulle vist have tegnet den Topdanmark forsikring alligevel, men for sent.

Nå nok om den.

Købte en 42 tommer da jeg har haft mega mange udgifter på den seneste og skal holde stor rund fødselsdag snart og det koster squ også kassen.

Tænkte nå men kan jeg ikke købe en god 42 Plasma skærm og se om det er bedre i bevægelser etc.

Hos Elgiganten gav han mig et tilbud på 6000 kr. og så var jeg klar - ikke noget med at vente på en Netbutik etc....

Fik den kørt hjem - kunne ikke havde på tværs af bagsædet i bilen i kassen :-)

Op med dyret og antenne kabel i - Digital boks på og autoscanning og vupti så var den kørende.

Og lad mig sige det - den er fremragende i normalt antenne signal, digital og HD - lyden er overraskende god i forhold til Samsung LCD'en noget tynde/hule lyd.

Sidder faktisk og tænker - det her TV må da være godt nok til de fleste .

har ikke Blueray og spiller heller ikke på - min søn kobler nok sin PS3 op på et tidspunkt - men ikke normalt.

Nuvel den er ikke Full HD - men læste at ved afstande over 2-2.5 m kan øjet ikke skelne - og derfor tog jeg så en PQ og ikke en PS model.

Den skal holde til opsparingen har det bedre igen - og så bliver det en 50 tommers der skal op.

Så er du sådan en almindelig TV kigger - der sætter pris på et godt/lækkert billede - en god lyd - og et frækt design så kig på en LG PQ6000. JEg er klar over at panasonics nye X10/G10 endog er bedre - og lidt dyrere - men designet fra panasonic er i mine øjne ikke fra det 21 århundrede haha - nå det er jo en smagssag.

Skal nu til at rode med indstillingerne som beskrevet i den fine anmeldelse herover - jeg snuppede nu expert 2 indstillingen og så dårlig er den da ikke standard.

Nu er det min første Plasma skærm (og ja det er squ et fedt billede) så hvordan forholder jeg mig til Burn in de første 200 timer ??

Bedste hilsener
Per
Af Rod1983
#68444
Hej Per.

Tilykke med dit nye tv :). Jeg vil anbefale at du køre alt på 50% (uanset hvilken profil du bruger) i den første uge. Herefter kan du kalibrer den. Så minimere du risikoen for burn-in.