Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#653
Jeg har oprettet denne tråd for at samle oplevelser og erfaringer med Dell 2005FPW og baggrundsbelysningen, som har været et problem på mange af skærmene indtil nu. Som tidligere nævnt i en test er det dog meget svingende fra skærm til skærm, og hvor nogle skærme lider meget af problemet er andre stort set fejlfrie.

Så altså, lad os få samlet revisionsnummeret for panelet i jeres skærm og en lille kommentar til baggrundsbelysningen. :)

Jeg kan selv lægge ud:

Rev A00 fabrikeret oktober 2004:
2 x Dell 2005PFW med slemme belysningsproblemer.
Ingen pixel fejl.

I kan se tilfældet her:
Billede

EDIT:
Hvis I er usikre på, hvordan revisionen af panelet tjekkes, gøres det således:

1. Sluk skærmen.
2. Hold menu og plus knappen inde samtidig og tryk så på tænd knappen.
3. Når skærmen er tændt, slip da de tre knapper og tryk på menu for at komme ind i OSD.
4. Vælg Factory settings nederst.
Af Clausbs
#832
Hej Rasmus

Jeg ved ikke om du vil have de indsamlede data. Jeg ved heller ikke hvordan jeg finder revisionsnummeret (til trods for din vejledning).

Skærmen er lige blevet sluttet til, og første glædelige nyhed er, at der ingen pixelfejl er at se.

2. gode nyhed er, at jeg jeg umiddelbart kan mærke at skærmen og jeg "tager godt imod hinanden" :-) Det er ikke min første fladskærm, og det har været blandede fornøjelser alle de forgående gange (hvilket faktisk begrænser til 2 forgående skærme).

Jeg tror hurtigt jeg vil vende mig til den brede opløsningen, og jeg synes farverne er flotte og levende.

Og selvom Dell ikke leverer markedets mest fancy design, er jeg egentlig ganske godt tilfreds med det. Nothing out of the ordinary, men billedets bredde stjæler opmærksomheden alligevel.

Nå, til sagens kerne: Baggrundsbelysningen. Når der er billede på skærmen, bemærker jeg intet problem. Hvis jeg fremkalder en sort skærm, ser jeg et resultat hvor jeg kan genkende elementer fra din illustration. Om det er lige så grelt er svært at afgøre, for der reflekteres en smule lys i skærmen fra omgivelserne.

Jeg har ikke prøvet at spille spil, eller se film på den endnu, så jeg kan ikke udtale mig om hvorvidt baggrundsbelysningen nogensinde kommer til at irritere mig. Windows applikationer vil sandsynligvis være noget jeg afvikler uden at bekymre mig om baggrundsbelysningen.

Da jeg tidligere har returneret skærme, og bestilt og afbestilt, og brugt oceaner af tid på at læse om de forskellige skærme, var/er jeg meget opsat på IKKE at returnere denne. Jeg kunne bare lige pludselig mærke at det var denne skærm jeg skulle have - sikkert ikke upåvirket af et godt tilbud (som sikkert kommer igen snart).

Så den bliver hvor den er. Jeg tror ikke jeg vil lede mere efter baggrundsbelysningens svagheder, for sætter de sig først fast i øjet, kan det være svært at slippe dem igen :-) og nu vil jeg bare nyde min nye skærm.

Tak for et godt forum.

/Claus
Af Davids
#1363
Jeg har for længe siden lovet, at jeg ville komme med en vurdering af min Dell 2005FPW når jeg fik den - og jeg må indrømme, at den blev leveret allerede d. 1/11. Men jeg skulle flytte d. 2/11 og har været uden internet indtil nu! Her efter flytningen har jeg ikke set mit digital kamera, så i må vente lidt endnu på billeder af det jeg har observeret.

Det her er min første fladskærm og jeg er nok ikke den mest krævende bruger - jeg stiller ikke de højeste krav til korrekt farvegengivelse osv, men tilgengæld har jeg et temmeligt alsidigt brug af min skærm.

Baggrundsbelysningen
Jeg har lidt backlight på min skærm - men jeg har utroligt svært ved at få det at se :) Det lyder lidt kryptisk ved jeg godt - men sætter jeg f.eks. en hel sort baggrund på desktoppen, så er der intet at se. Ligeledes har jeg ikke observeret det i forbindelse med film, spil osv. Men når programmer afsluttes kommer der af og til en sort skærm, hvor man kan se noget backlight bleeding fra hjørnerne. Men alt i alt er det ikke noget jeg lægger mærke til i mit daglige brug af skærmen - havde jeg ikke været ekstra opmærksom på det, så tror jeg aldrig jeg havde opdaget det.

Surf / Tekstbehandling
Tekst står dejligt klart og er en fornøjelse at læse - ingen problemer der. En af grundene til, at jeg valgte netop denne skærm iforhold til en "alm" 19" var den højere opløsning, som giver et noget større skrivebords areal og bedre mulighed for, at have flere explorer winduer åbne f.eks.

Spil
Jeg har ikke haft problemer med ghosting i spil - af og til kan der anes en lille smule, men det er ikke noget jeg har lagt mærke til, hvis jeg ikke har kigget specifikt efter det. Har dog ikke spillet synderligt mange hurtige spil på den - bare lige en halv times farcry. Og så noget Need for Speed: Underground, men det har en indbygget effekt som hedder Motion Blur, som minder om ghosting. Så lyskilder eksempelvis trækkes ud når man drejer i høj fart - om det er "værre" med denne skærm end med min gamle CRT skal jeg ikke kunne sige :)

DVD film
Har tilbragt en enkelt tømmermandsplaget søndag med at se et par dvd film på min computer, selvom jeg plejer at bruge tv'et til det. Men skærmen skulle jo lige afprøves :) Jeg må sige at den klarede sig virkelig flot - og widescreen formatet var meget rart at se film i :)

Alt i alt
Jeg synes jeg har fået mig en rigtig god all round skærm som nok ikke udmærker sig specielt inden for nogle katagorier, men tilgengæld har den heller ikke nogen udprægede svagheder, hvis man som mig skal bruge den til de mest almindelige opgaver. Personligt er jeg meget glad for designet - men det er jo i bund og grund en smagssag. At handle hos Dell var alt i alt en meget behagelig oplevelse, udover lidt problemer med fragtfirmaet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1364
Det lyder jo overordnet positivt fra jer begge. :)
Jeg ved ikke om du vil have de indsamlede data. Jeg ved heller ikke hvordan jeg finder revisionsnummeret (til trods for din vejledning).
Jeg kan ikke lige huske hvor det lå derinde, men det stod et sted kan jeg huske fra da jeg selv havde den stående.

I mit tilfælde, og det i ser i testen, var backlight problemet ret slemt og jeg tror det var en af de værre eksemplarer, som jeg havde fået fat i. Udover det, så var jeg generelt også meget begejstret over den.

Det ser ud til, fra jeres og andres tilbagemeldinger, at problemet med baggrundsbelysningen er blevet mindre her med tiden. Det er jo bare super :)
Af Clausbs
#1366
Jeg har nu haft skærmen stående i en lille måneds tid, og ja, jeg vil sige jeg overordnet er meget tilfreds.

Jeg kan, som nævnt, godt se baggrundsbeslysningens ujævnheder når jeg kigger efter, men i daglig brug generes jeg ikke.

Jeg kan varmt anfale skærmen. Kan til gengæld også anbefale, at man venter til den ryger på tilbud igen (den er dyr for tiden).
Af Wired
#1573
Clausbs skrev: Jeg kan varmt anfale skærmen. Kan til gengæld også anbefale, at man venter til den ryger på tilbud igen (den er dyr for tiden).
Hvad er prisen, når den er på tilbud?
Af Clausbs
#1574
Wired skrev:Hvad er prisen, når den er på tilbud?
Jeg gav lige omkring 4000 kr for den, men nu koster den vist 5800 kr. De skal tilsyneladende have solgt nogen af deres 19" nu.

Lur mig om ikkke 2005'eren kommer på tilbud igen.
Af Wired
#1576
Ok. Jeg ligger inde med et tilbud på ca. 5000 inkl. fragt og moms. Overvejer. :)
Af Dunker
#2095
Jeg kan kun tilslutte mig Clausbs. Jeg har selv haft skærmen nu i snart 6 måneder. Jeg oplever ingen problemer med ghosting i spil og backlight problemet generer heller ikke mig. Det eneste minus er nok at det er widescreen og at det er en høj opløsning skærmen kører i. Det er fint når man surfer og laver alm computer ting. Men ved spil kan det være lidt træls fordi ikke alle spil understøtter denne widescreen opløsning (1680x1050) og man skal have en kraftig maskine for at køre i denne høje opløsning. Og som de fleste ved giver det det bedste billede, at køre i skærmens native opløsning. WOW er fedt at spille fordi det understøtter 1680x1050. BF2 understøtter det ikke, og så bliver billedet en smule grumset. Og det samme gælder for NFS most wanted.....
Men alt i alt er jeg tilfreds med skærmen....