Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Wendigo
#62636
Lad mig først starte med en lille inledning :)

Jeg har altid været meget modstander af fladskærme, både til pc og til TV. Grundet det efterslør/ghosting man stadig ikke har kunnet fjerne 100% ordentligt uden at gå på kompromi på noget andet. For 6 år siden mente jeg det var på tide med en større pc-skærm. Så jeg købte mig en Samsung SyncMaster 957mb 19'. Den har jeg åbenbart været glad for til gaming, fordi det er først nu 6 år efter jeg endeligt har fået den skiftet ud. Da jeg hørte Samsung og viewsonic var på trapperne med deres ægte 120hz pc-gaming fladskærme, vovede jeg pelsen og mente det var på tide at prøve min første fladskærm nogensinde.
En dag ringede det på døren, og det var postbudet. Og da jeg så hvad han havde under armen til mig, blev jeg som et lille barn igen. På pakken stod der Samsung 2233RZ. Desværre måtte jeg vente til fredag med at kigge på sagen, da jeg først havde fri for arbejde der, grundet aftenvagt de andre dage.

Første indtryk: Kæft hvor var den stor og i et utroligt flot finish. Virkelig lækkert design uden noget forstyrrende bling lir. Det eneste der lyser MEGET svagt når skærmen er tændt, er et 5cm smalt blåligt skær så man ved den er tændt.
Fik den pakket ud og kæmpede lidt med foden :P og fik omsider bæstet sluttet til. Men hov, der fulgte sgu ikke noget DVI kabel med. Troede det var glemt ved pakning af skærmen, men manualen sagde klart og tydeligt "DVI cable sold separetely". Så jeg skyndte mig ned til min lokale hardware pusher og købte mig et DVI kabel.
Fik startet pc'en op, og damn et lækkert stort billed i forhold til min 19' CRT. Da jeg kom ind på skrivebordet, bemærkede jeg straks som garvet CRT bruger, at der var en masse efterslør på musemarkøren på den her fladskærm. Dog fik jeg hurtigt opdaget at jeg på daværende tidspunkt kun kørte med 60hz. Så jeg markerede 120hz og klikkede på apply. Men så skete der noget mærkeligt "check signal cable" og den gik tilbage til 60hz :(
Fandt dog hurtigt ud af efter noget søgning, at jeg havde fået købt mig et forkert DVI kabel. DVI kabeler var jo helt ukendt for mig, da jeg altid havde kørt med VGA kabel på min CRT. Så jeg købte jo bare det første DVI kabel jeg så ^^

Nåh men efter lidt nærmere research på nettet, kom jeg frem til at jeg skulle have et DVI-D dual link. Godt så. Fik returneret det gamle og købte det nye (med prisen trukket fra det første DVI kabel selvfølgelig)
Fik sat det i. Bankede hz op på 120 uden problemer overhovedet.

Nu vil jeg næsten påstå at eftersløret på musemarkøren er 98% væk. Har spillet lidt left 4 dead + crysis i et par timer, og jeg har ikke bemærket noget efterslør/ghosting. Og hvis det er der, så kan mine øjne ikke se det. De 120hz gør virkelig en kanon forskel. Farverne står knivskarpt, rigtig skarpt. Dog syntes jeg der skal ændres lidt i skærmens menu, før tekst og skarpheden står perfekt.

Gamme: mode 3 giver det skarpeste billed IMO. Mode 1 er std.

Sharpness: 16 (std) ændre den til 40 og billedet står super skarpt.

Mine første fladskærm og jeg er bestemt positivt overrasket. Jeg gælder mig rigtig meget til flatpanels også får en til test.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#62650
Tak for dine indtryk. Tag ikke dette ilde op: Hvorfra ved du at sløret er forsvundet som en effekt af 120 Hz, hvis du aldrig har haft en fladskærm? Du bør nok lige prøve skærmen i 60 Hz også, for det er ikke slør denne ændring i frekvens umiddelbart løser - det er problemet med følingen i hurtige spil.

Sharpness skal du slå helt fra. På et digitalt signal, så skader det mere end det gavner, da det jo i forvejen er 100% skarpt. Sætter du sharpness på, så forsøger skærmen selv at lave et kunstigt boost i kontrasten ved farveovergange, hvilket er noget rod.
Af Wendigo
#62654
Altså sharpness skal jeg sætte til 0?

Mener du prøve at spille i 60hz og så sammenligne med 120hz bagefter?


:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#62655
Ja, sharpness til 0. Og ja, forsøg med 60 Hz og se om sløret ændrer sig. Målinger har vist at responstiden ikke er nævneværdig anderledes i 60 Hz og 120 Hz, så din konklusion om at det er de 120 Hz der skulle sørge for, at sløret ikke ses, lyder forkert i mine ører. Da du ikke har benyttet LCD skærme før, så var det blot en tanke at du ressonerede forkert.
Af Wendigo
#62657
Når jeg sætter sharpness til 0, bliver alt meget gnidret og grumset.

Og til det med 60hz vs 120hz på denne her skærm. Billedet er LANGT mere behageligt at se på i spil ved 120hz. Både i left 4 dead / crysis og bioshock som jeg lige fik det testet i.

Hvordan kan det være at det hele bliver grumset med sharpness på 0, når jeg nu kører over DVI-D udgang?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#62673
Hvis tingene bliver gnidrede når du skruer ned for sharpness, så bør du nok lade den stå på default instillingen. Lidt idiotisk at inkludere en sharpness funktion på en monitor der tilsluttes via DVI. Jeg har dog hørt om det før ved Samsungs skærme - typisk så har man kun adgang til sharpness eller manuelle tweaks når der benyttes VGA. Prøv at benytte vores testværktøj på http://tft.vanity.dk og vælg "1:1 pixelmapping" billeder. Så snart det ikke længere er 100% skarpe skattern du ser, så har skærmens sharpness-funktion ødelagt det. Leg lidt med instillingen og se om det ændrer noget.

Det var ikke et spørgsmål om tingene var mere behagelige vi diskuterede. Det er også rapporteret flere andre steder, at de 120 Hz gav langt mere behagelige billeder i spil, men du skrev at de 120 Hz mindskede slør - det var dét jeg gerne ville høre mere om. Er det slør eller overdrive-trailing, der forbedres med de 120 Hz? Teoretisk skulle man kunne minimere overdrive-trailing (hvide halo's omkring objekter), hvilket kunne være interessant med et par ord om - hvis du altså kan spotte forskellen ;)
Af Wendigo
#62678
-Vi er enige om at slør fremkommer som en slags skygge efter et objekt, når man bevæger fra side til side, ik'?

-Ved ikke lige hvad overdrive-trailing er (B

-Jeg er heller ikke lige med ang. den der 1:1 pixelmapping test. Jeg klikker på 1:1 pixelmapping, men jeg forstår ikke rigtig hvad jeg skal holde øje med. Skarpe skattern er hvad for noget?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#62724
Der skulle stå skaktern :)

Mht. slør skal du nok blot nøjes med at kigge på sløret generelt. Det er vist for meget forlangt, at bede dig skelne mellem typerne. Du kan også bruge vores testprogram til at undersøge dette. Hvis de 120 Hz kan mindske slør, så er det jo gode nyheder for fremtiden. Især da der jo ikke er tale om kunstige frames, ligesom på TV.
Af Wendigo
#62966
Så kan jeg give lidt mere indtryk af skærmen. Efter at have spillet lidt killing floor (som er et meget mørkt spil) kan jeg se at farven sort, er lidt svag i det. I de helt mørke baner, bliver den til middel sort blandet med lidt hvid.

Jeg må ærligt indrømme at jeg altså ikke kan spotte noget slør i spil.

Jeg glæder mig til i får den til test. Så kan jeg se om jeg skal investere i noget kalibrering, så sort kan blive rigtig sort.

:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#63005
Den sorte farve er nok desværre et resultat af TN panelets begrænsninger, og en kalibrering kan ikke redde det fuldstændigt. Du bør starte med at skrue ned for lysstyrken.
Af Fing
#65386
Har haft denne skærm i et stykke tid nu. Synes den klarer opgaverne i spil rigtigt godt. Vil gå så langt at sige, at til spil bør man vælge en 120hz skærm, eller blive på crt, hvis man spiller spil hvor hurtige bevægelser og hurtig reaktion skal kombineres.
Til andet brug ser jeg ikke den store fordel ved skærmen. Her er man lige så godt stillet med en almindelig skærm til en billigere penge.
I øvrigt fik jeg et DVI-kabel med som kan køre 120hz. Har hørt om andre der ikke fik et sådant kabel med. Måske er det en ændring Samsung har lavet på et tidspunkt.
Af penther
#66045
du har ikke fået testet 3d funktionen på den? det er det den er bygget til :)
Af Fing
#66057
Jeg ved udmærket godt at den er 3D ready. Nej, jeg har ikke testet det, da jeg ikke har de briller det kræver. Jeg valgte den, da 120hz er overlegent i spil sammenlignet med en 60hz skærm - ikke pga 3D kompatibilitet.