Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#563
Hej folkens... :)
Ja, som overskriften siger så havde posten en 10,8kg tung pakke med til mig i dag. Endelig, tænkte jeg :p
Jeg fik hurtigt placeret den på skrivebordet og installeret de drivere der fulgte med.
Hertil gik alt som planlagt...
:( Men da jeg så ville til at se lidt nærmere på den tog det mig ca. 2 sek. at opdage den hale som musemarkøren havde efter sig når den blev flyttet fra side til side på en helt sort baggrund. Så responstiden på 8ms skal tages med noget forbehold. I programmet "MonitorTest" viste det sig ved slør-testen(ved en hastighed på 10) et der var ca. 3mm slør på hver side, uanset hvilken baggrunds- eller kassefarve der blev benyttet. Jeg forsøgte at stille på kontrast og brightness men det gav ikke noget udslag på sløret...desvære :((
For lige at tage de lidt ærgerlige ting først, så skal der også nævnes at den er en smule lysere ude i de 4 hjørner på en en ellers hel sort baggrund.

Udseendet af skærmen er efter min mening helt i top ;)
Farverne er meget gode og de er skarpe. Farverne er også helt ens over hele skærmen, f.eks. blå er blå på hele fladen. Der er ikke én pixelfejl. Jeg har set lidt film på den og det ser utroligt godt ud. Det må jeg sige :)
Jeg har kun spillet lidt CS indtil videre, og den har godt kunnet klare de krav jeg stiller til den. Men det er dog efter min mening ikke helt i orden når der er for mange mørke farver. Så bliver det en anelse utydeligt :o

Jeg håber det er noget I kan bruge til noget.
Jeg vil være ærlig og sige at jeg ikke er helt tilfreds med det som jeg har fået for mine små 7000kr. Om jeg skal have en anden ved jeg heller ikke rigtigt, for hvad skal det så være :(
Jeg er helt bestemt villig til at betale lidt mere hvis jeg "bare" får den helt dejlige skærm jeg ønsker mig.
Vente på noget bedre er også en mulighed, men min gamle CRT-EIZO synger absolut på det aller sidste vers...dyb frustration...Øv

Erik
Af Holmer
#568
Mange tak for dit lille review. Jeg kan godt forstå du er skuffet, det var bestemt heller ikke det jeg havde ventet/håbet om den skærm.
Yakken har godt nok også haglet 204T'eren ned især pga. slør.
Jeg er helt desillusioneret, kan det virkelig være rigtigt at man skal beholde sin CRT monitor hvis man vil køre 1600x1200 og kunne spille uden det ser skidt ud. Jeg ved godt nok ikke hvad du ellers skulle købe hvis 214T ikke holder :((
Jeg har det ligesom dig, betaler gerne hvad det koster hvis man kan være sikker på at få et produkt man bliver tilfreds med.
Af aravn
#569
Hej Erik

Jeg går som du ved og venter på en 2405 så det var med stor spænding at jeg så du havde et indlæg her på forummet. 214t har været meget inde i mine overvejelser.

Umiddelbart må jeg sige at jeg er skuffet på dine vegne over bl.a.. den muse trailing og det backlight du kan se, begge dele på sort baggrund. På den anden side sætter du måske forventningerne for højt? Til det sidste skal det lige bemærkes at undertegnede stadig venter på sin første TFT så min påstand er mere eller mindre intuitiv. Min pointe er blot at hvis man leder efter en svaghed i en given TFT, især med baggrund i en langvarigt brug af en CRT så skal man nok finde noget. TFT teknologi er vist ikke på CRT niveau generelt set, især ikke i 20â€
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#571
Som Erik og jeg har snakket om over mail er, at der jo stadig findes de ældre alternativer, som 20 og 23 tommer S-IPS, hvor 20 tommerne både fås i widescreen og ikke-widescreen.
De kan selvfølgelig stadig trække slør, som jeg også nævner i testen af Dell 2005FPW her på siden, men om man kan leve med det eller ej er op til den enkelte. Mange finder dem dog yderst velegnet til spil.

Vi havde jo håbet lidt på, at de nye PVA paneler var hurtigere end de ældre S-IPS paneler, men lige umiddelbart virker det ikke sådan. Hvad angår Dells 24 tommer, så er responstiden målt her: http://graphics.tomshardware.com/displa ... cd-12.html

Det var lidt det samme vi havde forventet på de nye skærme, og det kan jo stadig nå at komme på de fremtidige. Forventningerne var specielt store fordi skærme som 193p+ og VP191b havde opnået disse gode responstider.

Jeg snakkede med Samsung i går og jeg modtager en af de to skærme (204Ts eller 214T) i dag eller mandag og så skal jeg prøve at sammenligne den med nogle af de andre skærme jeg har stående eller mine tidligere erfaringer.
Jeg siger én af dem, fordi jeg simpelthen ikke kan huske hvad han sagde =) Jeg var ikke helt på toppen i går :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#573
Jeg flyttede tråden til: Brugeranmeldelser istedet - så er der samling på det.
Af erikkjaer
#576
Aravn:
Jeg har selv haft tanken at jeg kunne være for kritisk, men jeg synes altså at 7000kr. er mange penge, og dem vil jeg altså gerne have noget for. Men min skuffelse skinder måske for meget igennem i det jeg skrev og gør det mere negativt end ønsket. For det er jo bestemt ikke en dårlig skærm...jeg ved bare ikke om den er pengene værd ;)

Rasmus:
Jeg håber bestemt at det er 214T'ern som Samsung sender til dig. For jeg vil lige vente lidt inden jeg beslutter om jeg vil retunere eller beholde. Så kunne det være meget dejligt med din vurdering :o
Mht. Dells 24" - hvor finder jeg et godt review af den?

Yakken:
Min fejl, sorry. Jeg havde bare fået pladseret tråden forkert, så det er naturligvis helt i orden. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#577
Ingen grund til at undskylde. Jeg er bare fanatisk organiseret :)

Som jeg også skrev i anmeldelsen af 204T så fandt jeg også farverne glimrende, så det er egentlig også kun trailing jeg var utilfreds med (og måske designet, men smag og behag). Trist at de ikke har oppet sig med den nye model.

Reviews af Dell 2405FPW Widescreen :
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1774271,00.asp
http://www.windowsatoz.com/product_guid ... 405FPW.php
http://www.extremetech.com/article2/0,1 ... 459,00.asp
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#581
Og så er der jo også det fra Tom's Hardware jeg linkede til tidligere.

Nåh, fragtmanden har lige været her. Det var 204Ts og ikke 214T. De har åbentbart leveringsproblemer på 214T inde Samsung selv. Nåh, jeg modtager den nok en dag - går jeg ud fra :((
Af erikkjaer
#595
:( Det var ... da træls at det ikke var 214T'ern som de havde sendt til dig Rasmus.
Jeg har læst en del om 2405'ern og hvis jeg brokker mig over min nye skærm vil jeg nok heller ikke være 100% tilfreds med Dell'en ;)
Af RSS
#605
Jamen hvor står vi så nu?

Vil det være klogt at vende næsen mod de kendte S-IPS paneler eller bestille en DELL 2005FPW eller en DELL 2405FPW, sidst nævnte er jo med et S-PVA panel, jeg har ikke set nogen rigtig utilfredshed med den? DELL skærmene er på tilbud til den 26. oktober så tiden nærmer sig.

2405FPW skal jo næsten have "egen stue" så EIZO S2110W har, tror jeg, samme panel bortset fra størrelsen og hvis jeg tror rigtigt vil det jo også være en mulighed.
Af erikkjaer
#607
Jeg kan sige så meget, at jeg står der hvor jeg har besluttet at beholde min 214T'er. Jo, jeg var bestemt noget skuffet i starten, det må jeg sige. Men det havde nok lidt at gøre med min overgang fra CRT til TFT-LCD...
Nu har jeg arbejdet med den, og det er sgu ikke så skidt endda. Den smule backlight som kan ses på sort baggrund i hjørnerne(hvis der også er mørkt i det rum man befinder sig) irritere mig slet ikke mere. Jeg skal tænke på at det er der for at se det.
Så har vi det slør som jeg ikke kan lyve mig fra at den har. MEN - nu er jeg jo ikke (sex)GURO inden for fladskærme som Rasmus eller Yakken, og jeg må sige at det overhovedet ikke er noget problem når man arbejder med skærmen. Jeg spiller f.eks. Unreal Tournament 2003 uden problemer og Counter-Strike Source helt uden problemer. Jeg har et Radeon X850XT grafikkort i min maskine, og det ser jo bare super nice ud, og det trækker jo bare af med grafik-indstillingerne helt i top :p

Så jeg er altså alligevel gået hen og blevet godt tilfreds med min nye skærm. Om den er for dyr vil jeg lade være op til andre at vurdere. Det kræver at man ved helt præcist hvad man kan få for de penge inden for fladskærme.

Erik
Af Holmer
#1260
Hej Erik

Jeg har stadig ikke fået købt mig en 20"+ TFT og er ærligt talt bange for at blive skuffet over den overgang fra CRT til TFT. Da jeg dog ikke ser bedre alternativer end Samsungs 214T som du har er der ikke andet for et at købe den over nettet så den kan returneres hvis jeg ikke kan vænne mig til den og blive glad for den ligesom dig. Har du nogle "lang-tids" erfaringer du vil dele. Bliver du stadig mere og mere glad for den? Sløret, er det kun generende på sort baggrund eller hele tiden i f.eks. FPS spil og film eller er det bare "noget man vænner sig til"? Hvordan "føles" sløret bliver det bare utydeligt og/eller er der forsinkelse på hurtigt bevægende objekter (sorry men har ikke erfaringer med spil på TFT skærme).

På forhånd tak
Venlig hilsen
Holmer
Af erikkjaer
#1305
Nu har jeg så haft min nye skærm i godt en måned. Grunden til at jeg ikke har delt så mange af mine "oplevelser" med jer, er færdi jeg er bange for at min virkelig store begejstring vil smitte af på jer ;) Jeg ville simpelthen gerne have at Rasmus kommer med en test af skærmen inden jeg udtalte mig igen.
Men nu hvor Holmer spørger så kan jeg jo ikke bare vende det døve øre til :-)

JEG ER HELT VILD MED MIN 214T'ER. Mindre kan simpelthen ikke gøre det. Det er faktisk kun når jeg køre nogle forskellige tests at jeg kan finde noget at sætte en finger på. F.eks. fremprovokere noget lyst overdrive slør...
Jeg spiller en del FPS-spil, og det er slet ikke noget problem. Film er bare dejlig skarpe uden nogen form for slør.
Still-billeder er næsten et kapittel for sig....virkelig flot.
Den er også meget behagelig at arbejde ved. Jeg er studerende så jeg bruger mange timer foran skærmen mens jeg arbejder i word, og ens øjne bliver slet ikke trætte :)

Jeg kan kun anbefale dette Samsung produkt.
Den får 10 stjerner ud af 10 fra mig.
Og så er den jo faldet i pris! 6000kr. er ikke ret meget for denne skærm, efter min mening.

Mvh. Erik
PS. Vent nu lige og se hvad Rasmus mener, for ellers kan jeg jo få en del pryl af jer hvis I ikke er enige med mig... :p