Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gunnerskau
#58166
Købt i januar 2009

Købte tv`et efter at have læst og læst på diverse forums, men efter at have set tv`et i action hos en bekendt, var jeg ikke i tvivl om at det skulle være denne model. Jeg har været i mange butikker og kigget på fladskærme, næsten hvergang med et skuffende resultat, jeg oplevede billedkvaliteten på tv-signalerne som yderst ringe..Bluray var helt fin på de fleste, men jeg skulle bruge min nye skærm som tv-apperat i 95 % af brugstiden, hvor kildesignalet kom fra parabol eller det jordbaserede digitale net. Mht. billedkvaliteten var jeg lige skuffet, om det var lcd eller plasma.
Så det har været rigtig svært, at træffe en beslutning.Jeg var lige ved at købe en Panasonic px80 men i butikken havde den et "dårligt" billede på flere områder efter mit hoved.Som sagt kom afgørelsen efter at have set PZ86 køre i et hjem.

Det skal siges at jeg er "Rørtilhænger" for både tv og lyd. Jeg bestilte et parallelimporteret tv med en ekstra forsikring, "just in case".
Tv`et ankom uden fejl og blev sat op...det var med lidt bange anelser jeg startede dyret op...men WOV hvor blev jeg overrasket positivt. Jeg har en parabol til at hente signalet, sikke et billede på en ikke rør-ting. Jeg undrer mig over at tv-signalet i butikkerne er så dårlige, da jeg oplevede at billedet var 20-30 % bedre i mit eget hjem. For lige at vende tilbage til PX80 oplevede jeg i butikkerne at alle personer i billedet svedte og det hele virkede lidt kantet.

Positivt for TH42PZ86:

- Billedekvalitet generelt fint,savner ikke mit gamle billedrør
- Klare fint lyse lokaler
- Ingen støj fra blæser eller strømforsyning
- Ingen glorier som på mange LCD tv ( dem jeg har set )
- Billedet flyder bare derudaf, uden at noget hakker, som på nogle andre fladskærmstv.

Mangellisten:

- Farveindstilling for rød og grøn ( ofte er rød for rød og grøn det samme )
- Shaddow detail ( mørke scener )

Selv om jeg mangler enkelte forbedringer er det i mine øjne et godt tv. jeg modtager det bedste tv-signal på parabolen, det jordbaserede digitale signal grumser lidt mere end parabolsignalet, det skyldes sikkert komprimeringsgraden ( bare et gæt )
Jeg har ikke haft problemer med tekstning eller andet
Jeg har ikke kunnet justere tv`et efter flatpanels anvisninger, måske fordi der stadig er lidt forskel på de enkelte tv.
Af poloeater
#58169
Må man spørge, hvor du købte det henne?
Af Gunnerskau
#58174
Panasonic TH42PZ86 er købt hos IT-lageret.
Prisen var ca. 10000 kr. med fragt
Af Evolator
#58330
Det kan lyde til du har gjordt samme fejl, som så mange andre gør når de ser sig om efter en ny fladskærm.
De bedømmer tvét ud fra de tv analog billede signal de ser i butikken. Hvor et hav af forgræninger er gjordt til alle de øvrige tv skærme. Det giver selvsagt en dårligt oplevelse af billedet. Så er det ligemeget om vi taler Plasma el. Lcd...

For når et tv så ses hjemme hos en bekendt. Ja så tager det jo sig helt anderledes ud. Uanset hvad kilden så end er. Det var jo også oplevelsen for dig.

Når et givet tv fødes med sig egen billede kilde. I form af f.eks dvd. Eller anden digital kilde. Så skal billedet meget gerne være godt.

Og PX80 er bestem ikke ringe. Ej heller det bedste, men meget godt til pengene. Retfærdighedsvis skulle du have givet det en chance hjemme først. Men okey det du har valg et nok bedre. Der er PZ85 i hvert fald.

Et rør crt tv. Kan være ret godt. Jeg havde engang et Top Pana TX-36"PD30F. Det sperkede r.. Det havde component tilslutning. Så super billeder var mulig. Men var bare for lille til mig.
Af sbø
#58382
jeg har just købt samme model, og er også gladeligt overrasket. Det er mit første plasma, og syntes der er et rigtig fint billed på det.
Dog sidder jeg nu og læser test af g10 og overvejer om jeg skal gøre brug af mine 14 dage returret og bestille sådan et istedet. Men måske er der ikke så meget forskel når alt kommer til alt, og man næsten kun kigger tv og ikke ser så mange film.
Jeg har dog lidt problemer med at finde ud af at få fjernsynet til at køre 1024 når den er koblet til min fibernet box via hdmi kabel. Boxen tager hd kanaler ind med skærmen viser kun 576. Er det bare sådan det er eller kan der stilles på tv så den kommer højere op. Ligeledes er jeg ikke så imponeret af hdmi. Jeg troede det var en moderne form for scartstik, men kan ikketage teksttv direkte på tv gennem hdmi, men skal bruge det der er i fibernet boksen. Når jeg tilslutter pc gennem hdmi vil den heller ikke spille lyd i tv, men kun på pc. Hvis der er nogle der ved noget om hvor der evt. skal pilles vil jeg være meget taknemmelig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#58403
Du sender jo ikke et antennesignal fra din box via HDMI, så du kan ikke gøre TVet i stand til at åbne text-TV via din TV-fjernbetjening. Det vil altid være boksens text-TV der vises.

Mht. signalet, så er det nok en indstilling i din boks du skal ændre. Skærmen er i stand til at modtage 1080p/i signaler.
Af sbø
#58409
dvs. at hdmi ikke overfører antennesignal som scartstikket gør, for hvis det er tilsluttet med scart virker det godt nok. Rigtigt forstået?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#58410
Nej, det er ikke et antennesignal, men blot en digital datastrøm der sendes via HDMI.
Af sbø
#58569
så lykkedes det med et par krumspring at få indstillet boksen til at køre 1080i. Så skal jeg bare have fundet ud af det med lyden fra pc, men arbejder på sagen.