Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#45349
Jeg har haft denne skærm i nogle måneder, og er på mange måder glad for den. Til almindeligt kontorarbejde er den rigtig god, men jeg vil også gerne lave noget grafik på den.

Der har jeg opdaget noget mystisk med farverne: Den samme farve falder helt forskelligt ud alt efter om den er i toppen eller bunden af skærmen. Det ser ud som helt forskellige farver!
Det gør i sagens natur det til en noget vanskelig sag at lave selv basal grafik på skærmen. Ikke mindst hvis det skal ud på print.

Kan jeg komme uden om dette problem ved at kalibrere den? Eller er det noget jeg må leve med?Er det noget som jeg kan kalibrere skærmen?

Jeg har forsøgt mig med den medfølgende software MagicTune, men den kunne ikke gøre noget magisk for mig.

Gode råd og især praktiske erfaringer med denne type problem modtages med kyshånd.

Mvh

Pepo
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45354
Du har fat i en skærm baseret på TN panelteknologi, hvilket desværre giver den visse ulemper. Den primære er farvegengivelsen og ikke mindst betragtningsvinklerne.

Jeg vil tro at du er havnet i problemer med betragtningsvinklerne, som er notorisk ringe i det vertikale plan for TN paneler. Prøv at justér din siddeposition ift. skærmen, så du ser den enten mere oppefra eller nedefra og læg mærke til om problemet ændrer sig. Hvis dette er tilfældet, så er det betragtningsvinklerne den er gal med.

En anden mulighed er at baggrundsbelysningen er inhomogen, således at lysstyrken er højere i enten toppen eller bunden af skærmen, hvilket også vil give forskelle i farverne.

Uanset hvad, så vil du ikke kunne justere dig ud af disse fejl. Hvis fejlen ligger i betragtningsvinklerne, så er du overladt til dig selv for det er ikke en fejl som sådan, men en bi-effekt ved brugen af TN panaler. Jo større skærmene bliver, des større vinkel vil du også have mellem dine øjne og top/bund af skærmen, hvilket desværre forværrer fænomenet.
Af Pepo
#45367
Jeg har prøvet at ændre på betragtningsvinklerne, og det har en begrænset effekt. Min egen opfattelse er, at der er forskel på baggrundsbelysningen fra top til bund.

Kan det kalibreres?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45372
Nej, desværre ikke. Du kan kun lave ændringer der påvirker hele skærmfladen ensformigt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#45444
Hvis det er baggrundslyset, så bør det kunne registreres på en helt sort skærm i et mørkt rum. Det kan f.eks. gøres med vores testprogram monitorTest, som kan findes i venstre menu på forsiden.