Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af oleb
#401
Hej
Jeg har en Dell 2005FPW skærm som jeg er glad for, men jeg har et problem. Når jeg anvender VGA tilslutning har jeg ingen problemer med at få den optimale opløsning 1680 x 1050 pixel, når jeg anvender DVI kan jeg kun få en opløsning på 1024 x 768 pixel. Som grafikkort anvender jeg et Asus V9579TD, FX5700 Nvidia. Jeg har de sidste opdateringer både fra Nvidia og Dell.
Håber der er nogen der kan hjælpe.

mvh
O. Brøndsted
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#405
Velkommen til forum Ole :)

Et hurtigt skud fra hoften kunne være din frekvens på output signalet fra grafikkortet. Hvad står den på?

Prøv at sæt den til 60 Hz, hvis den ikke allerede er sat til det, og se om du kan få den rigtige opløsninger frem på skærmen.
Af oleb
#407
Den er sat til 60 Hz.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#408
I så fald lyder det lidt som en konflikt.

Har du aldrig haft mulighed for det og hvilken skærm havde du før? Prøv at bemærk om Dell skærmen genkendes som en Plug and Play enhed eller noget helt andet inde under indstillingerne.

Har du evt. erfaringer med PowerStrip?
Af oleb
#414
Nej, jeg har aldrig haft mulighed for det tidligere, før jeg fik fladskærm havde jeg en Philips CNT skærm. Når jeg har skærmen tilsluttet som VGA står der Dell analog, og når jeg bruger DVI står der Dell digital i fanebladet for skærm.
Siden jeg fik skærmen i maj 05, har jeg kørt med VGA tlslutning, men nu vil jeg prøve at køre med to skærme, en analog og en digital og dermed kom problemet. Håber der findes en løsning.
Af oleb
#415
Hvad er Power Strip?
Af oleb
#426
Jeg har prøvet Power Strip, men lige meget hvad jeg gjorde, fik jeg samme resultat 1680 x 1050 på analog og 1024 x 768 på digital
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#428
Det lyder meget mærkeligt at den ikek vil acceptere den rigtige opløsning.

Du siger at du kører med to skærme nu og problemet opstod derefter. Hvad så hvis du kører Dell skærmen alene på DVI udgangen? Er der så stadig problemer?
Og i samme ombæring, kører din anden skærm med opløsningen 1024x768?
Af oleb
#431
Jeg syntes med. Hvis jeg har analog skærm på med opløsning 1024 x 768 eller mindre og dell på digital kan jeg kun få en opløsning på 1024 x 768, det samme gælder hvis jeg kun har Dell på digital udgang og ingen analog skærm.
Hvis jeg sætter Dell på analog har jeg ingen problemer med at få 1680 x 1050 i opløsning.

Iøvrigt et lækkert lille prgram Power Strip, giver en fantastisk oversigt over ens skærm og kort.

PS Jeg ved ikke om problemmet opstod da jeg begyndte med 2 skærme, eller om det har været der hele tiden, idet jeg først nu har prøvet at sætte Dell skærmen som digital skærm.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#432
Okay, så tror jeg vi kan indkredse problemet til et grafikkort problem. Jeg er ikke så hård i graifkkort, men jeg ved da at det kræver f.eks. to ramdacs for at levere to forskellige billedopløsninger på skærme i et sådan setup.

Så hvis du kører 1024 x 768 på din anden skærm, fordi den fysisk er begrænset til den opløsning, så vil grafikkortet også give den opløsning til den anden skærm. Hvert fald for enkelte grafikkort, og jeg vil tro dit FX5700 hører ind under her.

Jeg har lidt erfaringer med FX5700 tidligere, hvor et kort ikke ville køre et horisontalt forlænget skrivebord, men kun clone mode på to skærme.

Grunden til at du stadig kun får opløsningen 1024 x 768 på din Dell skærm efter afmontering af den anden og ved analogt input på Dell skærmen er fordi der i grafikkort indstillingerne er angivet et VGA udgangen (den analoge) er den primære udgang. På den måde vil DVI (den digitale) og derved sekundære også "indrette" sig efter den primære.

Du kan prøve at sætte den digitale indgang til den primære et sted i indstillingerne eller prøve at deaktivere clone, forælngelse af skriveborg, eller hvad der er aktiveret. Så tror jeg også godt du kan få den rigtige opløsninger på din Dell skærm ved DVI brug.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#439
Han skriver jo at det heller ikke virker selvom Dell-skærmen sidder alene på DVI stikket, så der er nok noget andet galt.

Er driveren til grafikkortet up-to-date?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#440
Tja, men hvis den stadig er sat til clone mode eller horisontal udvidelse inde i indstillingerne, så kan jeg altså godt forestille mig, at det er der problemet ligger.
Af oleb
#442
Nu har jeg haft begge skærme på og har i opsætningen ændret Dell skærmen til primær og ikke noget med clon eller andre ting og medens begge skærme var på ændrede jeg opløsningen på Dell skærmen til 1680 x 1050, sort skærm et øjeblik og jeg var tilbage til 1024 x768.
Slukkede computeren fjernede den aneloge skærm og startede igen, nu var der kun sort skærm. Startede op igen med Dell som anelog igen problemmer 1680 x 1050.
Formatet på Dell skærmen er jo ikke normal størrelse kan det være problemmet og at grafikkort ikke understøtter dette på den digitale del.
Skal der et nyt grafikkort til, hvad kunne det så være?