Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Davids
#379
Som skrevet i en tidligere tråd, så er jeg lidt i tvivl om jeg skal have en 17" eller en 19" Den lave opløsning gør, at jeg er temmeligt forbeholden overfor 19"

Nu har jeg så opdaget at Dell jo kører et tilbud på deres 2005FPW i øjeblikket - som Rasmus også har skrevet en glimrende test af her på siden. Jeg ville gerne høre om nogle folks erfaringer med den - især omkring de problemer der er med baggrundsbelysningen.

Er det noget som generer ved alm. brug? Det skal lige siges at jeg stort set aldrig ser film på min computer skærm - men jeg ser af og til tv på den... Jeg spiller ikke specielt ofte hurtige mørke spil, hvor baggrundsbelysningen især vil komme til udtryk.

Det som jeg indtil videre synes taler for Dell skærmen er:

prisen - den er kun 3-400 kr. dyrere end mange af de 19" jeg har kigget på.
opløsningen - endelig en skærm med en fornuftig opløsning :)
usb hubben - ikke en livsnødvendighed, men når nu den er der er det da rart!


Imod taler vel egentligt kun problemerne med baggrundsbelysningen. Men som sagt, så ville jeg gerne høre fra nogle som har skærmen - hvor meget man lægger mærke til det ved alm. brug?
Af mufcdk1974
#399
Er med på en lytter her :) , vil egentlig også gerne vide om Dell har fået løst baggrundsbelysningen
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#404
Nu har jeg jo sagt det meste i testen, men jeg vil da gerne lige tilføje et par ting, som dels ikke skrives i tests, dels er subjektive meninger.

Først og fremmest må jeg sige at jeg synes USB hub i en skærm er rigtig lækkert. Det er selvfølgelig et individuelt krav, men når jeg f.eks. tilslutter et af vores kameraer, min mobiltelefon, eller andre små USB enheder er det lækkert bare at kunne dreje skærme og sætte dem i, så man slipper for at skulle ned og rode ved computeren (for mit vedkommende; jeg har heller ikke så mange USB porte i kabinettet).

Jeg tog kort efter testen kontakt til Dell for at høre nærmere omkring de mange halv-defekte paneler, og snakken forløb over et stykke tid. Jeg ved ikke om du har bemærket det, men der har været en lang leveringstid på panelerne i et stykke tid og det skyldes en ny levering. Jeg forespurgte blandt andet på skærme med de nye revisioner af panelerne, som i udlandet har vist sig, at medføre en lavere fejlprocent.
Slutteligt fik jeg dette svar:
Så er der svar. Vi havde desværre fået et parti ind af de gamle paneler, men nu har vi kun de nye. Dette har rent faktisk betydet at vi har fået en forlænget leveringstid, da al produktion gik i stå. Lige pt. er der mellem 1 og 2 måneders leveringstid.
Jeg skal dog gøre opmærksom på at der på enkelte af de nye paneler er samme problem med backlight. Det er dog ikke i nærheden af at være på lige så mange som de gamle paneler.
Derudover har Dell jo i mange tilfælde vist sig at være meget villige til at ombytte skærme med problemet, i nogle tilfælde op til flere gange. Du ringer og klager din nød, hvorefter de kommer og henter den gamle model og du får en anden. Du er naturligvis ikke sikker på at få en bedre model, men det er da en fin service.

SoundWave inde fra Edbpriser har haft skærmen i et stykke tid og oplever også problemet, men ikke i samme omfang, som det jeg kunne fremlægge i testen. Ud fra hans forskellige skrevne meninger om skærmen lyder han ikke super kritisk, men problemet irriterer ham overhovedet ikke, selvom han godt kan bemærke det i mørke hvis han lige er opmærksom på det.
Af Davids
#420
Efter det ikke ligefrem var væltet ind med meninger her i tråden, har jeg så været på jagt andre steder. Fandt et forum hvor det virker, som om 2/3 af alle brugerne enten har eller har haft den pågældende skærm.

Selvfølgelig var det noget, som mange af dem havde bemærket - men som Rasmus også skriver her - så skulle det være blevet meget bedre med de nyere udgaver af skærmen. Udover det, så virker det som om, det er en skærm der har virkeligt gode all-round egenskaber, hvilket er lige præcis hvad jeg leder efter.

Som det ser ud nu, så er jeg 80% sikker på, at jeg køber mig sådan en om en uges tid, så længe tilbuddet kører er den til en så fordelagtig pris, at jeg i hvert fald er villig til, at give den et forsøg.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#425
Nej, der er desværre ikke så mange her på forum, som har erfaringer med skærmen endnu.

Her er lidt til at supplere, hvis det ikke allerede er det du har kigget på:
http://hardforum.com/showthread.php?t=9 ... ht=2005fpw

Og specielt den her tråd er interessant. Der skriver alle deres revisions nummer for panelet og om de har problemer eller ej:
http://hardforum.com/showthread.php?t=8 ... hlight=A02
Af Davids
#433
Det er primært på hardforum jeg har kunnet finde folk der rent faktisk har haft fat i skærmen. Men havde ikke set den tråd du linker til :)

Jeg ville ikke linke til forum - da jeg ikke kendte dit forhold til "reklame" for konkurerende fora her på siden. Jo mere jeg læser om den, jo mere overbevist bliver jeg - så mm. jeg finder et eller andet super tilbud eller der sker noget andet, så bliver det nok den jeg køber. Så skal jeg nok vende tilbage med lidt feedback, når den engang er kommet hjem til mig :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#434
Det er helt i orden at linke til alt. Jeg har ingen forventninger om, at jeg kun vil holde brugerne her eller at de ikke må vide der findes andre tilsvarende fora :) Det er kun positivt i mine øjne,.

Jeg er selv oprettet på mange udenlandske kompetente fora under diverse festlige dæknavne, om end jeg dog ikke deltager aktivt. Det er alt lige fra svenske og engelske til tyske, russiske, ungarske og franske =) Det er altid rart lige at kunne gå ind og søge i dem, og de fleste tillader det jo kun når man er oprettet som bruger.

Hvis du bestiller den glæder jeg mig til at høre om problemet er til stede eller ej. Har du evt. et digitalkamera? =)
Af Davids
#436
Ja jeg har et digital kamera - og vi kan utvivlsomt godt finde ud af noget med at lægge nogle billeder op e.l. Men nu må vi lige se om jeg får bestilt den. Synes det er svært at bruge så mange penge på noget man ikke har set :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#438
Ja det er desværre ulempen ved Dell konceptet og jeg kan godt følge dig. Hvis man havde en eller anden vished om, at der ikke fandtes defekter på enkelte af de solgte produkter, ville man lettere kunne træffe sit valg. Men når defekterne er sporadiske indenfor deres parti, så er det en sværrere beslutning. Hvis det så bare var et generelt problem for enhver af deres skærme, så var det lettere :)

Men du kan jo lige gå i tænkeboksen i lidt tid. =)
Af akawa
#444
Hej

Jeg har også været i tvivl om hvilken skærm jeg skulle købe...
Men i fredags bestilte jeg en Dell 20", så når jeg engang modtager den skal jeg nok komme med en update. Så indtil da krydser jeg bare fingere for at jeg får en uden fejl.
Er der nogen der ved hvordan ombytning foregår hos Dell?
Af Davids
#445
Det glæder jeg mig til - så får man jo også en ide om hvor lang leveringstid de har i øjeblikket. Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så har Dell en 100% tilfredsheds garanti, så man kan få byttet monitors indtil man er tilfreds. Sådan er det i hvert fald i udlandet.

Desværre ser det ud til, at det er rimelig svært at komme helt ud af salget hvis man skulle fortryde. Noget med, at de kun accepterere tilbagelevering med deres egen specielle fragtmand, som tager 750 kr. for det. Er dog ikke 100% sikker på det...
Af Dunker
#476
Hejsa

Ville da lige give et lille i denne sag.

Jeg har nu haft denne skærm i et pænt stykke tid, bestilte den lige før Rasmus lagde en test her på sitet...

Mine erfaringer er positive, men nu er jeg jo heller ingen ekspert.
Jeg bruger den mest til alm surf. og så spiller jeg lidt bf2 og wow.

Jeg har kun set 1 film på den, Van Helsing og det var en fed oplevelse.

I Wow er det fedt at kunne spille i max opløsning, det kræver lidt tilvænning men er lækkert. Og min pc kan trække spillet i max settings.

I bf2 er det lidt blandede følelser fodi jeg ikke rigtig kan trække den høje opløsning (jeg har en amd xp2200+ GeForce 6800). Men i lavere opløsninger kører det fint og jeg opdager ikke at skærmen ikke kan følge med. (det skal lige siges at jeg ikke har prøvet at sætte den til max fordi det ikke kan gøres fra menuen, men at man selv skal rode i setup filer)

Skærmen er meget lysstæk dvs hvis man sidder i et mørkt rum så bliver man næsten blændet selv jeg har sat den på laveste niveau. Så husk at have tændt lyset i rummet, ellers kan man faktisk godt få ondt i øjnene.

Jeg har ikke set efter et revisions nr., men jeg oplever ikke problemer med backlight selv, om jeg måske sommetider godt kan se det, men det har ikke irreteret mig endnu.

Så indtil videre er jeg glad for den, men vær opmærksom på den native opløsning. Din pc skal helst kunne trække det
Af akawa
#631
Så fik jeg testet den den kom allerede i onsdags, men have ikke tid til at hente den før fredag. Det er revison A02 Oktober UK. Unden pixel fejl og back lighting er der stort set ingen ting af... en lille smule i de nedereste hjørne, men slet ikke som på de billeder jeg har set... så det er ikke noget man ser overhovedet. Hvis der er nogen der kendet et godt billede/billeder eller software til at se efter det, skal jeg nok teste det..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#634
Det bedste til at teste om baggrundsbelysningen er i orden er bare et helt sort billede. Så kan du evt. prøve at gå lidt til siden og rejse dig op for at se om det er værre fra vinkler.

Jeg har dog hørt flere med positive oplevelser med revisions A02 panelerne, så det kan være Dell har fået rettet fejlen, eller også har jeg bare kun hørt om de gode tilfælde.