Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af erikkjaer
#360
:o Rasmus - I den super informative tråd som Kim har startet, svarer du på et af hans spørgsmål mht brightness/kontrastforhold. Du siger at de to enheder skal divideres med hinanden, og resultatet skal komme så nært på 0 som muligt for at få den optimale kvalitet.
Men hvor langt fra 0 er acceptabelt?
F.eks. har 214T 300 cd/m2 / 900:1 og med min hovedregning giver det noget i retningen af 0,33. Er det godt eller skidt? :o
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#372
Det er naturligvis optimalt, hvis man kunne nå 0, men så ville der heller ikke kunne angives et konkret kontrastforhold, for så ville kontrasten jo gå mod uendelig for sortværdien gående mod nul.

Til sammenligning kan det da nævnes, at de bedre TN paneler har noget der ligger på 0,3-0,4 og det er en værdi, som mange opfatter som en forholdsvis dyb sort.
Nu skal du passe på med ikke og sidde og regne tallet ud for alle modellerne på markedet, for tallene er jo ikke altid lige korrekte =)
Når jeg snart får det måleudstyr, jeg nu har været i snak med LaCie om i et stykke tid, så kan jeg måle de reelle værdier for de skærme jeg får ind til tests, ligesom jeg også kan vise hvordan skærmen gengiver farver i forhold til hvordan det burde.

Men altså som udgangspunkt er 0,33 en fin værdi, hvis det er reelt det Samsung angiver (det har det været for flere af deres andre skærme angivet til 1000:1).

Hvis man skal opnå en del højere værdier, så skal man have udviklet systemer, som f.eks. det Sharp bruger i denne omtalte model:http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

Det findes allerede i en slags "indledende" versioner i de nyeste Philips og Samsung LCD-TV. (Dem har har angivelser på 3000:1 og op til 6000:1 for "dynamisk kontrast")