Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Vega
#314
Hej Rasmus.

Jeg har nu bestilt min Samsung 930BF, og den skulle gerne komme i morgen :) . Jeg vil så som det første teste den for Pixelfejl, hvilket program kan anbefales til dette?
Brugeravatar
Af Champs
#317
Det program der ligger på siden under linket hjælpeværktøj kan hentes i en exe version. Når du har hentet det, så har du også mulighed for at køre i fuld skærm og bruge de tests, som ligger i programmet. Der er blandt andet en helt sort, rød og hvid skærm m.fl.
Af Vega
#350
Så har jeg fået den. :) Nul pixelfejl.
Er det noget med at man kan bruge et eller andet så teksten står skarpere i windows?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#367
Hvis du har indstillet skærmen korrekt kan du ikke gøre teksten skarpere end den er. Hvis en sort streg på 1 pixels tykkelse kun fyler 1 pixel (og ikke "flyder ud" til nabopixelen) så er der ikke mere du kan gøre, ud over at ændre på kontrast, lysstyrke og farver.

Jeg kan evt. sætte en sådan test ind i hjælpeværktøjet, men efterhånden som folk får DVI stik i deres skærme, så bliver det helt overflødigt - en skærm med DVI vil altid stå så skarpt som den kan per default.
Af Vega
#380
Ok, jeg bruger DVI :) . Hvad er det der windows cleartype?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#381
Det var muligvis det du tænkte på tidligere. Cleartype er et program som blev udviklet i faldskærmens tidlige år til at gøre tekst på f.eks. VGA baserede fladskærme lettere læselig. Den gør den ikke skarpere, men en smule tykkere.

Personligt bruger jeg det aldrig, da jeg ikke mener det er nødvendigt. Jeg brugte det én gang i sammenhæng med test af et produkt, men det var nu mest for at se effekten i forhold til standardindstillingerne for produktet.
Af Vega
#382
Ok, har leget lidt med det, men har taget det fra igen. Men ellers er det sgu en dejlig skærm. :)
Noget større end min gamle 17" CRT.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#393
På udvalgte modeller har de ligesom Samsung en pixelgaranti, der officielt dækker de lysende pixels. 1980Q går ind under de udvalgte modeller og jeg ved at mange folk er ret begejstret for den i spilsammenhæng og almindelig kontorbrug. Og så er det jo heller ikke ligefrem en grim skærm :)

Hvis du går ind på LGE Nordic, kan du se hvilke modeller der er omfattet af garantien. Her er f.eks. den pågældende model:
http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetai ... ct+a+model