Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Davids
#272
Endnu en tråd om hvilken skærm man skal vælge... :o

Jeg har nu længe overvejet, at udskifte min 21" crt skærm med en fladskærm. Indtil for nylig var jeg sikker på, at jeg skulle have en 19" da jeg er glad for den megen plads på desktoppen.

Nu er jeg dog kommet i tvivl, da jeg synes opløsningen på 19" skærmene er meget lav. Jeg var for nylig ude og kigge på nogle skærme - og umiddelbart så stor skrift på 19" skærmene meget firkantet ud, er det bare fordi de skærme var elendigt indstillet? Eller er det et reelt problem med den lave opløsning? Jeg kører normalt med 1600*1200 på min nuværende skærm.

Hvad er jeres erfaringer med 17" vs. 19"?

nb: Er jeg den eneste som har utrolig svært ved at finde reviews af fladskærme? Eller i det mindste bare nogle ejeres kommentarer? En af de sider jeg har fundet er denne:
http://reviews.cnet.com/Monitors/2001-3 ... ml?tag=dir
Det virker dog ikke som om de rent fysisk har testet specielt mange af skærmene?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#274
Velkommen Davids :)

Det afhænger lidt af dit temperament. Mange går efter 19 tommer fordi de gerne vil have det lidt større billede, mens andre synes 17 tommer er mere passende.

Det er muligt at se et lidt mere pixelleret billede eller i nogle tilfælde pixelborders, altså rækkerne i matriksen mellem de mange pixels, på en 19 tommer, men det er absolut ikke kritisk.
Det kan godt hænge sammen med indstillingerne og de færreste butikker indstiller deres skærme, hvilket faktisk er et problem. =(

Det kan derimod godt være, at du vil føle, at skærmen bliver for lille hvis du kommer fra en 21 tommer med højere opløsning, og i så fald er der jo flere 20 tommer LCD skærme på vej ud på markedet. De kunne være interessante, men de bliver jo så også lidt dyrere. :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#276
Hov, jeg overså lige det sidste.

I den her tråd er der nævnt et par stykker, som ofte har det de kalder sammenligninger:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=31

Haha, ja jeg er meget enig med dig i dit argument for Cnet. Jeg sidder ofte og overvejer hvad de i grunden laver med de skærme, som de har inde. Det er som om de prøver at formulere det så kort, som muligt.

Men i fremtiden kommer der flere tests her på siden. Jeg skal bare lige have nogle grundliggende ting på plads, men jeg har allerede været i kontakt med flere af de store producenter.
Af Davids
#277
Det lyder rigtig godt med flere test herinde - da dine faktisk er nogle af de mest brugbare jeg har kunnet finde! En stor ros for dem :)

Har også godt kigget på nogle af de 20" der er - men de er jo noget dyrere. Hvordan kan det være, at prisspringet fra 17"-19" som regel "kun" er på omkring 1000 kr, mens det er langt større hvis man skal op i 20"? edbpriser har en enkelt 20" til 4000 - som ikke ser synderligt interessant ud, ellers skal man min. over de 5.

Er grunden til prisforskellen den højere opløsning eller?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#279
Tak for det :)

Det hænger mest sammen med den manglende efterspørgsel.

Før i tiden var en 15 tommer skærm standard, mens en 17 tommer var luksus. Nu er 17 tommer almindeligt, og vi bevæger os mod 19 tommer skærmene som den mest almindelige skærm. I takt med dette, vil priserne også falde.

Producenterne ønsker hele tiden at presse os mod nye og større modeller for derved at sikre deres indtjening. Det medfører også, at overgangen bliver ret flydende.
Når der kommer flere 20 tommer skærme på markedet, så skal der dog nok blive lidt mere konkurrence, men jeg tror ikke vi vil se store prisfald.