Til diskussion og snak om computerskærme
Af Shimfs
#264260 Hej alle sammen

I starten af det nye år har jeg planer om at bygge en ny stationær computer. Den vil skulle bruges til primært gaming og en lille smule 3D modellering (hobby plan).

Min nuværende skærm er efterhånden 10 år gammel, så nu er det vist på tide at gå over de 20".

Mit spørgsmål er derfor, hvad I kan anbefale af skærme inden for et rimeligt budget (3500-4000). Hvis der er en super god skærm til 4500, så er jeg fleksibel med prisen.

Jeg har kigget lidt på de forskellige muligheder Full HD, 2k og 4k. 60hz vs. 144+ hz samt G-sync, Free-sync eller ingen af delene. I den forbindelse har jeg svært ved at finde ud af, hvad der er praktisk at have.

For så vidt angår G-sync/Free-sync, så er jeg umiddelbart modstander af, at binde mig til én producent af grafikkort. Jeg forventer umiddelbart at købe et nVidia kort til min kommende computer, men det er dog ikke afklaret endnu. Vil det derfor være en dårlig idé at købe en monitor nu? eller er g-sync /free-sync ikke særlig nødvendigt alligevel?

Jeg gamer primært strategispil og skydespil. Jeg er ikke professionel på nogen måde, så om det er 2hz lag eller 4hz det tror jeg næppe jeg vil bemærke. Derimod vil jeg gerne have, at farverne er tilnærmelsesvis korrekte.

Kan I anbefale noget som nogenlunde opfylder noget af ovenstående?