Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af hightower
#193
Hej alle. Jeg leder efter en 19" LCD med god billedekvalitet til spil - primært FPS. Film eller billedebehandling er lige meget - men sort skal være sort. Jeg har set på en samsung 930BF, men billedekvaliteten var ikke god nok og farverne var mildt sagt 'kedelige'. Acer al1951 med 8ms kunne jeg ikke lide 'glare' effekten på - det var nærmest som et spejl. Viewsonic vp191b med 8ms MVA er super mht billedekvaliteten, men desværre ikke hurtig nok (for meget afterglow til min smag). Suk! :( Spørgsmålet er så, om jeg skal forsøge en Viewsonic VX924? Eller skal jeg vente / hvilke monitorer vil være interessante for mig? på forhånd tak. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#197
Det lyder som om du allerede har været flere modeller rundt. Jeg er helt enig med glare effekten og jeg var ikke selv begejstret for Sonys X-black da jeg testede den.

Jeg kan forestille mig at du har oplevet Overdrive effekten på VP191b. Var det primært i mørke billeder med lyse objekter du oplevede slør?

Jeg ved ikke om du har set Toms review af VX924, men ellers kan du finde det her: http://graphics.tomshardware.com/displa ... index.html

Kritikken falder på, at responstiden angivelsen er for optimistisk, men den får ros i både farvegengivelse og kontrastforhold. Du skal dog ikke forvente meget bedre farver end på 930BF. Jeg er lidt nysgerrig, hvor har du set 930BF? De fleste finder farverne tilstrækkelige til spil, men du skal bemærke at standardindstillingerne kan snyde utrolig meget. Hvis den pågældende butik ikke har justeret skærmen, kan du muligvis ikke dømme alt ud fra deres demo.
VX924 kunne godt være et bud, men jeg synes personligt den er for dyr i forhold til konkurrenternes skærme. Du skal hvert fald prøve at få den set i en butik før du træffer dit endegyldige valg.

Hvis du er opsat på at vente lidt endnu, så kan du se frem til LGs nye 4 ms skærme. Jeg har prøvet at få fat i Frederik Lundqvist, som er en af de nordiske produktansvarlige, men jeg har endnu ikke haft held - jeg hører måske noget i morgen. Samsung kommer også med deres nye 960BF. Måske kan den Acer, som jeg omtaler i nyhederne på flatpanels i morgen, være interessant.
Der følger dog lige så mange spekulationer med til disse skærme og det er klart, at du skal have nogle tilbagemeldinger på dem først eller se dem i virkeligheden, men nu har du hvert fald lidt at tage et standpunkt fra. =)
Brugeravatar
Af hightower
#200
Jeg er nok meget kræsen mht. farver i forhold til folk som kommer fra en CRT, min sidste skærm var en iiyama med 25ms s-ips panel, som jeg udskiftede med en vp191 8ms. Noget tyder på at jeg må vente lidt endnu... !:( Jeg har ikke selv haft prøvet 930BF af, men jeg har set den flere steder. Jeg synes at vp191'eren er slem i nogle situationer/farve kombinationer i half life 2, men den klarer sig forbløffende godt i UT2004 :o Men sort er sort på den skærm! Den Acer er sikkert al1951bs med 6ms som netop er landet i DK? Jeg har set toms' review og derfor er jeg ikke specielt begejstret for at skulle prøve VX924, for den er og bliver et skod TN panel - også selvom den skulle være noget af det bedste med det panel ifg. prad.de, men du kender det sikkert, man ser sig sur på en ting og så kan det være ligemeget at andre siger det ikke generer dem ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#201
Hvis du allerede har haft fat i et MVA panel vil du helt sikkert blive skuffet over at gå til et TN panel. Desværre er VP191b noget af det hurtigste i den skuffe og jeg kan kun give dig ret i det med afterglow - eller pre-glow som jeg hellere ville kalde det, idet det nok nærmere er overdrive trailing du ser (som jeg også kan se på min 193P+).

Problemet er desværre at den nye overdrive teknologi vil skabe denne glødende effekt og at teknologien er kommet for at blive, så det kan blive svært at få fat i en god skærm hvor dette ikke optræder.

Rigtige fps-hardcore gamere der bruger skærmen oftere til spil end til andet, vil måske stadig bande lidt over udviklingen et par år endnu.
Brugeravatar
Af hightower
#202
tak for svarene, jeg er bange for du har ret yakken. Men spørgsmålet er så, hvad med fremtiden? IPS sker der jo ikke mere ved. Hvis der nu kommer 4ms VA med overdrive som har samme glow (overdrive 'bug'?) så er det jo ligemeget? Spørgsmålet er om man ikke lige så godt kan vænne sig til tanken om det hedder TN hvis man ikke vil have den glow effekt. :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#203
Problemet er desværre ikke så enkelt idet mange TN paneler også har overdrive. Viewsonics VX924 har f.eks. overdrive og faktisk var deres første model (ikke Extreme) meget kritiseret for at have synligt overdrive trailing.

Det er det jeg mener med at teknologien er kommet for at blive. Det er ikke pt. muligt at lave en effektiv skærm med lav responstid uden at benytte overdrive i en eller anden form.
Brugeravatar
Af hightower
#205
Okay. Er der en bestemt skærm du anbefaler? Jeg har også læst dårligt på behardware om den første VX924 men den nye får forholdsvis god kritik.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#206
De skulle også have oppet sig på VX924 xtreme men jeg har ikke selv set den. Du kan dog generelt regne med at 4 ms skærme har en form for overdrive indbygget.

Rasmus taler varmt for den 913B han testede, men idet du selv siger at du ikke kunne lide 930BF så kan jeg ikke komme med et bedre alternativ end en VX924 xtreme og den vil jeg godt lige se i en seriøs test først.

Der er også en del tests derude der roser den gamle VX924 selvom det er bevist at responstiden ikke var så god endda.
Brugeravatar
Af hightower
#207
Ok... det må jeg lige se på. Desværre er den, som Rasmus nævner, ret dyr. Eller er der noget værd at vente på inden for et par måneder? Kan man få nogle detaljer om hvad der _måske_ kunne være 960bf's specifikationer? :p
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#209
Sagtens. 49 ms, 50:1 kontrast og 900 cd/m2 brightness. Jeg synes hvert fald den lyder lovende :o

Ej jeg skal nok lige prøve at undersøge det. Jeg har pt. kun de billeder liggende af den, som jeg fik af Samsung og ikke rigtig andet. Men dem kan du da kigge lidt på her:
http://www.flatpanels.dk/billeder/960BF_1.jpg
http://www.flatpanels.dk/billeder/960BF_5.jpg

EDIT: Det er et håndtag der sidder nede bagerst på foden :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#211
Ja det ser godt ud. Der er 100% sandsynlighed for at få blæst øjnene ud og ca. 0 % chance for at du kan skelne sort fra lysegrå...

De 49 ms lyder derimod korrekte nok ;)
Brugeravatar
Af hightower
#213
oki. det lyder godt. jeg venter under alle omstændigheder til engang i næste uge med at evt prøve en VX924. Men mon ikke samsung nok skal gøre alt for at udsende en med 3ms...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#214
Du skal som sagt være påpasselig med at lægge alt for meget i de hastighedsangivelser. Det er mest af alt salgslir og giver dig ikke nogen reel fordel idet det kun er udvalgte farvetransitioner der har denne hastighed (jf. artiklen om VX924 som Rasmus linkede til tidligere).
Brugeravatar
Af hightower
#227
det er rigtigt, men nu tænker jeg mere generelt. det handler jo om markedsføring.