Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#231806
Hej.

Jeg har lige returnere en DELL U3415W - https://www.proshop.dk/Skaerm/34-UltraS ... S/2469731- fordi jeg ikke kunne få den indstillet rigtigt. Mit problem er den jeg har nu U2715H, er noget mere lys. Er som at brightness kan sættes højere, selvom jeg havde begge på 100%. Forskellen jeg kan se i indstillinger er at min 27" kører med 50 ud af 100 i kontrast, hvor den anden kørte med 75. Hvis jeg satte den 34" ned på 50 kontrast så blev det hele MEGET mørkt, men kontrasten mellem grå / hvid blev meget pænere, ligesom på den jeg har nu.

Er det sådan på alle skærme med 75 kontrast?

Jeg har ikke behov for en skærm med fancy G-sync eller Freesync, selvom jeg gamer lidt, hvis det er skal det være G-sync. Vil desuden gerne den er IPS hvis muligt.


Hvad har jeg af muligheder?

På forhånd tak :)
#231810
Jeg ved heller ikke om det er vigtigt, jeg spørg om det er årsagen til jeg føler det ser forkert ud.

Måske den jeg har nu bare har højere lysstyrke, selvom de begge står til at have 300. Men kan selvfølgelig være jeg bare har været heldig/uheldig der.

Hvis jeg kigger på min laptop skærm også står til 300nits, så har den også højere lysstyrke end 3415'ern havde.
#231812
Hvis det blot er lysstyrken ved samme værdi i menuerne, så kan du ikke regne med, at menuerne kører efter samme skala. Dell laver af og til dette om, så offset er noget andet. Men hvorfor vil du op på 300 nits? Anbefalingen til kontorbrug er 120-150 cd/m2, så 300 vil skyde dine øjne ud :)
#231813
Ved ikke om jeg er mærkelig :D men jeg synes de hvide farver bliver mere hvide end grå, når lysstyrken kommer op. Jeg sad og prøvede at vænne mig til det.

Nu satte jeg lige min 2715H på 60% lysstyrke, og det er stadig højere end 3415'ern med 100%. Har jeg bare fået en enhed der var meget lav?

Som jeg husker det, kom min 2715'er også med 50% lysstyrke som default, hvor den anden stod til 75.. Så er det spørgsmålet om det var bare min model der var meget lav, eller om det alle 3415'erne.
#231814
3415 burde ramme noget ala 200 cd/m2 ved 50 på brightness-indstillingen, hvilket allerede er langt mere end der anbefales. Kontrasten skal du lade stå på 75 - det er ikke lysstyrken du justerer med dén. Derudover så bør du slå den her "uniformity compensation" fra, da den gør mere skade end gavn.
#231817
Uden jeg har målt det, kan jeg hurtigt sige det slet ikke er tilfældet. Som sagt ved 50% var det nærmest ulæseligt. Alt var MEGET mørkt. Ved 100% vil jeg skyde på den HØJST har ligget på 200nits at dømme ud fra mine andre skærme til at sammenligne med.
Kan det være muligt dell har lavet en fejl på min model?
#231851
jeg har en LG 34UM94-P, som alle andre IPS paneler har den "IPS glow" og det er nok lidt mere synligt i så bred en skærm. Men bortset fra det så er den super, ikke mindst til mindre FPS-krævende spil (der bruger jeg min 2560x1440 g-sync ROG skærm). Har kaliberet den med rigtig godt resultat og den er nu min #1 fotoskærm.