Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#223274
Hej

Jeg søger en QHD-monitor på mellem 25 og 27 tommer, men jeg er stødt ind i et problem, som måske er lidt unikt for mig. Jeg kan simpelthen ikke finde reviews af monitorer, der både har en super farvegengivelse og et godt sortniveau. Naturligvis bliver LCD aldrig OLED, men der er mange monitors, der stort set ikke kan gengive andet end semi-sort/sort-grå.

Hvis der findes en god monitor til 2000,- kr er det super, men skal vi op i det dobbelte for at finde lige præcis den rigtige, så er jeg villigt til at strække mig så der til. Dell og AOC virker umiddelbart interessante, men mon de har nogle monitors, der opfylder mine behov?

Er der nogen bud? :)
#223376
Det er fordi de fleste PC-monitor bruger IPS-paneler. De har svag kontrast. Jeg ville sige "deciderede dårlig kontrast", hvis det ikke var fordi alternativerne på monitor-markedet er lidt begrænsede.

Hvis du vil have fine farver og godt sortniveau skal du i stedet kigge efter en monitor med VA-panel. Vi havde engangn en panelsøgefunktion her på siden, men den opdateres ikke længere. TFTcentral.co.uk har en, der stadig opdateres.
#223387
Tak for dit svar. IPS paneler har ikke så godt et rygte, når det kommer til sortniveau. Men begrænser VA-panelernes problemer sig til betragtningsvinkler, eller er der andet, jeg skal være opmærksom på?

Og tak for linket, jeg vil kigge der. :)
#223401
Det virker til, at det primært er BenQ, der har VA-paneler og flere af deres modeller ser da også ganske fine ud. Men hvad skal jeg med 27 tommer og 1080p? Arrgh, er det ikke muligt at finde QHD og VA et eller andet sted? :S
#223411
VA-paneler har også nogle andre skavanker. En af dem er (som egentlig også skyldes betragtningsvinklerne) er, at når man kigger på skærmen forfra - fra 0 grader - så kan visse tætliggende farver ikke skelnes. F.eks. 2-3 nuancer af mørkegrå, der ligger lige ved siden af hinanden. Bevæger man hovedet lidt til siden ser man dem. Det er ikke et stort problem, men arbejder man med grafik kan det naturligvis blive det.

Jeg mener da, at der findes 27" VA-paneler med højere opløsning. Jeg må lige prøve at lede lidt :)
#223996
Jeg har faktisk ikke lige et konkret bud på stående fod. Men et godt sted at starte søgning, hvis du har lagt dig fast på VA-panel er hos Samsung og BenQ. De bruger ofte VA-paneler. Samsung bruger dog ind i mellem PLS (der er IPS). Dell bruger næsten udelukkende IPS (og til tider TN, men undgå dem). AOC har lidt blandet på programmet.