Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#222980
Jeg har købt en towerPC med bla. Intel i7 CPU, 16GB RAM og GeForce GTX 970 grafikkort. Den skal primært bruges til kontoropgaver og lidt foto- og video arbejde og ikke gaming. Jeg havde egentlig forestillet mig at købe en 4K / UHD monitor dertil, men har nu læst i reviews, at GeForce GTX 970 ikke er et "ægte" 4K grafikkort, som ikke kan gå højt nok op i opdateringsfrekvens ved 4K. Har nogen en kommentar til ovenstående og evt. et bud på en velegnet monitor til maskinen i 24"-27" klassen?
Brugeravatar
Af Montago
#223015
GTX 970 kan sagtens bruges til 4K ... så længe det er kontor programmer og billed redigering.

til spil skal man have en del hestekræfter for at få 60FPS med god kvalitet, hvilket er hvorfor 970GTX bliver dizzet lidt.

Tror nu alligevel du fint vil kunne spille en del spil i 4K med et 970GTX ;-)

Hvis du laver foto skal du gå efter en skærm som er præcis med farverne (100% sRGB eller bedre og helst kalibreret på forhånd) -- fx IPS skærme.

Vil anbefale DELL's mange gode skærme, særligt deres UltraSharp serie som er fabriks-kalibreret.

btw.. 4K giver kun mening i 2 scenarier:

1. ved 30+ tommer hvor man kører 72-100 DPI uden skalering. dvs 1px = 1dp

2. ved 24-27" hvor du kører med 200% DPI: 1px = 2dp

Windows er desværre stadig noget bæ når det kommer til 200% DPI, men Windows 10 er tæt på perfekt nu hvor de fleste programmer understøtter det... der er dog stadig programmer i ny og næ som brækker sig.
#223034
Mange tak for det detaljerede svar. Specielt den sidste bemærkning får mig til at gå efter WQHD, selv om maskinen skal køre Win10, har jeg en del ældre programmer, som skal kunne fungere. Har konstateret, at Dell UltraSharp får fine anmeldelser, og Dell P2415Q UHD skærm har været stærkt inde i billedet. I WQHD kom valget til at stå imellem Dell U2515H og AOC Q2577PWQ. De er begge flickerfree, men AOC har indb. højttalere, alle tilslutninger inkl. D-Sub til den gamle maskine og bedre GtG tid. Dell er godt nok pænere, men AOCen er nu bestilt.