Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zuMzArr
#222698
Hej alle!

Jeg kommer snart i en boligsituation, hvor jeg ikke har mulighed for at beholde mit elskede Sony TV.

Jeg har en gammel Samsung Syncmaster T220 monitor som har 1 DVI stik og 1 VGA stik. Jeg har et ønske om at kunne monitoren både til min stationære PC og min PS4. (selvfølgelig ikke samtidig, men nemt at skifte mellem de to).

Skærmen er 16:10 format.

Hvad er den bedste løsning på dette?

Tak!
Af donoester
#222699
Hej,

T220 understøtter så vidt jeg kan se HDCP, så PS4 er ikke noget problem - dog ville du skulle vælge 1280x720p som format på HDMI.
Ellers skal du bruge et HDMI->DVI kabel til en 50-100 kr.

Lyden må du have ud ved at bruge en DAC med optisk input - kan vel fås for en 300 kr eller sådan noget, medmindre du i forvejen har en receiver med optisk input du kan bruge.

Har PC'en VGA-udgang? Hvis ikke, så bliver det en smule mere bøvlet, idét du skal bruge en DVI-switchbox - eller nærmere end HDMI switchbox, da DVI ikke er så almindeligt indenfor det marked (dyrere og større stik). Her er det meget vigtigt at den har HDCP passthrough - det er bestemt ikke alle der har det. Uden det, så får du ikke noget billede fra din PS4.
Et eksempel kunne være:
https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/hi ... -5279.html
Selv brugte jeg en Octava SW4A sammen med en PS3 og en sat receiver - der havde jeg også behov for skift af optisk input samtidig.

Vær opmærksom på at T220 muligvis ikke indeholder en de-interlacer, så hvis du ser film i 480i/720i/1080i så vil skærmen i bedste fald vise en fejlbesked.
Af zuMzArr
#222709
Orv, der er desværre lige flere ting jeg skal forstå.

- HDCP ved jeg ikke hvad er, så jeg ved ikke hvilken rolle, det spiller.

- Vil jeg ikke miste en masse kvalitet ved kun at vælge 1280x720, når min skærm har en væsentlig højere opløsning? Jeg er med på, at det nok er nødvendigt pga. 16:10 formatet på min skærm.

- Jeg er frisk på at anskaffe mig et HDMI -> DVI kabel. Jeg forstår ikke helt, hvad alternativet er? Jeg troede dette var den eneste mulighed.

- Min PC har ikke en ledig VGA udgang, da jeg har en monitor nr. 2 i den.

- Hvordan undgår jeg film i 480i/720i/1080i? Jeg troede den slags kom an på hardware og ikke filer/software.

Jeg har kigget lidt mere rundt på nettet, og kan se nogle forslår et set-up som det her, med et HDMI -> DVI kabel og en HDMI switch, som du siger. http://www.tomshardware.co.uk/forum/id- ... nitor.html
Vil dette ikke kunne lade sig gøre uden at miste nogen kvalitet?

Tak for svaret!
Af donoester
#222865
Så dælme ikke lige der var kommet nyt i tråden, så det bliver et noget sent svar, beklager meget.

HDCP: Indholdsbeskyttelse, så man ikke bare med alt muligt udstyr kan optage en digital kopi af en film eller lignende. Hvis skærmen ikke kan præsentere sig over for PS4'en på den rigtige måde, så kommer der ikke noget billede, i de tilfælde HDCP påkræves, som fx. ved filmafspilning.

Jo du vil miste noget af skarpheden ja - derfor vil det være bedst hvis skærmen var 1920x1080 eller endda 1920x1200, for så vil du kunne vælge 1080p som opløsning.

Det var nok også lidt utydligt formuleret - grundlæggende er det eneste mulighed med HDMI->DVI.

Film i interlaced/non-progressive: Hvis det er et fysisk medie, så står der gerne på æsken om det er interlaced eller progressive format. Det meste er i dag progressive, så det er nok ikke noget du skal tage så tungt.

HDMI-switch setup'et som du linker til er præcis sådan et jeg mener - det mister du intet kvalitet ved.
Af zuMzArr
#222923
Så er det sådan et swtich-setup jeg vil gå efter.

Hvordan kommer det i praksis til at fungere ift. 16:10 forholdet på min skærm og 16:9 fra min PS4?

Vil billedet blive strukket ud/forvrænget, eller vil det lave nogle sorte bjælker og køre i så høj 16:9-opløsning som muligt, eller hvordan?

Tak for hjælpen!
Af donoester
#222983
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan T220 skalerer - om den skalerer forvrænger 16:9 til 16:10 eller indsætter sorte bjælker.

Så det sikreste ville være at prøve med ed HDMI->DVI kabel til at starte med - du vil alligevel skulle bruge kablet med en switch, men du sparer udgiften til en switch, hvis billedet ikke er tilfredsstillende.
Af zuMzArr
#223511
Nu prøvede jeg lige at ændre opløsningen i windows indstillinger til 16:9 format. Hvis min skærm så viser sorte bjælker og ikke strækker billedet ud, er det vel et godt tegn?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#223529
Hvis målet var, at få tingene vist i det korrekte forhold, så ja. Hvis målet var at udnytte hele skærmarealet, så nej :)