Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#219016
Hej
Jeg har lige installeret Windows 10 på min PC. Jeg kan se at farveprofilen til min Dell U2412 M er inde i oversigten over skærmdrivere.

Driveren har farveprofilen D65, som giver en dagslys farvetemperatur.
Nu har jeg prøvet at vælge den, men jeg tror ikke den har nogen funktion.
På Dells hjemmeside står der, at der ikke er en driver der understøtter skærmen ved brug af Windows 10.

Skærmen bruger tilsyneladende Windows egen driver. Opløsning bliver vist korrekt, og var der straks skærmen lyste op efter installationen af Windows 10.
Jeg fornemmer at skærmens farve har ændret sig ved overgangen til Windows 10.

Hvordan kan man få en korrekt farveprofil som er tæt på den oprindelige drivers farve, uden det store måleudstyr skal i gang?

Mvh Erik
#219029
Tak for svaret.
Jeg kan kun finde en RGB input mode i menuen på skærmen. Jeg har i øvrigt altid brugt de indstillinger, som I har angivet i jeres gode test
http://flatpanels.dk/test.php?subaction ... 1312886387

Hvis jeg prøver at bruge de andre Presets Modes i skærm menuen, synes jeg kun farverne bliver mere eller endnu mere blå.

Den farve der ligner mest, hvad jeg opfatter som mest rigtig af Preset Mode, er når man går ind i ColorTemp mode og justere fra 6500K til 5700K (det er det mindste spring, man kan justere nedad i temp.) Det ligner meget hvad jeg får med Flatpanels indstillinger i Custom Color med Windows 10 og Windows 7.

Så det er muligt at min hukommelse for hvordan farverne var med Windows 7 ikke er holder, da jeg umiddelbart synes at med Windows 10 var farverne en anelse mere blå og skærmen mere lys?
#219039
Jamen i så fald endnu bedre. De indstillinger burde give dig meget præcise farver.

Jeg har endnu ikke taget springet til Windows 10. Den farce der var Windows 8 har nok skræmt mig lidt. Jeg kan derfor ikke lige svare på om der i givet fald er ændringer, men kunne man forestille sig at Windows 10 har gjort brug af en lidt mere blålig farvepalette? Eller er det over en bred kam, dvs. også på dine billeder og i evt. foteredigerings-software?
#219053
Mine egne billeder forekommer i Windows 10 mere blå end jeg mindes de plejer at være.

Windows stifinders rullebar og baggrunde virker farvemæssigt egentlig grå, så det kan være at mine billeder måske er mere blå, end jeg går og tror.

Jeg tror at jeg nok vælger at fortsætte med de indstillinger, som I angav I jeres test af skærmen, men af og til vil jeg gå ind i skærmens menu og vælge ColorTemp. og stille den på 5700K, for at se om det er en vanesag hvad jeg tror der er rigtigt.