Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#216046
Jeg har et r9 280x gfx kort og en Acer CB280Hk UHD monitor.

For at få 4k/60 hz valgte jeg en mini dp to dp(r9 280x har hdmi, dvi og 2 mini dp). Det går også fint med den største opløsning. Men da jeg gerne vil vælge 2560 gange 1440 (mener jeg) så får jeg det problem som opstår ved alle opløsninger udover 4k opløsning og 1080p, nemlig at displayet er med megastore sorte kanter.

Normalt ville jeg kunne vælge Catalyst Center og indstille over/underacan, men den mulighed findes ikke. Skyldes det at jeg bruger displayport? Men den er der ikke nogen steder what so ever.

Hvad gør man? Jeg har prøvet at læse på det og en forklaring kunne måske være at jeg ikke har en decideret driver til min skærm. Den kører på pnp standard, også selvom jeg har prøvet at installere en driver. Der fulgte ikke nogen med.

Alle mine google søgninger henviser mig allerhøjst til en ubehagelig omgang registreringsdatabase indtastning som jeg ikke engang kan blive helt klog på.

Hvad gør man. Der må da være andre der har prøvet noget lignende?
#216111
Nej Acer CB280HK har ikke rigtig muligheder for justering. Der er ganske rigtig et sted hvor man kan vælge mellem 1:1 og noget "aspect" og vist nok en tredje mulighed men det ændrer intet.

3800x2200(kan ikke huske præcise tal for 4k) ser fin ud med 60hz, det samme gør 1080p men alle derimellem giver MEGET sort kant. Mindst 50 % vil jeg mene.

Og hvis man spiller et spil i fuld skærm og vælger en opløsning mellem de 2 nævnte slår også dette over i en meget lille skærmudnyttelse. I hvert fald ved 60hz. Fik faktisk gta5 til at spille i 25xx * 14xx men så kun i 30hz...