Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MikkelH-H
#213971
Hej alle i kloge mennesker :),

Jeg skal have købt mig en kontorskærm til hjemmearbejdsbrug, som foruden super ergonomi så man ikke bliver unødig træt trods 12 timers arbejdsdag også gerne må have relativ god billedkvalitet til amatør-billedbehandling. Den skal ikke bruges til video (udover lidt Youtube som "overspringshandling" og kun spil i begrænset omfang.

Den skal stå i et køkkenalrum så designet er ikke uvæsentligt. Den skal trækkes af en Macbook Pro Retina (HDMI) og en Lenovo Thinkpad (Displayport), men må gerne have så høj opløsning som størrelsen ellers tillader.

Jeg tænker størrelse på 24" eller 25". Evt. 27". Umiddelbart har jeg set på en Eizo EV2455 (http://www.eizo.se/default.aspx?page=11 ... =EV2455-BK), da jeg forbinder Eizo med høj kvalitet. Alternativt kunne det være en Dell 25" som også er anmelderrost og med den lidt højere opløsning: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2515h.htm

Prisen er ikke så afgørende så længe ovennævnte kriterier er opfyldt.

Skal jeg overveje andre skærme og er der en teknologi/model lige om hjørnet, som jeg skal vente på da jeg først skal bruge den om 1 måneds tid. Umiddelbart ser 4K jo "obligatorisk" ud, men jeg er bange for at det kræver en meget stor skærm, at computerne ikke kan trække opløsningen alligevel og prisen er urimelig høj. De forskellige forbindelsesstandarder kan jeg ikke helt hitte ud af, men tænker de alene er relevante med højere krav til båndbredde ifm. 4/5K.

Håber på Jeres input.

Mvh.
Mikkel
#215225
Til 4K skal du satse på DisplayPort 1.2 eller HDMI2.0.

Jeg ville nok forsøge at finde noget med 2560x1440 pixels i eks. en 27" model - 25" er ret småt, og langt fra alle GUI kan skalere smertefrit til at passe hvis du gør eks menulinjen mv større via Windows. Dell har også et par stykker af 27"-modellerne med IPS panel hvis prisen skal holdes lidt nede. Eizo går du dog sjældent galt i byen med, så hvis du kan forliges med 1920x1200 så er den også et godt bud.
Af Leska
#215233
Jeg har lige købt 27" udgaven af den Dell. Virkelig lækker skærm ! Trode jeg havde en god kvalitets skærm før med min 2410, men coating på den nye dell er MEGET bedre og det hele står bare skarpere og bedre farver

Kiggede også lidt efter 4k skærme, men kom den til konklusion af enten skal man have en meget stor skærm ( 34" ) ellers bliver det ikke godt med skalering i windows osv, hvis du køber en for lille skærm

+ Den ser heller ikke alt for dårlig ud. Det lækreste ved designet er den ultra smalle kant hele vejen rundt.

Har ikke set den Eizo i aktion, men kan ihvertfald uden problemer anbefale den dell